Sunday, May 25, 2014

Hijrah dan rezeki

http://wanrohaniahwanabdullah.blogspot.com/


Mulanya Di Sini

Assalamualaikum wrt wbt

Salam perkenalan dari saya Wan Rohaniah Wan Abdullah. Dua minggu lepas saya telah membaca satu ebook berkenaan mencapai impian. Terdapat satu soalan yang bertanya "Apakah senario satu hari dalam hidup anda yang anda impikan?". Seperti biasa, setiap kali saya membaca buku motivasi yang mempunyai aktiviti, saya pasti akan melakukan aktiviti yang disarankan dan saya catatkan pada jurnal peribadi saya. Dan saya telah mencatat bahawa saya ingin sekali menjana pendapatan hasil dari penulisan saya. Salah satu medium yang akan saya gunakan adalah blog. Apa yang akan saya tumpukan dalam blog saya adalah segala pengalaman, pengetahuan dan kemahiran yang saya ada hasil dari kerja saya sebagai pensyarah selama lebih 15 tahun dan ilmu yang saya perolehi dari penglibatan saya dalam bisnes multilevel selama dua tahun. 

Saya telah pun berhenti kerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa dari tahun 2011, selepas melahirkan anak saya yang ke 8. Memang ramai yang bertanya kenapa mahu berhenti kerja. Jawapan saya mudah sahaja, kerana ingin menumpukan perhatian kepada anak-anak saya. Ya, anak saya 8 orang, 5 lelaki dan 3 perempuan. Saya merasa berpuas hati dengan keputusan saya untuk berhenti kerja. Namun begitu, bagi seseorang yang pernah bekerja, saya tetap ingin menjana pendapatan sendiri. Saya banyak mendengar mengenai SAHM dan WAHM dan saya ingin sekali menjadi seperti mereka. Saya mendaftar dengan affiliate dan juga dengan dropship untuk medapatkan produk untuk dijual. Akan tetapi, saya tidak tahu bagaimana cara untuk melakukannya. Di saat saya tercari-cari bagaimana untuk melakukannya, saya terjumpa dengan blog Puan Masayu Ahmad yang bercerita mengenai Panduan Bekerja Di Rumah. Dari blog tersebut, saya dibawa pula ke laman facebook beliau dan sekaligus ke Akademi Bekerja Di Rumah. Saya masih tidak tahu bagaimana untuk memulakannya sehinggalah saya terbaca post dari Puan Anys Idayu mengenai kelas ABDR. Dan dari situlah mula segalanya sehingga tercipta blog Laman Perkongsian Pembangunan Kendiri ini.

Saya memang minat membaca dan menulis. Saya sentiasa pastikan yang saya akan ada bahan bacaan setiap masa. Banyak ebook dan newsletter yang saya langgani semata-mata untuk dijadikan bahan bacaan. Dan setiap kali membaca, saya akan mencatat pula apa yang dibaca dengan pendapat saya sebagai tambahan. Dan sebagai seorang yang pernah menjadi pendidik, tak dapat tidak saya sentiasa teringin untuk berkongsi apa yang saya baca dengan orang ramai. Atas sebab itulah juga saya telah membina 3 blog yang berasingan mengikut fokus topik bacaan saya iaitu kesihatan, motivasi atau pembangunan kendiri dan catatan pengalaman sendiri. Akan tetapi, dengan adanya 3 blog ini saya menghadapi masalah untuk membuat entri yang konsisten. Tambahan pula saya tidak begitu pandai menggunakan ayat dan bahasa yang sesuai kerana terlalu biasa menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa perantara ketika mengajar di kolej dahulu. Saya ada melawat blog mereka yang terkenal seperti Encik Zamri Mohamad dan seumpamanya dan saya berimpian ingin menulis seperti mereka juga. Tulisan mereka sedap dibaca. Penggunaan ayat yang bersahaja tetapi menarik. 

Saya berpegang kepada prinsip "Belajar adalah seumur hidup". Dan setiap individu pasti ingin sentiasa memperbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik. Harapan saya, dengan ilmu yang saya perolehi hasil pembacaan saya disamping pengalaman berhadapan dengan pelbagai kerenah anak-anak, pelajar, rakan sekerja serta masyarakat sekeliling akan dapat memberi motivasi dan semangat kepada sesiapa yang membaca blog ini. Begitu juga pengalaman yang saya perolehi hasil dari penglibatan saya dengan bisnes multilevel yang banyak menekankan kesihatan dan kecantikan akan saya curahkan di blog ini untuk perkongsian. 

Sekian, terimakasih.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin