Saturday, August 6, 2011

Catatan Ramadhan 4, 5, 6

Teks: www.masayuahmad.com


Saya tertinggal dua catatan iaitu Ramadhan ke 4 dan 5. Semalam sudah yang ke 6. Alhamdulillah semalam tiada apa-apa yang menarik. Cuma pada hari puasa ke 5, berbuka beramai-ramai. Anak-anak saudaran dari Besut pulang berbuka dengan mok dan atuk mereka. Jadi berbuka beramai-ramai.

Puasa ke 5 dan 6 semalam saya berjaya ubah suai semula cara berbuka, tidak terus makan berat tetapi seperti saranan Rasulullah, makan buah tamar, minum air dan menunaikan solar Magrib kemudian barulah menjamah makanan berat. Rasanya badan lebih ringan dan bertenaga. Puasa kali ini juga saya merasakan badan lebih sihat dan bersemangat.

Juga memastikan Arissa mendapat susu secukupnya. Saya memastikan malam hari makan 7 buah tamar dan lapan gelas air. Alhamdulillah atas rezeki bekalan susu buat Arissa masih cukup dan saya masih kekal bertenaga.

Sahur pagi tadi bersahur gaya ‘candle light dinner’ apakan tidak, sejak jam 2 pagi terputus bekalan elektrik. Jadinya jam 4 pagi saya sudah mula masak. Masak nasi menggunakan dapur lebih pantas. Panaskan kuah untuk nasi kerabu dan goreng pedas ikan siakap. Itu sahaja. Juga air teh o panas dan air suam, ini sudah minuman wajib. Jam 4.30 semua sudah siap semuanya. Kanak-kanak riang juga bangun kerana kepanasan dan nyamuk.

Jadi semua orang bersahur.

Alhamdulillah juga latihan untuk Hakim sahur semakin ok, dia marah jika tidak dikejutkan sahur. Hari ini puasa sehingga separuh hari.

Ok, saya mahu menyambung kerja menulis seperti biasa.

Dapatkan!

www.janawangdirumah.com

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin