Monday, August 1, 2011

Cerita 1 Ramadhan

Teks: http://www.masayuahmad.com/

Ini adalah catatan seorang WAHM, kadangkala bertukar sebagai SAHM. Apa itu WAHM, dan apa pula itu SAHM. Secara rinngkasnya WAHM, wanita bekerja dari rumah, SAHM, suri rumah sepenuh.

Ok, saya mahu kongsikan pengalaman 1 Ramadhan bersamaan 1 Ogos 2011, sebagai rujukan dan catatan pengalaman saya bekerja dari rumah. Sudah tentu pengalaman ini juga sangat bermakna, dan ia boleh mengambil manfaat jika dilihat dari perspektif positif.

Alhamdulllah tahun ini adalah tahun ke tiga saya bekerja dari rumah, tahun dan fasa penting. Jika tahun lepas saya hamilkan Arissa dan dua minggu pertama bula Ramadhan kami berada di Pulau Pinang, kali ini dan tahun ini dapat berpuasa dengan penuh bahagia di tempat kelahiran sendiri.

Libatkan anak-anak tentang puasa

Anak-anak saya masih di bawah umur, iaitu 6, 4, 3 dan lapan bulan. Masih hijau dan rebun. Maka sebab mereka masih rebunlah saya perlu mengasuh dan mendidik dari awal tentang puasa. Pun begitu saya bukanlag ibu yang sempurna, saya lebih suka dengan kaedah biarkan mereka bersedia, tahu dan faham. Tiada paksaan untuk berpuasa penuh.

Abang Hakim masih belum bersedia berpuasa penuh, jadi pada malam pertama saya ada memujuknya.

"Esok puasa bang, esok abang bangun sahur ya,"

Hakim diam dan menarik muka.

"Ibu ni, nanti Hakim lapar, tak boleh makan tak boleh minum,"

"Tak apalah, separuh hari sahaja,"

Hakim memasamkan muka.

"Ibu, ibu Arif nak bangun sahur," Arif lebih bersemangat berbanding abang.

"Ok, Arif tidur nanti ibu kejut bangun sahur,"

"Yalah, yalah, terus tarik selimut dan mahu tidur,"

"Iman pun nak sahur ibu, macam upin dan ipin," Aiman menyampuk.

"Yalah, yalah, nanti man bangun ya,"

Menjelang sahur, sampai ke sudah seorang pun tak bangun. ;D

Esoknya, Hakim bangun untuk ke sekolah.

"Abang nak puasa tak,"

Hakim diam.

"Minum milo je," pintanya.

Hakim minum milo sahaja, tak mahu sarapan.

Ketika saya menjemputnya pulang. Saya bertanyakan gurunya. Dia tak mahu makan, hanya makan ketika jam 12 tengahari. Walaupun masam mencuka sebelah malamnya, dia tetap ingat akan pesanan saya.

"Tak mahu puasa penuh tak apa, separuh hari pun cuku," nampaknya ia melekat.

Kalau Arif dan Aiman saya suka ulang dan ulang soalan ini.

"Puasa tu, kita tak boleh makan, tak boleh minum, dari pagi sampai petang," Aiman atau Arif akan menjawab sebijik macam gaya upin dan ipin.

Sahur pertama, air tangan mertua, udang goreng kunyit dan ikan terubuk goreng. Menu ringkas tapi memang sedap. Bersalahnya saya kerana terbangun jam 5 pagi. Itu pun dikejutkan suami.

Berbuka, saya yang masak, adillahkan berbahagi tugas. Menunya asam pedas ikan terubuk yang diletak kesum, tomato dan bendi, ikan siakap goreng, timun cina, juga 30 minit sebelum berbuka saya buat kerabu nangka. En.suami balik ada pula akok kedut dan pulut serikaya. Minum tentunya teh o panas.

Sahur ke dua tadi, saya lebih beringat, saya mahu bangun dan kali ini biar giliran saya pula. Oh, mertua lebih cekap, jam 3.30 sudah memasak, jam 4 sudah siap. Aduhai, saya bangun.

"Dah siap ma?" Saya tak mahu jadi menantu hantu.

"Tak apalah mudah jah ni, sudoh doh," Aduhai, saya sudah rasa serba salah. Tapi jawapan ma, menyedapkan hati. Nampaknya sahur dia masak, berbuka saya pula. Itu macam perjanjian melalui talian udara sahaja. Menyampaikan naluri melalui minda separuh sedah. Ma setuju, saya setuju. Arissa menangis, sambung menyusu, mandi  dan jam 5 saya pula yang menyiapkan apa yang patut.

Alhamdulillah, ramadhan kali ini saya rasa lebih tenang dan rasa lebih bermakna. Semoga puasa saya bukanlah puasa berlapar dan dahaga.

http://www.janawangdirumah.com/

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin