Thursday, August 11, 2011

Ramadhan 9,10,11, 12

Teks: http://www.masayuahmad.com/

Salam pagi Jumaat yang indah, tenang dan mendamaikan. Alhamdulillah kita sudah memasuki fasa ke dua Ramadhan untuk tahun ini. Hari ini Ramadhan ke 12, bersamaan 12 Ogos 2011. Nampaknya lebih kurang 4 catatan harian juga saya terlepas. Menu bersahur pagi ini udang goreng kunyit dan ikan tenggiri. Seperti biasa jam 4 sudah selesai panaskan lauk.

Jam 4 selesaikan dahulu urusan yang lain, kemudian jam 5 barulah kejutkan isi rumah yang lain untuk bersahur bersama. Lewatkan bersahur untuk mendapat berkat, ambil pemahaman dari sudut kesihatan, biasa penghadaman makanan berlaku lebih kurang 2 jam, jadi jika makan jam lima, makanya jam 7 baru dapat tenaga. Maksudnya kita tidak lapar dan ambil peluang ini untuk kekal cergas pada waktu pagi. Ya tak?

Fasa ke dua Ramadhan, sudah berapa juzuk al-quran sudah kita baca, berapa sasaran harian. Biar berdikit-dikit tetapi konsisten. Bukan segedebuk selepas itu terus malas. Ingatan ini khas buat diri saya sendiri.

Ketenangan Ramadhan kali ini, datang pula ujian kasih sayang Allah buat saya. Namun saya perlu yakin dengan ketetapan, dan perlu berusaha tanpa jemu agar satu masa kelak ujian ini dapat diselesaikan. Saya yakin akan kasih sayang Allah. Diberikan sedikit 'ketukan' agar saya sentiasa beringat. Ini tentunya pesan Allah kepada saya.

Aku yang memberi rezeki, maka mohonlah padaKu, Aku yang perlu engkau minta, maka mintalah padaKu. Mengadulah padaKu. Apa sahaja ujian, itu tandanya ada perkara lain yang akan mendatangi, bertabahlah dan berusaha tanpa jemu dan datanglah menyembahKu.
Sangat sombong saya ini jika saya tidak mahu mengadu. Sangat sombong saya ini, jika tidak mensyukuri setiap rezeki yang Allah berikan. Suami yang sihat, lagi baik hati. Mertua yang pemurah lagi penuh toleransi, anak-anak yang sihat lagi menambat hati. Apa lagi, apa lagi yang saya perlukan. Bersujud dan bersyukurlah. Usaha, usaha, usaha, doa dan tawakkal, doa dan pohon dengan penuh keredhaan, agar setiap perjalanan hidup ini diserap sempurna untuk bekalan akhirat kelak. Hidup tidak kekal, mati adalah pasti, akhirat juga yang abadi.

Salam kasih sayang

Dapatkan panduan bekerja di rumah http://www.janawangdirumah.com/


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin