Tuesday, February 18, 2014

Berjuang kerana apa, kepada siapa?

Teks; Masayu Ahmad
mula dari sekarang www.janawangdirumah.com

Mahu menulis, nanti saya sambung ya :)

24 hari sudah, lagi 20 hari daa

Boleh ke mula tanpa modal?
Boleh

Boleh ke guna apa yang ada?
Ya, boleh

Boleh ke guna modal minima?
Juga boleh

Ramai yang kategori di atas, tetapi yang kecundang ramai sebabnya...
1. Tidak fokus, semangat pada mulanya sahaja
2. Tidak konsisten hangat-hangat taik unta ;P
3. Sudah mula tidak mahu selesaikan

Aliran pendapatan tunai.
1. Simpan dan lupakan- untuk persaraan/reward diri, mulakan ini dengan RM10 sehari, up lagi RM20, up lagi RM100 sebulan, RM200 sebulan. Jangan usik-usik ya

2. Rekod aliran tunai-Ini perlu dan wajib.

3. Jangan ambil wang jualan-tahu bezakan wang jualan dan pendapatan bersih.

3. Cabar diri dapatkan RM100 harian bersih, kenapa saya suka kongsi RM100
ok, kalau jual baju setakat untuk RM10 sehari, dah tu sudah letak tanda kecewa. RM10X 30 hari, RM300.
Ia ok bagi yang sudah mula, tapi ia sangat tidak ok, bagi yang sudah bertahun bekerja dari rumah, tidak ada peningkatan dari itu. Semak semula

Inilah masalah besar kebanyakan wahm.

Soalan: Saya sangat banyak terima mesej. Puan saya sudah mahu berhenti kerja, apa perlu saya buat. Sya mahu berhenti kerja secepatnya.
Saya: Jangan berhenti dahulu, jika pendapatan sambilan atau sumber ke dua dan ke tiga belum stabil. Jangan terjun terus. Buat persediaan yang jelas dan tepat.

Bersambung ya

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin