Saturday, August 27, 2016

Transit

Teks: Masayu Ahmad.

Tip asas ibu bekerja di rumah.
1. Bekerja dengan anak kecil berbeza dengan bekerja dengan anak-anak yang sudah bersekolah.
2. Ubahsuai, atur dan susun mengikut masa fleksibel.
3. Ada perkara boleh pejam mata, sila pejam mata. Ada perkara boleh urus buat satu persatu dengan tenang.
4. Ya, kita adalah apa yang kita fikirkan. Kadangkala ada banyak perkara yang mahu dicapai serentak tetapi perlu akur dengan keadaaan.
Fokus perkara yang berada dalam kawalan, sementara perkara yang lain berdikit dikit ubahsuai dengan kemampuan.

Tip transit anak-anak
Apabila ada urusan di luar contohnya perlu bertemu pembekal, perlu uruskan stok, perlu berjumpa pelanggan atau perlu uruskan penghantaran barang.
1. Senaraikan hari apa untuk urusan di luar tanpa perlu menganggu aktiviti urusan berkaitan urusan keluarga.
2. Bina sempadan yang jelas urusan berniaga, urusan peribadi, urusan keluarga, urusan rumahtangga, urusan anak-anak. Biar jelas dan tidak campur aduk.
3. Contoh pilihan transit anak-anak pada sekian waktu. Jam 10 pagi hingga 12 tengahari. Pilihan mengikut bayaran jam. Pastikan matlamat untuk capai selesaikan aktiviti 3 jam. Mampu kembali menggunakan masa yang ditetapkan.
4. Pilihan untuk transit 1 hari sama ada hari urusan luar atau hari reward diri untuk rehat. Pilihan rawat dan rehat tanpa apa-apa gangguan. Atau maklumkan kepada pasangan lebih awal untuk kita bercuti satu hari pada minggu tersebut.
5. Transit pula boleh pilih beberapa tempat mengikut kesesuaian, keselesaan atau keselamatan anak-anak. Juga lihat poket dan bajet. Ini membantu kita rancang dan momentum untuk urus perkara lain dengan lebih tenang.
Boleh kongsi pengalaman kalian perihal transit anak-anak.
Atau ada soalan lain? ;D

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin