Thursday, August 2, 2012

Etika tag, like, share,tips pemasaran fb

Teks: Masayu Ahmad






Semalam saya ada menulis di status fb tentang etika mengiklankan bisnes di facebook, jadi hari ini saya kongsi sahaja dahulu dan akan kongsikan lagi beberapa perkara penting menyentuh etika mempromosi bisnes di fb.


Ada etika untuk 'tag' dan pujuk 'like' yang berkualiti. 'Liked' yang berkualiti maksudnya 'follower' menjadi pelangan tetap, bukan sekali, tetapi berkali-kali. Suasana sekarang meriah dengan iklan di sana sini, ada yang ok, ada yang tak suka. Saya akan kongsi etika ini di blog nanti. ;)



  • Siti Zainab Ibrahim mcm like yg buat peraduan tu..ia hnyalah like sekadar like..juz utk tmbh bilngn shj..

  • Masayu Ahmad ya, biarlah bertambah bilangan yang benar-benar suka, dan suka bertukar kepada membeli, itu yang lagi bagus
    Yesterday at 9:55pm ·  · 1

  • Chrysalis Nurul adakah kesinambungan status saya tadi kak?hehe...nnti dah share kat blog, akak tag saya yer...saya mau baca...:-)
    Yesterday at 10:12pm ·  · 1

  • Masayu Ahmad Chrysalis Nurul, kebetulan juga, sudah banyak kali mahu tulis tentang ini tetapi asyik bertangguh, permintaan nurul adalah contoh 'tag' yang disukai hehe ;D
    Yesterday at 10:14pm ·  · 1

  • Chrysalis Nurul yeah.....bila ada permintaan..contohnya ayat macam ni..."kak, kalau ade promotion pasal vitamin XXX, nnti bagitau saya yer..."....itu salah satu lagi contoh tag yang dinanti-nanti......:-)
    Yesterday at 10:15pm ·  · 1

  • Masayu Ahmad ya betul

  • Jaja Plug agree sgt.. saya baru ada page... ramai sgt org pomot wat viral-ape-ntah-nama tu.. yg tetiba org like byk... saya jadi serba-salah nak terima offer.. sbb saya rase 'like' yg camtu tade qualiti.. its more to quantity.. mmg la org ckp "kalau like ko sikit, nnti org tak yakin nak beli..." ~ betul la tu.. button like tu leh mempengaruhi.. tp ntah la... saya rase tak seronok cenggitu... xpela saya mula perlahan2.. saya setuju ngn komen atas tu.. biarla org like sbb dia mmg nak follow page saya.. :)
    Yesterday at 10:19pm ·  · 3

  • Masayu Ahmad betul Jaja Plug, biar yang 'like' konsisten, naik terus-terusan berdikit-dikit dan kita mampu mengawal permintaan dan mengurus dengan baik, apabila sudah cecah ribu riban, biar sistem pula yang mengambil alih seperti 'shopping cart'...
    Yesterday at 10:21pm ·  · 2

  • Aqilah Idris mungkin juga yg viral like tu, dlm 100 yg like, 2atau 3 org tersangkut dgn product di jual. sape tahu..

  • Masayu Ahmad Aqilah Idris, itulah semua ada pro dan kontra, saya masih mengutip maklumat ini, dan nanti akan guna juga 'viral ninja' yang sedang hangat itu ;D

  • Zubaidah Arba'i oleh kerana idah pening dgn semua perkara maka nya idah amik jalan seperti kura-kura naik tangga..hihi..perlahan2 dan insya ALLAH seperti kak masayu tulis di atas yg 'like' itu konsisten dan kita mampun utk kawal permintaan...Allahua'alam..maybe idah kurang arif akan benda2 baru dalam dunia pasaran internet ni namun idah lebih memilih kaedah lama...hihi..
    Yesterday at 10:24pm ·  · 2

  • Aqilah Idris sy menunggu 'result' nye kak Masayu Ahmad :)

  • Jaja Plug ha ah kak Masayu Ahmad , sy pun menanti..... :)
    Yesterday at 10:27pm ·  · 1

  • Masayu Ahmad betul Zubaidah Arba'i, yang lama diteruskan, versi baru diambil berdikit-dikit, lama dan baru digabungkan, isnya-allah pasti 'bummm'
    Yesterday at 10:29pm ·  · 1

  • Masayu Ahmad ok, nanti saya tag Aqilah Idris dan Jaja Plug

  • Jaja Plug so far, sy cuma nmpk -ve je ngn viral tu... tp point ygAqilah Idris ckp tu, bukak sikit pala... heheh btl jugk kan? dlm 1000 myb ada 1 2 yg sangkut.... gud point kat situ... :)
    Yesterday at 10:34pm ·  · 1

  • Siti Al'Izzah saya memang tak amalkan tagging frinds, saya sekadar share di wall sendiri atau di wall page...itu saja keluasan yang ada...dan saya buat page lalu invite setelah page tu ada sdikit info untuk orang tahu apa niche page saya...saya tak amalkan tag sebab saya pun aksuka di tag, saya hanya akan tag kalau customer tu dah pm saya bertanya, so saya akan tag gambar dengan info berkenaan sahaja...
    Yesterday at 11:04pm ·  · 1

  • Siti Al'Izzah alhamdulillah page saya, view via ciral dah makin menungkat...mula2 dulu organic saja..kena kerja keras sikit agar naik yg viral tu...

  • Masayu Ahmad salwa, etika yang betul sebagaimana yang dipraktik, jika tidak suka di 'tag' jadi kita juga tidak 'tag' orang lain dan hanya 'beriklan' di 'wall' sendiri sahaja- saya juga praktik cara yang sama

  • Siti Al'Izzah sekarang ada service develop likes..saya bincang dgn programmer, mampu tak dia dapatkan LIKEs dari targeted market bukan semberono saja...programmer tak jawab apa..senyummmm saja....hehehe..memang apps yang dia bina akan banyakkan lIKES tapi mereka bukan LIKE yng genuine, mereka LIKE sebab nak main apps...ada cara tidak untuk dapatkan LIKE dari group yg memang kita target melalui pendekatan apps dan sebagainya?

    kawan2 saya mampu reach 10k LIKES ke atas dengan membayar kepada programmer...saya berkira2 untuk proceed dgn cara ni sebab its not a genuine LIKE from interested party

  • Masayu Ahmad Siti Al'Izzah, saya masih menggunakan cara yang asli, iaitu melalui blog, berkongsi secara konsisten, katakanlah yang datang ke blog 300- 500 sehari, ini adalah 'sasaran' yang bertukar 'liked' berubah kepada 'pembeli' dan 'ulangan belian-ini lebih baik,
    Yesterday at 11:15pm ·  · 2

  • Jaja Plug satu ketika dulu, saya tak suker kena tag.. tp bila makin lama makin saya phm nape org tag mengetag nih. sbb lagi luas item tersebar... so kalau kawan2 tag satuuuuuuuuuuuuuuuuuuu item sehari (dan bukan gmba duit2).. saya leh terima.. tp kalau tag saya satuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ALBUM.. hah memang nak kena kick le tu... kekkekek... ** saya pun ada mengetag org, tp cuma 1 pic utk 1 ari,,, sbb saya tau kalau saya tak suker.. org lain pun samer... :)
    17 hours ago ·  · 2

Bersambung,


Promosi Ogos-beli E-iqra RM120, pos percuma dan juga percuma panduan solat untuk lelaki dan wanita


Belajar quran dan tajwid

Percuma


http://www.facebook.com/media/set/?set=a.405246809497932.87441.325713544117926&type=3

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin