Wednesday, May 27, 2009

House work



Teks: Masayu Ahmad
Foto:http://www.citynews.ca

Hari ni saya dalam mood mengerjakan segala kerja-kerja rumah sebelum bertolak balik ke kampung. Mop lain, lipat kain, bersihkan dapur, bersih bilik air adalah senarai kerja yang perlu diselesaikan sebelum meninggalkan rumah. Aktiviti memasak pun, hanyalah lauk yang senang dan mudah sahaja.

Panduan mudah untuk perjalanan jauh. Senarai semak berikut membantu anda sebelum memulakan perjalanan balik kampung atau percutian.

1. Pastikan kereta diservis terlebih dahulu.

2. Tutup atu 0ff kan semua plug elektrik.

3. Bersihkan dan pastikan semua makanan basah di dalam peti ais dimasak dan dihabiskan.

4. Bersihakan rumah dan basuh semua pakaian kotor. Agar apabila anda pulang bercuti anda senang hati rumah masih kelihatan kemas dan bersih.

5. Simpan beg pakaian lebih awal, jika mahu bertolak pada awal pagi. Malam hari beg-beg sudah diisi dalam bonet kereta. Ini untuk mengelakkan anda berkejar masa dan boleh bertolak pada masa yang dirancang.

6. Berehat dan tidur secukupnya, agar tidak letih untuk pemanduan jarak jauh.

7. Usah terburu-buru untuk cepat sampai. Tidak kemana kampung anda itu, utamakan keselamatan keluarga.

8. Balik semula ke rumah anda sehari lebih awal, kerana anda mempunyai masa untuk berehat sebelum memulakan tugas keesokan harinya.

Nota: Disebabkan saya sudah bekerja sendiri, tidak kisahlah suami mahu balik bila ke Kuala Lumpur. Jika tidak, saya akan mendesak untuk pulang awal, aktiviti tidur secukupnya adalah perlu, jika tidak kepala saya pusing. Inilah seronoknya jadi WAHM(Working At Home Mama).

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin