Saturday, November 19, 2016

Cuti hujung tahun

Teks: Masayu Ahmad
Dapatkan semua rujukan di sini: www.akademibekerjadirumah.com/shop

Sudahpun berada di penghujung tahun. Bagi surirumah tidak ada masa yang tidak kosong. Masa begini di isi dengan akviti menghadiri hari konvo anak-anak kecil. Menerima jemputan hari kecemerlangan pelajar dan juga sudah mula menanda hari mencari waktu sesuai membeli kelengkapan sekolah anak-anak. Bersedia lebih awal adalah lebih baik berbanding bersesakan dengan ramai orang pada waktu puncak.

Ini baru betul menggunakan masa yang ada dengan cara terbaik. Bagi kalian yang masih berada di bandar dan kesempatan cuti hujung tahun adalah masa untuk pulang ke kampung. Pulang menjengah atuk dan nenek.

Saya pernah mengalami situasi balik kampung. Berbondong membawa beg dan barangan juga tak sabar mahu menikmati masakan orang tua.

"Telefon lah ma kita akan sampai malam. Mana tahu mereka boleh sediakan lebih awal.

Suami hanya diam. Dua tiga kali saya menyatakan. Diam sahaja.

Kemudian selepas hijrah saya pulang, sebetulnya mahu berada di rumah berasingan. Namun kediaman dua mertua itu sudah sunyi. Jadi mengambil keputusan kami berada sebumbung untuk menjaga kebajikan.

Setiap kali cuti persekolahan, maka rumah atok dan mok( kini arwah) ini menjadi tumpuan.

Tahulah saya tidak wajar kita menelefon dan memberi arahan bahawna mahu pulang dan mahu makan sekian masakan. Bahawa kepulangan kita memang bersambut. Tetapi biasanya apabila pulang,
sembunyikan hari.

Kerana orang tua sibuk mahu sediakan kelengkapan, menukar

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin