Thursday, October 6, 2011

Tips supermak di pagi cuti ;D

Tipa supermak di pagi cuti


Alhamdulillah hampir selesai semua, bermula pecutan jam 7, saya sudah masak nasi dan sambal ikan bilisi. Siap! Ia sarapan mudah. Disebabkan semalam sudah kemas meja dan sinki juga kosong, jadi mudah saya untuk mengejar yang lain, lipat kain dua bakul, siap!

Arissa sudah merengek-rengek, jadi susukan dulu. Kemudian sambung menyapu rumah. Ambil Arissa dan mandikan, sudah harum wangi. Terima kasih en.suami keran sudah menyuapkan Arissa. Saya pecut jemur dua cadar dan kemudian masukkan timbunan pakaian dewasan yang sudah dikumpul dalam mesin basuh, siap! Masanya saya menikmati sarapan pagi. Alhamdulillah.

Terima kasih mertua kerana hari ini saya tak perlu ke pasar pagi. Mertua nampak sudah semakin sihat, Alhamdulillah. Jadinya saya tak perlu lagi ke pasar pagi hari Jumaat. Saatnya saya kembali ke meja kerja mahu mengumpul bahan untuk ebook. Terima kasih ma.

Panduan menjaga ibu bapa yang uzur

Apabila kita mengambil keputusan untuk bekerja dari rumah, sudah tentu untuk menjaga keluarga terutama anak-anak yang masih kecil dan sedang membesar. Satu lagi tanggungjawab kadangkala ramai antara kita tidak ambil peduli, ibu bapa juga antara keutamaan yang perlu diambil perhatian.

Saya terkesima sekejap dalam perbualan dua beranak. Ibu adalah ibu tunggal, manakala anaknya sudah bersuami dan mempunyai dua orang anak.

Kata si ibu.

“Kalau aku dah tua nanti, hantar sahaja ke rumah orang tua,” dia berpesan pada anaknya.

“ Alahai ma, takkan sampai hati nak hantar ma ke sana, saya akan jaga ma.”
1. Selalunya ibu atau ayah tidak akan berpesan siapa yang patut jaga mereka. Maka anak-anak pandai-pandailah berbincang bagaimana caranya untuk menjaga orang tua sebaik-baiknya.

2. Ibu bapa tiak akan sesekali membuat permintaan. Jarang sekali ibu bapa yang membuat permintaan mahu tinggal di sini, dengan siapa, makan apa. Mereka suda berusia, sudah banyak pengalaman dan sudah banyak asam garam kehidupan. Jadi, untuk kita yang sudah dewasa yang punya akal fikiran sangat perlu untuk faham situasi dan kehendak mereka. Walaupun mereka tidak menyatakan, tetapi pandai-pandai untuk menepati apa yang dikendaki.

Lebih banyak tips selepas ini;D

Salam kasih sayang

http://www.janawangdirumah.com/

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin