Tuesday, April 30, 2013

Jumaat yang hebat-tips motivasi tahap super ')

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah, sudah 1 Mei 2013. Memasuki fasa ke dua untuk tahun ini, semoga apa yang dirancang dapat siap pada tempoh yang sudah ditetapkan. Atas permintaan, saya buka satu lagi kelas iaitu kelas fanpage dan blog. Ini khusus bagi yang zero dan mula dengan langkah demi langkah. Bagi yang sudah pandai tak perlu, boleh buat sendiri. Sudah ada dua orang pelajar dalam kelas tersebut. Memandangkan ramai yang bertanya.

Dua hari lepas menerima panggilan dari pelanggan lama mahu saya siapkan blog dan fanpage untuk De Nor Nasi Ulam di Kota Bharu. Jam 9.30 pagi nanti saya akan bergerak ke sana. Nanti saya kongiskan menu menarik ya ;)

Sepanjang Mei ini saya masih fokus kepada proteg, dan juga kelas VIP dibuka penyertaan ya. Nanti saya kongsikan apa kriteria.

Kelas VIP
-Tukar bahan blog sedia ada kepada ebook
-Hasila penulisan adalah hak sepenuhnya pelajar (bukan penulisan bersama). Maksudnya pelajar menikmati 100% hasil ebook tersebut.
-Menggunakan strategi blog menyiapkan bab demi bab
-Tips penulisan untuk mengasah penulisan
-Pendaftaran dibuka
-Yuran hanya RM200 sahaja, disakaun untuk 5 orang pertama sahaja, yuran sebenar RM250
-Ini adalah perundingan dan belajar, maksudnya saya akan tunjukkan langkah demi langkah
-Selepas pandai boleh menggunakan teknik yang sama untuk ebook seterusnya

Monday, April 29, 2013

Konsisten, istiqamah, usaha berterusan-tips wahm soho

Teks: Masayu Ahmad

Tajuk di atas, semuanya mempunyai maksud yang sama. Apabila kita mula meletakkan matlamat jangka pendek dan jangka panjang, maka kita mula membuat kerangka perancangan. Pelankan strategi kita untuk mencapai matlamat tersebut.

1. Tahun
2. Kembangkan lagi secara bulanan
3. Bahagikan kepada fasa
4. Kecilkan lagi kepada setiap bulan
5. Kecilkan lagi setiap minggu
6. Kecilkan lagi setiap hari
7. Kecilkan lagi setiap jam, berapa jam sehari diperuntukkan untuk capai matlamat besar

Contoh, mahu menghasilkan ebook
100 mukasurat- bermaksud 100 hari

1 hari 1 entri

jadi sasarannya adalah 3 bulan-itu kalau konsisten
Ada hari kita boleh siapkan 3 entri, ada hari kita tidak menulis pun

Sumber: Nota asas blog dan penulisan

Begitulah seterusnya, letak sasaran bila mahu bekerja dari rumah. Letak tarikh dan rangka strategi.

Untuk rancang bekerja dari rumah boleh baca www.janawangdirumah.com. Manakala untuk analisa apa jenis bisnes atau kerja, boleh baca buku Jana RM Dari Rumah. Cabarang bagi usahawan surirumah boleh baca super wahm super mom.

Saya akan melengkapkan juga senarai idea bisnes suri rumah, nantikan kemunculan 101 idea bisnes makanan dan juga mula bisnes jahitan. Ini khusus para wanita sekalian, lelaki pun boleh baca juga. ;)


Rancang bekerja di rumah di sini 

Cabaran bekerja di rumah, perkongsian di sini

Mahu belajar asas blog dan siapkan ebook, daftar di sini ya http://belajarasasblog.blogspot.com/


Mula bisnes butik online/offline, keterangannya pula di sini http://mulabisnesbutik.blogspot.com/


Sunday, April 28, 2013

nasi kerabu kasih sayang

Teks: Masayu Ahmad

Pagi ini menyiapkan nasi kerabu ala mertua, ini resipi versi mertua. Sempat juga suami bersarapan sebelu pergi kerja. Biasa kalau saya punya versi sempat juga goreng daging kunyit.

Antara bahan nasi kerabu ini. Kuah atau ore kelate panggil tumis nasi kerabu

Tumis
Bahan- bawang merah lima, bawang putih 3, lada kering 4, halia dan dikisar

Santan, masak hingga pecah minyak. Masukkan dua sekeping asam gelugor. Masukkan bahan kisar tadi, biarkan lagi hingga sebati dan pecah minyak juga. Akhir sekali masukkan budu, garam, gula secukup rasa.

Sambal
Ikan rebus, kelapa yang digoreng, lada hitam, bawang merah. (tumbuk satu persatu ya)
Semua di atas ditumbuk. Campur semua sekali, adn rata dan masukkan gula dan garam.

Ulam
Timun, kacang panjang, daun kesum, daun serai kayu (banyak pilihan lagi, kubis, taugeh dll)

Hidangkan bersama, keropok keping dan juga boleh juga ayam goreng ke, ayam bakar, daging goreng, daging bakar. ;)

Iklan

Tawaran Ebook Pantang.Beli Ebook 30 Tips Sihat Ibu Hamil & PantangFREE Ebook 20 Menu Sihat Pantang & Hamil
BONUS!! Ebook Super WAHM Super MomBONUS EBOOK akan diberikan selepas Puan-Puan membuat ulasan tentang Ebook 30 Tips Sihat Ibu Hamil & Pantang
Tawaran sah sehingga 20 Mei 2013. Klik sini untuk keterangan lanjut 

Travelog kasih sayang

Tawaran di atas sekali sahaja, dan sah sehingga 20 Mei 2013
Hanya RM30 untuk tiga ebook di atas

Tawaran Ebook Pantang.Beli Ebook 30 Tips Sihat Ibu Hamil & PantangFREE Ebook 20 Menu Sihat Pantang & Hamil
BONUS!! Ebook Super WAHM Super MomBONUS EBOOK akan diberikan selepas Puan-Puan membuat ulasan tentang Ebook 30 Tips Sihat Ibu Hamil & Pantang
Tawaran sah sehingga 20 Mei 2013.

Teks: Masayu Ahmad


Momen pentang yang damai, alhamduillah atas segala nikmat dan kurnia Allah. Baik dari segi rezeki, nikmat masa lapang, peluang mencari rezeki dengan cara sendiri juga nikmat dapat menjaga kebajikan orang tua sementara mereka masih ada. Saya mahu menjawab beberapa soalan di email dan juga fb. Saya buat rumusan begini.


Cabaran membuat keputusan berhenti kerja

 Ada yang menyangkakan berhenti kerja dan mula bisnes maka kita akan berbahagia. Saya bagi tips yang lebih berhemah, iaitu buat persediaan dahulu sekurangangnya ada kewangan 2 tahun untuk menampung perbelanjaan dan bajet awal dua tahun pertama atau tiga tahun pertama. Mulakan secara sambilan sebelum sepenuh masa, boleh dapatkan panduan ini dalam ebook www.janawangdirumah.com, ada perincian di dalamnya.

Manakala analisa memilih jenis bisnes pula dalam buku Jana RM Dari Rumah. Ada analisa bagaimana kalian membuat keputusan tentang jenis kerja atau bisnes. Saya sedang usahakan juga tiga buku iaitu 101 idea bisnes online, 101 bisnes offline, dan 101 idea home-based bisnes. Ia adalah hasil dari pencarian maklumat saya bukan sejak 2008 tetapi sejak saya bergelar wartawan lagi. Maknanya lebih kurang 10 tahun saya bergelumang dengan maklumat ini dan mungkin membantu kalian memilih jenis bisnes. Ada beratus jenis bisnes dan ramai usahawan sukses belakang tabir. Selesai siri ini saya akan mula menjejaki surirumah jutwan. Misinya untuk mengambil seberapa banyak aura dan kehebatan, usaha luar biasa dan kisah inspirasi. Insya-Allah.


Berbalik tajuk di atas, ya blog ini juga saya sedang selaraskan ayat demi ayat dari mula saya bekerja dari rumah sehingga kita. Ada yang dikongsi di sini ada juga yang belum, namun ia adalah catatan manis seorang suri rumah biasa seperti saya. ;)


Salam kasih sayang ;)



















Saturday, April 27, 2013

Cabaran selepas memegang status wahm-urus masa urus tenaga urus wang



Teks: Masayu Ahmad

Rutin 28.4.2013 urusna penulisan dan urusan yang lain berjalan seperti biasa, alhamdulillah. Sekarang ini pecutan menyelesaikan seberapa banyak tugasan. Semakin banyak siap, semakin ok dan lega. Dua hari sudah saya mengambil cuti rehat buat diri sendiri. 

Tawaran pengedar set belajar quran dan tajwid e-iqra, mengandungi 3 buku dan 3 vcd, saya buka peluang untuk kalian menjadi pengedar online (dropship) saya pembekal utama online. Boleh mesej saya di fb. Hanya yang benar serius sahaja. ;)





                             Dapatkan set e-iqra berlajar quran dan tajwid di sini 
                                     http://e-iqra-belajarqurandantajwid.blogspot.com/

Rancang bekerja di rumah di sini 

Cabaran bekerja di rumah, perkongsian di sini

Mahu belajar asas blog dan siapkan ebook, daftar di sini ya http://belajarasasblog.blogspot.com/


Mula bisnes butik online/offline, keterangannya pula di sini http://mulabisnesbutik.blogspot.com/

Friday, April 26, 2013

Hidup hanya sekali, biar bererti

Teks : Aishah Hussein
Sumber: 

Hari ini barulah saya dapat menghabiskan bacaan ebook Super Wahm Super Mom.  Walaupun saya sendiri sudah memegang jawatan seorang WAHM sejak 2 minggu lalu, tetapi terlalu banyak tugasan yang perlu dibuat.  Tiada ruang untuk saya selitkan bagi pembacaan ebook ini.  Alhamdulillah akhirnya Allah mengizinkan saya menamatkan pembacaan ebook ini.

Ingin saya memetik salah satu kegembiraan dan keseronokan bekerja dari rumah yang disenaraikan oleh penulis:

Pilih yang terbaik untuk kehidupan. Hidup hanya sekali, jangan rugi dengan melakukan
perkara yang meningkatkan tekanan kehidupan. Anak-anak juga membesar sekali sahaja, jadi masanya untuk merai semasa proses mereka membesar.

Salah satu sebab kenapa saya berhenti kerja adalah untuk berada bersama-sama dengan anak-anak saya.  Ketika saya tekad untuk berhenti kerja, saya memang betul-betul berserah kepada Allah untuk menentukan pilihan saya.  Kerja sehingga usia 50tahun  pun tidak akan mendapat ganjaran yang kita inginkan.  Saya tidak mahu lagi melepaskan peluang untuk melayan anak-anak seperti peluang yang telah saya lepaskan sewaktu dengan anak sulung dulu.  Betul, mereka membesar hanya sekali dan saya rasa amat rindu untuk membelai anak sulung saya ketika beliau kecil dulu. Seperti wujud satu tidak kepuasan di dalam diri ini.

Sebelum saya mengenali penulis, saya memang pernah dengar perkataan WAHM dan SOHO.  Tetapi tidak tahu perbezaannya.  Setelah membaca ebook ini, barulah saya faham apa takrifan yang sebenarnya.

Ebook ini sangat sesuai untuk dijadikan bahan bacaan bukan sahaja untuk suri rumah sepenuh masa tetapi juga untuk ibu-ibu yang bekerja.  Bagi wanita-wanita yang bercadang untuk berhenti kerja dan bekerja dari rumah, memang elok membaca ebook ini untuk dijadikan panduan.  Sayangnya saya tidak diketemukan dengan ebook ini sebelum saya membuat keputusan untuk berhenti kerja.  Apa-apa pun, syukur masih belum terlambat untuk dijadikan panduan.

Di dalam ebook ini terdapat tips untuk menguruskan stres, tips sukses urus masa dan tips urus rumahtangga.  Ramai yang menyangka suri rumah sepenuh masa ada banyak masa untuk bersembang dan menonton tv.  Tanpa pengurusan masa, satu tugas pun tidak akan selesai. 

Saya sendiri juga sudah melaluinya.  Walaupun masih baru bergelar WAHM, saya sudah  rasa seperti masa 24 jam itu tidak cukup buat saya.  Masa mula-mula berhenti kerja, semua kerja di rumah saya rasa saya perlu untuk selesaikan.  Mula rasa stress mana satu nak buat ni.  Dengan kain sampai 2 bakul tidak berlipat, masa untuk masak lagi, masa untuk selesaikan kerja online.  Tetapi Alhamdulillah, sekarang saya sudah mula boleh selesaikan sedikit demi sedikit secara perlahan-lahan.

Saya mulakan dengan bangun lebih awal dan selesaikan persiapan untuk anak-anak seperti biasa.  Setelah mereka semua sudah pergi ke sekolah dan pejabat, saya akan berehat dan selesaikan dulu urusan saya dengan Allah. Kemudian barulah saya selesaikan tugas di rumah dan sambung dengan tugasan online saya. 

Tidak dinafikan juga bekerja sendiri ini kita dapat menyusun jadual kita sendiri.  Tetapi semangat kena kuat untuk disiplinkan diri.

Secara keseluruhannya ebook Super Wahm Super Mom ini amat sesuai dimiliki oleh semua wanita yang bekerja di pejabat mahupun di rumah.

Dapatkan set e-iqra berlajar quran dan tajwid di sini http://e-iqra-belajarqurandantajwid.blogspot.com/

Rancang bekerja di rumah di sini www.janawangdirumah.com

Cabaran bekerja di rumah, perkongsian di sini http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Mahu belajar asas blog dan siapkan ebook, daftar di sini ya http://belajarasasblog.blogspot.com/


Mula bisnes butik online/offline, keterangannya pula di sini http://mulabisnesbutik.blogspot.com/

Usaha super hasilnya luar biasa-tips wahm soho

Teks: Masayu Ahmad
www.janawangdirumah.com

Sudah Jumaat 26.4.2013, satu perkara yang masih belum selesai ialah shopping cart www.nbbukuonline.com 

Ya, insya-allah saya sedang memasukkan seberapa banyak judul buku. Juga sudah ada pembantu tambahan untuk menjaga proses tempahan dan juga memasukkan judul-judul buku. Kami mengedar buku-buku dari penerbit Grup Buku Karangkraf, PTS, Telaga Biru, Galeri Ilmu, Al-Hidayah dengan pelbagai genre. Bermula usia bayi, kanak-kanak sehingga dewasa.

Menariknya, beli seberapa banyak pos adalah percuma ;) Saya mensasarkan dapat beroperasi sepenuhnya bulan Mei 201. Insya-Allah

Ini adalah hasil daripada usaha 2008, saya hanya memasarkan buku sendiri sahaja. Tidak kira pada masa itu sebuah, dua buah, atau 10 buah buku. Semuanya dilakukan dengan penuh perasaan, cita-cita dan harapan.

Saya suka dengan kata-kata Dr. Azizan pakar pemasaran, fast action fast result, terhegeh-hegeh action terhegeh-hegeh result. Ya, 2005 adalah tahun pecutan tindakan dan mahukan hasil luar biasa.

Ada masa saya perlahan laju, perlahan, berhenti sekejap, rancang semula dan alhamdulillah 2013 ini saya sedang menaiki tangga dengan konsisten. Ya, juga sebab Arissa sudah besar penghujung tahun ini sudah usia 3 tahun. Sekejap sahaja masa kan. Sambil melewati momen-momen anak-anak membesar, dan juga harapan dan matlamat realistik mahu siapkan 30 judul ini adalah matlamat jangka pendek.

Juga, selesai 30 judul, saya menawarkan dahulu kelas online VIP khusus untuk kalian yang mahu menulis buku atau ebook, buat sehingga siap. Terdapat beberapa langkah saya dahulu yang agak panjang, namun saya sudah kenalpasti kesilapan dan kini memendekkan jangka hayat untuk cepat terbit.


Untuk buku pertama saya menulis sebuah novel dan ia ditolak penerbit. Manakala buku ke dua masih lagi belum terbit, buku ketiga Jana RM Dari Rumah itulah yang terbit dahulu pada tahun 2010. Sudah sudah menyiapkan lebih kurang 10 namun ada masih beratur dan ada juga masih lagi penilaian.

Penolakan adalah satu tekanan positif yang mana kita perlu menjadikan penolakan tersebut sebagai titik mula untuk bertindak lebih pantas. Pantas maksudnya, setiap kali rancangan A gagal, perlu bersedia dengan laluan ke dua, tiga dan empat begitulah seterusnya. Hidup ini sekejap sahaja, jadi strateginya ialah wujudkan peluang berdasarkan apa masalah yang kita alami. Tidak perlu menungg orang lain, sepatutnya kita lebih kreatif mencipa dan mengguna peluang berdasarkan apa masalah yang kita hadapi. Betul tak?

Fast action

Jadi langkah mudah untuk saya ialah menerbitkan dahulu sendiri, kemudian barulah beri kepada penerbit. Apa yang bagusnya strategi ini, tiga penerbit serentak mahukan buku saya. Jadi tidak perlu lagi menunggu terlalu lama, dan hasilnya juga akan lama. Sekarang saya siapkan dan terus sahaja terbit, tidak perlu tunggu lagi, dan respon penerbit juga lebih cepat.

Untuk anggaran kos


1 manuskrip untuk bayaran sekali harung RM3K hingga RM5K-ini bergantung kepada penerbit juga ya.

Kos upah cover RM100 hingga RM300, manakala kos suntingan manuskrip RM300 hingga RM400, ada juga RM3 hingga RM4 untuk satu muka surat manuskrip mentah.

Untuk kelas VIP bermula bulan Mei
Kalian hanya bayar kos belajar teknik dan strategi menulis
-Siapakan 10 bab buku
-Mengalihakan bahan sedia ada dari blog ke buku
-Menulis menggunakan blog untuk susunan bab dalam buku
-Menggunakan blog untuk latihan penulisan
-hak karya adalah hak pelajar bukan penulisan bersama
-Jumlah pendapatan tiada had, selagi mana ebook yang dijual itu ada pembeli ia berterusan boleh dijual

Sasarkan untuk tukar blog kepada RM dengan menjual ebook atau buku tulisan sendiri. Dunia tanpa sempadan kemajuan gajet yang begitu rakus sekarang ini, sangat penting untuk ambil peluang.

Kelas VIP akan bermula Mei 2013












Wednesday, April 24, 2013

Pecutan fasa 2 dan fasa 3, 2013

Teks: Masayu Ahmad
www.janawangdirumah.com

Alhamdulillah, sudah 25.4.2013

Saya kira, saya sudah selesaikan tugasan untuk fasa pertama 2013, iaitu untuk tempoh Januari, Februari, Mac, Apri, berikut adalah tugasan yang saya selesaikan.

1. Ebook Mula Bisnes Butik Online Offline, boleh dapatkan di sini  http://mulabisnesbutik.blogspot.com/
Slot iklan masih ada

2. Ebook Super wahm super mom, singgah di sini http://superwahmsupermom.blogspot.com/
Slot iklan masih ada
untuk bahan bacaan bagi persediaan bekerja di rumah,. Ia adalah pengalaman realistik dan realiti cabaran yang benar.

3. Ebook 30 tips sihat hamil dan pantang, singgah di sini untuk beli http://30tips-ibuhamil-pantang.blogspot.com/

Slot iklan masih ada

Akan datang sedang disiapkan

4. Ebook 101 Idea Bisnes Makanan, penulisan bersama protege
singgah di sinihttp://101ideabisnesmakanan.blogspot.com/, slot iklan masih dibuka.

5. Ebook Mula Bisnes Jahitan
Dua di atas penulisan bersama

Juga sedang ditulis ;)
6. Ebook Asas Blog dan Penulisan
7. Buku 101 Idea Home Based Bisnes
8. Buku 101 Idea Bisnes Online
9. Buku 101 Idea Bisnes Offline
10. Buku Rahsia Bisnes Khadijah
11. Buku Strategi Pemasaran Cara Rasululllah
12. Buku 101 Idea Promosi & Pemasaran Blog

Juga ini senarai akan datang, penulisan bersama protege
-Lihat senarai blog protege, ada 15 protege sekarang dan itulah jumlah ebook penulisan bersama

Jadi saya sudah ada 27 ebook dan buku kurang dari tempoh 2 tahun, insya-allah.

Selesai sasaran 30, saya mula berlari mengejar baki 70 lagi mengenapkan 100 buku/ebook. Moga inilah bekalan saya meninggalkan ilmu dan moga ini saham untk saya apabila sudah tutup mata kelak. Insya-Allah

Mari kita bekerja. ;)

Sedang berlangsung 3 kelas Asas Blog Dan Penulisan, pendaftaran masih dibuka, dan nanti sudah ada kelas VIP bermula Mei 2013.
Keterangan lanjut dan daftar di sini http://belajarasasblog.blogspot.com/

Dulu saya membayar lebih kurang RM200 untuk kos seminar ebook, dan kini ia sudah lama balik modal sejak tahun lepas lagi dan sudah mula beranak pinak. Bagi yang mahu mendapatkan pendapatan pasif dan aktif sebagaimana saya, boleh mula mendaftar. http://belajarasasblog.blogspot.com/



Monday, April 22, 2013

Pagi di London, tengahari di New Zealand, malam di Jepang ;) tip suri rumah terhebat

Teks: Masayu Ahmad
Rancang bekerja dari rumah dari sekarang, dapatkan persediaan di www.janawangdirumah.com


Assalamaulakum w.b.t. Salam kasih sayang, catatan 23.4.2013 yang bugar lagi bertenaga.

Ya, saya mungkin tidak ada bersarapan di London, makana tengahari di New Zealand dan malam di Jepang. Tetapi saya ada, sempat memasak menu gulai daging kasih sayang buat bonda mertua untuk sarapan pagi, tengahari   hidangan ikan bakar dan gulai kurma daging buat ayahanda tersayang dan petang nanti mee goreng kasih sayang buat kanak-kanak riang. Alhamdulillah atas nikmat ini. Juga semalam menerima gaji tambahan dari majikan Allah s.w.t melalui saluran Grup Buku Karangkraf, bolehlah buat makan cendol untuk tengahari redang begini.
SubhanaAllah, Alhmadulillah, AllahuAkbar.

Ok, semalam ada lagi yang mendaftar di kelas asas blog dan penulisan, terdapat tiga kelas yang berlangsung. Yuran sekarang RM130, dan yuran ini akan naik lagi dan lagi. ;). Ambil peluang yang ada sebelum yuran bertambah mahal dan kempunan. Apabila sudah cukup penyertaan dan sasaran, saya hanya buka kelas RM200 sahaja, iaitu kelas untuk belajar strategi blog untuk siapkan ebook. Maksudnya, bagi yang sudah ada blog, tetapi mahu gunakan bahan yang sedia ada di blog untuk siapkan ebook pertama. Sangat banyak blog-blog yang ada berlegar mempunyai nilai RM, tetapi kalian tidak mahu tukar kepada RM. Rugikan, ;)
PM saya untuk kelas ekslusif, saya sudah buka penyertaan. Untuk kelas ini tidak ada penulisan bersama, hak royalti adalah 100% hak kalian. Maksudnya selagi mana ebook atau buku boleh jual, kita akan raih pendapatan sehingga tutup mata. Inilah dinamakan pendapatan pasif dan aktif. Kerja sekali, gaji berkali-kali .

Kini bergelar soho Fatin Farhana

Sumber: http://tipsjahitanfatinfarhana.blogspot.com/

Teks : Fatin Farhana Kamarudin

Assalamualaikum w.b.t

Eh! saya kini sudah bergelar wahm la, ada soho pula tu. Apa itu wahm dan soho? Wahm ialah work at home mom dan soho pula small office home office. Dari mana saya tahu maksud perkataan itu? Saya baca daripada ebook super wahm super mom di bawah ini.


Pasti ada yang tertanya-tanya, "belum berkahwin sudah bergelar wahm?", jawapannya sudah saya jelaskan pada entri yang terawal iaitu pada entri pengenalan juga entri rutin harian [24.4.2013].

Sesi pembelajaran asas blog serta penulisan bersama Puan Masayu Ahmad, juga rakan-rakan alumni penulis dari rumah banyak membantu saya dalam melaksanakan segala perancangan mahupun dalam mengapai cita-cita serta impian yang sudah lama ingin saya laksanakan.



  

Allah Maha Adil lagi Maha Memberi, jika kita meminta dan berusaha pasti mendapat hasilnya, cuma cepat ataupun lambat. Istiqamah dan bersabar itu penting, dan jangan lupa bersyukur setelah mendapat apa yang telah kita hajatkan.

Kini apa yang saya impikan semakin jelas dan membuahkan hasil, semoga segala-galanya dipermudahkan oleh Allah dan semoga perkongsian di dalam blog serta ebook saya, dapat dijadikan panduan buat masyarakat, aminn.



Tidak lupa juga kepada mereka yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung, yang tidak jemu-jemu memberi sokongan dan dorongan, panduan, idea, pendapat, kritikan dan banyak lagi. Jika tiada bantuan daripada hamba-hamba Allah ini, tidak mungkin blog saya dapat ditulis sehingga kini dan ebook mula bisnes jahitan akan terhasil. Alhamdulillah dan terima kasih semua.


   Berbalik kepada cerita asal mengapa saya kini bergelar wahm, adalah kerana saya telah berjaya melawan sifat yang amat sukar dan ada dalam diri ini, iaitu kalah pada keadaan sekeliling. Kini masa saya lebih terurus, kerja berat, ringan, susah dan senang, dapat dilakukan serentak tanpa mengganggu kerja-kerja penulisan ebook serta menjadi pembantu kelas belajar asas blog ini.











Seronoknya!, sudahlah bergelar wahm, kini sudah pula mempunyai office kecil di rumah ataupun dikenali sebagai soho. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa gembira dan tenangnya hati ini apabila berjaya melaksanakan perkara-perkara yang tidak semua orang mampu lakukannya.

Tetapi apa-apa pun, tiada yang mustahil untuk kita mencapainya. Doa, usaha dan tawakal, itulah kata-kata yang sering kita dengar, dan bukan hanya setakat dengar, perlu diamalkan.

Selamat berusaha.

Sunday, April 21, 2013

catatan isteri, anak dan ibu

Teks: Masayu Ahmad
Mana satu tugas dan amanah yang paling utama.

1. Allah
2. Suami
3. Ibu bapa
4. Kedua mertua
5. Anak-anak

Besarnya amanah, bak pesanan ilmuan, dunia bukan tempat berehat, dunia adalah tempah kita berjuang untuk bersenang-senang di hari kemudian. Itu pun sekiranya boleh bersenang-senang. Syurga it mahal harganya, sebab itu jugalah perjalanan ke sana juga mahal, hanya orang yang mampu pilih dan layak sahaja yang terpilih. Ibaratnya setiap kali mahu meletakkan kepala untuk rehlah, satu persatu datang. Mana yang belum selesai yang perlu diselesaikan segera, mana yang akan datang yang perlu dijaga dan diusahakan juga.

Allahu Allah

Terima kasih Allah atas peluang dan kasih sayang. Jadilah aku anak yang soleh, anak yang beriman. Jadikan aku anak yang sabar, isteri yang taat, ibu yang bijaksana.

Allahu Allah
Ampunilah segala dosa, permudahkanlah segala urusan.

Setiap kali menyarung telekung usang, segera ingata terus melayan momen-momen kenangan. Itulah emosi dan perasaan. Dulu kita kanak-kanak, berada dalam alam riang ria, beralih remaja dan dewasa. Kini usia kian meningkah dan orang tua di depan kita adalah gambaran kita pada masa depan. Sama ada, kita sempat tua, atau ajal dahulu yang datang.

Meminjam kata seorang ustaz dalam siaran tv9 rancangan Tanyalah Ustaz. Sebagai ibu bapa kita jangan sesekali meletakkan harapan kepada anak-anak, kelak nanti kita kecewa.

Ayat di atas tersimpan kemas dalam fikiran saya.Ya, benar sekali. Harapnya kita mati dalam iman, kita tua dalam iman, bukan tua yang nyanyuk dan merapu-rapu.

Allahu Allah
Jadikan aku anak yang soleh, isteri yang solehah ibu yang berhemah.













Saturday, April 20, 2013

Di sini kita berjuang untuk rehat di sana

Teks: Masayu Ahmad

Salam Ahad bersamaan 21.4.2013, ya sekejap sahaja masa berlalu, hari ini sudah menghampiri suku pertama untuk tahun 2013. Saya agak tersasar, untuk tahun ini sudah terbit,

Mula Bisnes Butik http://mulabisnesbutik.blogspot.com/
Super Wahm Super Mom http://superwahmsupermom.blogspot.com/
30 Tips Sihat Hamil & Pantang http://30tips-ibuhamil-pantang.blogspot.com/

Slot iklan masih dibuka, boleh email saya pn.masayu@gmail.com untuk keterangan lanjut.

Sekarang ini fokusnya untuk siapkan dua ebook penulisan bersama protege kelas asas blog dan penulisan

1. 101 Idea Bisnes Makanan
2. Mula Bisnes Jahitan


Untuk kelas asas blog saya masih lagi membuka penyertaan ya, lihat senarai panjang sebelah kanan ini, adalah protege yang sedang menyiapkan tugasan.

1. 44 catatan harian
2. 100 tugasan untuk kerangka ebook pertama mereka.

Matlamat akhir
1. Ebook penulisan bersama untuk pendapatan akftf dan pasif, ebook adalah kategori pendapatan yang mana, kita usahakan sekali dan insya-allah pendapatannya berterusan selagi mana ia boleh dijual. Ia dipanggil royalti, mungkin juga seumur hidup.

2. Selesai habis sesi dengan saya, kalian boleh meneruskan blog sedia ada dan menggunakan teknik yang dipejari seberapa banyak ebook yang kalian mahu belajar.


3. Juga siap kedai buku online, selain menjual ebook sendiri, juga boleh menjual ebook dan buku yang lain melalui sistem dropship. Tidak perlu simpan stok. Ini juga pendapatan aktif berterusan.


Boleh ke sini untuk mendapatkan info lanjut tentang kelas asas blog http://belajarasasblog.blogspot.com/

Thursday, April 18, 2013

Kelangsungan bekerja dari rumah- Allah maha Pemberi

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah, Ebook 30 tips pantang sudah secara rasmi terbit, sebuah ebook dan percuma 20 resipi sihat dan 20 jus sihat.

Ada tawaran menarik sehingga 20 Mei Sahaja. Bagi kalian yang mendapatkan ebook ini akan mendapat percuma pula ebook super wahm super mom. Promosi ini terhad sehingga 20 Mei 2013 sahaja.

Tuesday, April 16, 2013

Persediaan sebelum dan selepas bergelar wahm

Teks: Masayu Ahmad

Saya menerima banyak mesej di fb dan juga email tentang persediaan bekerja di rumah. Saya tidak dapat mendapat menjawab satu persatu. Tetapi jawapan sebenarnya sudah ada dalam blog, dan suda ada keterangan lanjut dalam ebook persediaan bekerja dari rumah www.janawangdirumah.com

Manakala cabaran bekerja dari rumah pula ada banyak perkongsian dalam ebook super wahm, super mom
boleh dapatkan keterangan lanjut di sini ya http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Boleh dapatkan pakej ini

www.janawangdirumah.com

Ruang dobi pilihan saya dan impian akan datang. Rasa seronok dan teruja kan. 

TuanSunthara Segar, telah memberikan pandangan ikhlas tentang ebookwww.janawangdirumah.com
 
Ini pandangan beliau.


Saya percaya ebook ini harus dibaca oleh sesiapa sahaja tidak kira
lelaki perempuan, suami isteri, yang masih berbelah bahagi samada mahu

bekerja sendiri atau makan gaji. Bagi si suami walaupun anda tidak

berminat jana wang dari rumah, tetapi anda masih perlu memahami
tekanan yang bakal dihadapi oleh pasangan anda.

Ebook ini tidak menceritakan prosedur, pengoperasian atau perincian model bisnes yang
bakal anda ceburi. Kalau berminat penulis ada menyediakan panduan
berasingan tentang bisnes butik dan bisnes salun. Dalam ebuk ini
beliau melakukan dua perkara yang lebih berkesan untuk mereka yang
masih mencari jawapan.

Pertama memberi senarai kira-kira 200 jenis
perniagaan dalam beberapa kategori(ini saya kira sendiri) yang pernah
dilakukan perintis lain. Kedua pendedahan sebenar pengalaman bukan
satu, dua tetapi empat usahawan jana wang dari rumah.

Anda pasti merasa lega bila berkenalan dengan mereka kerana rupa-rupanya mereka
bukan dari kayangan tetapi manusia biasa seperti kita. Kesimpulan -
tak perlu lagi berdolak dalih,beli ebuk ini dan buat keputusan nak
"jom sekali" atau "belum lagi". Elak main terjah sahaja semata-mata
kerana rimas dengan persekitaran pejabat.

Sunthara Segar RFP, Sijil Perancangan Kewangan Islam, BEng (Hons) UKM
Penulis Buku-buku Kewangan , Pendidik Kemahiran Kewangan dan
Fasilitator Seminar Kewangan


Monday, April 15, 2013

Kembali kepada fitrah-tetapi usaha perlu berbaloi-tips wahm soho

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah, kembali kepada rutin. Ada ramai yang bertanya kelas asas blog, tetapi yang membayar saya fikir yang sudah membuat keputusan banyak kali. Apa matlamat belajar blog

1. Penjenamaan diri dan kepakaran kalian. Jika kalian menulis kata kunci Masayu Ahmad, dan bekerja dari rumah di google, apa carian yang kalian jumpa? Cuba tulis dan lihat hasilnya. Bertahun saya praktikkan hal ini dan ternyata wahm, sahm, soho dan Masayu Ahmad sudah menjadi carian yang mudah. Alhamdulillah. Saya hanya mempraktikkan itu sahaja, dan beberapa perkara asas yang lain untuk bersaing dengan ribuan blog atau web yang terkenal. Lihat barisan sebelah kanan blog ini, kita sudah ada 16 blog sebenarnya, ada lima lagi saya belum update senarai pelajar yang sedang belajar.

2. Kak Aishah dan Fatin sedang mendahului dan ebook mereka juga bakal terbit. Ia adalah matlamat utama selain memiliki blog yang mempunyai pengisian yang baik, juga mereka akan sama menjana pendapatan aktif dan pasif.


3. Bagi pelajar yang laju, selesai ebook, akan ditumpukan pula dengan buku pertama. Insya-Allah.


4. Juga bagi protege melepasi piawaian blog yang sentiasa update dan juga dapat menyelesaikan ebook dalam jangka masa yang ditetapkan dapat menjadi pembantu kelas saya untuk kelas-kelas seterusnya. Kelas ke 2 dibantu Aishah dan kelas ke-3 dibantu Fatin.

5. Yuran akan dinaikkan dari masa ke semasa. Tinggal beberapa kekosongan lagi, mendaftar sekarang untuk tempat kalian.
Mendaftar di sini ya
http://belajarasasblog.blogspot.com/

Ini pandangan Aishah Hussein-
Protege yang bakal menerbitkan ebook 101 Idea Bisnes Makanan. Beberapa hari sudah beliau menemuramah penulis selebriti Hanalieza. Tentu ramai yang kenalkan, ini salah satu pembelajaran luar kelas. Bagi kalian dapat menimba dan mengutip banyak pengalaman dari pakar-pakar atau mereka yang sudah sukses dalam industri. Jangan bimbang ada juga temurama secara online, manakala offline pilihan bagi kalian yang mahu menyerap seberapa banyak ilmu dari mereka yang sudah sukses. ;)



Pertemuan dengan Puan Masayu Ahmad di alam maya ini adalah secara tidak sengaja.  Tetapi memang sebenarnya telah dirancang oleh Allah SWT. Ketika beliau mengumumkan tentang kelas online Asas Blog dan Penulisan, saya langsung tidak perasan mengenainya.  Sebaik sahaja saya terbaca status facebook beliau, saya terus menghubungi beliau bertanyakan berkenaan kelas tersebut.  Setelah berbincang saya bersetuju mendaftar sebagai pelajar.

Sebelum masuk ke Kelas Asas Blog dan Penulisan bersama Puan Masayu, saya memang sudah ada blog sendiri. Tetapi, blog itu hanya menjadi sawang setelah 3 tahun tidak dikemaskinikan. Bukan setakat tidak dikemaskini malah nak terus menulis pun tak ada idea, lebih-lebih lagi penyakit malas pun dah menyerang.

Sebaik sahaja saya dapat tahu Puan Masayu ada menawarkan kelas ini dengan bayaran yang berbaloi dan mampu dibayar, saya terus mendaftar sebagai pelajar. Bagi saya kelas ini memang sangat praktikal dijalankan secara online.  Semua langkah-langkah dan tugasan diberikan secara online melalui facebook.  Inilah salah satu kebaikan facebook yang patut kita terokai untuk digunakan sebagai medium penghubung sesama manusia.  Walaupun jauh tetapi dekat di hati.  Lagipun bagi ibu-ibu seperti saya ni manalah ada masa nak pergi ke kelas lepas waktu pejabat.  Balik petang dah terkejar nak ambil anak.  Hujung minggu pun nak luangkan masa dengan keluarga juga.  Pendek kata tak habis-habislah dengan keluarga.  Dah tu masa bila yang nak belajar.  Orang kata kalau tak berkorban macam mana nak maju. Jadi saya rasa ambil ajelah kelas online. Yang saya mampu korbankan hanyalah waktu malam saya.  Janji semuanya dibuat di rumah.  Malam-malam tidur lambat sikit sambil-sambil layan homework anak-anak.  Harap-harap dengan pengorbanan yang sedikit ini akan memberi peluang untuk saya maju dan menambah ilmu yang berkat di sisi Allah SWT, in shaa allah. 

Pada hari pertama saya mula kelas, saya sudah diberikan satu dokumen rujukan yang mengandungi langkah-langkah untuk membina blog.  Dan sifu saya ni memang seorang yang bersemangat tinggi.  Tugasan pertama memang sudah tertera di dalam nota tugasan.  Setiap malam, selalunya beliau akan online untuk sebarang pertanyaan dan tunjuk ajar.  Namun pada hakikatnya, beliau sebenarnya sentiasa online 24 jam. Namanya pun online, jadi sifu akan terima soalan-soalan melalui mesej di facebook dan beliau akan jawab semua soalan secepat yang mungkin.  Tetapi janganlah mengharapkan jawapan serta-merta.  Puan Masayu kita pun ada tugasan lain juga di siang hari.  Tetapi selalunya beliau akan menjawab semua pertanyaan sebaik sahaja beliau online.

Berbalik kepada kelas online, Puan Masayu selalunya akan membimbing pelajar-pelajarnya “one-to-one” secara online menggunakan kemudahan facebook “chat”.  Pada waktu malam kelas bermula dari pukul 9 sehingga 11 malam.   Waktu itulah kita jadikan ruang untuk bertanya dan meminta nasihat dan tunjuk ajar dari sifu.  Jika kita tiada apa-apa masalah, kita boleh teruskan dengan penulisan entri atau apa sahaja tugasan yang diberikan oleh sifu.  Bila belajar online ni, pelajar akan jadi lebih pro-aktif.  Tak adalah mengharapkan cikgu datang tunjukkan satu-satu baru nak buat.  Cuma baca arahan dan tugasan yang diberikan di dalam facebook dan pelajar boleh terus buat tugasan berpandukan arahan. 

Bagi saya yang tidak mempunyai asas penulisan, saya rasakan bukanlah satu tugas yang mudah untuk menulis sesuatu entri.  Lebih-lebih lagi nak tulis entri yang bertepatan dengan tajuk blog yang telah dipilih.  Bila masuk Kelas Asas Blog dan Penulisan ini, Puan Masayu bukan setakat mengajar cara untuk wujudkan blog sahaja tetapi juga akan memberi tunjuk ajar cara penulisan.  Bukanlah dibiarkan sahaja kita merapu dalam blog.  Malah sebelum wujudkan blog juga, perbincangan awal antara sifu dan pelajar akan dijalankan bagi menentukan tajuk dan konsep blog.  Setiap hari pelajar akan diberikan dua tugasan dan bila siap beliau akan semak dan sunting entri pelajar-pelajar.  Tetapi, jangan risau, tugasan semuanya bukanlah kena buat tergesa-gesa.  Sifu pun tidak akan memaksa pelajar-pelajar untuk siapkan tugasan.  Ikut pada kadar kemampuan dan masa pelajar itu sendiri.  Dan yang pentingnya beliau akan sentiasa memberi semangat kepada pelajar-pelajar yang perlahan macam saya ni. Beliau juga akan buat promosi blog pelajar-pelajarnya di facebook supaya trafik blog kita meningkat.  Bila trafik bertambah laju bertambah, laju jugalah semangat pelajar untuk menulis.

Pelajar-pelajar juga akan sentiasa dibantu dengan tips yang berkaitan dengan tajuk blog masing-masing.  Jadi bila idea tersangkut, cepat-cepatlah minta bantuan sifu.  Sebagai seorang mentor yang berpengalaman dalam bidang penulisan, dia banyak sangat membantu saya dengan idea-idea dan cara menulis.
Setelah mengikuti kelas online ini, saya rasa memang cukup berbaloi mendaftar diKelas Asas Blog dan Penulisan bersama Puan Masayu.  Bukan kerana setakat ilmu menulis blog yang diperolehi tetapi juga kerana matlamat akhir kelas ini.  In shaa allah di pengakhiran kelas ini sifu akan membantu pelajar-pelajar untuk menerbitkan sebuah ebook.  Saya tak pernah impikan yang saya akan ada ebook sendiri dan rasanya tidak akan dapat melakukannya sendiri tanpa ilmu dan bimbingan dari sifu saya ini.  Saya amat menyarankan sesiapa yang ingin mencuba menulis blog dan belajar asas penulisan cepat-cepatlah mendaftar di Kelas Asas Blog dan Penulisan bersama Puan Masayu Ahmad.  Bayarannya berpatutan dengan ilmu yang bakal dipelajari dari seorang sifu yang tidak pernah kedekut ilmu.  


Daftar sekarang

RM130 sahaja





Persediaan asas bekerja dari rumah.

Baca ebook www.janawangdirumah.com untuk persediaan sebelum
manakala ebook super wahm dan super mom adalah situasi selepas bergelar wahm dan cabarannya.
                                     Klik di sini http://superwahmsupermom.blogspot.com/



Harga RM45

Kalian bayar terus untuk ebook Jana Wang Di Rumah di www.janawangdirumah.com

Baki RM25 bayar di sini ya



Ulasan/ Pandangan

Hasnita Syawal-penulis, wartawan Majalah Pa & Ma, Kumpulan Karangkraf Sdn.Bhd



Ulasan/ Pandangan 1
Hasnita Sawal-penulis/wartawan Majalah Pa&Ma, Kumpulan Karangkraf Sdn.Bhd.

Syukur Alhamdulillah akhirnya saya berjaya menghabiskan membaca ebook yang penuh perkongsian ilmu ini. Bermula daripada muka surat pertama hingga terakhir saya rasa terbawa bersama dengan setiap kisah ibu-ibu yang berjaya menggalas kerjaya sebagai WAHM, SOHO dan sebagainya

Biarpun nama berbeza tetapi hakikatnya tugas adalah sama. Sejujurnya saya sendiri berasa cemburu dengan kelebihan yang dikecapi ibu-ibu bekerja dari rumah. Bahkan hakikatnya saya sendiri telah lama menyimpan hasrat tersebut, cuma masih tiada kekuatan untuk menggapainya.
Namun setelah mengetahui pengertian bekerja dari rumah, panduan, cabaran, halangan, dugaan, kemanisan dan kelebihan dapatlah saya membuat kesimpulan bahawa tiada jalan mudah untuk mencapai kejayaan namun ia bukan perkara yang mustahil asalkan kita tahu garis panduan yang betul seperti yang tercatat di dalam ebook ini.


Siapa kata tugas sebagai suri rumah yang bukan sahaja menguruskan rumah tangga bahkan ada yang memiliki perniagaan secara online satu tugas yang mudah? Mereka yang sudah menggalas tanggungjawab tersebut sahaja mengetahui susah senang bekerja dari rumah.
Jadi jangan pandang sebelah mata kepada wanita bergelar suri di rumah apatah lagi yang turut mempunyai kerjaya profesional seperti usahawan, penulis, penterjemah dan sebagainya lagi.
Justeru itu ebook ini amat disarankan kepada semua wanita yang bergelar ibu dan bakal ibu agar lebih berfikiran terbuka dan bercita-cita ntuk menguruskan rumah tangga dengan teratur, mengasuh sendiri anak-anak dan dalam masa yang sama tetap menyumbang kepada ekonomi negara.


Secara peribadi saya berasa isi kandungan ebook yang penuh informasi ini patut dimiliki oleh semua wanita sama ada yang bekerja di luar mahupun di rumah. Ia memberikan inspirasi, pengajaran dan garis panduan yang berguna untuk bergelar seorang WAHM.
Selari dengan perkembangan internet tanpa sempadan, saya rasa semua wanita boleh terus membuktikan kehebatan biarpun berpejabat di rumah. Dalam masa yang sama kejayaan yang dikecapi bukan sekadar di pejabat semata-mata tetapi kejayaan secara total apabila berjaya membesarkan anak-anak dengan air tangan sendiri. Itu yang lebih penting.


Bukankah seorang ibu itu guru pertama yang terbaik untuk anak-anak! Saya percaya jika anda wanita yang masih dalam dilema antara memilih kerjaya atau rumah tangga maka selepas membaca ebook ini, dengan izin Allah SWT anda dapat membuat keputusan lebih tenang dan tepat. In Shaa Allah.


Memetik kata-kata penulis, saya akui wanita patut kembali kepada fitrah sebagai pengurus rumah tangga yang hebat di rumah namun lebih berwawasan, bercita-cita tinggi dan mampu menjadi inspirasi kepada wanita lain.
Malahan senarai apa yang boleh dibuat oleh suri selepas memilih untuk berhenti bekerja dapat membantu mengurangkan stres sesetengah daripada kita dengan persoalan "apa saya nak buat lepas ni"?
Usah berlengah lagi duhai wanita, segera dapatkan ebook ini! Semoga selepas ini kita dapat mengurangkan pelbagai masalah berkaitan penjagaan anak-anak, masalah kesesakan jalan raya, masalah rumah tangga porak peranda dan seribu satu macam masalah lagi. Paling penting kita menjadi wanita yang disayangi oleh suami, anak-anak dan paling utama Allah SWT.
Ebook Super WAHM, Super Mom wajib dimiliki oleh semua wanita hebat di luar sana!

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin