Thursday, August 2, 2012

Nabi melakukan sasaran pemasaran

Sumber: Buku Jejaj Bisnes Rasul


Apa itu sasaran? Maksudh sasaran adalah proses pemilihan golongan sasar dan menyesuaikan dengan pasaran berdasarkan matlamat syarikat dan sumber yang terhad.

Kenapa kita perlu kepada sasaran? Kemahuan manusia berbeza mengikut umur, geografi dan iklim, taraf hidup dan sebagainya. Kehadiran suatu produk mestilah menepati kemahuan sebahagian kelompok konsumer. Dengan ini, penjual dapat fokus kepada sesuatu produk dengan menawarkan kualiti dan solusi kepada pengguna. Nabi juga pernah menasihatkan para sahabat supaya berbicara berdasarkan tahap intelektual dan penerimaan audiens.

Bagaimana membuat sasaran? Aplikasi Fitting Strategy adalah cara terbaik iaitu pihak penjual dapat menempatkan produk berdasarkan saiz pasaran, pertumbuhan pasaran, keunggulan kompetetif dan situasi persaingan.

Mukasurat 201

Baca lagi dalam buku ini

klik di sini untuk dapatkan naskah

atau singgah sini


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin