Sunday, June 30, 2013

Reward- untuk para wahm soho

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah sudah memasuki bulan baru Julai 2013. Alhamdulillah. Dua hari saya offline, mahu rehatkan minda dan tenaga. Kosongkan fikiran. Hari ini kesegaran bermula untuk perjuangan seterusnya. Kebetulan juga di sini Jumaat, Sabtu dan Ahad cuti. Tidak lah pula saya tahu, alih-alih oh cuti sempena bola.

Itulah kan kadang-kadang jadual padat tak perasan pun ada cuti. Mana taknya, bersusun tugas. Tugas utama selain tugas yang lain.

1. Memperkemaskan semula tiga modul untuk kelas online.

2. Terdapat 10 manuskrip yang cuba saya susun untuk selesaikan sepanjang 6 minggu ini.

3. Menetapkan satu tarikh untuk sesi penting- mungkin sekitara awal bulan 8. Ini saya masih mencari tarikh lagi.

4. Beberapa urusan offline yang perlu disegerakan juga, saya dalam usaha memindahkan separuh tugasan kepada pembantu.


Jadi dua hari semalam, saya hanya rehat dan tidak mahu lakukan apa-apa. Hari ini kembali bugar dan bertenaga.

Untuk pendaftaran kelas, boleh hubungi saya atau mana-mana guru online.

Apakah matlamat utama penubuhan Akademi Bekerja Di Rumah.

Matlamat

1. Memberi pencerahan dan ruang kepada surirumah yang baru mengenal dunia online, terutama fan page, blog dan sebagainya.

2. Untuk kelas asas blog dan fan page, khusus kepada 'sasaran' yang zero tentang urus niaga online. Ini matlamat sebagai ia sebagai permulaan awal, membina kedai online dan latihan urus niaga. 

Selepas itu kalian boleh berdikari dengan belajar dengan pakar-pakar pemasaran yang lain yang lebih 'meluas' dan bina 'rangkaian bisnes' sendiri. 

Kami menyediakan ruang atau sebagai trek pemula, bagi kalangan surirumah ini. Itulah sebabnya saya katakan, ini  'langkah awal' bagi yang benar-benar 'zero' tentang bisnes dan urus niaga online'. 

3. Kelas asas blog dan penulisan, matlamatnya untuk memberi pendedahan dan cara bagaimana membina blog yang disukai pembaca, membina jaringan dan pengaruh penulis blog dan juga penjenamaan dalam carian google.

4. Bagi yang melepasi standard, saya sendiri yang akan pilih kesesuaian untuk menjadi 'guru online'. Antara yang perlu ada ialah
-Blog sentiasa update
-Berdikari
-Pantas dan respon
-Terbuka dalam teguran
-Mudah dibawa berbincang


Untuk selanjutnya boleh ke sini
http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Thursday, June 27, 2013

Kekosongan jawatan Penolong Kelas dan Guru Online-sertai saya di Akademi Bekerja Di Rumah

Teks: Masayu

Berbaki tidak lebih dari dua minggu lagi kita akan mula berpuasa. Alhamdulillah. Kerja masih bersusun seperti biasa. Perkembangan terkini saya masih lagi buka kekosongan di akademi bekerja di rumah


1. Pembantu kelas
2. Guru Online

Dua jawatan di atas adalah berdasarkan dua modul yang telah pun saya jalankan sepanjang tahun ini. Sudah mencapi 50 penyertaan dan kini lima orang sedang disaring untuk jawatan Guru Online.
Dua modul di bawah iaitu

1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page khusus untuk bisnes

Satu lagi kelas saya tutup dahulu penyertaan kerana tidak menang tangan di pihak saya iaitu kelas teknik blog untuk ebook. Walaupun permintaan menggalakkan, saya akan fikirkan bila masa sesuai untuk dibuka semula.

Ebook di atas adalah ebook rujukan wajib baca bagi yang ingin sekali mengisi kekosongan dua jawatan yang saya maksudkan di atas. Baca dan khatam, boleh beli dengan harga RM50, bayar di sini 

Kelayakan lain adalah seperti di bawah
1. Sertai mana-mana kelas, asas blog dan penulisan aua kelas asas blog dan fan page untuk bisnes.
2. Perlu menguasi modul dan analisa pelajar
3. Perlu aktif dan blog sudah melepasi syarat yang sudah ditetapkan
4. Pemantauan adalah minima, berdasarkan garis panduan Modul Guru Online
5. Aktif, berdikari dan mudah untuk diberi panduan dan tunjuk ajar
6. Arahan seterusnya adalah di dalam kelas dan saringan di peringkat awal


Syarat wajib
1. Beli ebook rujukan di atas
2. Hadir mana-mana kelas yang ditawarkan

Pendapatan
RM1K hingga RM3K sebulan berdasarkan prestasi kalian.



Wednesday, June 26, 2013

terima kasih atas sokongan kalian-perjalanan terindah sebagai wahm soho

Teks: Masayu Ahmad

Sudah banyak hari saya tidak menulis di sini, bukan kerana lupa, tetapi faktor masa. Alhamdulillah, alhamdulillah terima kasih semua atas sokongan yang tidak berbelah bahagi. Blog ini adalah titik mula saya berkongsi panduan, dan ia terus berkembang mekar sehingga mendapat beberapa web jualan dan juga senarai panjang sahabat maya yang sudi berkenalan.

Alhamdulillah, saya hanya panjatkan segala limpah kesyukuran hanya kepada pemberi rezeki nan satu Allah s.w.t. Laluan ini sangat manis, lalaun ini sangat memberi erti dalam kehidupan saya.

Tadi, ketika sendirian menikmati kopi panas, duduk sendirian, saya tersenyum puas, dalam hati menderu perasaan hiba. Hingga saat ini inilah blog sebagai titik mula yang sudah membuatkan saya tersenyum lebar. Saya tidak pernah pun ada dalam catatan matlamat mahu terkenal atau apa sahaja, hanya mahu berdiri tegar di belakang tabir sahaja. Namun perbincangan ringkas di fb, membuatkan saya fikir semula. Akhirnya saya perlu juga dari kepompong dan memberi nilai manfaat kepada lebih ramai yang memerlukan. Moganya langkah ini direstui Allah, moganya langkah ini direstui suami.

Saya dalam proses persediaan mental dan fizikal, perbincangan awal sudah mula dengan secara tidak rasmi. Tinggal lagi hanya keputusan dan persediaan dari saya sahaja. Saya ada beberapa minggu untuk siap siaga. Ya Allah permudahkan segala urusan ini.

Saturday, June 22, 2013

Inilah kesinambungannya, Alhamdulillah fasa 2: Akademi Bekerja Di Rumah

Alhamdulillah, atas segala nikmat dan kasih sayang Allah. Dalam banyak-banyak perbincangan semalam, ada satu perbincangan yang menyentuh hati saya. Ya Allah, saya tidak mahu bagaimana mengambarkan dnegan kata-kata. Ia adalah matlamat akhir tahun saya, tetapi ia didatangkan lebih awal.

Ok, juga sangat berbesar hati atas sambutan untuk mengikuti kelas berdasarkan dua modul yang kami anjurkan.

Bersambung..

Thursday, June 20, 2013

Akademi Bekerja Di Rumah-Online

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah, petang yang tenang. Kesibukan bermula pagi, melepaskan lelah sebentar. Kepenatan hanya hujung jari sahaja. Tidak perlu bersemuka, tidak perlu berbicara. Kita hanya bicara yang penting sahaja. Promo, berlaku transaksi, teruskan urusan dan selesai. Kemudian alihkan pula dengan tugasan seterusnya. Mudahnya kan online.


Akademi Bekerja Di Rumah

Kini mula beroperasi, 4 Guru Online sudah memulakan tugas. Alhamdulillah

Wednesday, June 19, 2013

Lagi ulasan kelas asas blog

Ulasan kelas asas blog penulisan
Sumber:http://anysidayu.blogspot.com/2013/06/ulasan-kelas-asas-blog-penulisan.html?spref=fb

Alhamdulillah dan sangat-sangat berterima kasih kepada, puan Masayu Ahmad kerana sudi berkongsi ilmu dan pengalaman dalam bidang penulisan untuk membantu kami yang tidak ada kemahiran menulis.

Menurut beliau, dalam kelas blog ini, kita dapat menghasilkan blog yang kemas dan tersusun, serta cara untuk menghasilkan tulisan berpengaruh supaya pembaca tidak jemu dengan apa yang kita persembahkan. 

Dan apa yang paling membuatkan saya sangat gembira ialah di akhir kelas setiap pelajar akan dapat terbitkan ebook hasil tulisan bersama. Sudah lama sebenarnya saya hendak belajar membuat ebook sendiri. Mahu menulis sesuatu yang telah lama direncanakan. Mudah-mudahan dengan belajar blog dan ebook ini saya dapat juga menghasilkan ebook sendiri.

Kelas asas blog ini sememangnya sangat-sangat digalakkan kepada semua yang baru belajar atau sudah ada pengalaman tersendiri tapi tidak tahu cara untuk berkongsi dengan umum. Jadi blog adalah tempat yang sesuai untuk bercerita. Untuk permulaan ikut serta dalam kelas ini memang agak janggal kerana sudah lama tidak mengasah bakat menulis. 

Kali terakhir ketika SPM dahulu. Jadi agak mengambil masa juga untuk sesuaikan rentak sendiri. Lama-kelamaan jika hari-hari menulis, idea itu akan datang sendiri. Betul kata sifu. Sebab itu beliau meminta semua para pelajar menyediakan buku catatan untuk mencatat apa sahaja idea dan lintasan yang ada dalam fikiran kita supaya tidak mudah lupa. Selain itu, catatan harian selama 44 hari memang dapat membantu mengasah bakat tulisan. Jika kita sentiasa menulis setiap hari, bila tak menulis pasti rasa seperti tak keruan. Ada aktiviti yang tak lengkap dalam sehari. 

Melalui kelas ini juga saya dapat belajar menghasilkan blog yang tersusun, kerana sebelum ini saya hanya pandai membuat blog ikut suka hati saja. Tidak berapa kemas. Setelah belajar, sangat jauh perbezaan blog lama dan blog yang baru. Apa yang penting daya usaha kita untuk belajar, jika sudah pandai pasti boleh menghasilkan seberapa banyak blog yang kita mahukan.

Bagi saya kelas ini sangat sesuai untuk mereka yang benar-benar sibuk dan tidak dapat menghadirkan diri untuk bengkel, seminar atau kelas toturial yang diadakan di luar. Kebanyakkan antara kita rata-rata semuanya bekerjaya, jadi pasti agak kesuntukan masa untuk tugasan lain. Manakala bagi suri rumah pula, kesibukan menguruskan rumah tangga pasti penghalang untuk keluar menghadiri kelas. Jadi dengan adanya kelas online seperti ini, ia sangat-sangat membantu kami yang sememangnya perlukan bimbingan. 

Kita boleh belajar mengikut masa sendiri, tak perlu rasa terkejar-kejar untuk menghadiri kelas. Bagi yang agak lemah pula pasti mengambil sedikit masa untuk lebih faham, jadi kelas seperti ini memang sesuai kerana kita boleh buat ulangkaji sendiri dan boleh bertnya apa juga pertanyaan dan kemusykilan. Sekiranya menghadiri kelas di luar, pasti kesuntukan masa untuk kita belajar satu-persatu. Malah kelas online ini juga kita belajar dan terus aplikasi dan bina sendiri apa yang kita mahu berdasarkan modul yang diberikan. Maknanya tidak perlu ambil masa lain pula untuk menyiapkannya.

Dan kelas ini sangat sesuai untuk semua usahawan yang baru hendak bermula. Bina penjenamaan diri melalui tulisan di blog. Saya sangat seronok dapat menyertai pasukan ini. Banyak motivasi dan kerjasama kumpulan yang diterapkan. Bantu membantu sesame ahli kumpulan. Walau tidak pernah bersua, hanya dalam talian, hubungan ukhwah yang terjalin seperti sudah lama. 

Terima kasih tak terhingga kepada kak mas kerana telah Berjaya membuka kelas ini sehingga ramai antara kami yang bermula daripda zero, dan kini ada yang telah pun melepasi tahap pencapaian. Semoga kak mas akan terus berjaya dan diberi kesihatan yang baik-baik untuk terus member bimbingan dan tunjuk ajar kepada kami. Dan semoga kita dapat sesuatu yang amat bermakna dan bermanfaat dengan penyertaan dalam kelas asas blog ini. Insya Allah.
Bagi yang ingin menyertai kelas asas blog ini sangat-sangat digalakkan untuk sama-sama menambah ilmu dalam bidang bisnes. Boleh tengok details penyertaan untuk kelas asas blog penulisan di sini http://aizmallgedungbukuonline.blogspot.com/2013/06/kelas-online-belajar-asas-blog-dan.html

Tuesday, June 18, 2013

Catatan lewat hari-motivasi turun naik

Teks: Masayu

Sujud syukur akan perjalanan ini, alhamdulillah atas segala kurnia rahmat dan kasih sayang Allah. Saya kini melewati satu lagi fasa, fasa tidak menang tangan. Tetapi alhamdulillah.

Bertambah tugas, bertambah juga amanah. Kadangkala rasa tidak menang tangan, kemudian tarik nafas dan selesaikan satu persatu.

Saya dapat merasakan satu persamaan dalam setiap mesej yang diterima melalui email ataupun fb.

"Saya sedih dengan keadaan sekarang, terpaksa terima menjadi suriruamh sepenuh masa. Ini bukan pilihan saya." Puan R


"Saya tidak ada kekuatan, tidak ada motivasi, macammana saya perlu dapatkan kembali motivasi."

Allahurabbi, kadangkala saya juga rasa serba salah, sebetulnya saya bukanlan orang terbaik untuk kalian berkongsi rasa. Kerana saya bukan pakar kaunselor, akan tetapi saya jawab di sini dengan jawapan paling umum.

Pertama: Tanya diri sendiri

Kita kembali tanya kepada diri sendiri, apa yang kita mahu dalam kehidupan. Kita sendiri yang pilih dan ubah. Jika saya beri pandangan, belum tentu ia sesuai atau boleh diterima. Begitu juga kekuatan, cari kekuatan itu dengan  mengadu kepada Allah. Dia sebaik-baik tempat mengadu. Jika mengadu kepada orang tidak dikenali, nanti berlaku pula salah faham, atau kita tersala bicara.

Aduhai, aduhai. Terima kasih kerana suka berkongsi, tetapi janganlah mengharapkan saya ini sebagai kaunselor. Kesian saya. Cumanya saya ini suka berkongsi perkara yang bermotivasi, kalian bacalah di sini ya.

Sunday, June 16, 2013

Tukar sasaran pembaca kepada pelanggan

Mengenali dan sasaran, iaitu tahu siapa pembaca kita dan ia boleh diubah kepada pelanggan. Bagaimana pula dipratikkan untuk blog dan fan page?

Selepas kita analisa apa kekuatan kita (6 analisan asas), soalan asas yang saya tanya dahulu, kita tahu apa minat dan kepakaran kita. Ini kunci paling utama untuk memastikan kita konsisten menulis. Minat dan kepakaran sangat berkaitan rapat sebagai pendorong dan motivasi utama. 

Kemudian jadikan ia sebagai satu cara untuk mengetahui pelanggan. Dari situ kita tahu siapa kelompok pembaca kita. Kemudian kita tukar kelompok pembaca kita itu sebagai pelanggan.

Tukar isi tulisan kepada jenis produk yang boleh ditawarkan berdasarkan kelompok sasaran pembaca kita.

Contoh blog Idzaney Iryani adalah berdasarkan minat, pengalaman dan kepakaran beliau dalam coklat. Jadi kita sudah mendapat kata kunci, pelanggan sasaran ialah mereka yang minat dalam coklat, usahawan coklat dan bakal usahawan coklat. Inilah yang bakal membeli bukku atau ebook Idzaney. Sesudah mengenal pasti bina tapak jualan fan page kedai buku, kita akan tahu berapa ramai yang sudi masuk sebelum jualan pertama bermula. Dengan kata lain, bina seberapa ramai sasaran pelanggan sebelum menjual.

Blog yang selalu update, selalu menjadi daya tarikan untuk pembaca baca. Blog yang sesekali kala update umpama kedai yang sekejap dibuka, sekejap ditutup. Macamana tu? Sama-sama kita fikir.

3 alasan tegar untuk saya kekal konsisten-wahm soho

Teks: Masayu Ahmad

Jika kalian sudah mendapatkan buku Jana RM sudah faham apa itu analisis iaitu menentukan jenis bidang kerja dan bisnes. Manakala pendapatan pula, tentukan pendapatan aktif dan pendapatan pasif. Rancang ia berdasarkan matlamat jangka pendek dan jangka panjang, 3 hingga 5 tahun.

Apa contoh, ini senarai yang saya maksudkan 30 ebook/buku adalah pendapatan pasif hingga saya tua. Melalui royalti ia diraih sepanjang masa, selagi mana ia laku. Untuk memenuhi permintaan buku-buku asas bisnes ini, sebab itulah saya sudah mula dengan kelas asas blog dan penulisan. Kerana saya tahu ramai surirumah yang boleh menulis. Kita menjangkakan gandingan rujukan yang lengkap untuk keperluan sasaran wahm, sahm, soho. Kerana saya juga ibu, pekerja, usahawan online, dan lain-lain saya memerlukan ini.

1. Buku-buku asas bisnes. Jadi usaha sekarang ini dengan menemuramah seberapa banyak sumber yang sudah ada pengalaman dan kita kongsikan ia dalam bentuk buku dan ebook.

2. Pendidikan awal. Ini adalah sangat penting untuk ibu-ibu walaupun masih di rumah di luar rumah, masih ada rujuka yang lengkap. Saya kini ada dua penulis iaitu dari Pengetua Tadika Islam Swasta dan juga Pengamal tegar sekolah di rumah. ;) Jadi hasil dari penulis ini insya-allah memenuhi keperluan ibu-ibu sekalian.

3. Kami bergabung dalam page wahm sahm soho

Friday, June 14, 2013

3 teknik urusniaga online-sesuai bagi yang baru mahu mula

Teks: Masayu Ahmad
Mula rancang bekerja dari rumah www.janawangdirumah.com

Ini asas yang perlu ada bagi yang baru mahu mula belajar urusniaga online. Saya tahu ramai yang sudah pakar, tetapi asas yang saya tulis ini khusus bagi ibu yang baru bermula.

1. Mulakan dengan percuma, fan page, blogspot, produk dropship. Ini tiga yang sangat asas yang boleh dimulakan. Kalian boleh google untuk mendapatkan tiga ini.

2. Fan Page adalah sebagai kedai online dan cara yang sangat efektif untuk menjual dan terus kepada pelanggan.

3. Blogspot. Boleh google untuk memulakan ini. Blog sangat sesuai untuk titik mula kalian mencari pelanggan. Ya blog adalah salah satu cara memperkenalkan diri kepada pelanggan, bina khalayak pelanggan kalian sendiri. Ada berjuta-juta rakyat Malaysia, kalian hanya mahu 3K hingga 5K pertama pelanggan setia. Saya akui 2k pertama buku saya habis dijual dengan mudah pada fasa pertama dan jumlah cetakan pertama adalah 3K sahaja dan kini ia berbaki sedikit sahaja lagi.

4. Dropship. Tidak perlu ada produk sendiri, mulakan dengan produk yang sudah ada. Banyak pembekal yang menawarkan dropship. Saya sendiri ada tiga, sunnah, kedai buku dan dropship borong. Beli
mana-mana buku saya, kalian akan saya masukkan dengan pilihan produk yang kalian suka.

Ok, untuk 1,2,3 mudah sahaja, jika buntu ada 1 hingg 10 langkah sahaja bermula dengan analisa. Kami tawarkan melalui kelas online fan page dan blogspot. Hubungi saya di fb.


Hiduplah sebagaimana yang kita pilih

Teks: Masayu Ahmad

Ada dua pilihan sahaja kita hidup atas muka bumi. Mahu syurga atau neraka. Jadi pilih lah kehidupan yang boleh membawa kita ke syurga.

Mendengar percakapan yang baik-baik, memilih sahabat yang baik, rangkaian yang baik, guru yang baik, sahabat tauladan dan sebagainya.

Saya juga sebagaimana kalian, menanam benih melalui kehidupan sama ada dalam kerjaya atau bisnes. Pilihlah yang boleh membawa manfaat untuk kita di akhirat kelak. Bersyukur dengan segala kurniaan apa yang ada.

Saya masih berlari untuk selesaikan 30 ebook dan buku. Dan dua lagi website sedang diusahakan. Sedang dalam proses survey lagi. Alhamdulillah.

Juga terima kasih atas sambutan kelas asas blog yang cukup luar biasa. Saya kini dibantu tiga guru online. Jadi tidak ada masalah, sudah ada pengagihan tugas. Kalian yang berminat menulis dan menghasilkan blog  yang disukai pembaca sudah boleh mula mendaftar.

Wednesday, June 12, 2013

Teknik menulis blog berpengaruh


Assalammualaikum kepada semua pembaca sekalian

Keputusan yang saya buat selepas meletakkan jawatan menjadikan saya seorang ibu yang tinggal bersama 2 orang cahaya mata 24 jam sehari. Saya gembira dengan keputusan saya, tiada lagi orang atasan atau orang bawahan seperti dalam organisasi dan birokrasi ketika bekerja di pejabat. Hampir setahun saya bergelar suri rumah sepenuh masa. Namun disebabkan Allah menganugerahkan minda yang aktif dan badan yang sihat menyebabkan saya tidak boleh duduk diam di rumah. Ada sahaja yang saya buat untuk memastikan ilmu yang ada semakin berkembang dan boleh dimanfaatkan orang lain. 

Saya pernah mempunyai sebuah blog yang saya bina ketika mula-mula berkhidmat di sebuah agensi kerajaan pada 4 tahun yang lalu iaitu : http://nuanisa.blogspot.com/ sejak awal saya menulis blog saya telah memikirkan idea untuk berkongsi tentang apa sahaja dengan masyarakat umum di luar sana. Saya merasakan ada satu jiwa yang bergolak di sebalik kehidupan saya yang penuh dengan rutin dan tugasan di pejabat. Selama 4 tahun saya perhalusi jiwa saya, saya makin nampak dan saya yakin saya gemar berkongsi, namun siapa saya, bukannya seorang pakar motivasi yang terkenal, bukan pula seorang pakar kediaman yang diminati ramai. Namun ia tidak mematahkan semangat saya.

Saya cuba mencari website dan sumber rujukan lain yang boleh mebantu saya untuk menulis sebuah website atau blog dengan cara yang baik dan berpengaruh. Lama juga saya mencari. Hampir 2 tahun sebelum saya meletakkan jawatan sebagai penjawat awam. Sebulan sebelum saya meletakkan jawatan saya terjumpa sebuah ebook JanaWangDari Rumah hasil penulisan Kak Masayu Ahmad. Saya tanpa berpikir panjang dan tanpa berbincang dengan suami saya membeli ebook ini. Sejak hari itu saya gemar mengikuti catatan Kak Masayu Ahmad yang membawa kepada keterbukaan hati saya dan nekad untuk melepaskan jawatan dan pualng ke rumah dengan hati berlapang dada dan berbekalkan sedikit panduan. 

Melayari kehidupan sebagai suri rumah sepenuh masa selama 1 tahun menjadikan saya gemar mencuba apa sahaja, saya membuat dan mengedar cheesetart, saya menceburi bidang perniagaan hartanah, saya membantu suami berniaga insurans, saya mengamalkan ilmu senibina saya dengan membantu jiran membuat pelan ubahsuai, membantu rakan-rakan membuat 3D hiasan dalaman, saya ambil upah membuat 3D perabot jenis bina dalam dan pelbagai lagi, tak terlepas juga dari menjadi guru tadika di tempat anak saya sekolah dan membuat lukisan mural di dinding tadika tersebut dengan upah yang lumayan. Pendek kata semuanya saya cuba. Namun saya pasti ada satu perkara yang saya inginkan sangat dan saya perlu keluarkan dari diri saya

Saya tak tahan lagi, lalu saya beranikan diri menyapa kak Masayu Ahmad dalam FB. Saya bertanyakan beliau bagaimana beliau membuat jadual rutin harian, lalu beliau mencadangkan agar saya masuki kelas beliau. Beliau menyakinkan saya untuk membuat sebuah blog yang berkongsi dengan pembaca tentang kepakaran saya dan maklumat yang saya nak sangat berkongsi kepada orang ramai dengan cara penulisan yang berpengaruh agar sentiasa dipilih untuk dibaca dan dimanfaatkan bukan terbiar begitu sahaja.

Akhirnya pada bulan April yang lalu saya mula mendaftarkan diri dan ketika itu saya tidak mempunyai laptop sebab laptop saya ada di service centre. Kebetulan masa itu saya sibuk pula mengikuti suami outstation dan tidak mempunyai masa yang banyak untuk berblog. Alhamdulillah kak Masayu faham keadaan saya dan selepas pilihanraya saya mula nekad untuk start menuntut ilmu dengan kak masayu secara serious.


Alhamdulillah, satu persatu beliau mula tunjuk kan langkah. Beliau membuat analisa terlebih dahulu kepada saya tentang apa minat dan kepakaran saya. Banyak yang saya ceritakan, namun akhirnya kak Masayu terbau akan kepakaran saya dan menyakinkan saya untuk menulis tentang satu kepakaran untuk dikongsi bersama masyarakat. Saya rasa bertuah kerana kak Masayu memberi tunjuk ajar seakan-akan pensyarah ketika saya membuat degree dahulu. Memberi pencerahan terhadap tajuk dan pecahan bab terhadap tajuk utama tersebut.

Kini saya rasa bersemangat dan teruja untuk menulis blog. Makin hari makin dapat rentaknya. Kata kak Masayu, perlahan-lahan, lama-lama saya akan boleh menulis 5-10minit untuk satu entry. Tak sabar rasanya. Kini saya masih berguru dengan beliau dengan pengharapan akan menghasilkan sebuah ebook yang boleh diletakkan di pasaran. Moga hasil penulisan ini menjadi tapak untuk saya mencambahkan ilmu saya. Andaikata satu hari nanti nyawa ditarik kembali, catatan penulisan saya adalah antara bekalan untuk saya yang mana boleh dimanfaatkan dalam rutin kehidupan orang lain demi keluarga yang tersayang akan terbela sebuah agama dan negara.

Bagi yang ingin mengikuti kelas ini saya sangat menggalakkan, ia bukan semestinya untuk mereka yang telah berhenti kerja malah boleh juga bagi mereka yang sedang bekerja. Kelas ini dijalankan secara flexible di mana kita bersoal jawab dan mendapat tugasan serta dokumen maklumat secara online sahaja. Ikut bila-bila masa yang kita selesa dan boleh kita luangkan. Jika Kak Masayu tidak online, kita boleh tinggalkan massage sahaja dan beliau akan jawab apabila sekembalinya beliau di atas talian. Sangat mudah dan berkesan. Kita juga akan dimasukkan ke dalam sebuah group tutorial di mana kita akan bertemu protege-protege yang lain. Yang pasti setiap dari protege akan menghasilkan sebuah ebook yang pertama dalam hidup bersama kak Masayu di akhir kelas ini. Pasti teruja kan? Begitu juga dengan saya. Semoga saya diberikan kudrat untuk menghasilkan ebook Panduan Lengkap Kediaman Anda pada masa terdekat ini. Insyaallah..aminn

untuk mendapatkan keterangan lanjut boleh layari di sini :

Penulisan blog yang disukai pembaca- bina blog berpengaruh

Kelas Asas Blog dan Penulisan [13.06.2013]

Teks : Iryani Ahmad

Saya terjebak dalam dunia blogging sejak tahun 2006. Pada masa itu, baru bergelar pelajar tahun satu di universiti. Topik yang ditulis berkisar tentang kehidupan sebagai pelajar baru dan pengalaman lalu sebagai seorang hamba. 

Ramai rakan alumni sekolah yang menulis blog. Salah seorang daripadanya berjaya menerbitkan ebook daripada blog beliau melalui syarikat penerbitan yang terkenal. Pada tahun ini 2013, saya mengetahui Puan Masayu menganjurkan kelas blog secara online. Tanpa berlengah, saya terus mengambil peluang ini.


Kelas asas blog dan penulisan ini sangat-sangat menarik kerana menjanjikan sebuah ebook karya sendiri di akhir kursus penulisan. Selain itu, jadual kelas yang amat fleksibel iaitu mengikut masa pelajar sendiri. Hal ini sangat saya sukai kerana boleh belajar ketika bayi sedang tidur.

Puan Masayu sudah menulis nota lengkap tentang penulisan blog dan tugasan yang mesti dilakukan. Tugas pelajar hanya membuat tugasan dan bertanya sekiranya ada yang tak faham. Tugasan yang wajib dibuat adalah menulis selama 44 hari. Kesannya palajar akan mampu menulis laju sebuah entri dalam tempoh 5 minit dan berjaya menulis sebuah blog yang berinfomasi.

Sebagai usahawan yang baru nak merangkak dalam dunia bisnes, penjenamaan diri sangat penting agar diri dikenali di kalangan pelanggan khusunya. Antara usaha hebat yang sangat luar biasa adalah menulis di blog dan tulis perkongsian dalam bidang yang kita mahir. InsyaAllah selepas tempoh 44 hari, kita akan dapat pembaca tetap di blog. Pembaca tetap itu akan dapat bertukar menjadi pelanggan kita pula.

Blog termasuk salah satu platform jual beli yang tertinggi di Malaysia. Rugilah jika menjadi usahawan tapi tak tahu cara nak manfaatkannya. Blog dapat menjadi pemasaran yang efektif selain di Facebook.

Sehingga ke saat ini, saya rasa sangat berbaloi dapat menjadi mentee Puan Masayu. Selain daripada dapat mempelajari teknik penulisan di blog, sedikit sebanyak saya juga dapat belajar ilmu pemasaran dalam dunia perniagaan. Yuran kelasnya juga sangat berpatutan. Saya amat menggalakkan bagi sesiapa sahaja yang mahu mempelajari teknik menulis blog berpengaruh dan sentiasa konsisten dalam menulis blog agar menyertai kelas asas blog dan penulis yang dianjurkan oleh Puan Masayu.

Di sini, saya mahu membuat sedikit rumusan apa yang saya sudah dapat apabila menyertai kelas ini :
  1. Belajar teknik menulis untuk menghasilkan blog berpengaruh
  2. Masa belajar yang fleksibel dan berguru terus dengan Puan Masayu secara online
  3. Yuran kelas yang sangat berpatutan
  4. Konsisten menulis dengan idea yang sentiasa mengalir
  5. Teknik menulis dari jiwa terus ke jiwa pembaca
Semoga Puan guru Masayu Ahmad sentiasa sihat hendaknya agar sentiasa dapat mencurahkan dan berkongsi ilmu dengan para pelajarnya. Amiin, InsyaAllah. Berminat? Hubungi saya di sini jika mahu menyertai kelas asas blog Puan Masayu, pn.iryani@gmail.com.

Sudah berhenti kerja tetapi tidak masih belum ada jualan

Sumber www.janawangdirumah.com

Ada banyak perkara yang boleh menyebabkan motivasi merudum.

1. Sudah berhenti dan bekerja dari rumah tetapi belum menjana pendapatan

Sangat ramai yang mengadu kepada saya, mahu berhenti dan tidak sabar berhenti. Ada pula yang sudah berstatus surirumah, sudah mula tetapi belum dan tidak ada jualan.

Pilih bidang yang anda minat

Sangat penting memilih bidang atau jenis barang yang kita minat. Ia sangat penting memberi penolakan positif, kerana kita terus berusaha sehingga mendapat hasil.

Usahakan mendapat RM1, kemudian RM5, kemudian RM10. Tingkatkan lagi, RM100, RM1000 pertama dan RM3000 pertama dan begitulah seterusnya,

Cari mentor
Cari mentor dalam bidang yang kalian pilih. Masuk dalam kumpulan yang memberi sokongan, agar ketika motivasi turun dan naik kita ada ruang untuk bercerita dan saling sokong menyokong.

Baca lagi lebih banyak kisah suri yang hebat yang telah mendahului bekerja dari rumah.

http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Tuesday, June 11, 2013

Bangkit dan berusaha ;)

Ibu-ibu yang dikasihi sekalian, saya ingin berkongsi empat watak yang selalu saya jumpa. Merekalah penggerak kesyukuran dan usaha saya.
1. Amoi yang hanya basikal tua, setiap pagi keluar dan mengayuh dengan basikal yang kosong. Tengahari dan petang pulang dengan bebanan, sarat dengan kotak dan plastik. Saya pasti itulah rezekinya, dan kelihatan wajah riang. Itu sahaja kudratnya dan dilakukan dengan hati yang penuh semangat setiap hari. Hanya basikal dan tenaga untuk peluang bekerja paling maksima setiap hari.

2. Seorang wanita menolak kerusi roda, di atasnya seorang lelaki kudung. Saya yakin itu adalah suaminya, halanya saya tidak tahu. Tetapi saya pasti mereka mencari rezeki. Kuat dan tabahnya wanita itu, saya malu. Malu jika saya tidak bersyukur.

3. Pak cik pengayuh beca, kudung tangannya. Saban pagi dan petang, selalu terserempak dengan saya. Juga saya malu, jika saya tidak berusaha dengan tenaga muda, kudrat yang ada. Malu jika saya tidak bersyukur dengan nikmat yang ada.

Jika kita merasa kita teruk, ada lagi yang serba kekurangan. Jika kita rasa kita tidak ada kesenangan seperti yang lain, kita lupa akan ingatan Allah, mereka yang berusaha, merekalah yang dapat hasilnya. Jangan lupa akan kuasa doa dan tawakkal, tetapi ia tidak apa-apa selagi kita bersedih dan berselimut. Campak selimut dan bangkit. Diri kita sendiri yang perlu mengubahnya, bukan orang lain.
Salam kasih sayang

Monday, June 10, 2013

10 pengalaman usahawan wanita bekerja dari rumah


Rancang bekerja dari rumah sekarang: www.janawangdirumah.com

Alhamdulillah di cuti sekolah ini, banyak masa ibu boleh aturkan untuk siapkan tugasan tertangguh. Mahu menjadi seorang yang menghargai masa, berdisiplin dan segera selesaikan urusan, InsyaaAllah semoga dipermudahkan Allah. Semangat baru selepas memiliki Jurnal Inspirasi :)

Ebook ini adalah ebook sambungan Jana Wang Di Rumah. Banyak panduan yang diberikan kepada ibu-ibu terutama yang bekerja di rumah. Ebook ini patut dimiliki oleh semua ibu-ibu yang bekerja di rumah, belajar di rumah, merancang untuk bekerja sendiri. Ebook ini mengandungi 119 mukasurat.


Ibu ceritakan di sini 10 sebab kenapa ibu-ibu perlu memiliki Ebook Super WAHM Super Mom.

1. Pengalaman Berharga Usahawan Hebat Bekerja Di Rumah

Antara perkara yang paling berharga terdapat dalam ebook ini adalah pengalaman lebih dari 10 usahawan wanita yang bekerja di rumah. Pengalaman tidak boleh dibeli, ianya adalah guru yang paling berharga. Belajar sahaja dari pengalaman orang yang telah menempuh alam berhenti kerja dan bekerja di rumah. Jerit perih, kepuasan, cabaran, tekanan, dan kejayaan yang ditempuh mereka. Serius ibu teruja dengan kecekalan usahawan hebat tersebut. 


2. Dekat Di Hati Ibu Yang Bekerja Di Rumah: Tulisan Yang Jujur

Ebook tulisan Puan Masayu Ahmad ini sangat dekat di hati ibu ketika membacanya. Banyak perkongsian dan pengalaman yang diceritakan pernah dialami sendiri oleh ibu. Ibu kagum dengan usaha dan sikap positif yang ada pada usahawan hebat yang dikongsi di dalam ebook ini. Ini bermakna, ianya adalah tulisan yang jujur dan lahir dari hati yang ikhlas.


3. Bacaan Awal Sebagai Panduan Memulakan Perniagaan Sendiri

Jadikan ebook ini bacaan santai puan-puan serta ibu-ibu yang berhasrat untuk memulakan kerjaya sendiri tanpa terikat dengan majikan. Berniaga tidak semestinya mengeluarkan modal yang besar. Mulakan dengan apa yang ada di tangan, mulakan dengan modal yang rendah atau tidak perlu keluarkan modal. Pilih perniagaan berdasarkan pasaran yang ada dan minat yang mendalam.

4. Panduan Rutin Harian

Rutin sebagai ibu yang bekerja di rumah bukanlah seperti bangun pagi, bersiap dan masuk ke pejabat. Sampai waktu pulang, bersiap dan tinggalkan tempat kerja. Tambahan pula bekerja dengan di kelilingi oleh anak-anak yang perlukan perhatian (memang ini pun matlamat awal kebanyakan ibu yang bekerja di rumah). Ada usahawan yang berkongsi jadual rutin harian mereka. Rancang, rancang, rancang. Disiplin, masa dan jangan bertangguh. Ibu tertarik dengan perkongsian seorang usahawan hebat yang menggunakan pelbagai gajet bagi memudahkan kerja rumah.


5. Bagaimana Mengurus Stress/Tekanan

Jangan biarkan ibu-ibu tenggelam dengan perasaan yang tidak seronok, kecewa, marah, geram dan sebagainya. Tekanan lebih mudah berlaku apabila ibu-ibu menginginkan kesempurnaan atau lebih tepat ibu katakan 'expectation' di rumah. Contohnya rumah sentiasa kemas, baju tersusun rapi, anak-anak semuanya kemas bersih. Belajar toleransi kerana kita bukanlah robot yang boleh lakukan semuanya tanpa ada perasaan penat. Berikan masa dan buat kerja dengan seronok. Jika rasa penat/lelah, ambil masa berehat dan tinggalkan kerja-kerja rumah yang tiada kesudahan itu. Ambil pembantu mingguan untuk melakukan pembersihan seperti cuci tandas, urusan kain baju, bersihkan sawan dan sebagainya jika mampu.


6. Rancang Aktiviti Harian/Mingguan/Bulanan

Luangkan masa 'ibu anda' setiap hari. Apa yang ibu-ibu suka lakukan? Surfing? Membaca? Spa? Senaman? Berkebun? Menjahit? Cari ruang masa dan lakukan sendiri tanpa gangguan anak-anak. Membaca boleh dilakukan di waktu malam sebelum melelapkan mata ketika anak-anak sudah tidur. Rehatkan badan dengan melakukan senaman ringan di awal pagi sebelum memulakan rutin harian. Rancang masa cuti bersama keluarga, berbincang dengan suami sekiranya ibu-ibu perlukan waktu rehat, minta suami ambil cuti. Sesekali biarkan anak-anak dengan suami atau hantar anak-anak ke taska harian/playgroup untuk aktiviti sosial anak-anak bersama rakan sebaya mereka. Ibu-ibu boleh bersosial juga!

7. Motivasi Ibu Hebat!

Rutin harian yang sama setiap hari menjadikan emosi dan sikap kita berubah-ubah. Ingat jangan kita tenggelam dengan keadaan sekeliling. Bina hati yang kuat. Jangan biarkan keadaan luaran mengubah emosi dalaman kita. Mulakan dengan ber'dating' dengan Pemilik Kekal Hati. Bangun dan mandi awal, tips untuk segar setiap hari. Solat sunat walaupun hanya 2 rakaat dan baca Quran setiap pagi sebelum Subuh. Solat sunat sebelum Subuh (lebih baik dari seluruh dunia dan isinya) InsyaaAllah segala ujian dunia menjadi ringan untuk kita.


8. Rawat Dan Rehat 

Badan kita juga perlukan rehat secukupnya. Jaga kesihatan dengan melakukan senaman ringan dan jaga pemakanan. Nasihat ini untuk ibu sendiri juga. Bila sudah lama tidak bersenam, badan terasa berat. Melompat pun tidak mahu. Ayuh bangun dari katil, buat lompatan bintang 20 kali... ha ha


9. Cari Ilmu Baru 

Cari peluang dan ruang mencari ilmu dalam perniagaan atau juga dalam pembangunan diri. Terpulang pada minat ibu-ibu, cari seminar, kursus atau bengkel berkaitan. Sesekali ambil angin, keluar dari rumah, bersosial, jumpa kenalan baru.


10. Bina Rangkaian

Paling mudah sertai rangkaian kumpulan sokongan di facebook. Ada kumpulan untuk ibu-ibu yang bekerja di rumah (Malaysian WAHM Community), kumpulan  ibu-ibu menyusukan anak, kumpulan ibu-ibu yang berkecimpung dalam perniagaan (Malaysian Mom Biz Network). Jika  ada masa boleh sertai kumpulan sokongan seperti WENA, EWA, RootWoomers dan lain-lain. 


JANA WANG DI RUMAH

Ibu berasa puas membaca ebook ini, tips dan panduan yang diberikan praktikal untuk diamalkan. Kegusaran ibu-ibu yang hendak memulakan tindakan bekerja dari rumah hampir sama. Kisah usahawan hebat yang bermula dari rumah ini menyentuh hati ibu. Mereka tekad untuk berubah disebabkan beberapa faktor yang telah dikongsikan di dalam ebook. Antaranya faktor anak yang kurang sihat, faktor kesihatan, faktor pekerjaan, kepuasan dan lain-lain.

Hanya dengan membaca 1 ebook, ibu dapat mengutip pengalaman usahawan hebat yang bermula dari rumah. Ada di kalangan mereka yang sudah berjaya dalam bidang masing-masing. Bagaimana mereka mulakan? Dari mana mereka mendapat idea memulakannya? Apakah formula yang menjadikan mereka kental dan bertahan? Semuanya ada di dalam ebook ini.


Sunday, June 9, 2013

Bisnes ini tidak glemer tetapi saya tekad



                                                    http://101ideabisnesmakanan.blogspot.com/
Tidak dinafikan walaupun tempahan yang diterima tidak pernah putus, tetapi saya juga mengalami beberapa masalah dalam membahagikan masa antara kerja pejabat saya dan perniagaan ini. Bebanan dan stress di tempat kerja kadang kala menjejaskan tumpuan saya untuk bergerak lebih pantas dalam perniagaan ini. 

Tambahan pula masa saya agak terhad. Saya dapat menumpukan pada perniagaan di sebelah petang sahaja, saya mengedarkan flyers di kedai-kedai berhampiran pejabat, di pejabat-pejabat dan sesiapa sahaja yang saya jumpa bagi memperkenalkan produk ini. Walaupun agak letih, tapi saya tetap bersabar. Terdapat juga ejekan dari rakan-rakan, mengatakan berniaga seperti ini tidak “glamour”. Tidak sesuai dengan status saya yang bekerja pejabat. Bagi mereka mungkin mengandaikan gaji yang saya terima adalah tinggi, tetapi hakikatnya saya perlu untuk menambah pendapatan kerana gaji yang diterima bukanlah setinggi seperti yang disangka. Ketika itu saya tidak mempunyai kereta. 


Jika terdapat tempahan dan pelanggan mahukan saya menghantar kek, saya terpaksa membawa kek menggunakan motosikal. Kadangkala kek terjatuh dan rosak, terpaksa saya gantikan dengan kek yang lain. Jika tempahan lebih dari dua biji, saya perlu berulang alik menghantar kek memandangkan pengangkutan yang ada pada ketika itu hanyalah motosikal. Kesusahan yang saya alami itulah yang menjadi pendorong dan pembakar semangat saya untuk berjaya. 


Saya mula mengorak langkah ke depan dengan menyewa tapak di bazar Ramadhan. Dengan pengalaman yang masih sedikit ketika itu, saya keraskan hati untuk bersaing dengan peniaga-peniaga lain yang lebih otai dan tentukan sudah ada pelanggan tetap. Produk saya hanya Kek Coklat Moist Kaw. Tidak disangka-sangka, setiap hari kek saya habis! Alhamdulillah sangat murah rezeki saya. Saya membuka peluang bagi mereka yang ingin menjadi agen jualan di kawasan masing-masing.
Baca lagi kisah usahawan ini dalam ebook 101 idea bisnes makanan

Saya mahu dapatkan harga promosi RM30 pre order (http://www.kedaibukuonline.biz/index.php/tempahan



Ebook terbit secara rasmi 30 Jun 2013!

101 Idea Bisnes Makanan bakal terbit insya-allah


Insya-Allah, inilah ebook pertama buat protege kelas asas blog dan penulisan Aishah Hussein, bakal terbit secara rasmi 30 Jun 2013. Pre order dibuka dengan harga RM30 sahaja, harga sebenar RM50.

Boleh bayar di sini 

Friday, June 7, 2013

Menu sihat

Semalam ada majlis kesyukuran naik rumah baru abang ipar, jadi banyak lagi laksa, laksam, pulut kuning inti kelapa (dibuat oleh makcik kampung enak bangat). Jemput minum petang. Kanak-kanak riang sedang beraksi di laman rumah menghijau, bermain bola bersama ayah. Biasanya atuk dan mok memerhati sahaja, sambil rehat petang di kerusi depan rumah. Nikmat masa, rezeki tidak putus, kasih sayang warga emas (tiada nilai). Jemput minum yok, bersama teh o panas. Arissa sudah pengsan kepenatan. Mahu menikmati masa sebegini, mula dari sekarang,www.janawangdirumah.com

Di bawah menu tengahari tadi,
Resipi kasih sayang hari ini versi mek ayu, sesuai untuk ibu hamil yang sedang mabuk, ibu pantang, dan ibu dah habis pantang. Ayah yang tak pantang pun boleh.
Siakap cukup rasa
Bahan
1. Siakap sederhana besar
2. 4 biji bawang merah
3. 4 biji bawang putih
4. Daun limau purut (6 helai)
5. 2 cili padi
6. Lada merah 1
7. Perahan asam limau 2 biji
8. 3 cawan air
9. 2 biji tomato
10. Sedikit minyak

Cara buat
1. Panaskan minyak, masukkan bawang merah, bawang putih, cili padi, lada merah (bahan ini hiris halus). Naik bau, masukkan air, masukkan ikan, masukkan daun limau purut, masukkan tomato (belah kecil). Tutup periuk atau kuali sebentar. Balikkan ikan, biarkan sebentar, mendidih. Masukkan asam limau yang sudha diperah. Baunya sudah bangkit, siap hidang dengan nasi panas. Menu ini juga sesuai untui diet, asalnya perlu kukus. Tetapi ini inovasi baru super rajin dari wahm mek ayu.  Saya tetap dengan prinsip masaklah untuk anak-anak dan ahli keluarga, itu pendapatan pasif, malah air tangan tidak ada sesiapa pun boleh lawan. Saya rindu masakan arwah. www.janawangdirumah.com
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin