Sunday, October 7, 2012

Kisah petani dan cangkul



Ini adalah satu kisah contoh seorang petani berhaya yang telah melakukan pekerjaan bertaninya dengan penuh semangat dan dirinya telah melakukan kerja itu dalam jangkamasa yang lama. Suatu hari si petani ini mendengar sebahagian orang di kampungnya pergi meningalkan aktiviti pertanian mereka demi mencari intan.

Di mana, ada seorang daripada orang kampung mereka yang mendapatkan intan, dan hal ini menjadikannya seorang yang kaya raya.

Kemudian fikiran si petani berjaya ini berkobar dan kemudian dirinya menjual ladangnya dan pergi ikut bersama orang sekampungnya melakukan pencarian intan.

Lelaki ini terus melakukan usaha pencarian selama tiga belas tahun untuk mencari intan, namun dirinya tidak mendapat apa-apa. Hingga suatu ketika dirinya berasa putus asa dan tidak dapat merealisasikan impiannya. Dia mendapati dirinya berada di tengah lautan, menjadi makanan bagi ikan-ikan di lautan.

Sedangkan petani baru yang telah membeli ladang milik si petani pertama tadi, bekerja dengan sekuat tenaga untuk bercucuk tanam di ladang barunya. Suatu ketika dirinya menemukan suatu sinar di ladang tersebut, dan tatkala dipungutnya dirinya mendapati sesuatu tersebut adalah sepotong intan kecil.

Kemudian dirinya berusaha menggali ladangnya tersebut penuh semangat, lalu dia menemui intan kedua dan ketiga. Sungguh menakjubkan, ternyata di ladang barunya terdapat intan

Sumber buku

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin