Friday, October 14, 2011

Datang dan pergi

Kanak-kanak riang pembakar semangat ibu

Salam kasih sayang buat pembaca budiman, lama sungguh saya tidak mengemas kini blog, yang ini dan juga yang satu lagi. Alhamdullillah atas segala nikmat dan rezeki. Saya masih di sini, berjuang melunaskan manuskrip ini. Saya cuba mendaki dan mendaki, jika ada yang tersekat, saya ambil nafas sekejap. Manuskrip ini agak lebam juga saya kerjakan. Ambil masa yang agak lama juga. Saya buat rombakan yang besar juga. Moganya ia akan siap pada bulan ini juga, walau apa cara sekalipun.

Saya ingin memetik sati artikel peransang daripada buku Berfikir Gaya Trump tulisan Nazri Kadir

Kegagalan adalah pelajaran

Pada satu ketika, dua orang pembantu Thomas Edison datang menghampiri beliau dan berkata dengan nada kecewa,"Kami baru sahaja gagal dalam uji kami yang ke 700. Kami telah gagal."

Thomas Edison memandang mereka dan sambil tersenyum berkata,"Tidak sahabat-sahabatku. Kamu belum gagal."

Mereka berdua kehairanan dan bertanya kenapa. Jawab Thomas Edison, "Sebenarnya, kita telah berjaya kerana kita lebih mengetahui mengenai perkara ini lebih daripada sesiapa pun di dunia ketika ini."

Lebih pentingnya kita semakin hampir kepada jawapannya kerana kita tahu 700 perkara yang tidak harus kita lakukan. Ia bukan kerana satu kegagalan tetapi adalah satu pelajaran.

Ini adalah cara Thomas Edison melihat kegagalan. Walaupun beliau tidak menghabiskan persekolahannya tetapi setiap yang dilaluinya dianggap sebagai satu pelajaran.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin