Sunday, September 13, 2015

Kuasai disiplin bekerja di rumah

Teks: Masayu Ahmad
www.masayuahmad.com
Baca naskah persediaan www.janawangdirumah.com
Baca lebih banyak rujukan www.akademibekerjadiurmah.com/shop

Klik di sini untuk dapatkan lebih banyak rujukan www.akademibekerjadirumah.com/shop


Walaupun berada di rumah pengurusan masa sangat penting untuk kita menentukan keutamaan setiap hari apa yang mahu dicapai.

Berada di rumah banyak masa ini selalu menjadi tanggapan umum. Tetapi apabila kembali berada di rumah seolah tidak menang tangan. Banyak perkara bermain di fikiran untuk diselesaikan. Namun seharian kita tidak tahu apa yang selesai apa yang belum. Seolah masih banyak perkara yang belum dilakukan.

Semak semula perkara berikut.

1. Matlamat yang jelas.
Matlamat yang jelas iaitu apa matlamat kewangan yang mahu dicapai.
Apa matlamat keluarga yang mahu dicapai.
Apa matlamat dari aktiviti bisnes yang ingin dicapai.
Apa matlamat pengurusan masa yang ingin dicapai.
Rangkumkan dan terjemahkan dalam satu peta matlamat jangka pendek dan matlamat jangka panjang.
Petakan lagi mengikut tahun, fasa, bulan, hari dan jam.
Dari situ kita bekerja dan berusaha untuk selesaikan satu persatu.

2. Senarai harian.

Mulakan malam hari dengan sebuah buku nota untuk senarai harian (to do list). Senarai ini sangat penting iaitu merangkumi perkara 1 yang diturunkan lagi dalam aktiviti harian.

10 higga 20 perkara yang mahu diselesaikan. Susun mengikut keutamaan.

3. Tegas dengan diri sendiri.

Sangat penting untuk tegas dengan diri sendiri iaitu tidak melengahkan masa, menangguhkan kerja. Terus fokus menyelesaikan tugasan satu demi satu.

4. Tidak membazir masa.

Setiap hari lihat senarai dan berazam untuk selesaikan mengikut jam yang sudah diagihkan. Iaitu agihan kerja 4 tempoh boleh rujuk dalam ebook super wahm super mom.

Salah satu aktiviti membazir masa adalah kita terlalu lama atau menggunakan waktu pagi hanya membalas mesej yang tidak mempunyai kaitan dengan kerja yang diselesaikan. Mesej yang kurang manfaat abaikan dan terus fokus untuk selesaikan.

5.Tegas dan positif.

Tegas dengan diri sendiri untuk dispiln menyelesaikan apa matlamat harian yang mahu dicapai. Usahakan untuk disiplin. Apabila kita sudah menguasai senarai tugasan harian, ia akan menjadikan diri lebih berkeyakinan dan positif.

Ia meransang diri untuk terus berusaha dan kekal disiplin.

6. Reward
Meransang diri dengan menghadiahkan barang diidamkan, percutian yang memberi tenaga baru. Selesai satu matlamat berikan ganjaran untuk diri sendiri. Ia membantu sama untuk terus bekerja dengan gembira dan bermatlamat.

7.Cuba sehingga berjaya.
Perasaan malas, kecewa, putus asa itu adalah perkara biasa. Namun ia tidak memberi kesan yang baik kepada diri sekiranya banyak matlamat yang ingin dicapai. Sekiranya kita masih baru sebagais suri bekerja di rumah, usahakan untuk berada dalam kumpulan sokongan. Sentiasa dorong diri sendiri dan paksa diri untuk kekal disiplin sebagaimana ketika bekerja. Kejayaan adalah milik mereka yang mempunyai komitmen dan jelas dengan matlamat.

8.Bina harga diri.

Walaupun di rumah kita tetap perlu ada keyakinan diri. Apabila ditanya umum bekerja sebagai apa, dengan yakin suri boleh memberi jawapan 'bekerja sendiri'. Itu adalah lebih baik selain memberi gelaran 'surirumah sepenuh masa' kerana tanggapan rakyat Malaysia masih lagi belum sepenuhnya berbangga dengan perkataan 'surirumah' walaupun ada yang sudah berjaya luar biasa.

Melainkan diri sendiri sudah yakin untuk menjawab sebagai 'surirumah sepenuh masa' dan kejayaan di belakang tabir itu hanyalah untuk cerminan diri sendiri sahaja. Walaupun di rumah tetap mempunyai pendapatan. Apabila kita yakin dengan apa yang dilakukan, keyakinan itu sendiri datang secara semulajadi.


2 comments:

Maya Amir said...

Assalamualaikum mas:)

Masayu Ahmad said...

Walaikumsalam w.b.t

Alhamdulillah, maya apa khabar. Ada perkara mahu bincang nanti pm saya ya, kotnya saya terlupa ;D

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin