Saturday, July 5, 2008

Eratkan hubungan kejiranan

Malam ini ada ada sedikit kenduri di kawasan kejiranan saya. Untuk tahun ini sudah lama tidak berkumpul sambil ada acara makan-makan. Saya sempat meluangkan masa untuk bertandang dan tumpang makan sekali.

Sambil berkumpul sambil berborak, antara topik yang disentuh malam ini, rumah dimasuki pencuri dan perihal pengasuh dari Indon. Sejak kebelakangan ini setiap rumah perlu berhati-hati memandangkan kejadian kecurian berlaku tidak mengira waktu. Sebelah pagi mahupun dinihari, seboleh mungkin dijauhkan lah rumah sendiri dimasuki pencuri.

Saya cukup tersentuh apabila seorang teman menceritakan perihal seorang teman pejabatnya yang mempunyai pengasuh atau bibik dari Indonesia. Mempunyai bayi kembar perempuan yang berusia hampir setahun. Kedua-duanya ditinggalkan bersendirian apabila bibik lari dari rumah. Sekembalinya si ibu dari kerja mendapati anak-anaknya tiada. Mencarilah ke merata tempat. Sedihnya, seorang tertiarap dan sudah tertidur keletihan di dalam bilik air dan seorang lagi tertonggek bontotnya di bawak kerusi. Sunguh menyayat hati.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin