Sunday, May 23, 2010

Bagaimana cara membina keunikan dan identiti sendiri

Teks: Masayu Ahmad


Dalam apa sahaja bidang, masakan, jahitan, tekstil, atau apa sahaj bidang sangat luas untuk diterokai. Begitu juga dalam dunia blog, penulisa, cara kita membina identiti untuk dikenali. Sesetengah orang mempunyai keunikan dan daya tarikan sendiri, untuk dikenali dan juga untuk memperkenalkan diri.

Bagaimana membina imej dan identiti sendiri.

Pilih identiti sendiri

1. Jika kita lihat dalam bisnes 'jenama' atau brand, adalah salah satu cara memperkenalkan produk, keunikan dan kelainan bisnes yang diusahakan. Melalui identiti atau lebih dikenali sebagai jenama kita boleh mengenalpasti dan tahu oh, ini adalah pemilik bisnes ini. Begitu juga apabila kita terbayang perkataan 'Ariani' sudah terbayang jenis tudung yang dijual. Walaupun sudah banyak pilihan tudung sebegitu rupa di pasaran, tetapi pelanggan tetap mengenalpasti jenama Ariani.

Mencari idea dan membina identiti sendiri

Pelanggan, pembaca atau sesiapa kini tahu dan sudah bijak menilai yang mana yang asli dan yang mana yang tiruan. Pun begitu adalah lebih baik kita membina jenama dan keunikan diri sendiri, bisnes atau apa sahaja, jika mahu berjuang dalam bidang komersial.

Contohnya dalam bidang penulisan juga sudah biasa dalam isu ciplak, peniruan.

Bolehkah kita meniru, memang boleh, tetapi pandangan pembaca, pembeli yang memiliki daya menyelidik dan memberikan kelemahan pada pemilik ke dua yang cuba meniru.

Jika sekalipun mahu meniru cara mentor yang sudah ada, cara terbaik membuat penyelidikan awal terlebih dahulu dan mengkaji kelemahan dan kehebatan pesaing. Daripada penyelidikan tersebut kalian, boleh membina imej baru yang lebih segar.

Katakanlah suri adalah pengusaha roti. Apa yang boleh dibezakan ialah label yang diletakkan pada pembukusan. Jangan sesekali meniru bulat-bulat idea orang lain, kerana mengambarkan usaha anda yang mengambil jalan mudah dan tidak menonjolkan imej atau kelainan untuk diri sendiri atau sebagai pengusaha bisnes.

Idea sememangnya boleh ditiru, tetapi mempersembahkan dengan keunikan sendiri adalah lebih baik untuk mengambarkan kalian tidak mengambil jalan mudah dan pintas untuk meniru idea orang lain.

Salam kasih sayang

http://www.masayuahmad.com/

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin