Tuesday, April 7, 2015

Masa sudah tidak lama

Teks dan foto: Masayu Ahmad


Usai masak dan mengemas rumah kemudian hantar Arissa ke PASTI. Arissa pandai tak mahu masuk sendiri. Ya, ibu tahu mahu ibu temankan hingga muka pintu. Dari dalam kereta melihat anakanda menapak naik ke atas untuk bersama kawan-kawan.

Baru saya tersentak bahawa masa sudah tidak banyak yang ada. Setiap hari saya mahu menghantar Arissa berbual di dalam kereta. Teringat pula coletah Aiman beberapa hari yang lepas.

"Nanti ibu tua siap yang mahu jaga?"

"Cha ibu, cha kea ado." Celah Arissa.

"Saya tak ada ibu, saya balik Selangor. Saya kan orang Selangor." 

Begitulah Aiman sebagaimana selalu. Suka mengusik dan caranya meterbalikkan ayat. 

"Aiman gembira hari ini di sekolah."

"Dok, dok gembira langsung." Maksudnya dia sangat gembira.

Semalam usai selesai memasak dan mengemas, saya dan Ammar menuju ke rumah tok ayah. Di sana ada temujanji juga untuk 'urut tradisional' sentuhan Kak Lah. Saya pelanggan setia sejak dari dahulu.



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin