Tuesday, December 31, 2013

Hari hebat bermula setiap hari


Teks : Ummu Sumayyah
Sumber:http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/Syukur kepada Allah kerana dengan izin dan nikmatNya, alhamdulillah saya berjaya juga menyiapkan tugasan 44 entri yang diberikan kepada saya. Seperti biasa tugasan 44 entri ini juga dikhususkan kepada semua ahli Akedemi Bekerja Dari Rumah yang diasaskan oleh Pn Masayu Ahmad ini. Ia bertujuan untuk melatih setiap ahli supaya membiasakan diri dengan pengalaman menulis. Walaupun dengan kesuntukan masa dan tenaga yang amat terhad bagi saya untuk menyiapkan semua tugasan yang diberikan namun dengan semangat yang ada, saya berjaya juga walaupun ianya mengambil masa yang agak lama iaitu kira-kira tiga bulan lebih berbanding dengan rakan-rakan muda yang lain yang berjaya menyiapkan tugasan yang diberikan dalam jangka waktu yang singkat.

Sebelum saya meneruskan ulasan saya ini, terlebih dahulu ingin saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada mentor saya adik Anys Idayu kerana sudi mencurahkan ilmu-ilmu beliau kepada saya tentang bagaimana untuk menghasilkan sebuah blog. Walaupun blog yang saya hasilkan ini tidaklah seperti blog-blog protege yang lain di dalam akademi ini, namun saya bersyukur kerana terdapat juga pembaca-pembaca yang sudi membaca tulisan saya. Ini dapat dilihat pada 'pageview' di dalam blog saya yang semakin meningkat. Begitu juga terima kasih saya kepada pengasas Akademi Bekerja Dari Rumah ini Pn Masayu Ahmad kerana dengan ideanyalah maka tertubuh satu komuniti alam maya bagi mereka-mereka yang memerlukan bimbingan. Semoga Allah memberkati segala usaha beliau. Aameen. 

Setelah tiga bulan lebih saya bersama dengan rakan-rakan yang lain di dalam Akademi ini, apa yang dapat saya simpulkan di sini bahawa banyak faedah serta kebaikan yang saya dapati di dalam Akademi ini. Pendekata banyak informasi-informasi baru, pengalaman-pengalaman serta kemahiran orang lain yang boleh saya ambil dan jadikan iktibar. Dan apa yang paling unik di akademi ini adalah kami seolah-olah bekerja di dalam satu pasukan yang kuat walaupun pada hakikatnya semua ahli-ahlinya berselerak di seluruh pelusuk negara dan ada juga segelintir di luar negara. 

Matlamat utama saya untuk berblog ini bukan lah untuk bisnes semata-semata, tetapi ianya lebih kepada perkongsian ilmu-ilmu yang bermenafaat serta pengalaman-pengalaman berguna yang saya alami supaya ianya boleh dijadikan pedoman kepada pembaca-pembaca sekelian. Semoga segala usaha saya ini, akan diberkati serta diredhai oleh Allah subhana wa ta'la. Sekurang-kurangnya ia sedikit sebanyak boleh menjadi bekalan untuk saya bawa setelah saya tiada lagi di dunia ini. Aameen.

Teringat saya tentang sebuah hadith nabi 

Dari Abdullah bin Amr radhiyallahu ta’ala ‘anhu, bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً
“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)

Al Ma’afi An Nahrawani mengatakan, “Hal ini agar setiap orang yang mendengar suatu perkara yang sahih dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersegera untuk menyampaikannya, meskipun hanya sedikit. Tujuannya agar nukilan dari Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam dapat segera tersambung dan tersampaikan seluruhnya.” Hal ini sebagaimana sabda beliau shallallaahu ‘alaihi wa sallam, “Hendaklah yang hadir menyampaikan pada yang tidak hadir”. Bentuk perintah dalam hadits ini menunjukkan hukum fardhu kifayah

Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan untuk kita menyampaikan perkara agama dari beliau, karena Allah subhanahu wa ta’ala telah menjadikan agama ini sebagai satu-satunya agama bagi manusia dan jin dalilnya :

Pada hari ini telah kusempurnakan bagimu agamamu dan telah kusempurnakan bagimu nikmat-Ku dan telah aku ridhai Islam sebagai agama bagimu” (QS. Al Maidah : 3). 

Oleh itu di sini saya ingin menyarankan kepada rakan-rakan serta ibu-ibu di luar sana, sesiapa yang bercadang untuk sama-sama menyertai kami di Akademi ini. Anda boleh lah menghubungi mentor saya Puan Anys Idayu. Jangan membuang masa lagi kerana banyak peluang serta faedah yang boleh anda dapati sekiranya anda berpeluang menyertai kami di dalam komuniti WFHM ini.

Sekian sahaja ulasan saya untuk kali ini. Sekiranya terdapat apa-apa kekurangan didalam tulisan saya sebelum ini dan yang akan datang maka saya memohon maaf. Sesungguhnya yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari kesalahan diri saya sendiri. Dan tidak lupa juga kepada pembaca-pembaca yang memberi komen-komen positif kepada saya diatas perkongsian ilmu-ilmu yang saya paparkan di dalam blog ini, saya ucapkan jazakillahu khairan. Moga kita sama-sama mendapat menafaat di dunia dan di akhirat. Aameen.
 

Ulasan Kelas Asas Blog Mula Bisnes - Sharifah Sahiza

Guru Online : Anys Idayu Hj Zakaria
Protege : Sharifah Sahiza 
Sumber : http://sharifahsahiza.blogspot.com/2013/12/ulasan-kelas.html



Monday, December 30, 2013

Mula dan selesaikan matlatamt 2014

Teks: Masayu Ahmad
mula baca naskah ini www.janawangdirumah.com

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah atas nikmat dan kasih sayang Allah, ya saya masih bersiaran seperti biasa. Tahun ini matlamat utama ialah menyelesaikan 13 lagi manuskrip. Saya mahu usahakan lebih banyak terbit sebagai buku, insya-Allah.

Juga penekanan dan fokus saya agar rakan niaga/pengurus online boleh jana pendapatan RM1k, RM3k dan RM5k hanya dari rumah. Bagi yang sudah sedia boleh pm saya di fb ya, https://www.facebook.com/masayu.ahmad

Manakala kelas offline untuk mula bisnes, boleh daftar melalui email untuk keterangan lokasi, pn.masayu@gmail.com. Kelas bermula Mac. Terima kasih atas pertanyaan, kelas hanya hari tertentu sahaja.

Tahun hadapan jadual padat bermula Januari hingga Disember. Insya-Allah.

Mula bisnes tanpa modal

Mula dengan bisnes dropship juga salah satu cara lagi untuk menjana pendapatan. Dropship ialah menjual produk fizikal, yang dibekalkan pembekal tanpa perlu agen jualan menyimpan stok.
Kalian hanya bertindak sebagai orang tengah atau agen yang mempromosi barang-barang tersebut di facebook, fan page, blog, web jualan dan sebagainya.
Caranya, pembekal akan menyediakan gambar dan bahan promosi, agen hanya copy paste gambar tersebut dan masukkan di dalam facebook, web jualan atau blog.
Kemudian mempromosi kepada pelanggan. Selepas pelanggan mahu membeli, agen menerima wang transaksi. Kemudian mengambil bahagian komisyen.
Wang yang sudah ditolak komisyen (bahagian agen), baki (kos produk dan kos penghantaran) dibayar pula kepada pembekal.
Pembekal akan menguruskan penghantaran produk.
.Status penghantaran dimaklumkan kepada agen.
Agen akan memaklumkan status penghantaran, kod penghantaran dan juga tarikh barang dihantar.
Agen akan berurusan dengan pelanggan, juga berurusan dengan pembekal. Maksudnya di sini agen adalah perantaran antara pembekal dan pelanggan.

Kumpul modal dari komisyen
Ok, konsep dropship ini sangat mudah untuk diuruskan. Usahawan hanya perlu ada komputer dan internet. Juga mempunyai senarai pembekal yang aktif menawarkan produk. Hanya google kata carian dropship. Pilih produk yang mempunyai agihan komisyen yang tinggi, contoh RM50, buat sasaran jualan harian, RM100 sehari untuk dapatkan pendapatan bersih RM3k sebulan.
RM3k sebulan ini boleh disimpan sebagai modal. Simpan dan lupakan. Ini juga satu latihan yang sangat bagus, iaitu latihan menjual, mempromosi dan meningkatkan ilmu pemasaran. Kekalkan momentum jualan setiap bulan, buat rekod dan pelbagaikan strategi.
Kekalkan fokus mendapat jualan harian minima RM100 sehari, dan tingkatkan lagi jumlahnya dari masa ke semasa. Cabar diri.

Saturday, December 28, 2013

Cabaran tingkatkan pendapatan kurangkan pembaziran tambah nilai penjimatan

Teks: Masayu Ahmad
sudah sedia boleh baca naskah ini dahulu www.janawangdirumah.com

Rata-rata rakyat Malaysia sedang berusaha untuk menambah pendapatan, tekanan demi tekanan kenaikan harga barang. Ramai sudah mula keluar dari kepompong kehidupan 'zon selesa', sama ada lebih berhemah, mula merancang penjimatan dan mula menjana beberapa lagi sumber pendapatan.

Kesederhanaan
Bagi suri rumah sudah tentunya tempiasnya sama, tetapi bagi yang sudah biasa, ia alah bisa tegal biasa, tinggal lagi hanya tingkatkan lagi usaha.

1. Masak di rumah
2. Tingkatkan pendapatan ke dua, ke tiga
3. Berjimat
4. Menabung

Ada banyak lagi yang dikongsi pakar-pakar kewangan, saya akan kongsikan di sini juga ya. Kebetulan juga tahun 2014, saya juga memberi tumpuan kepada buku-buku kewangan dan akaun bisnes kecil. Insya-Allah.

Kehamilan ke 5
Saya masih menanti hari, pun begitu masih aktif lagi dengan tugas menulis seperti biasa. Banyak berkurung di bilik, sudah mula untuk manuskrip 2014. Insya-Allah, manakala kelas online masih berjalan seperti biasa.

Bagi yang mahu dan meyertai saya, bolehkah menjana pendapatan tanpa perlu keluar rumah? Ya, boleh saya sudah 4 tahun melakukannya. Manakala bisnes luar rumah, saya sudha agihkan kepada pembantu. Jadi sama, sahajakan tak perlu keluar rumah. Arahan kini boleh pelbagai, tak perlu kita bazirkan minyak dan tenaga.

Saya kategori ini
-minimakan aktiviti luar rumah jika tidak penting
-Mudahkan aktiviti yang mudah
-Selagi mana ia boleh menjana pendapatan, guna kesempatan online yang ada. Mudahnya kan kita hidup di zaman it berbanding mak-mak kita dahulu.

Kelas offline
-Kelas personal coaching akan bermula Mac, itu pun 4 hari sahaja seminggu, dan dari jam 9.30 hingga 11.30. Itu sahaja masa saya yang ada diperuntukkan, memandangkan bertalu mesej mahu juga kelas offline/ Memandangkan 'amanah ini'perlu juga saya kongsikan, maka dengan lapang hati saya buka kelas offline tersebut. Kalian boleh hubungi saya pn.masayu@gmail.com ya, untuk maklumat lanjut.

Kelas lain secara online masih lagi bersiaran.
1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas belajar iklan di mudah.my
4. Kelas penulisan kreatif.
5. Kelas asas urus akaun bisnes wahm/soho

Keterangan lanjut ada di sini, http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Thursday, December 26, 2013

Tuesday, December 24, 2013

Suri rumah suri ekonomi rumah tangga rancang tabungan persekolahan

Teks: Masayu Ahmad
Sudah sedia bekerja dari rumah baca naskah ini dahulu www.janawangdirumah.com

Sana-sini sudah ibu bapa sudah mula membuat persediaan akhir untuk anak-anak sekolah. Sekejapan masa berlalu kan. Anak-anak yang kecil dahulu masih bayi kini sudah mula alam persekolahan. Anak-anak saya seorang demi seorang sudah mula memasuki sekolah rendah. Tahun ini giliran Naufal Arif pula. Alhamdulillah. Kini Aiman sudah pun berusian 6 tahun, semasa saya mengambil keputusan berhenti dahulu Aiman masih 6 bulan. Maknanya sudah lebih kurang 5 tahun. Tahun pertama dan ke dua saya masih di awang-awangan, tidak ada jejak yang padat. Masih menebas hutang yang tebal. Tahun ke tiga dan ke empat itulah sudah mula menampakan jalan yang terang. Pun begitu sebelum ia menjadi lebuh raya, saya perlu juga meneruskan perjuangan dan perjalanan.

Alhamdulillah, sangat manis untuk dikenang. Pesan saya pada yang mendaftar saya sudah pun menebas hutan yang tebal, kalian kini tinggal pecut dan usaha luar biasa sahaja. Lebih mudah berbanding saya dahulu. Sudah ada banyak pilihan untuk meneruskan tanpa berlengah, berhenti terlalu lama, masuk persimpangan lain, atau berpatah balik. Itu perlunya fokus, konsisten dan matlamat.



Monday, December 23, 2013

Apabila sudah mula, selesaikan dengan gaya

Teks: Masayu Ahmad

sudah mahu kerja dari rumah baca naskah ini dahulu www.janawangdirumah.com


Penjenamaan diri di blog dan google

Langkah pertama penjenamaan diri di blog, google dan facebook adalah nama kita. Iaitu memilih nama sebenar mengikut ic.

Mengapa perlunya penjenamaan diri di blog, menggunakan nama penuh mengikut ic
cth

masayu.ahmad@gmail.com
pn.masayu@gmail.com

masayuahmad.blogspot.com

Mulakan teks penulisan entri di blog
Teks: Masayu Ahmad

Sebabnya google dan blog ini sepertinya adik beradik. Memudahkan kita berurusan secara profesional untuk apa-apa urusan sekali pun. Ia juga seperti kad bisnes

Cuba google nama saya dengan kata kunci Masayu Ahmad.
Cuba pula guna masayu10 ada beza tak. Apa yang kita akan jumpa.

Itu sebabnya, email, nama blog, dan juga entri di blog sangat penting memudahkan bakal pelanggan mencari kita. Jangan guna nama samaran. Begitu juga fb, guna gambar betul wajah yang betul.

Saturday, December 21, 2013

Ubah tanggapa sudah sempurna baru mahu mula

Teks: Masayu Ahmad
sudah sedia mahu rancang bekerja di rumah baca ini dulu ya www.janawangdirumah.com

Kita selalu dimomokan.
- Ada modal baru boleh mula
-Ada laman web yang lengkap baru ada orang beli
-Ada produk dalam stor baru boleh menjual
-Ada komputer yang canggih baru boleh mula
- Ada hp, gajet yang canggih baru jualan ok

Katakunci di sini 'pecahkan tembok pertama' barulah kita pecahkan tembok seterusnya.

Sekarang ini kita tidak ada apa-apa kita mahu menjual di internet. Apa yang kita perlukan.

1. Cari bagaimana mahu dapatkan wang untuk dapatkan komputer atau laptop. Ini sangat asas kalau mahu bisnes internet.
 Mungkin ia dari simpanan tetap harian, atau kerja sambila yang boleh menghasilkan wang. Simpan dan lupakan, simpan dan lupakan. Baik, dari situ kita sudah dapat komputer. Kekalkan lagi simpan dan lupakan itu masukkan dalam 'tabung modal'. Jangan cuba-cuba usik ya.

2. Konsisten di situ, belajar simpan dan lupakan 'tabun modal'. Kemudian apabila cukup, beli lagi kemudahan untuk mendapatkan internet, jangan tamak, mulakan dengan pakej paling jimat. Kemudian teruskan lagi 'tabung modal' itu.

3. Komputer dan internet paling asas, gali lagi ilmu melalui google itu. Sangat banyak benda percuma. Kemudian, mahu tambah ilmu lagi,sementara 'tabung modal' itu kekal konsisten simpan dan tabungkan. Apabial ada kursus atau ilmu baru yang pelru digunakan, ambil dari situ. Disiplinkan diri.

4. Apabila sudah ada hasil 'simpan dan lupakan', simpan dahulu wang gaji itu, rekod setiap hari dan bulan. Jangan guna lagi. Simpan dan lupakan dalam tabung gaji bulanan. Buat sasaran pendapatan bersih, manakala tabung modal itu masih diteruskan lagi.

Mahu baca lagi, baca dalam ebooo 101 idea home-based bisnes. Ini langkah paling mudah saya terangkan, bukan berkhayal, mahu juta-jutaan. Belajara urus duit duit yang kecil, baru urus duit yang besar. Faham? ;)

Friday, December 20, 2013

Usaha hingga berjaya

Teks: Masayu Ahmad

Sudah sedia baru baca naskah ini ya www.janawangdirumah.com

Sudah petang, cuaca mendung udara bugar. Alhamdulillah. Sudah siap ke persiapan anak-anak kalian? Alhamdulillah saya sudah selesais semuanya. Juga perancangan jadual tahun 2014 juga sudah penuh. Menunggu hari sambil menulis dan menyelesaikan tugasa seperti biasa.

Kelas bisnes offline\
Untuk kelas blog dan fanpage untuk bisnes versi offline di Kota Bharu saya sudah mula buka pendaftaran bermula bulan Mac hingg November sahaja. Iaitu 4 hari sahaja seminggu, Isnin, Selasa, Rabu dan Khamis.

Manakala kelas ebook pula, hanya dua orang sesi pagi dan dua orang sesi petang, hanya sekali sebulan. Kita lihat macammana ya.

Kelas akaun urus bisnes kecil wahm/soho juga kami sudah mula buka pendaftaran boleh klik pada gambar akademi sebelah kanan atas sekali tu ya, ada jadual terbaru kelas online akaun. Kelas ini adalah percuma bagi yang mendaftar kelas bisnes.

Manakala bagi yang mahu kelas akaun sahaja, bayaran adalah RM150. Saya buka 10 orang sahaja  untuk dua slot, pagi dan petang.

Bersambung ya..;)

Thursday, December 19, 2013

Debar kali ke 5

Teks: Masayu Ahmad
Sudah sedia baca naskah ini dulu  ya www.janawangdirumah.com

"Hmmm anginyaaa." (wanginya)

Kata Arissa sambil aksi mengambil sehelai kain bedung dan mencium berulang kali.

"Adik nok duduk dengan Kak Long, nanti duduk dengan cik muni deh." Mok menarik perhatian Arissa.

"Tok cey, nok duk ngan bu." (Tak nak, mahu tinggal dengan ibu)

"Best dok ngan bu." Tambah Arissa lagi.

Kononya, ibu saudara mahu bawa Arissa 3 tahun, dua minggu selepas saya bersalin. Nampaknya saya pun tak sanggup mahu hantar dia. Lagi pula en.suami nyatakan tak perlu, nanti malam teringat pula. Tambahan pula en.suami akan bercuti seminggu pertam untuk urus anak-anak. Alhamdulillah.

Biasanya saya tidaklah teruk sangat masa berpantang. Masih ok. Semoga Allah memberikan kesihatan yang baik selama berpantang.

Semalam boleh lagi bermimpi bersalin dengan mudahnya, tanpa ada sakit. Semoga Allah permudahkan kelahiran ini. Tawakkal sepenuh hati.

Semalam teringin minum kelapa muda, bukan susah pun petik depan rumah sahaja.

Kerja online masih berjalan seperti biasa Alhamdulillah, bukan susah pun kan. Hujung jari sahaja, di rumah sahaja. Inilah nikmatnya bekerja di rumah. Manakala urusna bertebaran seluruh online.

Masalah orang masuk ke poket kita

Teks: Masayu Ahmad
www.janawangdirumah.com

Alhamdulillah, hari ini satu hari urusan diluar. Sebelum itu makan dulu nasi kerabu daging bakar. Ramainya orang boleh tahan.

Bersambung

Wednesday, December 18, 2013

Rezeki Allah yang tentukan bukan manusia

Teks: Masayu Ahmad
www.janawangdirumah.com

Kenapa dia berjaya aku tidak?
Kenapa aku buat perkara yang sama seperti dia, tetapi rezekinya lebih banyak?
Kenapa dia yang dapat dulu bukan aku?
Kenapa untung aku hanya 2k, tetapi untung dia 10k?

Kenapa, kenapa, kenapa?
Salah satu buku yang wajib dbaca yang mudah difaham ialah buku 'Mudahnya Menjemput Rezeki'. Kita akan lebih faham menjemput lebih mudah berbanding mencari. Rezeki juga pada saya satu tingkat proses ujian kepada kita sama ada berbentuk 'kesenangan' atau 'kesusahan'. Sama ada bekerja sendiri, atau makan gaji. Apabila kita faham 'rezeki' bukan dari manusia. Manusia, alat hanyalah pemudah, laluan, pelengkap.

Bersambung..

Tuesday, December 17, 2013

Bagaimana cara jana pendapatan sambilan atau sepenuh masa tanpa perlu keluar rumah?

Teks: Masayu Ahmad

Selesai sudah hantar Arif dan Aiman, jam 8 hingga 12 tengahari. Seronok saya apabila anak-anak bangun dan mahu bersiap ke tadika. Ya sangat membantu, saya ada lagi dua di rumah dan satu dalam perut menanti hari untuk melihat alam ini.

Allah Ya Karim, Ya Razak. Pencipta manusia, keseluruhan makhluk dan alam. Kepada Mu tempat bergantung, dulu kini dan alam kemudian.

Arissa masih lena, manakala Hakim saya palu-palu dengan ayat pengaruh agar tersemat dalam minda dan jiwa.

"Abe penolong ibu yang hebat, ibu nak keluar tengok baby."

"Abe nok gapo, nanti ibu masak sedap-sedap."

Yalah kan, anak-anak pun mcam kita juga, biasanya saya bagi juga upah RM2 sebagai servis jaga adik.

Macam saya juga dulu-dulu jadi pengasuh anak jiran. Dapat upah bukan main seronok kan. Duit itu simpan atau beli buku, atau beli barang idaman. Orang tua pun suka dapat 'reward' atas usaha, ini pula kanak-kanak. Usaha dulu reward kemudian.

Rakan Niaga/ Pengurus Online

Banyak yang bertanya saya bagaimana mahu mula. Macamana saya urus masa.

Saya bekerja sendiri, sepenuh masa sebagai penulis. Mahu atau tidak saya berada dalam kategori tidak suka diganggu masa saya. Saya mahu masa saya dengan keluarga, buku dan laptop. Tetapi syaa perlu juga jana pendapatan aktif. Mana mungkin tunggu royalti sahaja kan, perlu usaha pendapatan harian sama seperti dulu.

Jadi saya terus juga menulis di fb dan blog. Terus bekerja seperti biasa. Hasilnya banyak ebook yang siap hasil penerokana saya ilmu bisnes kecil dan bekerja dari rumah. Dari situ saya menjual ebook, ya ia pendapatan harian dan alhamdulillah boleh membantu ekenomi keluarga. Ya, itulah titik mula, hanya di blog dan penulisan. Blog ini saya tidak tinggalkan, ia banyak melakar kejayaan kecil.

Sudah pasti saya mahu berkongsi dengan surirumah yang lain.

Apa lagi?
Bertalu lagi mesej pertanyaan macam mana mahu mula, macam mana mahu berjualan di blog dan fb. Ya lagi, saya ingatkan pelru buka kelas offline. Tetapi masih lagi kekangan masa. Dari situ Allah bagi lagi idea, ilhamkan kelas secara online, masa fleksibel untuk suri yang sibuk seperti saya. Jadi dalam 200 pertama saringan awal, saya mendapat 13 calon guru online yang komited dan fokus.Alhamdulillah. dalam tempoh 10 bulan ini saya latih dan latih mereka, hanya secara online juga. Kerana sya tidak punya masa ke sana ke sini. Masa saya hanay di laptop sahaja.

Jadi, kelas kami kini sudah pun mencecah 330 pendaftaran sejak bermula Mac lalu. Pelbagai kategori kelas online diperkenalkan Alhamdulillah.

Jadi apa lagi.
-tidka perlu keluar rumha
-tidak perlu simpan stok
-tidak perlu modal yang besar
-guna apa yang ada blog dan faceboo sahaja
-saya buka lagi pendaftaran sebagai rakan niaga/pengurus online akademi bekerja di rumah.

Semoga usaha kecil ini membantu kalian, menjana pendapatan hanya di rumah. Tidak perlu keluar rumah seperti saya. Saya masih tumpukan keluarga, anak-anak yang masih kecil sekolah renda, tadika, 3 tahun dan bakal lahir beberapa minggu sahaja lagi. Saya tidak ada pembantu rumah, juga tiga warga emas. Inilah usaha ciput saya, saya bekrongsi dan bagi yang ada masalah sebagaimana saya masalah 'masa' dan mahu 'pendapatan harian' inilah salha satu caranya.

Semoga Allah memberikan laluan dan mempermudahkan usahka kita semua. Segala kekurangan datang dari saya, yang hebat super hebat hanya dari Allah s.w.t.

Ampunkan saya jika ada salah dan silap, saya sebagai pemegang amanah dan laluan sahaja, yang lain rezeki hanya bersumberkan 'Allah."

Alhamdulillah, saya mahu ke klinik dulu ya. ;)

Monday, December 16, 2013

Nikmati keindahan setiap hari

Teks: Masayu Ahmad
sudah sedia baru baca naskah ini www.janawangdirumah.com

Alhamdulillah, pagi ini cuaca molek, segar bugar. Hujan sudah berhenti, matahari memancar sinar. Ampaian penuh bersidaian. Hakim kembali tidur di sebelah Arissa. Saya pagi cuti seperti biasa, menulis dan menyiapkan tugasan pagi, gosok pakaian en.suami kemudian pecut hantar Arif dan Aiman untuk kelas musim cuti sekolah. Sekejap sahaja hanya untuk jam 9 hingga 12 teghari.

Pagi ini bawa Aiman dan Arif menikmati sarapan pagi nasi daun pisang, teh tarik. Sesekali kan.

Ok, sambung nanti ya, mahu layan semek Arissa sudah bangun.

"Bu nak u, nak u."
(Ibu, nak susu, nak susu)

www.janawangdirumah.com

Saturday, December 14, 2013

Masa itu singkat guna sebaiknya

Teks: Masayu Ahmad

www.janawangdirumah.com

Senaraikan 20 kerja utama yang perlu kita bereskan setiap hari, atur masa mengikut setiap jam,

1.
2.
3.

hingga 20, fokus kepada kerja yang lebih berat pada keutamaan yang lebih aras. Tutup mata, telinga, fokus selesaikan hingga sudah.

Penghujung hari rai diri sendiri, cari masa rehat dan mula nikmati teh o panas.

Thursday, December 12, 2013

Amanah Allah kita sama-sama jaga

Teks: Masayu Ahmad

Saya terkesan lagi pagi ini membaca coretan ini


Rumah adalah tempat paling selamat bagi wanita. Jika kita sibuk berjalan keluar ke tempat membeli belah, mata tidak terlepas dari mengangan-angankan perhiasan dunia. Jika kita sibuk bertandang ke rumah orang, mulut tidak terlepas menceritakan kehebatan diri, harta benda dan pencapaian anak-anak. Lebih menakutkan apabila kita berkongsi cerita atau menyebarkan aib orang.  Paling tidak, telinga mendengar apa yang disebarkan oleh rakan. Kadangkala kita tidak mahu mendengar namun tidak pula mampu menolaknya. Subhanallah! Sungguh, benar. Betapa beruntunglah apabila Allah memberikan wanita berakal yang berfikiran begitu. Betapa Allah mahu memelihara untuk meletakkan mereka sebagai wanita mulia penghuni syurga. Berapa ramai yang cerdik lagi berakal namun menolak fitrah wanita untuk menjaga rumahtangga? Dalam diam saya mengiyakan kelebihan wanita yang bergelar isteri dan ibu sepenuh masa di Arab Saudi. Tidak pula saya mendengar mereka memberontak untuk memandu kereta sendirian ke pasar-pasar atau sibuk menghantar anak-anak pergi dan balik dari sekolah. Tidak pula saya mendengar keluh-kesah mereka kerana membalut seluruh badan dengan kelubung hitam. Malah mereka menutup wajah dengan hanya menampakkan dua biji mata. Subhanallah!Saya mendengar pelbagai lontaran yang diberikan kepada wanita Saudi. Mereka dikatakan keras hati dan kasar orangnya. Allahu Akbar! Sekeras-keras hati wanita arab mereka menutup aurat dengan sempurna ketika berada di luar rumah. Mereka takutkan Allah SWT. Lalu saya membuat perbandingan dengan wanita melayu Islam yang dikatakan lemah lembut, beradab dan penuh bersopan. Allahu Akbar! Selembut-lembut wanita Melayu mereka tidak segan silu berjalan keluar dengan menyarung sekeping kain nipis melekat menyaluti badan. Sekali pandang, sesiapa sahaja sudah dapat membayangkan berapa saiz pakaian dalam mereka dan berapa banyak ketulan di badan! 
sumber:  http://www.muhdkamil.org/pensyarah/roza_roslan

tidak pernah berhenti berlari

Teks: Masayu Ahmad
www.janawangdirumah.com

Bunyi aliran udara dari hembusan kipas berselang seli dengkuran halus kiri dan kanan. Saya? Masih tidak ketiduran, barangkali sebab rehat yang banyak siang tadi. Susunan buku, bersama tugasan di sebelah kiri dan kanan. Sekejap beralih ke depan, beralih ke bilik, beralih ke sofa. Saya masih setia di depan laptop. Semua sudah beres, kerja online berjalan seperti biasa, pendaftaran kelas online juga seperti biasa, jualan ebook juga seperti biasa. Mudahnya kerja apabila kita sudah tahu apa yang perlu menjadi fokus dan apa yang perlu menjadi keutamaan. Alhamdulillah segala nikmat dan rahmat.

Jam sekarang 11.45 anak-anak dan en.suami sudah lena. Saya sahaja masih bugar dan setia, jadi ambil kesempatan ini menyambung perkongsian di sini,

Saya tidak pernah ada impian sebagai guru.
Dahulu sejak alam persekolah mahupun universiti, saya yakin saya kurang layak untuk kerjaya sebagai guru. Ketika bekerja juga saya seorang yang mudah sahaja, memudahkan urusan pada cara paling cepat dan mudah. Maksudnya tuju terus kepada sasaran dan pencapaian, bukannya soal remeh temeh yang menjadi kerenah birokrasi.

bersambung ya, mengantuk pula ;)

Wednesday, December 11, 2013

Jangan pernah ada rasa putus asa, ia sahabat setia pendaki sukses

Teks: Masayu Ahmad
www.janawangdirumah.com, jika memang sudah serius mahu mula baca naskah ini dahulu ya

Selang waktu ada rasa sudah sampai masanya, perut mula mengeras. Namun alhamduillah, untuk kali ini saya dapat tidur yang lena, walau siang hari agak pancit namun masih penuh tenaga.

Terima kasih Allah atas nikmat dan kasih sayang ini. Allahu Allah, ya saya sekarang berada minggu ke 38, memasuki fasa terakhir kehamilan. Alhamdulillah, tidak ramai yang tahu, kerana saya kekal begitu. Pun begitu saya sudah rasa masa yang sesuai untuk saya kongsikan di sini. Apapu keadaan kita fokus kepada matlamat, situasi, masalah, persekitaran itu adalah satu tingkat tembok agar kita melompat lebih tinggi.

Sambil menaip ini, anak-anak sudah lena tidur. Saya sudah siap siaga sebenarnya, akan tetapi baju bayi dalam kotak belum pun dibasuh lagi hehe. Teruk tak, sibuknya kalahkan perdana menteri Malaysia. Sibuk? Saya selalu ingatkan diri biarlah sibuk yang terurus dan fleksibel.

Pagi tadi sebelum ke klinik, saya sempat masa sarapan dan tengahari. Kebetulan biras mahu bawa bekal ke Kuala Lumpur, jadi saya masak banyak terus. Mertua juga tidak berapa sihat, jadi faham-faham sahajalah tugasannya seperti selalu, bantu dia masak sarapan.

Arissan masih ketiduran, sementara Arif sudah bangun. Jadi saya selesaikan Arif dahulu dan hantar ke kelas jam 9 hingga 12. Balik dan selesaikan pula Aiman yang terkedek-kedek mahu dan tidak mahu pergi, pujuk berjaya juga. Tinggalkan pesanan buat Hakim, jaga adik ibu ke klinik sekejap periksa baby dalam perut.

Hantar Aiman dan saya terus ke klinik. Dekat aje pun dua minit sahaja. Misi memang selalu bebel pada saya, selalu ponteng temujanji. Saya tadahkan sahaja telinga, hehe. Saya sibuk misi, walau saya surirumah saya memang tidak sempat. Saya suka cara misi kerajaan bekerja dan bagusnya doktor sangat bertoleransi, hanya misi sahaja yang agak 'sedikit rajin' mengingatkan agar tidak ponteng. Rekod kehamilan saya ok, sebenarnya dan tidak ada masalah, itu sebab saya selalu ponteng, bukan saja-saja ponteng senarai panjang saya setiap hari walau pun fleksibel.

Persiapan bersalin sudah siap, hanya pakaian bayi sahaja belum saya basuh, ingatkan mahu hantar dobi sahaja. Oh, ya kelas online masih berjalan seperti biasa, online sahaja kan. Juga pembantu online dan offline juga semua sudah diberikan tugas. Jadi operasi kelas berjalan seperti biasa, lagipun hujung jari sahaja buka saya pergi mana-mana.

Terima kaish Allah atas peluang ini, atas perjalanan ini. Oh ya hari ini hari lahir en.suami tersayang 12.12.2013. pada 7.12.2013 yang lepas ulang tahun kelahiran yang ke 3 anakanda puteri Arissa. Alhamdulillah sudah tiga tahun rupanya saya di sini. 10 tahun perkahwinan 5 zuriat, rezeki yang Allah beri ini lebih dari cukup. Ia membuatkan saya tidak boleh leka dengan 5 amanah ini.

Doakan saya dipermudahkan segala urusan dan doakan saya bersalin dengan mudah, sekali teran sahaja, dimulai dengan Bismillah,SubhanaAllah, Alhamdulillah, AllahuAkbar. Aik, nanti dahulu belum lagi saya sakit mahu bersalin, hanya ampun dan maaf dari kalian sahaja.

Travelog suri
12.12.2013

Monday, December 9, 2013

Terus mara ke hadapan

Teks: Masayu Ahmad

Sangat kritikal tugasan dan masa minggu ini, jadi hari ini meminta bantuan en.suami bercuti, jadi pembantu saya sekejap untuk urusan di luar. Harapnya beberapa senarai lagi selesai hari ini. Aiman dan Arif sudah saya hantar ke kelas semula jam 9 hingga 12 tengahari. Jika tidak di rumah banyak buang masa. Cukuplah cuti yang ada. Ia hanya kelas belajar sambil bermain, agar masa tidak terbuang begitu sahaja.

Hakim hari ini baru pulang. 20 hari lagi menjelang tahun baru. Saya di sin masih rancak dengan dua manuskrip ini. Semalam semasa mahu tidur dan rehat, terlintas ilham, aduhi pagi ini mahu keluarkan ia kembali sudah hilang. Patutnya cata terus.

Ok, saya nanti akan siarkan, bagi mereka yang ingin berkongsi pengalaman bersalin dan berpantang, akan mendapat naskh ebook panduan lengkap 44 hari berpantang. Kongsikan pengalaman kalian ya. Sebelum itu ada beberapa syarat yang mudah. Nanti saya maklumkan di sini.

Juga terima kasih atas sambutan ebook ini, namun ia bukan buku fizikal ada yang sudah membuat pembayaran dan tempaha. Ia adalah ebook, iaitu versi digital. Doakan saya dapat menerbitkan ia dalam versi buku fizikal juga tahun 2014. Insya-Allah.




https://www.facebook.com/pages/Panduan-Lengkap-44-Hari-Berpantang-Tradisional-Moden/723459044334618

Travelog suri,
Nikmati pilihan hidup ini atas pilihan yang tepat,

Sunday, December 8, 2013

Apabila sudah tetap matlamat terus gerak pecahkan ruyung untuk dapatkan hasilnya



Puan, melalui kelas yang puan syorkan saya tadi, bolehkah saya dapt income juga darinya?

Puan H

Jawapan saya: Masayu Ahmad

Terima kasih kerana bertanya, salam perkenalan dari saya. Blog ini salah satu permulaan saya berhenti kerja, tapa saya belakang tabir berkongsi dan menulis. Atas niat untuk mengumpul seberapa banyak yang mungkin info dan perkongsian berkaitan dengan bekerja dari rumah khusus untuk wanit dan surirumah.

Segalanya sudah saya kongsikan dalam buku dan ebook saya. Kalian boleh dapatkan ia,

1. Buku Jana RM Dari Rumah-terbitan Grup Buku Karangkraf, boleh dapatkan terus dari Mall Karangkraf.

2. Ebook www.janawangdirumah.com. Ini juga ebook asas persediaan bekerja dari rumah. Juga ada temuramah wanita yng bekerja dari rumah.

3. Ebook mula bisnes online/offline
Keterukaan paling ketara para wanita adalah mahu memulakan bisnes butik. Jadi sudah saya kumpul dan jadikan ebook. Boleh dapatkan di sini.

4. Ebook mula 101 idea bisnes makanan. Khusus buat tuan puan yang mahu menceburi bidang/industri makanan.

5. Ebook super wahm super mom. Kisah realiti hakikat dan cabaran bekerja dari rumah, saya temuramah wanita yang sudah lama bekerja di rumah. Wajib baca jika mahu bergelar wahm.

6. Ebook 101 idea home based bisnes- Ini yang terbaru, salah satu yang saya kongsikan ialah bagaimana mahu mula dengan apa yang ada. Baca dahulu persediaan asas ini.

Boleh dapatkan ebook dan buku saya di sini https://www.facebook.com/masayuahmaddotcom
Ini pula tentang kelas online yang saya kendalikan.


Matlamat Akademi Bekerja Dari Rumah

Sejak bermula sebagai suri bekerja dari rumah, penghujung 2008. Saya adalah wanita yang dahulunya bekerja di luar rumah, kemudian bertukar status bekerja di rumah.

Pada masa tersebut, tidak banyak sumber dan buku sebagai panduan. Sejak dari itu saya memulakan blog saya pertama, masayuahmad.blogspot dan catatan harian di naufalsayang.blogspot. Iaitu catatan awal bekerja dari rumah dan mula berkongsi tentang panduan bekerja dari rumah.

Penulisan adalah fokus utama dan sudah tentu pencarian bahan penulisan sangat berkaitan dengan bisnes dari rumah, bisnes skala kecil juga motivasi wanita. Ini tema utama dalam buku, ebook dan manuskrip yang saya hasilkan.

Dua sumber utama pendapatan adalah pendapatan aktif dan pendapatan pasif. Segalanya bermula dari blog.
Sejak itu juga blog saya selalu disinggah pembaca dari kalangan suri rumah, suri berkerjaya, juga sesiapa sahaja yang mencari peluang bekerja dari rumah.

Mulakan dengan apa yang ada
Saya selalu berkongsi konsep mulakan dengan apa yang ada atau menggunakan modal minima. Mulakan dengan secara sambila sebelum mengambil keputusan bekerja sepenuh masa. Atas usaha inilah saya kumpulkan maklumat, bahan dan juga kisah-kisah dari wanita yang sudah berjaya, wanita bergelar suri rumah, wanita yang sudah pun berstatus usahawan dari rumah.

Akademi Bekerja Dari Rumah

Akademi ini adalah kelas secara online, rentetan saya berterusan menerima soalan, perkongsian dari suri yang mahu bermula dan tidak tahu cara. Pelbagai dilema yang dikongsi. Memandangkan juga kebanyakan adalah mempunyai masa yang terhad dan juga kekangan modal. Jadi dua kelas online diperkenalkan. Alhamdulillah, sambutan sangat menggalakkan sejak bulan pertama diperkenalkan. Kini lebih 300 blog sudah pun dihasilkan melalui kelas secara online. Penyertaan adalah berdasarkan, analisa awal untuk mengenalpasti apa matlamat utama mahu belajar di kelas ini.


1. Kelas asas blog dan penulisan



Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum. 
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih kurang 300 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.  Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia.

2. Kelas asas blog dan fan page khusus untuk bisnes



Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adalah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjaya yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu, pm saya sekarang atau mesej di inbox. Pendaftaran adalah setiap hari.

3. Kelas belajar iklan di mudah.my

4. Kelas penulisan kreatif online, pra daftar, kelas

 bermula Disember. (Yuran RM170, dua ebook rujukan)

Selepas pilih kelas, pilih yuran1, yuran2, yuran3, atau

yuran4. 

Kemudian daftar dan isi borang pada ruang disediakan.


Baca dahulu ulasan mereka yang sudah menyertai kami, kemudian barulah buat keputusan.
http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/ 

Friday, December 6, 2013

5 kekeliruan pemula WAHM

Teks: Masayu Ahmad
Jika sudah serius mahu bekerja dari rumah, baca naskah ini dahulu www.janawangdirumah.com

Ini kesimpulan saya dan ada banyak kesimpulan lagi yang akan saya kongsikan. Namun ini kritikal bagi pemula wahm

1. Keliru keputusan tergesa-gesa mahu berhenti kerja, berbanding persediaan asas sebelum berhenti kerja. Bersedia tiga tahun awal dan tiga tahun yang pertama. (ada saya kongsikan dalam ebook 101 idea home-based bisnes)

2. Tidak tahu apa yang perlu fokus menjana pendapatan dari sumber mana. Masih teragak-agak, lazimnya ia berlaku perkara yang hampir sama kebanyakan wahm yang tidak bersedia. Apabila membaca kisah sukses mereka yang bertaha ialah mereka fokus pada 3 hingga 5 tahun pertama.

3. Tidak fokus
Tidak fokus menjadikan kebanyakan pemula wahm mengalami masalah umbang ambil di awal berhenti kerja. Selain berhenti secara tergesa-gesa, menyebabkan tekanan kewangan dan mereka kembali bekerja.

4. Keliru
-Jejak pendapatan bersih, bukannya jumlah jualan
-Jejak pendapatan dari sumber pendapatan sambilan, jangan dicampur dengan pendapatan isi rumah (ia berbeza
-Jejak dari awal kewangan (hutang, tabungan, modal, simpanan)

5. Mudah kecewa
Selalu saya nyatakan jika mahu dan serius bekerja dari rumah, bekerja sendiri mula belajar untuk keras hati, tidak emosi. Cabaran bekerja sendiri adalah tiga kali ganda persediaan mental dan emosi. Jika kalian mudah sahaja sentap, emosi, kecewa, berduka, putus asa. Simpan dahulu matlamat bekerja dari rumah. Ia bukan fasa 'main-main' ia satu fasa penghijrahan dari 'zon selesa' kepada 'zon perubahan setiap masa'. Kita perlu laju menangkap perubahan dan bergerak dengan tindakan pantas.




Thursday, December 5, 2013

Mula dengan apa yang ada


Jika serius mahu bekerja dari rumah, baca naskah ini www.janawangdirumah.com
bayar di sini 
pre order ebook pantang RM30
pn.masayu@gmail.com

Saya suka melayari internet tidak kira laman sosial seperti facebook,youtube dan google dan sesawang lain. Pada 29 November 2013, saya telah melayari laman google bertujuan mencari tip-tip seperti masakan, duniafashion, sehinggalah saya menemui kelas asas blog. Terdapat beberapa orang tenaga pengajar yang saya temui dan saya meneliti blog mereka. Hasilnya, naluri hati tergerak untuk memilih Puan Anys Idayu Zakaria sebagai cikgu kelas asas blog saya. Tujuan sebenar saya mengikuti kelas ini bagi bertujuan ingin belajar membuat blog dan mengasah bakat terpendam dan juga mengembangkan bisnes yang sedia ada.

     Tanpa berfikir panjang, saya terus menghubungi cikgu saya dan telah mengikuti kelas asas blog dan penulisan dan juga kelas asas blog dan fanpage(bisnes). Terdapat empat ebook untuk rujukan saya seperti ebook Asas Blog Penulisan,  Bisnes Butik Online Offline,  Super WAHM Super Mom dan 101 Idea Home Based Bisnes. Dua kelas yang berlangsung secara online iaitu Kelas Online Asas Blog Penulisan dan Asas Blog Fanpage (Bisnes) tidak memerlukan anda hadir untuk turun ke kelas dan masa yang tidak terhad sungguh menyenangkan diri saya. Tiada tekanan dalam belajar sebaliknya lahirnya jalinan antara kami pelajar dan cikgu yang erat.

Di dalam kelas asas blog dan penulisan saya telah diberi pendedahan cara-cara membuat blog. Bagi situasi saya yang belum ada blog sendiri, saya mendapat ilmu baru, sesuatu yang saya baru belajar pada usia dua puluh lapan tahun ini. Dengan berpandukan ebook  Asas Blog dan Penulisan,  dan tunjuk ajar Cikgu Anys, hari pertama tanpa menunggu lama saya terus memulakan projek blog saya. Maklum balas yang cepat dari Cikgu Anys, saya dapat menyiapkan blog saya dalam masa seminggu. 

     Di antara kata kunci membuat asas blog, email dengan menggunakan nama sebenar sangat penting untuk penjenamaan sendiri dan memperkenalkan diri kepada khalak online. Selain itu, pengenalan diri juga penting supaya pembaca mengenal pemilik blog. Terdapat banyak lagi info di dalam ebook Asas Blog Penulisan. Untuk keterangan lanjut, silalah berhubung dengan tenaga pengajar dengan melayari http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/.

     Bagi yang ingin memulakan dan mengembangkan bisnes boleh juga membeliebook Bisnes Butik Online Offline dan 101 Idea Based Bisnes. Tidak rugi membeli jika mahu ilmu yang sedia ada ditambah dengan ilmu yang serba serbi perkasa. Peniaga yang rendah diri lebih disukai pelanggan, dan itulah saya. Berminat membeli minyak wangi, silalah melihat koleksi minyak wangi di fanpage Kedai Perfume saya di https://www.facebook.com/luvPerfume85. Pelbagai produk dan perkhidmatan ditawarkan dan diiklankan juga di http://sohodirectory.blogspot.com/.

  Pengalaman mematangkan seseorang dan dijadikan motivasi penguat semangat dalam meneruskan bisnes kecil-kecilan saya. Di dalam ebook Super WAHM  Super Mom, sebagai seorang isteri yang bekerjaya dan ibu muda dan anda surirumah di luar sana daripada menghabiskan masa dengan laman sosial, dan perkara lain marilah beli ini ebook Super WAHM  Super Mom yang membuka minda kita untuk berjaya walaupun bekerja dari rumah. Yang jahat dijadikan tauladan dan yang baik dijadikan teladan. Mana yang baik kita contohi manakala yang tidak baik sudah terjadi di masa lampau dijadikan pengajaran dan ilmu agama penuh supaya tidak lari dari batas kehidupan. Marilah sama-sama menyertai saya dalam Akademi Bekerja Di Rumah ini, yang pasti banyak yang akan dikongsikan dan dipelajari di http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/. Tepuk dada tanyalah selera.

Di mana ada kemahuan di situ ada jalan, betapa saya sendiri mengagumi diri saya dalam masa seminggu sahaja dapat menyiapkan blog saya. Tanpa cikgu siapalah pelajarnya, begitulah saya. Terima kasih Cikgu Anys Idayu Zakaria, http://anysidayu.blogspot.com. Jasamu dikenang. 

Rai hari indah penuh perjuangan ;)




pre order RM30
beli yang ini, dapat ebook pantang
syaratnya hantar ulasan ebook.
bakal terbit 1.1.2014

bayar di sini ya
  
pn.masayu@gmail.com

Lama saya simpakan manuskrip ini, ketika kandungan Arissa berusia 2 bulan, dalam keadaan mabuk dan keletihan berjaya juga untuk sesi foto dan memasak 30 resepi, bermula seawal 7 pagi kemudian berakhir 12 malam. Selepas itu saya tumbang keletihan.

Selepas melahirkan Arissa, ketika berpantang dua minggu, saya sambung lagi untuk memasak dan 'sesi foto' resipi dan menjadikan ia 44 resipi. Dalam keadaan pantang itu saya berjaya juga melawan perasaan, hanya perasaan keterujaan untuk menyiapkan manuskrip 44 resipi ini. Alhmadulillah.

Ia sungguh indah dalam kenangan. Tentunya keterujana saya paling nyata mahu jadikan ia dalam bentuk buku bercetak, lengkap panduan berpantang dan juga 44 resipi pantang. Hamil 4 anak sebelum ini dan menjejaki para doktor dan bidan, saya masukkan info ke semuanya dalam dua ebook ini. Alhamdulillah, fokus apa yang kita mahu, fokus apa yang kita mahu capai, lupakan kesakitan, kelemahan, kekecewaan, itu semua membuang masa dan tenaga. Serap dan alirkan semua tenaga positif kepada arah matlamat yang kita mahu capai.

Baik hari ini saya hadiahkan untuk diri sendiri conut dan coklat dan juga beberap lagi senarai ehem-ehem ;) Kerja belum siap lagi hanya 20% proses suntihgan dan kalian sudah boleh pre order naskah ini. Alhamdulillah, terima kasih Allah atas segela upaya ini, idea ini, laluan ini. Semoga usha ini mampu saya berkongsi rezeki dengan para pengedar, dan juga ahli akademi di rumah.

Wednesday, December 4, 2013

perjuangan ini tidak mudah ia datang bersama amanah salam kasih sayang

Teks: Masayu Ahmad
mula baca naskah ini jika serius mahu bekerja dari rumah www.janawangdirumah.com

Berpagi-pagi rutin dulu hingga kini adalah menulis, tugasan kedua bersambung meneruskan tugas harian, memantau barisan pasukan akademi bekerja di rumah.

Alhamdulillah, perjuangan ini tidak mudah ia datang bersama amanah. Saya sulamkan ia dengan penuh kasih sayang. Pasukan datang silih berganti, yang mana setia alhamdulilah, yang mana sudah dapat tempat berteduh yang baru juga alhamdulillah. Teruskanlah perjuangan kalian di mana sahaja berada.

Saya di sini, masih setia dengan amanah yang diberikan Tuan Punya, selagi hayat dikandung badan, selagi itulah diteruskan.

Namun kadangkala ia menuntut renjatan emosi. Mohon kalian jangan datang bersama untuk saya, mencurah lelehan air mata dan tangis. Saya tidak ada ubat untuk itu. Yang ada saya perlukan yang datang kepada saya, bersama nilai positif, semanga mahu berubah, semangat mahu berhijrah. Pergilah kita kemana sahaja langit tetap kita junjung, tanah tetap kita pijak.

Emosi pula saya petang ini. Iya, mohon tidak lagi datang kepada saya yang punya jiwa lemah jika mahu berubah. Saya tidak ada kaunter tabungan air mata, yang ada trek kasih sayang penuh perjuangan untuk bermula. Saya tidak ada masa dan tidak ada gaji untuk mendengar rintihan, yang ada, laluan pemula. Jika bersedia boleh sambut dengan analisa, dan mula segera, kami di akademi sudah pun menyediakan jaringannya.

Alhamdulillah segala nikmat dan rahmat.

Salam kasih sayang, travelog suri 5.12.2013
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin