Tuesday, December 23, 2014

Iktibar masa lalu untuk bina kecemerlangan masa hadapan

Teks: Masayu Ahmad

Baca naskah wajib ini dahulu www.janawangdirumah.com


Masih lagi dalam suasana banjir. Kalian boleh dapatkan artikel di terkini panduan bekerja di rumah di Mingguan Wanita terbaru ya, antaranya perkongsian puan doktor yang berhenti dan mengusahakan bisnes online. Beliau salah seorang alumni abdr.


Apa khabar kalian hari ini? Kecewa, gembira, bersemangat. Sudah siap atau belum kelengkapan sekolah anak-anak.

Ramai yang berkongsi tentang kegetiran ekonomi tahun hadapan, bagaimana untuk kita hadapinya? Ia sama juga keadaannya apabila kita tahu kita sudah menghadapi penyakit dan ada harapan dua bulan sahaja lagi.

Kadnagkala kita terlalu memikirkan sehingga tidak mahu melakukan apa-apa. Juga sangat penting merancang dan kita berusaha seupayanya, selain berserah kepada ALlah maha kuasa. Jangan pula sudah usaha dan tidak ada pula tawakkal. Doa juga kekuatan kita sebagai orang Islam.

Iktibar masa lalu

Waima kalian sedang merancang untuk bekerja dari rumah, sangat penting untuk kita bersyukur bahawa kerana tempat kerja itulah kita menimba pengalaman. Kerana tempat kerja itulah kita belajar banyak perkara. Kadangkala kita lupa untuk berterima kasih, kerana tempat kerja pertama itulah adalah titik mula untuk kita bertindak untuk berubah atau berusaha lebih baik pada masa hadapan.

Jangan lupa untuk berterima kasih

Pesanan kak Nuri, waima mahu berhenti kerja, pergilah berjumpa dengan majikan dan berterima kasih.

Ya, saya lakukan itu. Kerana tidak ada dahulu tidak ada sekarang Tidak ada pengalaman dahulu tidak ada pula usaha yang kita raih sekarang.

Jangan pula selepas kita berjaya, kita lupa siapa kita ketika kita busuk, masam, tidak ada apa-apa,

Dan selalunya memang begitu, apabila kita sudah ada-ada, kita sudah berubah laku. Memangnya manusi itu mudah lupa.

Mentor kehidupan

Bukan sekadar mahu mendengar berita yang gembira sahaja. Saat kita merasa mahu berkongsi rasa, maka kita akan mencari siapa yang sesuai untuk melepaskan perasaan. Akan tetapi sudah tentu Allah adalah nombor satu dan teman yang baik adalah sentiasa berada dan ingin mendengar sentiasa.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin