Wednesday, October 30, 2013

Bekerja sambil berniaga blog Azura Abdullah



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah. Dengan izin Allah swt akhirnya pada tanggal 31hb Oktober, 2013 berjaya juga saya siapkan tugasan 44 artikel yang diberikan Pengasas Akademi Bekerja Di Rumah, Puan Masayu Ahmad selepas berkayuh keras melawan arus selama 4 bulan. Ini antara cabang persediaan saya meninggalkan kerjaya tetap menuju kerjaya baru yang telah lama saya idamkan, WAHM (Working At Home Mom). Doakanlah semuanya berjalan lancar untuk saya. Saya bermula di kala kekangan kerja di pejabat sangat keras dengan pelbagai kes yang menuntut komitmen luar biasa dari saya. Namun fleksibiliti yang ditawarkan melalui kelas di bawah bumbung Akademi Bekerja Di Rumah ini amat memahami situasi tersebut. Tiada kelas formal secara offline yang perlu saya hadiri and tiada waktu tetap yang saya perlu dial-in (seperti phone call meeting atau conference call meeting). Ianya lebih kepada satu ikatan antara Mentor dan Mentee yang sentiasa bersama tak kira waktu, "coaching" akan diberikan berdasarkan senarai tugasan yang telah ditetapkan dalam setiap modul kelas yang telah dilanggani. Sangat mudah. Itu lah yang saya cari dan saya temui di Akademi Bekerja Di Rumah.

Bukan itu sahaja, sebagai seorang jurutera di sebuah syarikat mutinasional yang mempunyai 80000 pekerja di seluruh dunia dengan pelbagai pendedahan yang saya dapat di tempat kerja saya, merantau dipelbagai pelusuk dunia, bukanlah mudah untuk seseorang atau sesuatu itu mendapat komitmen dan mengikat diri saya. Tetapi Puan Masayu Ahmad, Pengasas Akademi Bekerja Di Rumah berjaya melakukannya. Idea dan konsep Akademi Bekerja Di Rumah itu sendiri telah menarik perhatian saya. Suatu idea dan konsep yang benar-benar di luar kotak (out of the box thinking). Memahami idea dan konsepnya sahaja telah membuat saya terpikat, belum lagi terlibat. Ianya suatu idea dan konsep bisnes yang sangat menarik. Suatu idea dan konsep bisnes yang tidak mementingkan diri sendiri. Suatu idea dan konsep bisnes yang win-win. Suatu idea dan konsep bisnes yang memenuhi tuntutan sosial dan mendidik anak bangsa. Suatu idea dan konsep bisnes yang menjana ekonomi para suri dan mereka-mereka yang terkapai-kapai di luar sana. 



Saya mula berkecimpung dalam arena blogging bermula 2hb Februari, 2009 tanpa sebarang asas dengan bahasa rojak, tanpa arah. Sekadar berkongsi minat saya dalam menghasilkan barang kemas buatan tangan (handmade jewelries) bersama-sama rakan-rakan dan seterusnya menjualnya melalui blog setelah ada yang berminat dengan melihat gambar-gambar kerjatangan saya melalui blog. Saya juga terlibat dengan kerja-kerja amal bersama NGO dan turut berkongsi melalui blog lama saya www.comeybelako.blogspot.com. Terasa benar kelainannya bila berguru dengan mereka yang pakar, betullah cakap orang-orang tua, "hendak belajar perlu berguru". Jika kita boleh belajar dari pengalaman orang lain kenapa kita perlu bersusah payah melalui kesakitan dengan menongkah arus tanpa hala tuju. 

Melalui Akademi Bekerja Dari Rumah juga saya dapat membina jaringan sosial secara percuma. Trafik ke blog yag dijana melalui Akademi Bekerja Di Rumah juga sangat hebat. Belum pun habis tugasan, saya sudah berjaya menarik lebih 3 ribu trafik. Dengan adanya jaringan sosial percuma secara tak langsung saya mendapat promosi percuma ke atas bisnes yang saya miliki. Apalagi yang penting selain modal sosial - itu yang dapat saya bina melalui blog ini. Selain berkongsi pengalaman pahit panis, saya juga membina reputasi. Masyarakat hanya mahu berbisnes dengan mereka yang punya reputasi positif samada dari segi personal atau profesional.

Berkajang kalau hendak saya senaraikan kebaikan yang saya perolehi melalui kelas yang ditawarkan oleh Akademi Bekerja Di Rumah ini. Apa kata anda cuba sendiri? Hubungi saya melalui email: pn.azuraabdullah@gmail.com jika anda masih mencari-cari apa yang anda cari.

Bersambung lagi!

Wassalam.

Tuesday, October 29, 2013

Saya akan bersiaran di Majalah Mingguan Wanita 4 kali sebulan


Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah ini yang saya nantikan minggu ini, sudah pun berada di pasaran. Ya untuk maklumkan dulu saya bekerja sebagai wartawan di Majalah Migguan Wanita. Kerjaya pertama saya di sini sebelum berhijrah ke tempat lain. Setelah beberapa tahun berlalu, saya kembali di sini. Jangan lupa dapatkan Majalah Mingguan Wanita, ia terbit 4 kali sebulan, juga majaah ini adalah Majalah paling laris di Malaysia, ya ia no.1 paling laris. Terbitan Kumpulan Media, Karangkraf.

Alhamdulillah, saya dedikasikan ini buat guru terawla saya Sri Diah Sharudin, Nuri Supian, juga buat editor, kakanda Rosiati Elias, juga editor buku saya yang pertama Siti Zarinah.

Juga buat kalian pembaca setia blog ini, di sini saya bermula, dan di sini saya meneruskan perjuangan. Matlamat utama tahun depan lebih banyak manuskrip dan buku di pasaran. Insya-Allah.

ini pula ulasan protege saya yang terbaru, dalam kelas asas blog dan penulisan:

Sumber:http://sitinadzifah.blogspot.com/2013/10/ulasan-kelas-online.html

Pejam celik pejam celik rupanya sudah sebulan juga saya menyertai Kelas Asas Blog dan Penulisan di bawah kelolaan Puan Masayu Ahmad. Alhamdulillah, berjaya juga saya menyiapkan tugasan pertama yang diberikan. Seingat saya, saya mengetahui tentang kelas ini adalah melalui group kedai buku online network di mana saya menyertai program dropship dengan Puan Masayu Ahmad. Saya antara yang terawal juga yang diberikan peluang untuk menyertai kelas ini ketika beliau mula-mula menubuhkan kelas. Tetapi disebabkan kebimbangan yang timbul di hati saya membuatkan saya hanya menjadi pemerhati senyap sedangkan perasaan ingin turut serta membuak-buak.

Rasa seperti tidak percaya pun ada bila memikirkan kembali bagaimana saya boleh membina blog dan menulis catatan di blog hampir setiap hari memandangkan jadual saya sebagai seorang wanita berkerjaya sangat padat. Rupanya ada cara dan teknik tertentu yang boleh dilakukan bagi melatih diri supaya sentiasa konsisten dan sentiasa dihujani idea untuk menulis.

Semuanya diajar dan dibimbing oleh guru-guru kelas ini yang dijalankan 100% secara online. Pada mulanya saya tidak yakin saya dapat memberikan komitmen sepenuhnya untuk kelas ini. Bimbang kalau-kalau tidak menyiapkan tugasan dalam tempoh yang diberikan dan tidak mahu ketinggalan dalam kelas membuatkan saya takut untuk mendaftar. Disebabkan alasan itu, saya hanya memendam sahaja keinginan untuk belajar dan hanya memerhati sahaja perkembangan kelas ini.

Walaupun saya tidak menyertai kelas ini,
saya tetap mengikuti perkembangan kelas dan pelajar kelas ini. Saya membeli e-book asas penulisan blog dari Puan Masayu dan cuba membina blog sendiri. Tapi benarlah kata orang belajar dengan berguru adalah lebih senang dan tidaklah tersesat jalan. Lain hasilnya membuat sesuatu dengan bimbingan guru dengan tidak berguru. Saya juga turut membaca koleksi tulisan beliau seperti buku Jana RM Dari Rumah dan e-book Super WAHM Super Mom.

Sehinggalah pada suatu hari saya terbaca mengenai ulasan-ulasan tentang kelas asas blog ini yang ditulis oleh pelajar-pelajar beliau. Dari situlah saya mengetahui bahawa ramai juga di antara mereka yang menyertai kelas ini merupakan wanita yang berkerjaya. Rupanya mereka juga seperti saya sentiasa sibuk dengan urusan kerja dan rumahtangga. Daripada ulasan mereka barulah saya betul-betul memahami konsep kelas 100% online ini. Terasa diri ini begitu rugi kerana menunggu terlalu lama untuk berubah dan menyahut cabaran.

Kelas ini begitu flexible kerana perantaraan antara protege dan mentor hanyalah melalui medium internet. Konsepnya cukup senang iaitu boleh bertanya bila-bila masa dan di mana sahaja. In shaa Allah akan ada guru yang membantu. Perjalanan kelas pula berdasarkan e-book yang diberilan sebaik mendaftar dan bimbingan melalui group di Facebook. Cukup mudah dan flexible. Protege tidak terikat dengan waktu yang ditetapkan, terpulang kepada kita bagaimana menguruskan masa. Jika rajin dan konsisten cepatlah mendapat hasilnya.

Akhirnya, saya nekad untuk mendaftar masuk ke Kelas Puan Masayu. Ternyata kelas ini cukup santai dan saya boleh tetapkan sendiri jadual saya. Bila ada persoalan boleh diajukan bila-bila masa sahaja. Selain itu, protege yang tidak mempunyai produk akan diberikan bimbingan untuk melakukan bisnes secara dropship di mana produk akan disediakan tanpa perlu menyimpan stok.

Banyak lagi kelebihan-kelebihan yang dapat dinikmati setelah menjadi sebahagian dari ahli alumni bekerja dari rumah ini. Rakan sekelas juga ramai membolehkan kita menambahkan lagi jaringan network rakan-rakan alam maya ini. Harapan saya semoga dengan menyertai akedemi ini, saya dapat membuat persediaan untuk mula bekerja hanya dari rumah dan menjana pendapatan pasif pula pada masa akan datang

Sunday, October 27, 2013

Masalah wanita bekerja di luar rumah,


Teks: Masayu Ahmad
Sumber www.janawangdirumah.com

Bekerja dari rumah adalah salah satu solusi kepada dilema yang dialami wanita yang sudah
berkeluarga. Perkembangan dunia internet, pendidikan dan kemahiran adalah gabungan
efektif untuk merealisasikan usaha anda untuk berada di rumah.
Berikut adalah antara dilema dan masalah yang dihadapi wanita bekerjaya, termasuk diri
saya sendiri. Namun penyelesaian terhadap dilema tersebut mula membuka peluang untuk
berada di rumah.
Masalah 1: Bertukar Pengasuh, Masalah Pusat Jagaan
kkanak-kanak, Kerap Bertukar Pembantu Rumah
Menggunakan khidmat pengasuh. Berdasarkan pengalaman sendiri, pemerhatian dan juga
masalah rakan-rakan yang bekerjaya yang masih mempunyai anak kecil adalah kerap
bertukar pengasuh dan masalah pembantu rumah.
Ibu bapa akan mula mencari pengasuh yang sesuai apabila mendapat kelahiran pertama.
Alasan biasa yang diberikan menggunakan khidmat pengasuh berbanding menghantar ke
pusat jagaan, anak lebih mendapat perhatian.
Masalah biasa yang dihadapi apabila menggunakan khidmat pengasuh ialah:
 Pengasuh cuti mengejut.
 Pengasuh cuai.
 Umur pengasuh yang sudah uzur.
 Pengasuh yang menjaga ramai anak kecil pada satu masa.
 Pengasuh yang melakukan banyak kerja pada satu masa seperti menjahit atau
melakukan bisnes lain.
Namun tidak semua mendapat pengasuh yang baik dan juga pusat jagaan yang sesuai.
Kadangkala bergantung kepada nasib dan rezeki. Sekiranya sudah ada pengasuh yang serasi,
maka amat mudah bagi ibu bapa mula fokus kepada urusan-urusan yang lain.
Menggunakan khidmat pusat penjagaan kanak-kanak. Begitu juga pemilihan pusat jagaan,
ianya memerlukan ibubapa melakukan perbandingan beberapa tempat jagaan sebelum
membuat keputusan pusat jagaan terbaik untuk anak-anak.
Pemilihan taska atau pusat jagaan berdasarkan perkara berikut:
21

 Bilangan anak-anak yang sudah ramai, mudah bagi anak-anak yang sudah bersekolah
untuk transit di tempat jagaan yang sama dengan adik-adik yang lain.
 Lokasi berdekatan dengan kediaman, memudahkan urusan menghantar dan
mengambil.
 Lokasi yang dekat mampu menjimatkan masa untuk berada di rumah seawal yang
boleh.
 Bayaran yang dikenakan adalah setimpal dengan khidmat yang diberikan.
Kos penjagaan akan semakin meningkat sekiranya anak bertambah ramai. Harga membayar
perkhidmatan seorang anak kini sekitar RM200 sehingga RM300. Jadi untuk tiga orang anak
ibu bapa perlu memperuntukan sebanyak RM500 sehingga RM600 sebulan. Berdasarkan kos
tersebut, adalah lebih baik mengupah pembantu rumah, selain menjaga anak, pembantu
rumah juga boleh melakukan aktiviti mengemas rumah dan menguruskan rumahtangga.
Pembantu rumah. Selepas kelahiran anak ke dua, ke tiga dan seterusnya dilema yang
dihadapi wanita yang bekerjaya adalah sama sahaja. Mencari keserasian pengasuh anakanak

bukan satu perkara yang mudah. Itulah sebabnya terpaksa bertukar pengasuh kerana
masalah yang tidak dapat dijangka oleh pihak pengasuh atau pihak ibu bapa.
Pembantu rumah dijadikan sebagai pilihan ke tiga untuk menjaga anak-anak ketika ibu bapa
menjalani rutin hari bekerja. Alasan yang paling popular adalah berkaitan kos yang dikatakan
setimpal sekiranya menggunakan pembantu rumah. Jika terpaksa membayar RM600 untuk
menghantar anak ke pusat jagaan, adalah lebih baik membayar gaji pembantu rumah,
kerana kosnya lebih kurang sama sahaja. Apa yang lebih penting, pembantu rumah boleh
meringankan bebanan wanita bekerjaya dengan menguruskan kerja rumah selain menjaga
anak-anak.
 
Masalah 2: Penjagaan Anak-anak Sakit

Baca lagi naskah ini ya di sini www.janawangdirumah.com

kopi panas kurang manis, hidup santai tersangatlah...

Teks: Masayu Ahmad

Hai, hai salam kasih sayang, asyik artikel berat sahaja kan. Malam minggu begini saya mahu santai dan ringan sahaja. Tidaklah malam minggu kerana kalian sudah bekerja kan esok hari.

Ok baik, alhamdulillah sejak tiga minggu ini jadual saya sudah semakin ok. Ok, maksudnya Jumaat dan Sabtu saya sudah dapat meluangkan masa dan balik dengan konsisten ke rumah ayahanda.

Minggu ini saya menantikan sesuatu juga, hujung tahun ini menantikan sesuatu juga. Juga sekarang kelajuan menulis semakin baik dan saya sudah masuk trek semula.
Selepas penyelarasan semua tugas, masa saya kini sudah lebih banyak untuk menulis. Saya keluar hanya menguruskan barang-barang yang pelru dipos. Pemantauan adalah minima kerana sudah diserahkan kepada dua pembantu untuk urusan pembungkusan dan pos.

Jadi saya mahu masa yang lebih banyak di rumah, untuk anak-anak, untuk keluarga. Bukankah ini tujuan asal saya? Mahu bekerja di rumah, bukannya banyak masa di luar rumah. Fokus kembali kepada matlamat kita.

Ya Allah, Ya Rahim, Tuhan sekalian alam, dari Mu aku datang, kepada Mu aku akan kembali. Permudahkanlah segala perjalanan, perjalanan jalan perjuangan. Perjuangan perkongsian agar lebih ramai wanita bekerja di rumah, mampu menguruskan rumah tangga dengan lebih baik.

Menjelang cuti sekolah ini, abang Hakim akan saya hantar ke program cuti sekolah, antara aktiviti pengisian, solat jemaah, qiamullail, hafazan dan aktiviti seimbang dunia dan akhirat. Insya-Allah

Arif dan Aiman ibu akan dan boleh beri tumpuan semula. Manakala Arissa sudah menginjak 3 tahun, ya tiga tahun. Ada sesuatu lagi yang belum saya kongsikan, awal tahun depan saya akan kongsi ya.

Alhamdulilah atas nikmat dan kasih saynag Allah yang tidak pernah putus. Hanya diri saya sahaja kurang bersyukur, kurang berusaha, kurang bertaubat, kurang itu dan kurang ini.

Momentum yang lebih jelas pada tahun hadapan 2014. Semoga lebih ramai menjana pendapatan dari rumah, tanpa perlu banyka masa diluar rumah.

1. Kelas online-kalian boleh belajar, perkara asas untuk mempromosi diri melalui online iaitu menggunakan platform blog dan facebook. Jika belum ada produk, boleh masuk kelas bisnes, akan diajrkan membuat kedai online sendiri, borang tempahan dan produk dan urus niaga.

2. Ebook mula bisnes, ya saya sedang melengkapkan senarai pilihan ebook mula bisnes, dan pakej bekerja dari rumah. Boleh sertai saya untuk menjual ebook ini, bina kedai online kalian sekarang. Ia adalah digital dan tidak perlu simpan stok.

3. Ruang iklan, ia juga digital, beratus malah beribu kedai online dibuka setiap hari. Jadi saya menawarkan ruang periklanan melalui akademi bekerja dari rumah network.

Tiga di atas tidak memerlukan saya keluar rumah. Bayangkan masa yang perlu saya agihkan untuk 4 kanak-kanak riang, seorang lelaki dewasa, tiga warga emas. Saya perlu utamakan yang lebih utama.

Selama 4 tahun saya sudah menebas hutan tebal, sekarang laluannya cukup mudah. Mari sertai saya di akademi bekerja dari rumah. Buang gebar dan mulakan hari baru. Insya-Allah rezeki saya lebih dari cukup, inilah pergantungan 100 peratus kepada pemberi rezeki. Alhamdulilah, kami anak beranak sentiasa diberikan rezeki dari jalan-jalan yang tidak disangka-sangka. Alhamdulillah
Hubungi saya di fb ya, https://www.facebook.com/masayu.ahmad

Saturday, October 26, 2013

10 idea bisnes dari rumah berasaskan makan

Teks: Masayu Ahmad
Sumber: http://101ideahomebasedbisnes.blogspot.com/

Foto: Google

Baik, hari ini saya kongsikan 10 idea bisnes dari rumah yang sesuai untuk suri rumah. Satu bidang kita kembangkan jadi 10.

Contoh makanan.

1. Menjual sarapan pagi
Jika kita imbas kembali, ketika kita kecil dahulu, bisnes masakan pagi atau sarapan pagi adalah pilihan popular bagi surirumah. Ini kerana ia adalah paling mudah untuk dilakukan. Selain jenis menu berat, sarapan pagi juga boleh berkaitan dengan kuih-muih tradisi.
Bisnes makanan sarapan pagi adalah paling ideal bagi kalian yang suka memasak. Sama ada memilih masak di rumah dan letak sahaja beberapa lokasi, contoh di beberapa kedai makan, stesyen minyak dan sebagainya. Pilih hanya beberapa menu sahaja, sarapan nasi lemak, nasi gorneg, nasi berlauk, bihun goreng, mee goreng.

Boleh juga hanya buka gerai yang berdekatan dengan rumah. Bisnes ini biasanya hanya beroperasi jam 7 hingga 10 pagi sahaja.

Untuk tujuan promosi masih boleh menggunakan platform facebook dan blog untuk tujuan promosi. Sediakan khidmat pesanan dan penghantaran produk, bagi nilai tambah bisnes ini. Contohnya bagi yang berminat untuk tujuan membawa ke pejabat, boleh tempah secara online dan mengambil tempahan ini di lokasi berdekatan rumah atau dari rumah pemilik bisnes.

Terma dan syarat yang wajib adalah, membayar terlebih dahulu dan pengesahan tarikh. Ini untuk mengelakkan usahawan rugi dan masalah pembatalan tempahan saat akhir.


2. Jualan menu tengahari
Ini boleh dilakukan oleh surirumah yang tinggal di kawasan bandar-bandar besar. Perkhidmatan menu tengahari berdasarkan pakej makanan. Sediakan juga promosi melalui blog, laman web dan facebook.

Surirumah boleh menyediakan kepelbagaian menu mengikut hari, contohnya,
Isnin- Menu Barat
Selasa- Hidangan ala carte
Rabu -Nasi lauk kampung
Khamis- Nasi Arab
Jumaat- Nasi tomato

Di atas adalah contoh sahaja. Boleh pelbagaikan pakej, penghantaran ke sekitar pejabat atau lokasi 'pengambilan'.

Order perlu dibuat beberapa hari sebelu, atau sediakan borang tempahan yang lengkap. Suri yang mahu buat operasi ini perlu membuat kajian kawasan terlebih dahulu untuk mengetahui maklumbalas awal pelanggan.


3. Membekal makanan bajet pelajar

Sekiranya berada di persekitaran kolej, universiti, pusat pengajian. Ini juga salah satu cara untuk mendapatkan pendapatan sampingan. Buat menu dan pilihan bajet untuk pelajar. Selalunya pelajar suka untuk mendapatkan makanan.

Pilih satu lokasi penghantaran makanan pada masa sekian-sekian. Boleh juga mengambil beberapa pelajar sebagai pekerja sambilan, iaitu menjalankan promosi sekitar kediaman pelajar dan mendapatkan tempahan. Gunakan sepenuhnay kemudahan teknologi dan penyebaran promosi melalui facebook dan blog.


4. Katering kecil-kecilan

5. Kek dan muffin

6. Coklat

7. Makanan tradisi

8. Kelas masakan

9. Makanan sejuk beku

10. Penyediaan set barbeku

Baca selanjutnya dalam ebook 101 Idea Home Based Bisnes. Ada promosi pakej RM100 untuk dapatkan ebook ini secara percuma sahaja.


Bayar di sini, RM100 sahaja, saya mahu pakej bekerja di rumha promosi bulan ini

Cabaran bisnes online

Sumber: www.janawangdirumah.com
Pagi segar bugar, pagi ini nasi berlauk gulai ikan aya kuning. 
Ingin berkongsi kisah ini, semoga memberi inspirasi.

1. Ceritakan bagaimana puan mula terlibat dalam bisnes ini?
Mula-mula, saya bisnes kecil-kecilan saja. Sebab dari zaman sekolah, ada saja barang 
yang hendak dijual. Antaranya bedak, minyak wangi dan kerongsang. 
Ketika di Universiti, saya mula menjual tudung bawal. Kawan-kawan di Universiti gemar 
membuat pesanan membeli tudung bawal, disebabkan tudung bawal di Kelantan 
harganya lebih murah berbanding Kuala Lumpur. 

Dan pada masa niat hanya mahu membantu mereka mencari tudung mengikut warna 
yang mereka mahu. Boleh dikatakan setiap kali saya balik kampung, saya mesti cari 
tudung bawal dahulu sebelum ke Universiti, sehinggalah ibu saya, Lotfiah Haron 
mencadangkan saya menjualnya kepada rakan-rakan. 
Bukan apa, setiap kali balik, saya akan borong tudung dengan kuantiti yang banyak, 
lebih kurang 20 hingga 30 helai. 
Saya berpeluang membeli harga borong daripada penjual di Kelantan. Walaupun untung 
tidak seberapa, dapatlah juga saya jadikan untung kecil itu sebagai duit poket semasa 
belajar di Universiti. Sejak daripada itulah, saya mula bersungguh-sungguh untuk 
berniaga. 
Rasa seronok pula, pinjaman belajar saya jadikan modal untuk berniaga di Universiti. 
Alhamdulillah, jualan tudung saya memang laris. 
Saya tidak pernah menjual barangan di kedai atau mempunyai pekerja. Tiada sewa kedai 
atau melibatkan kos yang tinggi kecuali kos pergi balik ke Kota Bharu sebulan sekali 
sama ada dengan kenderaan sendiri atau kapal terbang.
Pada awal tahun 2006, rakan saya tahu yang saya sering berulang alik dengan 
memborong tudung untuk dijual di Kuala Lumpur. Sehinggalah dia mencadangkan saya 
berbisnes melalui laman web sendiri. Pada mulanya, saya ragu-ragu dengan 
tawarannya. Bukan sebab takut, tapi langsung tak faham apa bendalah bisnes internet 
atau online ini. 
Setelah meneliti perjalanan bisnes internet melalui beberapa laman web yang sedia ada, 
saya terus menjadi bersemangat dan terus bersetuju untuk mengupah rakan untuk 
mencipta satu laman web untuk saya. Tercungap-cungap jugalah nak belajar dunia 
internet , sudahlah lemah dalam teknologi maklumat, belajar pula hanya melalui Yahoo 
Mesej, sebab webmaster berada di Kelantan, saya pula berada di KL.

2. Dimana puan mendapatkan sumber barangan secara borong?
Ketika mula-mula menjual tudung di Universiti, saya cuma mendapat barang secara 
borong di pasar MPKB dan Pasar Siti Khadijah. Bila saya mula bekerja, dan pada ketika 
itu tahun 2001, saya mendapatkan barangan itu di pusat pengeluaran tudung bawal di 
Takbai Thailand. Ianya terletak di selatan Thailand dekat Pengkalan Kubor. 
Ini semua cadangan ibu saya, setelah rakannya menceritakan tudung bawal satu lebih 
murah jika kita sendiri mengambilnya di Takbai. Bayangkan, pada ketika itu, saya dan 
ibu tidak biasa ke sana dengan menaiki bot kecil untuk ke seberang. Kami redah juga 
untuk mencari sumber barangan seperti yang diperkatakan. Pernah terdetik di hati, 
entah betul entah tidak tindakan kami. Bayangkan, kalau bot kami karam. Sudahlah 
masuk cara haram, kami tak ubah seperti pelarian. Sehinggalah satu ketika saya terfikir untuk membuat pasport dan masuk ke negara itu mengikut cara yang sebetulnya.

3. Apa cabaran dalam mengusahakan bisnes online?
Baca lagi di sini ya www.janawangdirumah.com

Teknik menulis cara mudah untuk orang sibuk

Dalam tempoh 30 hari Siti Nadzifah Abd Rahad menyelesaikan tugasan kelas. Baca apa yang mahu disampaikan.
Pejam celik pejam celik rupanya sudah sebulan juga saya menyertai Kelas Asas Blog dan Penulisan di bawah kelolaan Puan Masayu Ahmad. Alhamdulillah, berjaya juga saya menyiapkan tugasan pertama yang diberikan. Seingat saya, saya mengetahui tentang kelas ini adalah melalui group kedai buku online network di mana saya menyertai program dropship dengan Puan Masayu Ahmad. Saya antara yang terawal juga yang diberikan peluang untuk menyertai kelas ini ketika beliau mula-mula menubuhkan kelas. Tetapi disebabkan kebimbangan yang timbul di hati saya membuatkan saya hanya menjadi pemerhati senyap sedangkan perasaan ingin turut serta membuak-buak.

Rasa seperti tidak percaya pun ada bila memikirkan kembali bagaimana saya boleh membina blog dan menulis catatan di blog hampir setiap hari memandangkan jadual saya sebagai seorang wanita berkerjaya sangat padat. Rupanya ada cara dan teknik tertentu yang boleh dilakukan bagi melatih diri supaya sentiasa konsisten dan sentiasa dihujani idea untuk menulis.

Semuanya diajar dan dibimbing oleh guru-guru kelas ini yang dijalankan 100% secara online. Pada mulanya saya tidak yakin saya dapat memberikan komitmen sepenuhnya untuk kelas ini. Bimbang kalau-kalau tidak menyiapkan tugasan dalam tempoh yang diberikan dan tidak mahu ketinggalan dalam kelas membuatkan saya takut untuk mendaftar. Disebabkan alasan itu, saya hanya memendam sahaja keinginan untuk belajar dan hanya memerhati sahaja perkembangan kelas ini.

Walaupun saya tidak menyertai kelas ini,
saya tetap mengikuti perkembangan kelas dan pelajar kelas ini. Saya membeli e-book asas penulisan blog dari Puan Masayu dan cuba membina blog sendiri. Tapi benarlah kata orang belajar dengan berguru adalah lebih senang dan tidaklah tersesat jalan. Lain hasilnya membuat sesuatu dengan bimbingan guru dengan tidak berguru. Saya juga turut membaca koleksi tulisan beliau seperti buku Jana RM Dari Rumah dan e-book Super WAHM Super Mom.

Sehinggalah pada suatu hari saya terbaca mengenai ulasan-ulasan tentang kelas asas blog ini yang ditulis oleh pelajar-pelajar beliau. Dari situlah saya mengetahui bahawa ramai juga di antara mereka yang menyertai kelas ini merupakan wanita yang berkerjaya. Rupanya mereka juga seperti saya sentiasa sibuk dengan urusan kerja dan rumahtangga. Daripada ulasan mereka barulah saya betul-betul memahami konsep kelas 100% online ini. Terasa diri ini begitu rugi kerana menunggu terlalu lama untuk berubah dan menyahut cabaran.

Kelas ini begitu flexible kerana perantaraan antara protege dan mentor hanyalah melalui medium internet. Konsepnya cukup senang iaitu boleh bertanya bila-bila masa dan di mana sahaja. In shaa Allah akan ada guru yang membantu. Perjalanan kelas pula berdasarkan e-book yang diberilan sebaik mendaftar dan bimbingan melalui group di Facebook. Cukup mudah dan flexible. Protege tidak terikat dengan waktu yang ditetapkan, terpulang kepada kita bagaimana menguruskan masa. Jika rajin dan konsisten cepatlah mendapat hasilnya.

Akhirnya, saya nekad untuk mendaftar masuk ke Kelas Puan Masayu. Ternyata kelas ini cukup santai dan saya boleh tetapkan sendiri jadual saya. Bila ada persoalan boleh diajukan bila-bila masa sahaja. Selain itu, protege yang tidak mempunyai produk akan diberikan bimbingan untuk melakukan bisnes secara dropship di mana produk akan disediakan tanpa perlu menyimpan stok.

Banyak lagi kelebihan-kelebihan yang dapat dinikmati setelah menjadi sebahagian dari ahli alumni bekerja dari rumah ini. Rakan sekelas juga ramai membolehkan kita menambahkan lagi jaringan network rakan-rakan alam maya ini. Harapan saya semoga dengan menyertai akedemi ini, saya dapat membuat persediaan untuk mula bekerja hanya dari rumah dan menjana pendapatan pasif pula pada masa akan datang.

Thursday, October 24, 2013

Mengenali pelanggan online

Teks: Masayu Ahmad
Sumber;http://101ideahomebasedbisnes.blogspot.com/


Mengenali pelanggan

Ok, baik bagi suri yang bekerja di rumah atau operasi bekerja di rumah. Terdapat beberapa pilihan produk dan servis.

1. Produk fizikal
2. Produk digital
3. Servis fizikal
4. Servis digital

Dalam konteks mengenali pelanggan, saya mahu menyentuh dalam bab ini mengenali pelanggan. Sebelum kita membuat perancangan menjual sesuai produk, sudah tentu kita perlu kenalpasti siapa sasaran pelanggan. Sama ada pelanggan tersebut perlu berjumpa secara fizikal atau secara maya sahaja.

Kebanyakan pemilik bisnes dari rumah, mempunyai kelebihan iaitu mengenali pelanggan melalui online tanpa batas. Sama ada ia secara langsung atau tidak langsung.

Bagaimana mengenali pelanggan secara tidak langsung. Contohnya komunikasi kita bersama pelanggan melalui kedai online, melalui blog dan juga melalui urusan jual beli.

Pelanggan baru
Pelanggan baru biasanya, pelanggan kali pertama urusniaga dengan kita. Sama ada kita akan terus bina hubungan dengan pelanggan tersebut atau sekali sahaj urusniaga.

Pelanggan di kalangan teman rapat atau saudara mara
Ini juga pelanggan. Mudah lagi melalui medan sosial seperti fb, sangat mudah untuk kita membina hubungan, mengekal hubungan seterusnya ada berlaku transaksi kewangan melalui produk dan servis yang kita tawarkan.

Pelanggan setia
Pelanggan ini kita jaga dan bina hubungan. Sama ada melalui hubungan komunikasi secara maya atau secara fizikal. Pun begitu, banyak kelebihan mempunyai pelanggan setia, kerana setiap kali ada produk atau promosi baru pelanggan ini setia membeli dan tidak pernah ketinggalan. Bina seberapa banyak pelanggan setia. Ia sangat penting untuk kelangsungan bisnes. Tambah dari masa ke semasa.

Pelanggan mudah diurus
Pelanggan sebegini tidak banyak kerenah, sekali tanya harga dan terus beli. Apabila ada masalah, diterangkan mudah faham dan mudah menerima respon dengan baik.

Pelanggan cerewet
Pelanggan sebegini dapat dikenalpasti seawal dia bertanyakan harga. Sama ada dia berwang atau sebaliknya. Minimakan dengan pelanggan sebegini, sekiranya lebih banyak emosi yang tidak berbaloi lupakan sahaja wangnya. Terus sedia dengan pelanggan yang mudah diurus dan mudah dalam urus niaga.

Pelanggan online
Nama pun bekerja dari rumah, sangat mudah untuk kita berinteraksi tanpa bertemu muka. Hanya perlu online, melalui gajet, hp, media sosial dan pelbagai cara. Banyak kelebihan melayan pelanggan online berbanding pelanggan bertemu secara fizikal.

Pelanggan fizikal
Ada sesetengah urusniaga memerlukan berjumap dengan pelanggan. Pun begitu terpulang kepada pemilik bisnes, sama ada perlu berjuma di sesuatu lokasi atau pejabat di rumah. Sekiranya perlu berjumpa di pejabat di rumah, pastikan perkara berkaitan keselamatan perlu diambil perhatian.

Wednesday, October 23, 2013

Setiap hari adlaah super gembira

Sini sudah mendung setiap hari, tika malam hujan lebat, sejuk membumi. Alhamdulillah, selamat datang tengkujuh nan permai. Ingatan mula mempamer rakaman rekod lama tapi masih bugar dalam tayangan memori masa. Diri ini membayaangkan kembali anak kecil seronok ralit bermain rakit, menolak angin ombak, bermain tepian pantai musim tengkujuh.

Enaknya makanan putu ubi kayu, beratur sakan sambil melihat kepulan asap sambil berpayung. Bermain pondok-pondok di bawahnya aliran air hujan. Mandi manda berjemaah lari ke sana sini dari rumah ke rumah, berebut curahan air hujan terkumpul di corong zink rumah.

Mengiurkan apabila lapar, emak hidangkan sayur lemak pucuk nidding segar yang dikutip sekitar rumah. Tambah pula ikan budu perahan limau nipsi, asa berkepul dari wap nasi dalam pinggan. Meriahnya suasana masa kanak-kanak. Ia penuh emosi pengalaman dan kasih sayang.

Segalanya indah. Keindahan bersulam kasih sayang tanpa sempadan. Saya rindukan mek. Al-Fatihah buat Rakiah Daud.

Ok, baik saya mahu kembali tajuk di atas, bagaimana untuk kita gembiar setiap hari. Tambah pula kita sebagai ibu dan isteri, pekerja di rumah dan luar rumah. Masa sekarang semakin pantas dan pendek, manakala tugas berebut-rebut menarik kita untuk selesaikan.


Tidak semua wanita/ibu sesuai bekerja dari rumah. Apabila kalian mula stres, terkongkong, tidak boleh fokus. Itu maksudnya, perlu banyak belajar bersabar dan cari semula pendekatan yang sesuai. Jika kita mudah rasa senta, mudah kecewa, naik angin dengan kerenah pelanggan apalagi anak-anak kecil. Semak semula matlamat asal.
www.janawangdirumah.com

Tips urus stres super gembira ibu sibuk
Selalu saya disapa, kak mas bantu saya saya stress, kak mas kongsi macam mana urus masa. Sya ini mak yang tak ada bibik, jaga pula anak-anak sedang membesar seramai 4 orang (4 orang je baru, itu pun nak kecoh mek ayu)

Ibu, ibu asha yak.
Ibu, ibu nak baju.
Ibu, ibu Aiman kacau saya.
Ibu, ibu nak milo.
Ibu, ibu mana buku saya.

Masa tulah ibu nak masak, nak lepak, nak menulis, nak melayan pelanggan (online je pun tak nampak)
Jadi kalau saya sibuk pun saya buat macam tak sibuk, kalau penat pun buat tak penat. Eh macam mana tu, kalau rasa penat kecewa , nak marah, tak puas hati. Itu semua buang dalam tong sampah. Fikir ppositif sahaja, nikmat duduk rumah, tak macam dulu berejam dalam jem, nikmat duduk rumah bila-bila masa pun boleh kacau milo panas cicah roti.

Nikmat hari ini, selepas Aiman dan Arif bawa pulang kertas peperiksaan. Arif semuanya dapat 100 markah penuh, , Aiman hanya duak kertas yang tidak dapat markah penuh. Habis semua hilang rasa geram pagi tadi pada Aiman yang mengamuk-ngamuk sebelum ke sekolah.
Inilah nikmat dan sabar. Sabar atas segala pahit ke manis ke, telan sahaja, ang pahit tu buang ler jangan telan, simpan yang manis-manis sahaja. Barulah hidup penuh tenaga dan ceria.

Tuesday, October 22, 2013

Strategi Pemasaran Rasulullah


Teks: Masayu Ahmad
Sumber: Ebook 101 Idea Home-Based Bisnes


"Sesungguhnya, telah ada (diri) Rasulullah itu contoh tauladan yang baik bagimu 'iaitu' bagi orang yang mengharapkan (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan banyak mengingati Allah."
-Surah Al-Ahzab:21)

Muhammada s.a.w adalah model usahawan menyeluruh. Baginda adalah contoh terbaik dalam perniagaan dan Islam, sejarah sudah mencatatkan bahawa Rasulullah s.awa adalah seorang pedagang berjaya dan reputasinya setanding antarabangsa.

Sudah diasuh sejak dari kecil
Rasulullah s.a.w dilahirkan ketika kaum Quraisy mencapai kejayaan dalam bidang perdagaganga. Sejak kecil, berada dalam asuhan datuknya seorang pedangan ulung, Abdul Mutalib.

Selepas datuknya meninggal, baginda tinggal bersama pakciknya juga seorang peniaga. Baginda berinisiatif mempelajari bidang perniagaan secara kecil-kecilan. Pada masa itu, baginda memberli barang-barang dari satu pasar kemudian menjualnya kepada orang lain.

Pada masa itu tidak dinafikan, baginda tergolong sebagai pemuda miskin yang memulakan perniagaan dari tahap paling awal.

Kemudian baginda juga bekerja dengan orang lain untuk mendapatkan upah, dan kadangkala menjadi agen kepada peniaga kaya yang ada di kota Mekah.

Dalam hal mencari rezeki yang halal, baginda terkenal sebagai pemuda bersungguh-sungguh, tekun dan cermat dalam bidangnya. Ia bukan sekadar memenuhi keperluan seharian. Tetapi ini adalah salah satu usaha membentuk reputasi yang baik dengan pelanggan dan juga pelabur.

Usahasama dengan janda kaya Khadijah

Peribadi baginda yang jujur (siddiq) dan dipercayai (amin) adalah modal utama dalam mengembangkan perniagaan yang ditekuni. Ramai pelabur Mekah pada masa itu selesa menjalani kerjasama dengan baginda, baik berupa sistem upah mahupun hasil.

Rasulullah s.a.w kemudiannya menjadi pengelola (mudharib) dan Khadijah sebagai rakan kongsi tidur (Shahibul maal). Mereka sama-sama berkongsi kerugian dan keuntungan. Masa sulit yang dihadapi Rasulullah s.a.w dalam bidang perniagaan terjadi ketika baginda berusia 17 hingga 20 tahun. Pada masa itu baginda perlu berdikari menghadapi pesaing yang jauh lebih berpengalaman (senior) dari baginda.



Bisnes bukan sekadar keuntungan material, tetapi sebagai saluran ibadah untuk kebahagian dunia dan akhirat.

"Barang siapa yang pulang ke rumahnya di petang hari dan merasakan keletihan kerana dia  kedua-dua tangannya bekerja di siang hari, maka pada malam itu dia akan mendaoat ampunan Allah s.w.r (HR.Tabrani)

-Berpandukan hadis di atas, beberapa langkah praktikal menjadikan bisnes sebagai tiket menuju kebahagiaan akhirat.

Ciri-ciri usahawan produktif

-Sentiasa berikap proaktif, kreatif iaitu benar-benar berusaha luar biasa bukan sekadar masuk senarai atau kerja hanya melepas batuk di tangga
-Niat melakukan usaha kerana Allah, dengan demikian aktiviti yang  dilakukan dipermudahkan.
-Sentiasa fokus dan jelas dengan matlamat yang dikerjakan.
-Berfikiran positif (husnuzham)
-Menjaga kualiti kemampuan diri dengan melaksanakan dengan cara terbaik dan rasa tanggungjawab setiap amanah yang diberikan.

Rekod Rasulullah s.a.w dalam bidang perniagaan

1. Rasulullah s.a.w adalah pakar ekonomi
Sejarah telah membuktikan bahaiman Islam di bawah kepimpinan bagina mampu membuat penyelesaian yang menimpa pada masa itu. Pelbagai kaedah dan usaha dilakukan bagina untuk menyelamatkan umat dari krisis ekonomi dan kemiskinan.
-Contohnya dalam peristiwa hijrah ke Madinan.  Ketika tempoh berada di Madinan, baginda menghadapi masalah dakwah Islam dan penyebaran ajarannya, tetapi juga pemasalah ekonomi yang rumit.
- Masalah perpindahjan penduduk secara besar-besaran dari Mekah ke Madinan yang masih lemah ekonomi dan kestabilan, menuntut baginda berfikir untuk mencari jalan penyelesaian yang tepat.
-Ini memberi kesan dan boleh menyebabkan perpecahan dan permusuhan antara penduduk asal dan pendatang yang hadir. Tambahan pula orang-orang Yahudi terganggu, kerana penguasaan ekonomi Madinah masih berada dalam kekuasaan mereka.
-Terdapat tiga persolana asas menuntut untuk diselesaikan iaitu pertama tempat tinggal kaum Muhajirin yang telah meninggalkan kampung halaman. Kedua, kesejahteraan sama rata, ketiga masalah pengangguran.

Untuk mengatasi tiga masalah tersebut, Rasulullah s.a.w telah mempersaudarakan Muhajirin dan Ansar. Langkah ini adalah terbaik, dalam mempertimbangkan sisi kemanusia dan ekonomi, pada masa yang sama masih berlandaskan prinsip agama.

Setelah kestabilan dicapai, baginda juga  mengadakan perjanjian dengan bangsa Yahudi di Madinah. Salah satu isi perjanjian ialah, baik muslim mahupun Yahudi, perlu terlibat secara aktif dalam menjaga keamanan Madinah dari serangan luar.

Ebook ini percuma sahaja untuk pendaftaran Oktober. Bakal terbit 30.11.2013

Bab 1: 101 Idea Home-Based Bisnes
Bab 2: Mula Bisnes Tanpa Modal
Bab 3: Rancang, Sasar Matlamat
Bab 4: Strategi Pemasaran Online
Bab 5: Strategi Pemasaran Offline
Bab 6: Operasi Dari Rumah
Bab 7: Khidmat pelanggan Online
Bab 8: Produk Digital vs Produk Fizikal
Bab 9: Strategi Pemasaran Gaya Rasulullah
Bab 10: Rahsia Bisnes Siti Khadijah
Bab 11: Pengalaman Usahawan Sukses

pm, saya untuk kemasukan Oktober, terdapat dua kelas

1.Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page


Dapatkan ebook ini percuma sahaja, dengan pembelian mana-mana ebook, Asas blog dan penulisan atau ebook Mula Bisnes Butik Online Offline. Maksudnya beli 1 percuma 1. Promosi ini tamat 7 hari sahaja lagi (30.10.2013)

Miliki ebook ini secara percuma, bakal terbit 30.11.2013!
atau miliki 3 ebook ini RM100 sahaja


Bayar di sini, saya mahu harga promosi RM100
http://www.kedaibukuonline.biz/index.php/tempahan



U

Mengapa gagal untuk sukses bekerja di rumah

Bab 1: Pendahuluan & Konsep 
Merupakan bahagian pendahuluan dan mengandungi pandangan dari wanita-wanita yang telah menjalankan perniagaan dan juga pekerjaan dari rumah. Juga turut menyentuh konsep=konsep bekerja di rumah serta jenis-jenis sumber kewangan apabila bekerja di rumah.

Bab 2: Masalah sumber Motivasi 
Sedikit pencetus motivasi, iaitu, kisah benar dan pengalaman saya sendiri yang membuatkan saya berkobar-kobar untuk bertukar status dari pekerja di pejabat kepada suri rumah yang bekerja di rumah.

Bab 3: Matlamat Bekerja Di Rumah
Antara matlamat-matlamat yang boleh anda gunakan untuk memacu semangat anda bekerja di rumah.

Bab 4: Mengapa Anda Perlu Bekerja di Rumah
6 sebab kukuh mengapa anda perlu bertindak sekarang dan mula bekerja dari rumah.

Bab 5: Mengapa Gagal Untuk Sukses Bekerja Di Rumah
10 sebab mengapa ramai yang gagal untuk bekerja dari rumah. Kenalpasti faktor ini dan elakkan ia dari berlaku pada diri anda.
Bab 6: Panduan Persediaan Sebelum Bekerja Di Rumah
9 persedian yang perlu anda ketahui sebelum anda memutuskan untuk berhenti kerja di pejabat dan mula bekerja di rumah.

Bab 7: Pelan Perancangan dan Bertindak
Contoh pelan perancangan dan bertindak untuk anda bekerja dari rumah.
Bab 8: Rahsia Kejayaan & Motivasi
13 Rahsia kejayaan untuk bekerja dari rumah.

Bab 9: Mencari Idea Bekerja Di Rumah
7 faktor yang perlu dipertimbangkan apabila mencari idea bekerja di rumah

baca lagi di sini www.janawangdirumah.com

Sunday, October 20, 2013

Mula Bisnes Tanpa Modal (tanpa pinjaman)

Teks: Masayu Ahmad
mula rancang bekerja dari rumah baca naskah ini, www.janawangdirumah.com. Ebook ini adalah panduan paling asas untuk bermula.


Mula bisnes tanpa modal (tanpa pinjaman)

Boleh atau tidak mula bisnes tanpa modal. Ya paling dan sangat disarankan bagi kalian yang baru mula dan ingin pecahkan tembok 'ada pinjaman baru ada modal'. Ada wang modal baru boleh mula. Ini salah. Sedangkan banyak cara kita boleh mula tanpa modal, kalau ada hanyalah modal minima, zaman IT begini, internet dan komputer sahaja. Macammana kalau tak ada modal. Ok, berkut 10 cara paling mudah dan pastikan kalian dengan konsisten boleh buat dan praktik.

1. Simpanan tetap secara bulanan.
Ok, sekarang kalian sekarang masih bekerja, sudah ada dalam fikiran mahu memulakan bisnes online secara sambilan. Tetapi tidak ada produk lagi dan rasa mahu ada modal dahulu. Mulakan dengan simpanan tetap secara bulanan. Katakanlah, hujung tahun depan baru mahu mula. Kita kumpul dahulu modal minima secara tetap. RM50 X 10, bersamaan RM500. Kalau RM100 X 10 bulan maksudnya RM1000, kalau RM200 X 10 bulan maksudnya RM2,000.

Modal RM500, RM1000 dan RM2000 adalah sangat cukup.

Jika bekerja masih bekerja, letak dahulu modal ini dalam satu tempat yang tidak diusik. Konsisten seperti biasa modal ini. Jika surirumah boleh mula dengan berapa banyak peruntukkan yang suami sudah beri.


2. Gunakan apa yang ada. Komputer dan internet.
Ok, baik sekarang tidak ada modal, tetapi ada komputer dan internet sahaja.  Jika belum ada, kos untuk komputer dan internet paling minima RM3K, jadi boleh gunaan berdikit dahulu simpan modal asas seperti ditunjukkan di atas. Sudah ada RM3K, dapatkan komputer dan internet. Saya percaya hampir setiap rumah kini sudah ada internet dan komputer.

Sekarang, bagaimana pula menggunakan kemudahan ini. Iaitu komputer dan internet. Kalian perlu ada paling asas adalah face book. Mula daftar dengan face book. Satu akaun khusus untuk peribadi, satu lagi akaun fan page untuk kedai.

Empat langkah sahaja.
-Komputer dan internet
- Buat akaun fb, peribadi dan fan page
-Cari produk tanpa keluar modal
-Mula masukkan gambar, promosi dan jual


Sumber: http://101ideahomebasedbisnes.blogspot.com/
Ebook ini percuma sahaja untuk pendaftaran Oktober. Bakal terbit 30.11.2013

Bab 1: 101 Idea Home-Based Bisnes
Bab 2: Mula Bisnes Tanpa Modal
Bab 3: Rancang, Sasar Matlamat
Bab 4: Strategi Pemasaran Online
Bab 5: Strategi Pemasaran Offline
Bab 6: Operasi Dari Rumah
Bab 7: Khidmat pelanggan Online
Bab 8: Produk Digital vs Produk Fizikal
Bab 9: Strategi Pemasaran Gaya Rasulullah
Bab 10: Rahsia Bisnes Siti Khadijah
Bab 11: Pengalaman Usahawan Sukses

pm, saya untuk kemasukan Oktober, terdapat dua kelas

1.Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page








There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin