Wednesday, December 3, 2014

Ceritera kehidupan cita-cita dan kasih sayang

Teks: Masayu Ahmad

Rancang bekerja dari rumah baca naskah wajib ini dahulu www.janawangdirumah.com

Sekarang sudah jam 5.57 petang. Agak redup cuaca hari ini. Agak lelah juga, sejak suami ada urusan kerja di Johor Bharu selama seminggu. Saya mengambil alih keseluruhan tugas.

Seawal jam 7.30 pagi menghantar Hakim, beli dahulu sarapan untuk mertua nasi kerabu dan nasi berlauk. Dalam perjalanan singgah di gerai tepi jalan yang menjual nasi berlauk air dingi Tumpat. Sepanjang jalan ada lebih kurang 3 lokasi gerai kecil kiri dan kanak jalan, iaitu modus operandi yang sama menjual nasi berlauk jenama yang sama. Ok nanti saya bincang lagi tajuk ini ya.


Semalam kami sempat berhenti dan makan sarapan sama-sama. Hakim, Arif, Aiman dan Ammar. Arissa tidak ikut masih enak dibuai mimpi. Usai sarapan hantar terus ke lokasi Hakim.

Patutnya saya mahu hantar Hakim untuk program yang perlu tidur, tetapi ini perlu hantar dan ambil jam 5 petang. Kebetulan seminggu en.suami tidak ada, jadi perlu hantar dan dijemput.

Selesai hantar Hakim, hantar pula anakanda Arif di sekolah untuk KAFA sehingga jam 11 tengahari. Balik rumah suapkan Ammar. Ammar tidur barulah masak untuk tengahari.

Kemudian boleh rehat sekejap. Sambung semula jemput Arif. Menjelang petang jemput pula Hakim.

Dan di sinilah saya menulis. Penuh jadual harian selama minggu cuti. Tidaka ada masa untuk diri sendiri. Untuk tahun ini kelihatan jadual anak-anak agak padat. Biasanya untuk hari bersekolah saya ada masa untuk melepaskan lelah sekejap sekitar jam 10 pagi, menikmati sarapan dan berehat.

Saya selalunya tidak bercuti ketika semua orang cuti. Saya bercuti ketika kebanyakan orang sedang bekerja.

Sekarang masih mengolah masa semula agar saya mencuri semula keseimbangan. En.suami balik nanti saya mahu rehat sekejap. Biasanya juga hari Khamis adalah masa untuk berurut. Badan kita penat dan kita perlu rai diri sendiri dahulu dan barulah boleh menjaga ahli keluarga dengan baik.

Mertua juga sejak kebelakangan ini semakin tidak sihat, keuzurannya nyaata benar tidak membolehkan saya berlama-lamaan di mana-mana tempat. Saya juga tidak mengizinkan beliau memasak lagi.

Urusan berkaitan bisnes, insya-Allah masih ok dan berjalan seperti biasa ;) Tinggal 99 ahli sahaja lagi untuk genap 1000 penyertaan untuk tahun 2014. Alhamdulillah.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin