Monday, September 30, 2013

Macammana mahu mula saya tidak tahu?

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah sudah menjengah Oktober 2013. Sekejap sahajakan masa berlalu. Hari ini mahu pulang berjumpa ayahanda. Kesibukan membuatkan batas waktu yang begitu menjarakkan. Namun ia bukan alasan, ampunkan saya ya Allah. Sesungguhnya saya anak yang tidak pandai dan masih lemah serba serbi kurang.

Dengan masa yang ada 3 bulan bersamaan 12 minggu sahaja lagi. Ya ampun semoag saya dipermudahkan segala urusan. Pun begitu menikmati segala perjalanan sebagai penulis dan juga usahawan kecil dari rumah, banyak yang saya belajar.

Belajar tahu untuk tentukan hala tuju, belajar berusaha, belajar tidak putus asa. Belajar buang segala himpitan negatif. Terus berjalan dan nikmati segala pelajaran yang boleh kita ambil dari sudut positif atau negatif. Jika situasinya negatif terbalikkan ia kepada positif. Kita tentukan apa yang kita mahu, yang lain buang jauh-jauh. Apabila sudah ada yang membanding, memberi kata negatif, atau apa sahaja, saya lebih suka terus berjalan dan berpaut dengan cara bermohon sahaja kepada Allah. Dia maha perancang dan penyalur rezeki. Ia berbalas atas apa usaha yang kecil atau besar. Kalau mahu besar maka usaha juga perlu luar biasa, kalau masih seciput maknanya, perlu semak kembali hubungan kita dengan pencipta, juga semasa mansua.


Kebanyakan yang datang kepada saya, soalan adalah lebih kurang sama. Tidak tahu mahu mula, tidak ada produk. Kalau ada produk tidak tahu buat kedai. Modal juga terhad. Boleh buat seberapa banyak kedai, apabila modal sudah meningkat barulahkalian boleh guna sistem yang lebih baik. Untuk permulaan gunakan apa yang ada. Jangan ketawakan mereka ini, mereka lebih hebat dari kalian yang berkata,
"Oh buat blog pun mahu belajar." Sekurangnya mereka berusaha dari tidak tahu kepada tahu.
Contoh kedai online milik Fadhlina Yaacob, kelas Aishah Hussein.
Kelas ini sesuai suri-suri yang bermula dengan zero dan asas sahaaja. Surirumah yang bertalu tanya mahu mula macam mana, urusniaga online macam mana. Kami sediakan trek pemula, kemudian kalian boleh teruskan lagi belalajr dengan pakar yang lebih hebat. Insya-Allah, semoga menjadi titik tolak untuk lebih ramai suri bekejra dari rumah. Mulakan dengan apa yang ada.
12 kelas kini bersiaran, kami menawarkan dua kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page

Setiap hari sudah ada blog baru,
Boleh baca di sini dan pilih guru online yang kalian mahu, baca apa kata pelajar terdahulu
http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Sunday, September 29, 2013

Mahu sibuk di rumah atau di luar rumah-tetapkan matlamat

Teks: Masayu Ahmad

Assalamualaikum w.b.t salam pagi terhebat salam kasih sayang. Anak-anak sudah pergi, tinggal saya Arissa, mok dan atok. Begitulah rutin seharian, sangat laju masa meninggalkan kita. Masa 24 jam kini rasnaya seperti 1jam sahaja, seminggu seperti sehari. Masa pantas kiamat juga sudah dekat.

Apa model bisnes kita?
Ya ramai yang teruja untuk bekerja di rumah, tetapi dengan perkembangan yang ada mahu sukses, kesibukan kembali berganda, dan kita semakin sibuk dengan urusan bisnes dan perlu banyak pula menghabiskan masa di luar rumah. Hadir seminar, merancang strategi bisnes agar maju.

Model home-based bisnes idea.

Salah satu tugas saya ialah mengumpulkan maklumat bisnes apa yang sesuai bagi para suri yang dari kerjaya luar rumah mahu bekerja di rumah. Katanya mahu menumpukan perhatian kepada keluarga, alih-alih kesibukan melebihi apa yang kita lakukan dahulu. Anak-anak kembali terabai.

Tetapkan matlamat
Itu sebabnya ada banyak model bisnes, usahawan dari rumah ibu bekerja dari rumah ia berbeza dengan usahawan di luar rumah. Namun kadangkala kita sudah terperangkap dan terjerat dengan lambakan maklumat dan idea, sehinggakan kita kembali sibuk.

Sibuk yang fleksibel
Cara dan strategi bisnes adalah sama merangkumi, operasi, pelan perancnagan, pemasaran dan sebagainya. Apa yang berbeza adalah cara perlaksaaan mengikut bidang, bidang makanan tidak sama dengan bidang trading, bidang pakaian tidak sama dengan bidang kecantikan. Kalian perlu tahu dan faham tentang itu. Bekerja juga tidak sama dengan bisnes.

Siapa mentor dan apa pula bidang?

Itu sebab dalam semua jenis bisnes, saya selalu kongsikan apa jenis bidang yang kalian pilih dan siapa pula mentor? Apabila kita hadir banyak seminar bisnes, kita mula melalui fasa lambakan maklumat. Mendengar yang itu hebat, yang ini juta-juta, yang ini bagus. Ya semuanya bagus, tetapi perlu diingat kembali kita perlu bijka menyaring semua idea-idea tersebut berdasarkan apa pula yang sesuai untuk kita. Bisnes A sesuai untuk Z, tidak semestinya bisnes B sesuai untuk Z juga.

Analisa awal itu penting, untuk kita ketahui dan saring idea-idea tersebut dan sesuaikan pula dengan diri kita dan apa perancangan kita. Akibat terlalu banyak lambaka, kita tidak tahu apa fokus. Tetapkan matlamat dan tetapkan fokus!
Itu sebab saya kumpulkan 101 idea home-based bisnes dalam ebook ini.

Ini menghimpunkan 101 idea bisnes yang boleh dijalankan dari rumah. Itu sebab blog ini mengumpul dan memberi panduan bekerja di rumah, bukannya bekerja di luar rumah. Anda perlu fahamkan itu. ;)


Dapatkan naskah kalian di sinihttp://mulabisnesbutik.blogspot.com/

Ok dari beratus-ratus idea itu pula kita buka lagi dan fokus kepada hanya 1 jenis bisnes. Di atas adalah contoh ebook khusus butik online/offline. Dari operasi sehingga pemasaran. Ebook ini sudha boleh dibeli ya tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Mahu beli klik di sini http://mulabisnesbutik.blogspot.com/


Saturday, September 28, 2013

Saya lebih sukakan jadual fleksibel dan masa fleksibel, walaupun sibuk


1. Boleh share macam mana boleh tercetusnya idea mengajar kelas online asas blog ini?
Ini soalah yang ditanya seorang rakan wartawan di kotak mesej fb.
Bagaimana tercetus idea mengajar kelas online asas blog in?
1. Idea ini tidak muncul dengan sendiri, ia datangnya ilham dari Pemberi rezeki. Sejak bertahun lama selepas mengumpulkan banyak informasi berkaitan bekerja di rumah, memberikan panduan asas dalam bentuk buku dan ebook. Saya terus-terusan didatangi soalan demi soalan. Bagaimana mahu mula? Bagaimana caranya?
Ya, saya menulis merangkumi pelbagai fokus bidang yang boleh diceburi suri rumah berdasarkan informasi suri terdahulu yang sudah berjaya. Ia dikumpulkan dan dikongsi di blog.
Blog adalah titik mula saya mmeperkenalkan diri kepada dunia luar. Walaupun saya orang media dan ada kumpulan sokongan, saya lebih tega bekerja di belakang tabir. Bebas, fleksible dan ia membina sokongan demi sokongan dari suri rumah. Blog juga menyatukan saya dengan ramai sahabat online yang mahu dan masih tercari-cari infiormasi tentang usaha bekerja dari rumah. Terutamanya wanita dan suri rumah. Ia mengambil masa, namun lama-kelamaan blog tersebut menjadi rujukan.

Malah blog juga menjadi latihan dan disiplin saya mengumpul bahan dan disatukan dalam manuskrip. Blog juga menghubungkan saya dengan ramai surirumah dan kemudiannya, mereka pembaca setia dan pembeli buku dan ebook. Alhamdulillah.
Namun saya sedar juga, tidak semua orang diberikan bakat dan peluang menulis. Tetapi blog adalah salah satu cara mudah dan efektif sebagai asas pemasaran bagi memperkenalkan diri. Alhamdulillah.

Kelas online tercetus, kerana saya sebagaimana juga suri yang lain punya masa yang terhad, kerana proses anak-anak yang sedang membesar juga menuntut masa banyak di rumah. Ia juga salah satu faktor mengapa saya sukakan cara fleksibel dan boleh di mana-mana sahaj. Saya tidak suka terikat dengan masa dan komitmen, boleh berlari ke sana ke sini pada masa yang sana, masih boleh memberi peluang dan berkongsi ilmu bermanfaat
2. Apa manfaat kelas asas blog ini kepada suri mahupun bakal suri? 3. Bagaimana ia mampu menjana pendapatan kepada mereka? (Sebab tak ramai yang nampak jalannya)
3. Bagaimana mereka mahu bermula?
4. Suri akan memberi alasan sibuk untuk menulis. Apakah panduan terbaik untuk mereka.
5. Macam Ayu sendiri, sentiasa sibuk menjaga 4 orang anak dalam masa sama penulis bebas dan membuat manuskrip. Bagaimana ayu mengendalikan masa itu? Sempat pula update blog dan fanpage malah kelas online. Kongsi rahsianya.
6. Bagi detail sikit tentang perkembangan kelas ketika ini. jumlah guru pelajar dan pembantu. 
7. Harapan dan impian Ayu untuk kelas dan lain2.

Friday, September 27, 2013

Keluarkan potensi diri

Teks: Masayu Ahmad


Salam kasih sayang Sabtu 28.9.2013. Akhirnya berjaya juga saya kukus pulut agar gebu dan cantik. Dalam banyak perkara, tanak pulut adalah salah satu perkara yang saya belum lulus. Bukan lulus sebenarnya, cuma latihan sahaja kurang. Maksudnya saya pernah tanak pulut tetapi tak menjadi. Mungkin sukatan, api dan sebagainya.

Sejak semalam saya mahu makan pulut ikan kering yang gebu. Nah mudha sahaja rupanya.

Bahan-bahan
1. Setengah kg pulut gred A
2. Beberapa helai daun pandan
3. Garam 1 sudu
4. Minyak dua sudu


Cara buat
1. Rendam pulut 20 hingga 30 minit. Masukkan garam dan biarkan sebentar.
2. Panaskan pengukus. Apabila air sudah mendidih, masukkan pulut yang sudah direndam tadi. Masak anggaran 10 hingga 15 minit.
3. Angkat ambil pulut dan masukkan dalam bekas berasingan. Renjiskan minyak tadi. Gaul dan kacau sebati.
4. Kukus pulut sebentar 5 hingga 10 minit, atau nampak macam sudah gebu dan masak. Jika nampak kering, renjiskan air.  Nah tudia pulut gebu, berminyak dan cantik sekali. Angkat dan hidangkan. 


Punyalah lama saya mencari, rupanya mudah sahaja dong. Semuanya boleh asalkan kita rajin dan buat dan buat semula menggunakan teknik yang betu.

Thursday, September 26, 2013

Jangan samakan matlamat kita dengan matlamat orang lain, ia tidak sama ;)

Teks: Masayu Ahmad

Ya sangat penting matlamat dan kuasa fokus. Seiringkan ia dengan usaha kita. Apabila kita lihat kawan kita maju dengan bisnesnya, aminkan, alhmadulillah. Kita? Kembali dengan fokus dan trek kita. Ia tidak sama, kerana haluan dan cara menggapainya juga berbeza.

Apa fokus saya?
Aroma buku dan membaca kisah-kisah inspirasi membuatkan saya tenggelam dalam duni sendiri. Saya suka begini dan kekal begini. Jadi bagaimana pula mahu menjana pendapatan jika tidak keluar rumah.

Ya, jawapannya lihat dan apa yang kita mahukan dalam kehidupan. Keluar rumah apabila ada keperluan dan menuntut kita untuk menambah dan mencari ilmu baru.

Saya sendiri ada beberapa 'port' urusan di luar rumah. Apabila selesai kembali semula ke rumah. Hal di rumah juga adalah satu amanah. Juga berdasarkan apa yang saya tulis panduan bekerja di rumah wahm, sahm soho.

Produk dan servis digital.

Selepas beberapa tahun ini, saya mencari keserasian kerja dan penulisan saya. Iya, ia lebih serasi, kerana terapi saya apabila bersama dengan buku dan menulis. Jadi saya lebih sukakan suasana fleksibel dan tidak perlu tekanan dari siapa-siapa.

Kelas online
-Kelas ini bermula atasa pertanyaan demi pertanyaan, alhamdulillah, sejak mula diperkenalkan kini sudha bergabung 120 blog dan penyertaannya tetap konsisten setiap hari. Kelas ini membolehkan saya mengajar di mana-mana. Juga dengan pertambahan guru online kebanyakannya adalah suri rumah, memudahkan saya, kerana sebahagian tugas semakin mudah. Saya sudah menurunkan separuh tugasan saya kepada guru online. Alhmadulillah. Sama-sama kita berbagi rezeki. Siapa yang usaha dia yang dapat. Konsepnnya masih fleksibel, memandangkan anak-anak saya masih kecil dan saya masih juga gemarkan suasana santai tanpa hiruk pikuk. Saya hargai apa yang ada sekarang.
Untuk lihat senarai blog yang sudah menyertai dan baca ulasan pelajar terdahulu tentang kelas ini.
http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Pakej ebook.
Lagi 4 cover sedang disiapkan, dan juga masih dengan sasaran satu ebook setiap bulan. Ia bagi memenuhi kehendak pembaca saya kebanyakkan mahukan maklumat baru dan terkini. Sudah tentu ia berasakan bisnes dari rumah. ;)
Kita akan lebih ada banyak pakej ebook dari masa ke semasa. Alhamdulillah. Ebook juga produk digital, ia sangat mudah diuruskan, tidak perlu ruang dan modal. bagi yang mahu menyertai agen jualan hubungi saya di fb.https://www.facebook.com/masayu.ahmad

Iklan online
Ya, berapa banyak kedai online dibuka setiap hari. Jadi memerlukan ruang iklan yang murah dan berterusan. Jadi bagi pelajar yang menyertai akademi boleh juga menyertai sebagai pengurus iklan. Terdapat 4 pakej iklan. Aliran trafik dijana melalui 120 blog, juga dari page wahm sahm soho di sebelah, ia saling membantu. Siapa yang berminat boleh sertai mana-mana kelas online kami ;)
http://sohodirectory.blogspot.com/

Tiga di atas saya bawakan contoh servis dan produk digital. Walau saya di rumah, di luar rumah, ia masih boleh beroperasi seperti biasa. Alhamdulillah.

Kosongkan fikiran-terapi diri

Teks: Masayu Ahmad





Sudah Jumaat di sini, cadangnya mahu tanak pulut dan ikan kering. Sejak semalam lagi, juga mahu cari buah dokong. Pokok dokong belakang rumah belum berbuah lagi. Anak-anak kembali lena usai subuh. Saya? Masih lagi berjuang di depan pc. Alhamdulillah, beberapa cover ebook sedang dibuat.

1. Diari hamil, 35 minggu terindah.
Panduan lengkap kehamilan. Ya, antara ruangan tetap terawal saya di majalah Mingguan Wanita dulu adalah ruangan pengalaman bersalin, kesihatan dan kecantikan. Ini ruangan kesayangan saya, dan banyak mengumpul informasi tentang kehamilan. Saya realisasikannya dalam bentuk ebook padat, bersumberkan bahan sedia ada dan juga pertambahan idea yang baru lagi segar. Ebook ini kelak akan dipadatkan lagi dengan informais lengkap bergambar. Insya-Allah.

2. 44 hari berpantang tradisional dan moden.
Ya, dalam ruangan kesihatan dan kecantikan itu juga saya menjelajah dari satu spa ke spa yang lain. Menemuramah doktor, bidan, ahli farmasi dan juga pakar pemakanan. Jadi saya gabungkan semua idea sedia ada, juga pengalaman bersalin 4 anak, ini sangat membantu. Banyak bahan sejak dulu saya kumpulkan. Ebook ini adalha panduan lengkap berpantang sama ada secara normal, pembedahan, tradisional atau moden.

3. 44 reisipi sihat dan pantang.
Ya, juga gabungan pelbagai resipi warisan dari pelbagai negeri, dan juga resipi moden yang sihat boleh diambil semasa hamil dan juga pelbagai pilihan semasa pantang.

4. Panduan lengkap penjagaan bayi 1 hari hingga 6 bulan. Ini sesuai untuk ibu muda. Insya-Allah.

Sedang disunting.

1. Ebook asas blog dan penulisan.
Melalui ebook ini bonusnya boleh menyiapkan ebook menggunakan teknik blog. Saya sudah menyudahkan lebih 15 manuskrip hanya menggunakan blog. Ia adalah latihan dan disiplin yang bagus untuk orang sibuk. Ebook ini juga adalah ebook rujukan rasmi untuk kelas asas blog dan penulisan.

Sunday, September 22, 2013

Pecahkan tembok kejayaan dalam diri

Teks: Masayu Ahmad
Mula rancang dari sekarang www.janawangdirumah.com

Habis satu naskah buku adik Nik Nur Madihah, ada semasa pertengahan muka surat, air mata saya mengalir tanpa disedari. Setiap satu ayat yang dibaca membawa banyak perngertian. Betapa sebuah kejayaan hakiki akan digengam dengan pengorbanan dan usaha luar biasa. Ia adalah resipi dalam setiap perjuangan yang punya matlamat yang jelas.


Kisah di sebalik tabir

Kejayaan beliau mencapai 20 A dalam SPM SPM 2008.

Ia tidak datang dengan bergolek, ia rangkuman, usaha, doa dan tawakkal. Melihat caranya juga menggunakan apa yang ada. Menyalin kamus, satu demi satu lantaran tidak mahu menyusahkan ibu bapa. Dia juga tidak ke kelas tuisyen, hanya istiqamah fokus di dalam kelas, menggunakan sepenuhnya ruang belajar di perpustakaan. Bersambung pula usaha di rumah dengan jadual fleksibel tetapi dengan penuh disiplin.

Tidak juga kerana itu, sangat dekat dengan pengisian rohasi, solat qiamullail, duha, puasa Isnin dan Khamis. Menjaga tertib sebagai anak, menghormati ibu bapa, guru dan sahabat.

"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya."
(Surah At-Thalaq:2-3)

Keyakinan atas usahanya dibalas, apabila kejayaan sebagai pelajar terbaik 2008 dengan 20 subjek. Bukan itu sahaja, hadiah atas usahanya, mendapat tajaan dari Bank Negara, boleh memilih ke mana sahaja beliau mahu pergi belajar dan belajar apa. Juga hadiah buat ibu bapa sebuah rumah yang lebih sempurna bernilai hadiah oleh Kerajaan Negeri Kelantan. Juga mendapat tawaran menunaikan umrah, sebagi tetamu Allah.

AllahuAkbar, saya melihatkan perjalanna yang cantik. Dia diuji kesusahan, namun tidak pernah sesekali adik Nik Nor Madihah memperlihatkan dirinya susah, Namun berusaha dengan konsisten dan begitu yakin sekali.

Kelas online masih bersiaran dan pengambila seperti biasa. Kami dari akademi bekerja dari rumah menawarkan dua kelas berikut. Sudah lebih 120 blog menyertai kami, dan pendaftaran adalah setiap hari. Saya dan pasukan masih lagi mengemaskini blog alumni dari masa ke semasa.

Dua kelas berikut.

1. Kelas asas blog dan penulisan

Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum. 
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia


2. Kelas asas blog dan fan page

Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu, pm saya sekarang atau mesej di inbox. Pendaftaran adalah setiap hari.

Keterangan lanjut boleh baca di sini



Nikmat hidup penuh kebebasan-itulah yang diiginkan semua orang

Teks: Masayu
Sudah sedia mahu mula kerja dari ruma mula dengan naskah ini www.janawangdirumah.com

Burppp... Alhamdulillah, usai mengunyah sisa terakhir azan asar berkumandang. Jelas kedengara kiri dan kanan. Orang lain sudah mahu minum petang, saya baru selesai makan tengahari. Inilah rutinnya, berpagi biasanya saya sudah mengambil makanan berat seperti nasi, susu kambing, jadi ia sampai ke petang barulah terasa lapas. Sudah ambil petang, malam biasanya roti, biskut susu kambing. Kadangkala ada pula  menu petang keropok atau goreng pisang panas.

Mengejar masa
Walau masa fleksibel, banyak di rumah saya masih juga merasakan tidak cukup masa. Hanya keluar untuk penghantaran barang pelanggan sahaja. Kini masih lagi mengagihkan tugas kepada dua pembantu, belum boleh dilepaskan sepenuhnya lagi. Juga arahan mengambil pesanan di web, membungkus dan terus hantar ke syarikat penghantaran. Ia mengambil masa untuk mereka, tetapi tidak mengapa lama-kelamaan akan mudah.

Fleksibel
Saya lebih perlukan masa fleksibel, saya saya mahu sepenuhnya masa berkualiti waktu pagi untuk menulis. Cabaran menyiapkan 30 manuskrip masih lagi belum capai, dan ia masih lagi cabaran gigih untuk saya.
Ketika perjumpaan penulis penerbit grup buku Karangkraf, baru-baru ini, terasakan betapa kerdilnya saya dan usaha saya. Orang lain sedang memecut dengan konsisten sekali, buku demi buku diterbit. Saya? Cepat pula puas hati dengan apa yang ada. Manuskrip yang solid? Itulah yang diperlukan penerbit, tidak ada banyak ubah, tidak ada banyak kesalahan, manuskrip yang disukai pembaca dan pasaran. Juga sudah tentu dengan siap siaga barisan pemasaran online dan offline. Jadi, saya sudah sedia, dan salah satunya akan bermula November ini, akan bersiaran selama 4 kali setiap bulan. Apa dia? Kita tunggu nanti ya.

Fokus
Saya masih fokus dengan penulisan, manuskrip demi manuskrip. Ya, senarai judul buku ada barisan tersusun sehingga 100 judul. Ia akan saya usahakan, satu lagi impian saya melihat rak buku penuh dengan nama buku saya. Itulah impian nyata. Bukan sekadar terpampang di kedai buku, malah di soho saya sendiri. Ia pembakar semangat dan matlamat, kepuasan dengan apa yang sudah saya nikmati dan lalui. Kepuasan lain apabila membaca setia terus membeli setiap naskah yang diterbitkan. Dan ia bermanfaat untuk dunia dan akhirat.

Kelas online
Ya, ia masih lagi berterusan, pendafatran adalah setiap hari. Kelas pertama adalah kelas asas blog dan penulisan. Khusus untuk kalian yang ingin membina jenama sendiri, follower sendiri dan pembaca sendiri. Sangat mudah kini, jika ada komputer dan internet, tetapi sangat rugi tidak mahu memulakan sesuatu, perkenalkan diri kita, perkenalkan jenama atau produk kita. Sebelum pembaca serasi, perkenalkanlah diri dahulu, perkenalkan apabila sudha kenal, barulah pembaca bertukar sebagai pembeli.

Bagi kelas ke dua pula kelas asas blog dan fanpage. Ini bagi kalian yang tidak ada produk, kita sediakan produk. Jika ada produk pun boleh. Cari trafik, belajar buat borang, belajar buat urus niaga pertama.

Sudah sedia untuk mula, boleh hubungi saya di fb ya.https://www.facebook.com/masayu.ahmad

Keterangan lanjut ada di sini baca, catatan pelajar yang sudah menyertai kami: http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Saturday, September 21, 2013

Gagal menjana kewangan-ia buat wahm makin stres

Teks: Masayu Ahmad

Assalamualaikum w.b.t, ia tidak mudah tetapi ia mudah bagi yang istiqamah berusaha dan fokus dalam usaha. Banyak dilema awal yang mahu bekerja dari rumah kerana, tidak punya masa untuk anak-anka, juga kerana mahu menjaga orang tua. Juga penting mahu menjana pendapatan dari rumah.

Ya, sangat banyak faktor yang mendorong usaha seseorang. Pun begitu realiti mereka yang bekerja di rumah sama hebat cabaran yang ada. Dalam grup-grup bisnes, secara terbuka ibu-ibu ini berkongsi pandangan tidak ada jualan, tidak ada pendapatan, pendapatan tidak stabil.

Adakah saya mahu menakut-nakutkan? Tidak. Itu sebab sebelum kalian terjun untuk sepenuh masa, sangat penting untuk mengusahakannya secara sambilan, apabila ia sudah berada tahap stabil barulah meletakkan jawatan untuk fokus sepenuhnya.

Terdapat beberapa kategori suri yang mula mahu bekerja dari rumah. Dua golongan ini yang selalu saya kongsikan.

1. Surirumah, yang sedia berada di rumah. Tidak ada pengalaman kerja, tamat pelajaran dan sepenuh masa sebagai surirumah. Suri ini bangun semula dan mula mencari peluang menjana pendapatan. Ini dikira bermula dari kosong. Tidak ada apa-apa. Pendapatannya bersumberkan dari pemberian nafkah suami. Jika suri ini sudah memecah rekod dapat wang pertama dari hasil usahanaya. Ia adalah kejayaa, kejayaan keluar dari kepompong surirumah semata-mata.

2. Suri bekerja di luar rumah.
Ini maksudnya seperti saya, sudah pernah bekerja, sudah punya kerjaya tetap, sudah punya keselesaan wang bulanan setiap bulan. Sudah tu kenapa pula cari penyakit untuk berhenti pula. Atas faktor-faktor yang saya sebutkan dalam ayat permulaan, kerana anak-anak. Boleh baca perkongsiana awal di blog ini dan juga dalam naskah www.janawangdirumah.com

Bagi kategori ke dua ini, ada yang berjaya ada yang sukses. Memang ada yang sudah memegang gelaran 'wahm' akan tetapi disebabkan keadaan kewangan yang tidak mengizinkan, mereka kembali semula bekerja di rumah. Tidak mengapa, tidak ada salah. Ia adalah pengalaman yang sangat bagus. Selepas kembali bekerja, sekurang-kurangnya kembali merancan kewangan dengan lebih baik sebelum berhenti.

Bagaimana pula baru nak mula?

1. Mulakan dengan apa yang ada.

2. Dropship


Ini adalah salah satu contoh iaitu kita mulakan dahulu dengan apa yang ada. Sangat penting untuk laburkna dalam ilmu, membina jaringan, pergi ke seminar. Di sana kita akan bertemu kenalan yang baru, peluang yang baru.

Kuasa fokus
Sangat biasa, bagi surirumah akan teruja dan memulakan hampir apa sahaja yang dia rasa, nampak ok ini lumayan, ini bagus. Itulah sebabnya sangat penting analisa awal, untuk kenalpasti apa fokus kita dan apa bidang yang kita pilh. Ia lebih bertahan lama berbanding memilih atas sebab ikutan.








Friday, September 20, 2013

Tiada jalan pintas untuk berjaya

Teks: Masayu Ahmad

Assalamaulaikum w.b.t
Pagi indah sudah bermula bersama rutin da tugasan pagi. Sini sudah Jumaat, alhamdulillah segala puji dan syukur kepada yang Esa atas kurnia rahmat dan kasih sayang tanpa batas.

Arissa masih bergolek enak. Aiman dan Hakim juga sudah aktif. Di sini sudah bercuti hujung minggu. Alhamdulillah. Jika cuti begini saya perlu masak yang berat pada sebelah pagi, anak-anak cepat lapar. Jadi menunya nasi putih dan gulai ayam kelate, teh o panas.

Gulai masih mendidih di dapur, bonda mertua menyambung tugasa. Saya kembali ke SOHO kerana mahu atau tidak perlu siapka juga susunan tugas untuk penamat fasa terakhir 9, 10,11,12. Insya-Allah semoga Allah permudahkan.

Mahu cepat atau lambat
Semua usaha dan segala yang kita mahu ada cepat ada lambat. Ada cepat hasilnya dan ada lambat pula. Ia bergantung kepada perancangan dan pelaksanaan kita. Sebelum itu kita perlu tahu dan faham kita hanya merancang Allah yang menentukan. Saya sangat percaya, siapa sahaja yang berusaha dialah dapat hasilnya, tiada jalan pintas.

Mahu yang yang senang sahaja
Kadangkala ada yang mahu jalan pintas sahaja, apabila nampak satu-satu peluang mata sudah terbuka besar, nafsu juga membesar. Akan tetapi kesemuanya tidak mudah. Kita baca kisah-kisah sukses usahawan berjaya, mereka melalui lenggok jalan hampir yang sama. Berusaha dan komited, tanpa rasa putus asa.

Nila-nilai ini sudah tentu salah satu pengukur bagaimana orang yang sudah jutawanpun masih lagi bekerja keras. Tetapi sudah tentu kerjanya kali ini lebih berstragi kerana sudah punya pengalaman dan laluan.

Mentor kejayaan
Kenalpasti siapa mentor, apa bidang itu sangat penting. Untuk saya sendiri saya melihatkan beberapa ikon dalam industri penulisan, saya masih jauh sangat jauh. Mereka lebih disiplin dan konsisten, manakala saya masih di sini masih berlari di dalam trek, masih berusaha untuk sampai lebih banyak garisan demi garisan.

Lebih banyak buku dihasilkan. Ia bukan sekadar matlamat kewangan, tetapi tekad dan usaha yang sedikit untuk manfaat masyarakat. Juga Allah menerima usaha saya ini sebagai saham atau pendapatan pasif di akhirat sana. Allahuakbar saya yang punya diri banyak dosa dan noda. Ampuni saya.

Mari sama-sama berusaha, agar setiap langkah kita berjaya dan diberkati. Hanya tiga yang dihitung kelak.

1. Ilmu dan amal yang dipraktikkan.
2. Sedekah kita
3. Usaha kita melahir dan mendidik anak-anak soleh, inilah harta yang mendoakan kita di sana. Amanah ini  juga sangat berat. Saya juga merasainya, rasa besarnya tanggungjawab membesar dan mendidik anak-anak syurga ini. Sebelum mereka mencapai baligh, AllahuAkbar, semoga kita semua diberkati.

Thursday, September 19, 2013

Cabaran bekerja di rumah bersama anak kecil

Teks: Masayu Ahmad
Foto: google


Normi seorang ibu bekerja di rumah berkongsi dengan saya..

"Cabaran yang sukar adalah apabila anak asyik berkepit dengan kita. Berilah mereka apa sahaja mainan, aktiviti, masih juga mahu duduk bersama kita. Jika mengadap komputer, mereka juga mahu sama menulis blog."

Ok, kita kembali semula apa tujuan asal untuk kita kembali berada di rumah. Sudah tentu imbangan keluarga dan kerjaya. Anak-anak adalah antara kriteria pertama yang kita jadikan alasan. Untuk mengurus mereka. Tidak lagi perlu hantar ke pengasuh atau di bawah tanggungjawab pembantu rumah.

Penyelesaiannya adalah bekerja di rumah. Cabarannya bagaimana pula untuk menangani dan mengurus anak-anak. Mereka adalah usia di bawa tujuh tahun. Tempoh tujuh tahun itulah masa terbaik untuk kita mengambil peranan untuk menjaga, mengasihi anak-anak sepuas-puasnya. Tempoh itulah masanya kita melihat proses membesar di depan mata. Bandingkan ibu-ibu bekerja di luar rumah yang 'bertarung dengan masa' hanya pada malam hari dan hujung minggu sahaja bersama anak-anak mereka. Selebihnya anak-anak bersama dengan orang lain.

Bagaimana mahu motivasikan diri. Niat semula, alhamdulillah ibu ada masa juga bersama Arissa. Masa inilah mahu gomol, peluk, cium dan sepuas-puasnya menikmati masa dengan anak.

Cabarannya juga: perlu bekerja dan menguruskan bisnes. Saya senaraikan semula apa tindakan yang boleh kita rancang semula.

1. Niat kembali peranan kita sebagai ibu, insya-allah akan dipermudahkan.

2. Kenalpasti masa produktif anak-anak, masa ini kita perlu memberi perhatian kepada mereka. Lupakan sebentar urusan kerja.

3. Jadualkan semula agihan masa dan kerja. Masa anak, masa kerja, masa rumah tangga.

4. Ambila peluang ini untuk bersama anak-anak, apabila mereka besar kelak, sangat sukar untuk mengantikan 'masa itu kembali' dan 'masa itu sudah tidak ada lagi'.

5. Memang perlu korbankan masa, gunakan sepenuhnya masa produktif kita waktu bagi untuk bekerja sebelum anak-anak bangun. Sambung semula apabila anak-anak sudah ada aktiviti sendiri, atau mereka sudah tidur.

6. Wujudkan ruang khas, yang mempunyai hiasan dan dekorasi seperti di tadika. Ia akan meransang anak untuk leka, belajar sambil bermain.

7. Jadikan Sabtu dan Ahad sebagai hari bekerja. Biar suami yang uruskan anak-anak. Jadi hari cuti anda adalah hari lain.

7. Kreatif dalam mengurus anak-anak. Setiap ibu memang hebat, kerana naluri sudah tahu apa yang sesuai dan tidak sesuai dengan anak-anak kita.

Salam kasih sayang

Buat persediaan untuk bekerja dari rumah dengan mendapatkan buku Jana RM Dari Rumah. Tidak kira sambila atau sepenuh masa. Beli buku Jana RM Dari rumah melalui pautan di bawah:

1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:


http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:

http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3
3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli

http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015
4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:
http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

5 tips kekalkan momentum segar sebagai suri bekerja di rumah

Teks: Masayu Ahmad
Mula rancang bekerja dari rumah sekarang www.janawangdirumah.com

Assalamualaikum w.b.t

Nyaman pagi 19.9.2013, alhamdulillah. Pagi ini mencari nasi kerabu daging bakar, sebelum itu pergi hantar dahulu bekal sekolah Hakim, tertinggal duit. Sekarang duduk sekejap siapkan senarai, sebelum selesaikan kain di jemuran.

Penangan Monday blues
Iya, surirumah pun kadangkala ada juga datang mood malas, lemau dan sebagainya. Cuma yang syoknya tak perlu fikir apa-apa, kalau tak nak buat tinggalkan dahulu rutin bosan dan malas itu. Tidak mengapa, itu adalah normal. ;P

Tapikan hari ini di sini sudah Khamis, semalam saya hanya keluar hantar barang dan singgah beberapa lokais penting sahaja. Satu hari tidak aktif sangat di fb, biasanya kalau esok cuti tumpuan keluarga mestilah lah di rumah kan. Macam mana mahu cari kesegaran dan motivasi diri.

1. Rehat dan santai
Sesekali apabila sudah terlalu penat, bolehlah pilih mana-mana hari lupakan segala urusan kerja. Sudah penat masanya untuk berehat. Tutup mata dan tolak ketepi semua senarai kerja.

2. Buat dulu sebelum sampai masa
Biasanya, antara paling kita 'malas' apabila rutin harian pakaian, urus rumah, urus kerja, urus anak-anak. Ia datang dan datang setiap hari, kita tak boleh menolak, ini aktiviti rutin mahu atau tidak buat juga. Biasanya bagi ibu-ibu yang super rajin, akan menyiapkan lebih awal. Bagi ibu-ibu yang tak berapa rajin seperti saya akan pelbagaikan jadual fleksibel. Semalam satu hari mengemas rumah sahaja, buang mana patut, hati rasa lapang. Sebelum datang Jumaat, selesaikan. Jadi hari cuti boleh fokus bersama anak-anak. Pun begitu saya bertuah en.suami banyak membantu. Walau ada di rumah masih tetap tidak menang tangan.

3. Kesegasarn suasana, ubah soho
Saya ini juga mudah jemu, untuk 10,11,12 ini saya betul-betul mahukan suasana baru. Jadi alih dan ubah lagi meja kerja. Ubahsuai ringkas, kemaskan bilik kerja, ia bagus untuk momentum baru.

4. Santai pagi hari
Sebelum mula, saya akan menikmati apa makanan enak yang boleh memberi kenikmatan pagi tersebut. Ia juga kesegaran santai untuk minda dan diri. Kita bekerja dan berusaha keras setiap hari, haruslah hadiahkan diri sendiri dahulu kan.

5. Hadiahkan apa yang kita mahu
Setelah berpenat lelah, usahakan untuk berikan penghargaan kepada diri sendiir. Kalian sudah tentu tahu apa yang dinginkan, jadi berilah dan rai diri sendiri. Tak perlu tunggu orang lain. ;)

Wednesday, September 18, 2013

10 alasan bekerja dari rumah.

Teks: Masayu Ahmad

Hari ini dan esok saya masih dalam mood bekerja, orang lain beraya saya perlu tekun lagi menyiapkan manuskrip. Terima kasih atas undangan rumah terbuka. Nampaknya saya perlu menyiapkan kerja barulah tenang berkunjung ke rumah rakan taulan.

Tengok macam mana jadual kerja. Hari ini dan besok sudah tentu kalian juga mendapat undangan. Hari ini tidak memasak lagi, cukup sekadar alas roti dan kopi radix sebagai tenaga untuk mengemas rumah. Alhamdulillahh dua gunung everest berjaya selesaikan. Selepas pulang dari kampung, tubuh memang lesu untuk mengemas rumah. Saya selesaikan berdikit-dikit. Mahu dikerjakan sekaligus memang tercungap dibuatnya.

Nasib baik dalam usia sebegini masih diberi kekuatan tenaga, ketahanan mental yang paling penting. Perjuangan dalam karier juga imbangan dalam rumah tangga. Bukan sedikit, tetapi perlu berada dalam emosi selesa apabila berhadapan timbunan tugas yang banyak, kerja mahupun urusan rumah tangga. Tambahan pula tiada pembantu, tidak boleh sesenang hati bersenang-lenang. Tetapi jika penat sangat dan tidak terdaya, saya tutup mata rehatkan sahaja badan.

Seronok berada di rumah, tetapi...

Perlu menangguhkan dahulu keseronokan jangka masa pendek demi kenikmatan jangka masa panjang. Dalam mengharungi dan menghampiri dua tahun bertukar status wanita bekerja dari rumah, tinggal sedikit sahaja lagi kunci kebebasan sebenar yang akan menghampiri. Satu langkah sudah saya dapat, hanya satu langkah sahaja lagi. Masih bertarung dengan usaha dan harapnya usaha ini mendapat keberkatan dan restu dari Maha Agung.

10 alasan popular untuk berada di rumah yang mana saya sudah saya dapat

1. Masa kerja fleksible- sangat setuju, walaupun penat saya boleh memilih waktu dan hari bekerja mengikut produktiviti yang saya suka.

2. Tiada kesesakan jalan raya- Sudah dua tahun saya menikmati, bangun pagi dan tidak gesa-gesa meninggalkan anak-anak di rumah pengasuh.

3. Memasak- Walaupun kadangkala, jika hari sibuk saya ada juga membeli makan tengahari dan sarapan. Tetapi waktu-waktu penting boleh juga memasak dan menyuap sendiri anak-anak.

4.Ruang kerja sendiri- Saya ini suka dan cepat bosan, jadi setakat ini sudah banyak kali berubah ruang kerja di atas, di bawah, ruang tamu, bilik tidur, di dapur.

5. Pelbagai tugas serentak (multi tasking)- Memasak, mengemas rumah, urus anak-anak, urus kerja, banyak perkara melatih saya melakukan tugas serentak. Walau penat, rasanya sangat berpuas hati.

6. Rehat jika letih. Saya ini jenis yang perlu cukup tidur walau apa cara. Alhamdulillah sejak berhenti kerja magrain saya sudah tidak ada. Jika banyak perkar perlu difikir saya suka terbawa-bawa ketika mahu tidur. Disebabkan kini tidur dan rehat dan cukup, magrain saya sudah lenyap terus. Alhamdulillah.

7. Kerja untuk diri sendiri. Majikan kepada diri sendiir, sayalah kuli sayalah bos, daripada A hingga Z, saya perlu merancang karier saya untuk jangka pendek dan jangka panjanng. Alhamdulillah setakat ini berada pada laluan yang betul.

8. Hobi dan karier seiring. Hobi membaca, jadi menulis adalah satu gandingan yang baik untuk karier saya. Membaca satu terapi terutama buku-buku motivasi dan agama. Membaca juga intipati penting untuk mencari bahan dan penyelidikan.

9. Bersosial mengikut keperluan sahaja. Setakat ini saya gemar menghandirkan diri ke majlis, bengkel dan seminar yang berkaitan duni buku, majlis-majlis ilmu. Disebabkan masa yang semakin terhad, saya usahakan memilih keutamaan jenis majlis sahaja.

10. Wanita, isteri, ibu, anak dan ahli masyarakat. Tiada tempat terbaik bagi wanita hanya berada di rumah. Rumah bukan sekadar institusi keluarga, tetapi tempat pelindungan terbaik untuk membina jati diri, pembentukan diri anak-anak, juga masih banyak peluang untuk kita meneroka untuk tambah pendapatan. Cari peluang tersebut dan usahakan dari sekarang.

Mulakan persediaan anda dari sekarang:
                                                      www.janawangdirumah.com

Monday, September 16, 2013

Suri memang sibuk- cari masa fleksibel untuk belajar

Bermulanya proses pembelajaran
Teks: Fadhlina Yaacob
Sumber: http://fadhlinayaacob.blogspot.com/2013/09/bermulanya-proses-pembelajaran.html

Assalamualaikum wbt,

Semuanya bermula selepas timbul kesedaran saya perlu lakukan sesuatu untuk mengisi masa saya selain dari membuat rutin harian sebagai seorang surirumah.

Alhamdulillah, seorang sahabat baik saya telah membuka lorong memperkenalkan FB Kak Masayu tentang iklan kelas untuk SOHO ni kepada saya Ogos lepas. Sudah lama tercari-cari individu yang menawarkan perkhidmatan sebegini. Saya rasa saya perlukan bimbingan dari yang berpengalaman walaupun sebelum ni saya dah pernah buat blog saja-saja, suka-suka sampaikan terbengkalai dan saya dah tak ingat apa nama blog tu. hehe

Bermula dengan perkenalan dengan Kak Masayu, beliau telah perkenalkan pula saya kepada Guru Online kami iaitu Kak Aishah. Masa tu sangat teruja untuk belajar sampaikan tak tertanya pun tentang yuran kelas dan lain-lain. Kenal jer dengan Kak Aishah terus mula kelas. Dah diajar cara buat email dan buka akaun blog baru Kak Aishah tanya pasal bayaran. Hahaha.. Punyala semangat nak belajar :D

Pendek cerita, selepas diterangkan tentang pakej yang ditawarkan dan yuran yang perlu dijelaskan serta apa kelebihan yang boleh dapat dari penyertaan kelas ini, saya memilih untuk mengambil tawaran pakej Kelas Asas Blog & Fanpage memandangkan saya sudah memiliki fanpage di Facebook untuk kedai online saya :)

Yuran kelas yang ditawarkan sangat berpatutan dan berbaloi dengan ilmu yang saya perolehi memandangkan waktu pembelajaran adalah sangat fleksibel bergantung kepada saya yang sentiasa mempunyai kekangan untuk menguasai gajet-gajet seperti laptop atau ipad dek kerana berebut dengan anak-anak :D

Kak Aishah memang sangat efisien mengajar kami jika diajukan pelbagai soalan dan juga sabar melayan pertanyaan saya yang agak perlahan pencernaan maklumatnya . Hihi.. Saya memang kurang minat untuk mengetahui tentang fungsi-fungsi komputer atau teknologi maklumat ni. Tetapi walau apapun, kelas berlangsung dengan penuh harmoni dan santai serta sangat mesra seperti sudah lama berkenalan. Memang bagaikan seorang kakak melayan kerenah si adik :D Terima kasih Kak Aishah.

Tidak dilupa juga kehadiran rakan-rakan penulis yang lain yang sama-sama membantu memberikan idea dan pemahaman, Kak Saniah dan Kak Mon yang pertama kali saya kenal di dalam group kelas kami :)

Saya sangat bersyukur ditemukan dengan mereka yang sama-sama berkongsi pengalaman sebagai surirumah dan memberi tunjuk ajar bukan sahaja secara formal juga secara tidak formal. Terima kasih diatas sokongan Cikgu Kak Aishah serta Kak Saniah dan Kak Mon.

Oklah, sampai sini dulu perkongsian bagaimana bermulanya proses pembelajaran melalui tawaran kelas secara online untuk para surirumah ini. Satu usaha yang sangat bagus untuk kami sama-sama menaikkan kredibiliti kami sebagai surirumah yang bukan lagi seperti ibu-ibu atau nenek-nenek kita seperti zaman sebelum ini. Kami juga perlu menyiapkan diri menghadapi dunia masa depan yang lebih mencabar dalam mendidik anak-anak di zaman teknologi maklumat tanpa sempadan ini :)

Sekian dulu daripada saya. Terima kasih buat semua dan anda yang berminat untuk sertai kelas ini, JANGAN teragak-agak lagi untuk menyertainya kerana ianya suatu pelaburan yang sangat berbaloi dan bermanfaat.

Wassalamualaikum :)
Maklumat lanjut, singgah di sini ya http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Memilih fokus produk-niche butik


Sumber: http://mulabisnesbutik.blogspot.com/
Bab 1: 
• Memilih fokus produk yang sesuai contoh pilihan adalah pakaian kanak-kanak, banyak kategori yang boleh dipecahkan iaitu, barang kelengkapan kelahiran, pakaian kanak-kanak mengikut usia, pakaian tidur kanak-kanak lelaki dan perempuan, barangan kelengkapan penyusuan eksklusif, barangan bahan bacaan awal kanak-kanak berusia 1,2,3 tahun.  
• Contoh fokus produk lain ialah butik pakaian dan aksesori wanita. Contohnya butik pelbagai koleksi tudung, kain ela, pakaian siap seperti baju kurung, pakaian ke tempat kerja, pakaian untuk majlis sosial dan riadah. Untuk aksesori seperti beg tangan, kasut dan sebagainya.
• Contoh fokus produk lain ialah butik pakaian dan aksesori wanita. Contohnya butik pelbagai koleksi tudung, kain ela, pakaian siap seperti baju kurung, pakaian ke tempat kerja, pakaian untuk majlis sosial dan riadah. Untuk aksesori seperti beg tangan, kasut dan sebagainya.

Bab 12, Ebook Panduan Mula Bisnes Butik Online Offline.
“Walaupun kita gagal sekali, atau sukar mendapatkan pinjaman bank, perlu istiqamah dan terus buat sahaja (just do it!). Jangan fikirkan apa-apa. Usahakan apa yang ada. Ini penting untuk bina reputasi dan lama-kelamaan kita akan membina kredibiliti dan kepercayaan.”Tips Ali Hassan (pemilik Butik Al-Ikhsan)- Apa sahaja yang berlaku, usahawan perlu sabar.- Perbaiki kelemahan.- Jangan malu bertanya kepada pelanggan apa yang mereka tidak puas hati, biar mereka “komplen”.

Miliki naskah ini
http://mulabisnesbutik.blogspot.com/

Hujan, ubi rebus dan zaman indah kanak-kanak

Foto: pakcik google

Teks: Masayu Ahmad

Menderu hujan lebat jatuh ke tanah, perut pula mula memberi irama mahu sesuatu yang panas dan sedap untuk dihirup. Aroma meruap susu kambing dicampur pula sedikit kopi dan susu. Ya Allah sedap di petang hari dingin begini. Meja tersusun seperti biasa dengan manuskrip demi manuskrip. Ada yang perlu segara, terutama ebook asas blog yang sedang saya tambah nilai kemudian pdf. Ini paling segera.

Suasana sunyi, hanya mok dan atok sahaja. Anak-anak semua keluar, en. suami bawa mereka merai Arif yang mahukan sesuatu. Tadi dengar juga teriakan kecil Arissa yang menangis mahu mengikut. Kemudian semua lenyap, agaknya Arissa juga pergi sama.

Mendung di luar saya gegas keluar untuk mengutip pakaian di ampaian. Dua hari ini santai sahaja. Pun begitu jiwa masih tegar mengejar matlamat, banyaka manuskrip terbengkalai, ada yang perlu suntingan semula, ada yang perlu ditambah, proposal yang menanti, susunan artikel yang perlu dihantar. Saya gemarkan keindahan kerja begini. Kerana saya tidak perlukan siapa-siapa mengatur saya, tetapi disiplin diri itu amat perlu, kerana produktiviti bergantung kepada gerak kerja yang kita usahakan sendiri.

Begitu juga pasukan di akademi bekerja di rumah, saya amat berpuas, hati nampaknya mereka sudah ada rentak sendiri. Kami masih lagi buka pendaftaran setiap hari.

Oh ya, kembali kepada tajuk, hujan, ubi rebus dan kenangan lalu.

Satu gambar lama menyentuh hati saya, arwah mek memangku Aiman, ya pada masa itu Aiman baru lepas pantang, sekitar penghujung tahun 2008. Sudah lama ia berlalu. Hmmm...

Semoga Allah merahmati mek, al-fatihah.

Kelas online masih dibuka pendaftaran seperti biasa, boleh hubungi saya di fb untuk pendaftaran.https://www.facebook.com/masayu.ahmad

Pendaftaran kami dibuka setiap hari untuk dua kelas berikut.
1. Kelas asas blog dan penulisan.
2. Kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)


Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum. 
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia.


Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu, pm saya sekarang atau mesej di inbox. Pendaftaran adalah setiap hari.



Sunday, September 15, 2013

Buat dan selesaikan.

Teks: Masayu Ahmad
Mula rancang bekerja dari rumah, secara sambilan sebelum sepenuh masa, baca naskah ini www.janawangdirumah.com

Selamat bercuti-cuti,  sudah siap nasi lemak kasih sayang, telur rebus, dan sambal udang. Rehat dan santai di rumah, sambil meneruskan rutin seperti biasa.
Semalam dalam masa 1 jam saya sempat khatamkan sebuah buku yang penuh inspirasi, nukilan adik Nur Madihah, pelajar cemerlang 20 A.

Saya kongsikan di sini, kata-kata inspirasi, muka surat 24.

Aku menyimpulkan kata-kata ayah supaya belajar kerana ilmu adalah tanggungjawab. Aku belajar ilmu agama: tauhid, feqah, sirah, akhlak, tasawaur, al-quran, hadis, nahu, soraf dan lain-lain untuk menguruskan kerohanian (ruhku).
Manakala pelajaran seperti sains, fizik, biologi, matematik, ekonomi, prinsip akaun dan lain-lan untuk memanfaatkan akalku agar menjadi insan yang cerdik demi kemakmuran bumi Allah. Juga aku dapat menyusur sumber ilmu yang ku sebutkan di atas hanyalah dengan mempelajari banyak bahsa terutamanya Bahasa melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab.
Inilah yang sering ku sematkan dalam hati, bahawa pengetahuan adalah sahabat bagi seorang pelajar walaupun menempuh kesukaran dan cabaran.
Nota saya: Ilmu itu sehingga ke liang lahad, banyak sumber.
Iklan: Kelas online masih dibuka pendaftaran setiap hari seperti biasa, boleh dapatkan keterangan lanjut di sini http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/


Perkongsian Aishah Hussein
Akademi ketika itu bermula dengan hanya 10 orang peserta. Kami saling bekerjasama berbincang tentang tugasan yang diberikan untuk kelas. Dari situ, latihan mengajar dengan tersendirinya terbentuk pada para peserta. Walaupun peserta-peserta ini datang dari pelbagai latarbelakang pengalaman dan pekerjaan, mereka dapat bersatu di dalam akademi sebagai suri rumah yang bekerja dari rumah. Ini menjadikan akademi sebagai satu kolam untuk kami berkongsi ilmu dan pendapat.

Kini akademi ini telah mempunyai lebih dari 100 peserta dan sudah ada 7 guru online. Alhamdulillah, saya kini aktif sebagai salah seorang guru online. Mengajar peserta secara online, tidak pernah terlintas di fikiran saya sebelum ini. Tetapi itu lah yang memberi peluang kepada saya untuk menjana pendapatan dari rumah, di samping menjalankan bisnes-bisnes lain.

Sebagai seorang guru online tidak bermaksud saya tidak boleh bergerak ke mana-mana. Jadual kelas adalah fleksibel. Peserta hanya berhubung dengan guru melalui message di facebook. Nota untuk kelas semua diberikan di dalam kelas online. Peserta hanya perlu baca dan rajin berhubung dengan guru jika ada soalan yang ingin diajukan kepada guru.

Mudahnya kelas online begini kerana peserta dengan guru boleh berhubung melalaui online. Bemaksud, hanya perlu ada kelengkapan gajet, kelas boleh terus bermula. Gajet tidak perlu yang canggih-manggih. Gajet wajib adalah talian internet atau broadband dan laptop atau PC. Telefon bimbit yang canggih akan memberi kelebihan kepada peserta untuk membuat tugasan walau di mana mereka berada. Malah ada pelajar saya yang hanya menggunakan telefon sehingga kini untuk membuat tugasan di blog beliau. Sekali- sekala beliau akan ke perpustakaan awam menggunakan komputer di sana untuk membetulkan layout blog. Di mana ada usaha di situ ada jalan.

Peserta di dalam kelas saya juga bukan hanya yang berada di Selangor, malah ada peserta yang datang dari Kelantan dan sejauh Sabah. Jadi jarak bukan penghalang untuk sesiapa sahaja untuk menyertai kelas ini. Yang penting minat dan semangat dari peserta sendiri.

Kami guru online di akademi sentiasa berbincang dengan pengasas untuk menambaik Akademi Bekerja Dari Rumah. Moga niat kami untuk menyediakan platform buat suri rumah di luar sana menjana pendapatan tambahan buat keluarga masing-masing diberkati Allah hendaknya.

Friday, September 13, 2013

Bisnes online- produk dan servis tanpa perlu keluar rumah.

Teks: Masayu Ahmad
Mula dari sekarang baca naskah ini www.janawangdirumah.com. Mulakan langkah pertama kalian.

Ya masih gigih untuk bulan 9, 10, 11, 12. Masih berbaki 3 bulan dan 2 minggu sahaja untuk selesai senarai di bawah

Senarai segera minggu ini
1. 16 artikel
2. Proposal
3. Suntingan manuskrip 200 mukasurat

Senarai segera minggu berikutnya
1. Selesaikan ebook 101 idea home-based bisnes
pakej wahm soho
2. Selesaikan ebook rahsia khidmat pelanggan online
pakej wahm soho
3. Selesaikan ebook 44 hari berpantang tradisional & moden
pakej ebook berpantang

Senarai segera minggu 1 lagi

1. Manuskrip surirumah jutawan
2.
3.
4.

Baik kembali kepada tajuk: Mana lebih mudah untuk diurus produk digital atau fizikal.

Dua jenis produk ini ada pro dan kontranya. Tetapi hari ini saya mahu berkongsi 10 manfaat produk digital.

Apa itu produk digital. Produk digital tidak dapat dipegang tetapi dibaca dan dilihat. Contoh, ebook, video tutorial, kelas online dan perkhidmatan online.

Contoh lain:

1.  Affiliate
2. Kelas online
3. Periklanan.

Sejak tiga bulan ini saya fokus kepada 3 kategori produk digital. Iaitu kelas online, ruang periklanan dan juga ebook.

10 manfaat.
1. Tidak perlu kos
2. Kalau ada ia sangat minima
3. Mudah diurus di mana-mana pun.
4. Tidak perlukan ruang- jadi tak perlu bayar sewa kan.
5. Tak perlu stok-jadi tak perlu ruang juga kan.
6. Tak perlu keluar rumah. Jadi tak perlu ke pejabat pos pun, jimat minyak.
7. Tidak perlu komitmen urus dan hantar atau maklumkan status penghantaran kepada pelanggan. Minima urusan luar, terutama produk lambat sampai. Boleh diselesaikan tempoh 24 jam.
8. Jika ada kecemasan, anak sakit, demam, dan sebagainya masih boleh diuruskan seperti biasa.
9. Tiada had pendapatan, berusaha luar biasa, maka hasil luar biasa juga.
10. Mula bila-bila masa, raih pendapatan luar biasa. ;)

Thursday, September 12, 2013

Fokus dan konsisten

Teks: Masayu Ahmad
mula dari sekarang www.janawangdirumah.com

Kami berada di sini dari petang semalam dan hari ini, Cadangnya sambil ikut suami, sambil sambil bawa anak-anak, sambil rehat, sambil buat kerja. Berapa banyak sambil tu.




Umum ketahui Kelantan salah satu daya penarik adalah tepi pantai dan pantainya yang cantik. Banyak pilihan jika ke sini salah satunya, Perdana Beach Resort.

Bersambung ya..

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin