Thursday, February 28, 2013

Lagi strategi bisnes Rasulullah

Teks: Masayu Ahmad
Sumber: Buku Strategi Pemasaran Cara Rasulullah


Alhamdulillah, terima kasih Allah atas kurnia pagi ini, terima kasih Allah atas segala kasih sayang, rezeki dan nikmat kehidupan. Sudah Jumaat di sini, kanak-kanak riang mash bergolek sakan di tempat tidur. Lena dalam tilam empuk dan gebar tebal. Lauk sudah dipanaskan, semalam saya masak gulai ayam kelate, dan semalam juga adalah hari ke-7 tahlil arwah tok mek. Arif membawa pulang dua plastik lauk yang dikirim. Jadi banyak juga lauk pagi ini untuk sarapan, alhamdulillah. Rezeki tidak pernah putus, itulah salah satu keistimewaan tinggal bersama orang tua.

Selamat berhujung minggu kalian yang berada di zon timur, timur. Rutin bermula pagi ini dengan baik sekali. Hujan juga sudah reda selepas beberapa hari tidak henti hujan. Suasana sungguh harmoni, sesekali kedengaran kenderaan lalu lalang.

Rutin pagi bermula dengan baik sekali. Alhamdulillah saya meneruskan momentum manuskrip seperti biasa.

Ebook ini akan terbit secara rasmi 25 Mac 2013, salah satu bab yang akan saya sentuh ialah perubatan atau rawatan kesihatan mengikut kaedah Islam. Ia adalah lebih menyeluruh.

Apa kepakaran saya?

Pakar lah sangat kan, hehe. Saya adalah kelulusan kewartawan, dari Universiti Sains Malaysi, minor dalam pengurusan. Pernah dilantik sebagai Ketua Editor, Penolong Editor, Pengurus Pemasaran untuk Berita Kampus iaitu ia adalah projek utama bagi pelajar kewartawanan tahun akhir.

Kemudiannya saya menjalani latihan praktikal di Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd di majalah Dewan Kosmik, iaitu majalah sains dan teknologi.

Kerjaya pertama saya sebagai wartawan di Mingguan Wanita, yang ini paling lama, selain menulis artikel/berita kemasyarakatan, bisnes, dekorasi, masakan dan banyak lagi, ruangan tetap saya ialah kecantikan, kesihatan, die dan juga pengelola ruang cerpen dan puisi. Jika kalian selak Mingguan Wanita, yang berwarna merah itu masih ada ruangan tetap iaitu Cantik Di Mata, Cantik Di hati dan juga Diet.

Saya suka dua kolum ini, kerana dari situ selalu ke program/majlis berkaitan kecantikan, spa, produk baru, usahawan kecantikan/ kesihatan dan banyak lagi. Dan sudah tentu kepakaran utama saya adalah di situ. Blog pertama saya juga fokus kepada penulisan ini http://masayuahmad.blogspot.com/, trafik masih lagi menggebu di situ, bahna sangat banyak dan tahun ini saya mulai mengeluarkannya dalam bentuk ebook.


Ok, mahu sambung kerja dahulu sebelum saya sentuh tajuk entri hari ini 'stratei bisnes Rasulullah'


Buku ini saya berikan percuma sahaja dengan pembelian buku saya. Terdapat enam pilihan pakej promosi yang sedang berjalan. Dan saya baru saya order lagi untuk buku ini atas sambutan yang baik sekali. Jadi beli mana-mana pakej eboo/buku saya, kalian sudah memilki percuma sahaja buku bonus di atas

Pandangan tentang ebook super wahm super mom


Pakej 1 RM25


Pakej 2
 RM30


Pakej 3 
RM50


Pakej 4 RM60

Pakej 5 RM95



Alhamdulillah, terima kasih Allah atas segala kasih sayang, rezeki dan nikmat kehidupan. Sudah Jumaat, di sini kanak-kanak masih bergolek sakan. Lauk sudah dipanaskan gulai ayam ala kelate, ada juga rezeki tahlil semalam, jadi ada dua lauk pagi ini. Selamat berhujung minggu kalian yang berada di zon timur. Rutin bermula pagi ini dengan baik sekali. Hujan juga sudah reda, suasana pagi sungguh harmoni. Alhamdulillah. Masayu Ahmad masih meneruskna momentum sentuhan manuskrip seperti biasa.

Wednesday, February 27, 2013

Rutin adalah berbeza sebelum dan selepas ada anak ;)


lihat di sini keterangan lanjut


Kerjaya pertama saya selepas menamatkan pengajian adalah sebagai executive bank di HSBC Data Processing Centre di Cyberjaya pada tahun 2003. Dalam masa setahun dan menjadi process specialist dalam team berkenaan, saya berpeluang mempelajari selok belok customer service, berurusan dengan pelanggan bank di UK secara online dan di telefon, menghubungi pihak bank antarabangsa lain yang terlibat dalam urusan pemindahan wang dan bertanggungjawab melatih executive baru dalam proses berkaitan.
Pendedahan terhadap kemahiran customer service ini memberi semangat untuk saya memulakan perniagaan kraftangan perkahwinan secara online. Saya memulakan perniagaan maya bungatelur.com secara rasmi dari rumah pada tahun 2006 setelah berhenti kerja. Saya juga suka berkongsi pengetahuan dan berkemampuan mengajar orang lain yang berminat. Ini membolehkan saya menjadi tenaga pengajar untuk kelas bunga telur dan kelas decoupage.

Rutin adalah berbeza sebelum dan selepas saya mempunyai anak. 3 tahun pertama saya memulakan perniagaan, jadual kerja harian lebih bebas kerana saya cuma perlu memikirkan diri sendiri dan suami. Ada masa di mana saya sibuk menyiapkan tempahan, kami akan makan di luar atau saya boleh mengenepikan dulu urusan kerja rumah. 

Tetapi apabila sudah mempunyai anak, jadual berubah mengikut peringkat usia anak. Saya tidak mempunyai pembantu rumah dan tidak pernah menghantar anak ke pusat jagaan. 2 tahun pertama membesarkan anak, saya cuma mampu mengambil tempahan untuk 2-3 pelanggan saja. Selebihnya saya akan mengajar kelas decoupage atau kelas bunga telur 1-2 kali sebulan di hari minggu di masa suami dapat membantu menjaga anak. Waktu malam selepas anak tidur, saya gunakan untuk mengemaskini blog, laman facebook bisnes dan menjawab pertanyaan dari email pelanggan.
Sumber: Ebook Super Wahm, Super Mom

Dapatkan naskah ini, klik di sini untuk beli http://superwahmsupermom.blogspot.com/
                                                                    http://superwahmsupermom.blogspot.com/

5 cara mengekalkan motivasi setiap hari-tips wahm, sahm

Teks: Masayu Ahmad



Hari ini sudah 28.2 2013 Alhamdullah, anak-anak semua sudah di tempat mencerap ilmu. Ibu masih di rumah berjuang dengan tugas harian. Berikut 10 cara untuk kekal bertenagan dan bermotivasi.

1. Selalu ingatkan diri semua tugas yang banyak menanti adalah amanah dan perlu selesaikan sebelum tutup mata, sama ada tutup mata jangka masa pendek malam hari atau jangka masa panjang ;)

2. Kekalkan dalam fikiran mahu buat terbaik, terbaik dan terbaik. Walaupun kadangkala kita rasa masih banyak kekurangan.

3. Selalu reward kepada diri sendiri apabila menyelesaikan tugas ynag kecil. Seperti ambil masa bertenang, menikmati sarapan enak seorang diri, beli barang kegemaran, urut tradisional, bersauna dan banyak lagi.

4. Nikmati masa bersama anak-anak yang masih kecil. Ketika mereka mengamuk, ingin perhatian kita pula dalam keletihan, selalu ingatkan diri rupanya ibu kita dulu pun macam ini juga, dan apabila mereka besar, seorang demi seorang akan meninggalkan kita. ;)

5. Nikmati setiap perjalanan kehidupan dengan cara terbaik, buang jauh-jauh anasir negatif, fikiran negatif, kawan-kawan negatif.

Iklan!
Buku ini adalah percuma dengan setiap naskah pembelian ebook saya. Alhamdulillah beberapa naskah sudah dipos semalam. 
Pilihan pakej lain boleh di lihat di sini ya 
                                http://karya-masayuahmad.blogspot.com/2013/02/pakej-promosi.html

Sumber: Bab 3 ebook super wahm super mom
http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Sekarang apabila difikirkan semula baru saya sedar kenapa saya tidak suka bisnes. Sebenarnya ayah meninggal masa abang umur tujuh tahun dan saya dua tahun, kakak sulung pula masih di sekolah menengah. Mak pulak belajar setakat darjah empat sebab arwah atuk tak mampu. Untuk menyara kehipan, mak dan arwah nenek buat kuih dan hantar ke kedai kopi untuk dijual. Apabila saya di sekolah rendah, sebelum ke sekolah, mak selalu suruh hantar kuih ke kedai dan ambik dulang dan duit lepas balik sekolah. Entah kenapa, tapi saya rasa malu. Mungkin pada saya masa itu kerja jual kuih ni memalukan. Terukkan saya? Hingga sekolah menengah pun masih perasaan yang sama.

Apabila sudah besar, saya pernah tanya mak kenapa dia buat kuih, sedangkan sepupu dia yang juga kematian suami, yang langsung tak sekolah dan tak tahu tulis dan baca, boleh kerja di kilang dengan gaji yg lebih banyak dan dapat EPF. Kenapa mak tak nak kerja kilang? Mak jawab


“Rumah kita kan depan laut, aku takut nanti kalau aku tak ada di rumah, hangpa akan mandi laut dan mati lemas’.
Hmmmm..terdiam panjang masa tu. Sekarang ni baru perasan yang rupanya mak ni bekerja dari rumah dan bisnes sendiri sebab dia mahu pastikan anak-anak dia sentiasa depan mata dan selamat. Satu pekerjaan yang ramai ibu2 masa kini yang memegang ijazah, masters dan PHD impikan 


Berbalik pada kisah saya. Selepas Diploma Sains Komputer di UTM, saya terus ke US untuk sambung ijazah. Nak dijadikan cerita, berjumpa pulak jodoh di sana. Lepas habis pengajian, saya dan suami nekad untuk bekerja dan menetap di US. Niat untuk kumpul duit supaya bila balik Malaysia tak perlu berhutang untuk beli rumah dan kereta. Selepas 11 tahun baru lah terbuka hati untuk pindah ke Malaysia demi keluarga tercinta.


http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Sumber: Bab 3 super wahm super mom

Tekanan urus rumahtangga
Pada mulanya memang sukar. Tekanan dengan kerenah 4 orang anak (dulu semua hantar taska). Saya perlu uruskan kerja rumah, siapkan tempahan, pentadbiran perniagaan dan nak menahan perasaan terperap dalam rumah. Saya menghadapi masalah kemurungan hampir enam bulan, alhamdulillah saya ada ramai sahabat seangkatan yang beri sokongan.


Dan sekarang selepas dua tahun lebih menjawat jawatan WAHM, saya sudah boleh sesuaikan diri. Malah saya tidak akan berfikir dua kali untuk menolak sebarang jawatan lain yang ditawarkan pada saya yang akan menyebabkan saya terpaksa kembali ke dunia pekerjaan 9-5.
Ya, saya masih tepuk dahi dengan kerenah anak anak, tak dapat cuti sakit bila demam selsema dan urut pinggang lepas buat kerja rumah tapi yang penting sekarang adalah kepuasan yang saya dapat. Tidak semua orang dapat merasa untuk dibayar bila hobi di rumah di samping anal-anak tersayang.



http://www.kedaibukuonline.biz/index.php/tempahan

Alhamdulillah, pagi yang penuh keterujaan

Bakal terbit 25 Mac 2013, Insya-Allah

Ebook 30 Tips Sihat Ibu Hamil & Pantang



Nantikan ya ;)


Ulasan Ebook Jana Wang Di Rumah

Bagi kalian yang sudah memiliki ebook jana wang di rumah, saya buka kepada 20 penyertaan sahaja. Siapa cepat dia dapat ya.

Tulis pandangan kalian ebook saya www.janawangdirumah.com


Hadiah untuk ulasan/pandangan ini, akan mendapat ebook terbaru saya, Ebook Super Wahm, Super Mom

Bagi pandangan/ ulasan terbaik akan dapat pula Ebook Mula Bisnes Butik


Jadi bukan dapat 1 tetapi dapat dua.

Untuk dapat atau layak dua bonus, hanya satu pandangan atau ulasan sahaja yang menerimanya.

Ulasan ini secara rasmi dibuka sekarang, hantarkan penyertaan kalian terus ke email
masayu2010@gmail.com

Selamat mencuba ;)


Tuesday, February 26, 2013

Rahsia bisnes Siti Khadijah

Teks: Masayu Ahmad
Foto: Mat Ali (sepupu saya)

Cantik tak gambar di atas, inilah kampung saya, masya-allah ia mengamir memori ketika zaman kanak-kanak. Saya selalu meniti titi itu untuk naik ke atas bot. Ada titi lebar, kecil dan sebagainya. Kalau ada yang lebar kami kanak-kanak suka berlari-lari atasnya

Lihat titi itu, kalau mahu naik ke atas bot itu perlu pandai, kalau titi kecil yang ada tiga buluh sahaja, perlu berhati-hati. Ia pengalaman seronok. Jika ayah pulang dari laut membawa ikan yang segar bugar. Kami makan dengan mewah hasil laut. Kami tidak mewah dengan wang ringgit, tetapi kalau hasil laut memang kami mawah. Sebutlah apa sahaja jenis ikan, akan dibawa pulang banyak dan segar. Itu kenangan lalu yang segar dan dibawa sampai bila-bila. Apa pula kenangan anak-anak kecil di usia kecil mereka.

Saya suka ikan kerisi bakar, ikan kerisi yang besar dan lemak. Dibakar dengan bara tempurung kelapa. Makan pula nasi panas yang dihidang bersama sayur lemak kacang panjang. Balik sekolah tentunya lapar, tanpa sempat buang baju, terus ke dapur cari nasi. Aduhai, aduhai saya sudah rindu arwah emak. Al-Fatihah.

Tinggal hanya ayah, yang jasanya perlu saya balas sebaik mungkin, tetapi saya berusaha setiap masa. ;(

Masayu Ahmad, berusalah sebaik mungkin ;)

Mengambil tajuk di atas, saya mahu tulis beberapa nota, rahsia bisnes siti khadijah, sebab lihat gambar kampung, terus ingat ayah, uhuk, nanti saya sambung ya.




Hari ini sudah 27.2.2013, alhamdulillah, untuk bulan Mac, saya berusaha meneruskan momentum penulian.

Monday, February 25, 2013

Strategi Pemasaran Gaya Rasulullah


Buku percuma untuk hari ini, siapa mahu buku ini, boleh mesej saya di fb,

Pagi terhebat buat wahm

Teks: Masayu Ahmad



Alhamdulillah sudah 26 feb, ok ada banyak persoalan bagaimana mahu mula? Saya memang banyak menerima soalan asas ini.

1. Saya tidak tahu mula dari mana.

2. Apa jenis pekerjaan boleh mula dari rumah?


Terdapat banyak kriteria atau faktor menentukan apa jenis kerja atau bisnes yang sesuai untuk dimulakan. Setiap orang adalah tidak sama, jadi perkara berikut adalah analisa awal untuk bermula.

1. Apa latarbelakang pendidikan.

2. Pengalaman kerja/ bisnes.

3. Kemahiran yang ada.

4. Minat

5. Pilih bidang dan mentor

Empat faktor yang ini sangat penting, sebelum memilih. Ok saya berikan contoh saya untuk jawapan analisan di atas.


1. Pendidikan- graduan komunikasi, kewartawanan

2. Pengalaman-wartawan, penulis, pegawai pendidikan

3. Menulis, menerbit, menyunting, bisnes skala kecil

4. Minat-menulis

5. Saya ada dua bidang, iaitu penulisan bisnes skal kecil, kedua-dua bidang ini saya ada mentor. Penulisan pula sangat berkait rapat dengan kajian dan penyelidikan bisnes skala kecil, wahm, soho dna iks. Jadi ia saling melengkapi.


Kembangkan pula kepada dua pendapatan.

1. Pendapatan aktif- pendapatan aktif sangat penting untuk menyara kos kehidupan, perbelanjaan, hutang dan sebagainya. Ia adalah matlamat jangka pendek.

2. Pendapatan pasif- Iaitu pendapatan jangka panjang dan juga pelan persediaan persaraan. Royalti buku yang akan saya terima sehingga saya tutup mata. Walaupun saya sudha tidak ada kudrat selagi buku diterbitkan dijual, saya masih menikmati hasil.

Ok, jadi untuk memudahkan kalian, saya sudah tulis dengan terperinci, baca buku Jana RM Dari Rumah, baca banyak kali, kerana ada perkongsian pengalaman dari mereka yang sudah mula.

Harga sebenar untuk tiga buku/ebook ini adalah RM85, harga ini adalah promosi sehingga 10 Mac sahaj, kalian hanya bayar RM50
Klik di sini untuk keterangan lanjut:http://jana-wang-di-rumah.blogspot.com/


Ini pula terbaru dari saya, super wahm super mom


singgah sini untuk keterangan lanjut tentang ebook ini http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Super Wahm, Super Mom

Bab 1: Apa itu wahm, sahm, soho
Bab 2; Mengambil keputusan bekerja dari rumah
2.1 Sudah tidak ada hati bekerja
2.2 Persediaan asas
2.3 Langkah bijak Aida Fadzlin sebelum berhenti kerja
2.4 Puan M berkongsi dilema

Bab 3: Kisah Inspirasi Wahm, Soho
3.1 Norhanita Bahrom. Gobok Boutique
3.2 Fauziah Ahmad,
3.3 Farah Hafizah
3.4 Norazizah Ruslan-Business & health advisor
3.5 Lyna Noh - Malaysian Mums Biz Network
3.6 Faziatun Nisa Chocville Online Choc Boutique
3.7 Durra Mohamed Jamri
3.8 Hani Arziana-SoHoIBU
3.9 Noor Hidawati
3.10 Harlinda Halim-Malaysian Work-At-Home-Mom Community
3.11 Nadzura Sabry


Bab 4: Cabaran bekerja dari rumah dan solusi
4.1 Bekerja di rumah tanpa pembantu
4.2 Urus stres dengan super gembira
4.3 Cabaran bekerja dengan anak kecil
4.3 Norhafizah Madzlan-cabaran mengurus enam anak
4.4 Zaila, berkorban kerjaya demi keluarga
4.5 Norain Kanafi


Bab 5: Tips sukses urus masa
5.1 Pengurusan masa untuk wanita
5.2 Ibu super sibuk, tips terapi diri
5.3 Urus masa keluarga
5.3 Sibuk yang fleksibel

Bab 6 : Tips urus tenaga super mama
6.1 Tenangkan diri, jangan stress, stres!
6.2 Fokus kepada matlamat
6.3 Rawat dan rehat

Bab 7: Tips urus rumah tangga

7.1 Mengawal semangat yang teruk
7.2 Perlukah pembantu rumah?
7.2 Cari kelainan untuk segarkan urusan rumahtangga
7.3 Kelaziman surirumah yang menyeronokkan

Bab 8: Tips motivasi surirumah terhebat
8.1 Setiap orang ada satu kisah
8.2 Bekerja dengan jiwa
8.3 Mengekalkan momentum motivasi
8.4 Kisah teladan sepanjang zaman
Bab 2: Super wahm, super mom
Saya meneruskan rutin pada bulan-bulan sibuk, saya akan bekerja sehingga malam dan juga berlarutan pada hujung minggu. Politik pejabat yang kadang-kadang tidak masuk akal, kerenah rakan pejabat, menempuh kesesakan jalan setiap hari, berulang alik dari rumah, pejabat, rumah pengasuh dan sekolah anak yang mengambil masa yang panjang.
Kesemua tersebut adalah ahak berjauhan antara satu sama lain, saya boleh berada di dalam kereta dan di atas jalan raya sehingga 3 jam lamanya, bayangkan. Cabaran menguruskan anak-anak seorang diri, kerana suami bekerja di Singapura. Awal pagi suami sudah keluar rumah, malam barulah nampak muka. Keluara semua di kampong, saudara mara juga jauh, agak susah untuk meminta bantuan. Jadi sedikit sebanyak membuatkan hati dan badan saya semakin letih, layu, kusam dan yang sewaktu dengannya


Untuk tempahan ebook ini, klik di sini
http://superwahmsupermom.blogspot.com/





Segar bugar, alhamdulillah

Teks: Masayu Ahmad

Hujan lebat sejak menjengan petang, kini sudah reda. Di dapur sudah siap sup tulang satu periuk. Hari ini 25.2.2013, alhamdulillah saya berjaya mengotakan janji diri sendiri, terbit dengan rasmi ebook super wahm, super mom, alhamdullillah.

Hari ini bermula pula untuk ebook ke tiga bagi tahun 2013. Insya-Allah harapnya saya dapat bergerak laju sepantas masa. Maksudnya jika selesai akhir tahun 2013, maka selesai juga ebook/buku sebanyak 12. Itulah sasaran bulanan dan tahunan saya. Ok tips penulisan untuk hari ini.

1. Letakkan sasaran penulisan harian, maksudnya 1 hari sebanyak 10 mukasurat minima. Jadi 10 hari sudah 100 muka surat, kalau 15 hari sudah 150 muka surat.

2. Menulis perlu konsisten setiap hari.

3. Tetapkan jadual menulis, ada penulis suka malam hari, ada juga pagi hari. Saya sekarang ini masih tidak menentu. Saya mahu sasarkan jam 4 hinga 7 pagi selesai 10 muka surat setiap hari.

3. Maksudnya pada setiap 16 hingga 20 hb saya sudah masuk kepada fasa sesi menyunting. Dan sepatutnya saya perlu lebih awal sebulan. Katakanlah mahu terbit bula 2 bulan satu sudah dalam proses penyuntingan. Saya masih berlari untuk mengejar sasaran lebih laju.


Sunday, February 24, 2013

15 wahm terhebat-baca perkongsian mereka!

Alhamdulillah, hari ini secara rasminya seperti yang dijanjikan 25.2.2013. Terima kasih Allah ;)

Oleh: Masayu Ahmad
Alhamdulillah, dengan limpah dan kurnianya pada tanggal 24. Feb.2013, akhirnya saya dapat menyudahkan juga satu lagi ebook super wahm, super mom. Perasaan lega dan teruja, kerana untuk tahun ini saya sudah kembali fokus kepada penulisan.

Pembaca disayangi Allah sekalian,
Selagi mana Allah memberikan saya rezeki dalam bentuk idea yang mencurah, maka selama itulah saya akan meneruskan daya juang dalam penulisan. Ini sahaja yang mampu saya tinggalkan agar seciput usaha ini mampu memberi motivasi dan inspirasi kepada lebih ramai diluar sana.

Catatan ibu, isteri dan wanita,
Selagi mana wanita itu bergelar isteri dan ibu, maka rumahlah tempat terbaik untuk kita kembali. Kembalikan kegemilangan wanita di zaman Rasulullah, dengan trend perkembangan internet memberangsangkan kita mampu lakukan sesuatu. Sesuai dengan fitrah dan tuntutan dalam Al-quran dan sunnah, kita kembali ke tempat asal namun bukan sekadar duduk dalam tempurung. Usaha kita, kerana mahu mengembalikan pesona didikan anak-anak bermula dari hasil air tangan ibu. Insya-Allah, saya percaya wanita-wanita yang berkongsi pengalaman di dalam ebook ini adalah wanita hebat yang sudah punya keputusan dan pilihan yang tepat. Dan saya juga amat yakin, kalian yang membaca ini juga akan mengambil langkah dan jalan yang sama. Semoga kita sama-sama meraih kejayaan dunia dan akhirat


Sumber Bab 8:

Kisah teladan sepanjang zaman
Pada satu hari, Rasulullah s.a.w. menjenguk Fatimah yang sedang menggiling tepung. Pada ketika itu anak sedang menangis, maka Rasulullahbertanya sebabnya.

Fatimah menyatakan, dirinya menangis keranan kepenatan menjalankan tugas sebagai surirumah. Fatimah mengadu kepada ayahnya bahawa dia ingin sekali mempunyai seorang pembantu yang boleh meringankan bebannya melaksanakan kerja di rumah.

Mendengar kata-kata dan permintaan anaknya itu, Rasulullah berkata, ``Sesungguhnya Allah ingin mencatatkan kebaikan, menghapuskan keburukan dan mengangkat darjatmu jika engkau menunaikan tugas-tugas seharianmu sebagai seorang isteri.''

Rasulullah bersabda lagi bahawa seorang wanita yang dapat berperanan sebagai isteri yang baik bagi suaminya, serta sebagai ibu yang baik bagi anak-anaknya, maka Allah memberinya darjat yang sangat mulia.
Baginda juga bersabda, seorang ibu yang meletakkan minyak di rambut anaknya dan kemudian menyikatnya serta mencuci pakaian mereka, maka pahala yang diperoleh adalah seperti amalan memberi makan kepada seribu orang yang lapar, dan memberi seribu pakaian kepada oran yang tidka mempunyai pakaian.
Cukup besar kasih sayang Allah kepada wanita, dan sekiranya dilakukan dengan ikhlas mereka mendapat pahala berganda di sisi Allah s.w.t

Nasihat yang diberikan oleh Rasulullah kepada Fatimah itu seharusnya dijadikan iktibar terbaik kepada kaum wanita yang bergelar isteri dan ibu.
Maka bergembiralah bagi kita yang memilih untuk berada di rumah dan mengembalikan peranan tradisional wanita malah ia adalah tugas terbaik yang dinyatakan dalam al-quran.


sila ke sini untuk keterangan lanjut http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Super Wahm, Super Mom

Bab 1: Apa itu wahm, sahm, soho
Bab 2; Mengambil keputusan bekerja dari rumah
2.1 Sudah tidak ada hati bekerja
2.2 Persediaan asas
2.3 Langkah bijak Aida Fadzlin sebelum berhenti kerja
2.4 Puan M berkongsi dilema

Bab 3:  Kisah Inspirasi Wahm, Soho

3.1 Norhanita Bahrom. Gobok Boutique
3.2 Fauziah Ahmad, 
3.3 Farah Hafizah 
3.4 Norazizah Ruslan-Business & health advisor
3.5 Lyna Noh - Malaysian Mums Biz Network
3.6  Faziatun Nisa Chocville Online Choc Boutique
3.7 Durra Mohamed Jamri 
3.8 Hani Arziana-SoHoIBU
 3.9 Noor Hidawati
3.10 Harlinda Halim-Malaysian Work-At-Home-Mom Community
3.11 Nadzura Sabry


Bab 4: Cabaran bekerja dari rumah dan solusi
4.1 Bekerja di rumah tanpa pembantu
4.2 Urus stres dengan super gembira
4.3 Cabaran bekerja dengan anak kecil
4.3 Norhafizah Madzlan-cabaran mengurus enam anak4.4 Zaila, berkorban kerjaya demi keluarga

Bab 5: Tips sukses urus masa
5.1 Pengurusan masa untuk wanita
5.2  Ibu super sibuk, tips terapi diri
5.3 Urus masa keluarga
5.3 Sibuk yang fleksibel

Bab 6 : Tips urus tenaga super mama
6.1 Tenangkan diri, jangan stress, stres!
6.2 Fokus kepada matlamat
6.3 Rawat dan rehat

Bab 7:  Tips urus rumah tangga

7.1 Mengawal semangat yang teruk
7.2 Perlukah pembantu rumah?
7.2 Cari kelainan untuk segarkan urusan rumahtangga
7.3 Kelaziman surirumah yang menyeronokkan

Bab 8: Tips motivasi surirumah terhebat
8.1 Setiap orang ada satu kisah
8.2 Bekerja dengan jiwa
8.3 Mengekalkan momentum motivasi
8.4 Kisah teladan sepanjang zaman

Saturday, February 23, 2013

14 hari sahaja lagi ')

                             Singgah sini ya untuk keterangan lanjut: http://jana-wang-di-rumah.blogspot.com/

Ulasan 2-Buku Jana RM Dari Rumah

http://jana-wang-di-rumah.blogspot.com/

Assalamualaikum & Salam sejahtera,
Akhir-akhir ni, semakin ramai yang bertanya kepada saya tentang cara-cara memulakan bisnes dari rumah, langkah-langkah yang harus diambil, tips-tips pemasaran online dan sebagainya. Sebagai seorang yang suka berkongsi apa jua ilmu yang diperolehi, saya rasa amat bertangunggjawab untuk meningkatkan lagi ilmu dalam bidang ni.

Beberapa hari lepas, Allah telah membuka jalan untuk saya berkenalan dengan penulis, Masayu Ahmad. Beliau merupakan penulis buku yang bertajuk “Jana RM Dari Rumah”. Sebenarnya, buku ni saya beli dah lama, dari akhir tahun lepas. Sudah dibaca sekali, akan tetapi, selepas dapat berkenalan dengan penulis buku ni, saya baca lagi sekali.

Selepas membacanya, saya dapati kandungan buku ni, amat sesuai untuk sesiapa sahaja pun yang ingin memulakan bisnes dari rumah. Ia merupakan satu buku permulaan. ’1st step towards home business’. Ia bukan sahaja memberikan pembaca informasi tentang bagaimana nak mula, malahan tips-tips serta idea-idea bisnes dari rumah disertakan juga.

Boleh dikatakan buku ni amat lengkap untuk sesiapa sahaja yang sudah ada niat untuk menjana pendapatan sampingan dari rumah. Buat saya yang dah 3 tahun lebih buat perniagaan sepenuh masa hanya dari rumah, tidak dapat dinafikan yang buku ni boleh dan akan membantu sesiapa sahaja.

Tapi adakah buku ni lengkap dari segi tips-tips khusus mengenai satu bidang yang ingin diceburi? Tidak sama sekali. Ini adalah kerana tips/informasi yang dikongsikan dalam buku ini lebih kepada bisnes dari rumah secara umum. Akan tetapi, walaupun secara umum, ia banyak menyentuh bisnes melalui internet.

Pada saya, asas bisnes mesti kukuh. Banyak yang gagal kerana asas tidak kukuh. Kalau sekadar ingin berbisnes kerana ingin kaya dan banyak duit, saya berani jamin, bisnes anda, kalau dapat jana pendapatan pun, tidak akan pergi jauh.

Di sini, saya ingin tekankan dari pandangan saya pula, kenapa saya berkata ianya tidak akan pergi jauh.

Pertama sekali niat mesti betul. Jangan sekali-kali jadi hamba duit. Jangan sekali-kali buat duit sebagai matlamat hidup, atau matlamat bisnes. Besar kemungkinan, kerana duit menjadi matlamat, kita akan mula fikir bagaimana nak untung lebih. Kalau berniaga nasi ayam kita akan mula kurangkan nasi, kurangkan ayam, tapi harga kita naikkan seposen. Kerana kita tahu, bila kita kurangkan nasi dan ayam, kita boleh jual kepada lebih ramai orang.

Nanti lama kelamaan, orang ramai akan dapat rasa yang nasi ayam anda terlalu mahal, atau quantity nasi terlalu sikit. Sup tawar kerana kurangkan garam (Saya tahu sihat, tapi kalau da mcm hirup air paip buat pe) dan sebagainya. Kalau anda buat kan duit sebagai matlamat utama, syaitan mula berbisik untuk menghalalkan yang haram. Da mula nak guna pelaris dan pergi jumpa bomoh. Syirik tu semua!

Jadi, macam mana agaknya nak dapatkan niat yang betul, supaya kita tidak terjerumus dalam kancah maksiat?

No. 1, kalau sebelum ni niat buat bisnes pasal nak kaya, gi ubah. Tukar kepada “Saya nak berbisnes pasal nak hantar mak & ayah saya gi haji setiap tahun” Dan niat tu mesti IKHLAS. Baru Allah akan buka jalan.

Lepas tu, da ada niat, mesti ada MINAT. Okay, tentang minat ni, saya post di lain masa. Buat masa skarang, nasihat saya, grab lah satu copy “Jana RM Dari Rumah” oleh Puan Masayu Ahmad. Lepas sudah terbuka sket minda tu, boleh cari saya pula. hehehe

Sampai sini sahaja,

Wassalam,

Thursday, February 21, 2013

Keindahan bekerja di rumah, betapa cantiknya aturan Allah ;)

Teks: Masayu Ahmad

Sudah pun 2.31 tengahari 22.2.2013, wah cepat masa berlalu, saya masih lagi melakukan kerja-kerja akhir manuskrip, nantikan ebook super wahm, super mom, 25 hb sudah terbit secara rasmi. Berehat sehari saya akan bersambung pula ebook Mac 2013. Ya, tahun ini adalah kelahiran lebih banyak susunan manuskrip yang beratur beberapa tahun sudah semenjak 2008. 2013 ini sasaran saya adalah 12 bakal terbit dan juga saya mensasarkan 30 buku/ebook akhir 2014. Selepas selesai 30 ini barulah saya akan memulakan bengkel penulisan online dan offline atas permintaan ramai.  Ini KPI untuk 2013 dan 2014. Ia adalah bentuk pendapatan aktif dan pasif sebelum saya mencecah usia 35 dan dapat bersara awal. Tetapi menulis adalah diteruskan sehingga saya menutup mata. Selagi mana diberikan kesihatan yang baik dan usia yang perlu disumbangkan kepada masyarakat. Moganya usia ini direstui Ilahi, dan perjalanan ini semenjak 2008 sangat indah sekali.

Menyentuh tajuk di atas, keindahan bekerja di rumah. Sejak akhir, akhir ini saya sangat terkesan dengan kuasa usaha, nikmat dan sabar. Ia adalah gabungan paling hebat jika dicerap dan dipraktik. Saya dengan sandaran status bekerja di rumah, anak-anak kecil dan tinggal bersama mertua.

Tentu sekali ada yang berkata, eee.....tinggal denngan mertua?

Alhamdulillah, banyak nikmat yang saya perolehi tanpa sedar dan tidak. Rezeki tidak pernah putus, kecil atau besar, banyak atau sedikit itu adalah ukuran yang sangat subjektif. Apabila berpagi-pagi menyelesaikan memasak dan siapkan Arissa. Atuk dan mok begitu ceria melayan Arissa yang semakin petah bercakap. Arissa lah pencetu suasana. Sambil mulutnya muncung menyebut, mok, mok, mok, tuk, tuk, tuk. Aksi manja, bergurau senda, saya merasakan itulah kenikmatan paling dalam, melihat orang tua gembira.

Gembira masanya di isi melayan keletah cucu, gembira dan tiada kesunyian. Kita tidak tahu apa situasi kita apabila tua kelak. Tetapi gambaran yang nyata apabila kita bayangkan dari sekarang, sudikah anak-anak menjaga kita, sudikan anak cucu bersama kita, sudikan menanti memasak dan tinggal bersama kita. Jawapannya ada di tangan dan fikiran kalian sekarang. Situasi kalian kini bagaimana? Adakah ibu bapa berjauhan, lantaran mencari rezeki di bandar. Adakah ada ibu tua kesunyian, adakah ada ayah yang keseorangan. Kerana saya juga ada ayahanda yang tinggal keseorangan, dan saya masih juga lagi mencari keseimbangan untuk di sini dan di sana. Apakah nasib saya hari tua kelak, kerana saya tidak mampu berada di satu tempat untuk menjaga serentak ayah dan kedua mertua. Saya meletakkan ini atas dasar Allah sebaik-baik perancang, namun saya masih berusaha dengan cara terbaik untuk menjaga kebajikan ayah. Tentunya bersyukur kerana adik beradik yang lain juga mengambil berat perihal ayah. Selesai urusa manuskrip ini akan bersegera saya pulang ke rumah ayah. Insya-Allah.

Bagaimana mahu mula, saya keliru-tips wahm, soho


Salam kasih sayang, kami di sini sudah pun Jumaat, sudah hujung minggu. Pejam celik, pejam celik sudah sabtu, sudah jumaat, sudah isnin. Aduhai, aduhai masa memang laju berlari. Menu pagi ini sudha siap nasi lemak kasih sayang, ikan tenggiri, ikan billis, telur rebus, nasi daun pandan dan teh o panas. Semua sedang menjamur selera. Hanya Aiman sedang merengek-rengek  di kaki meja menunggu saya untuk mandi. Tak Apa ibu siapkan dahulu entri ini. ;)

Saya ada menerima banyak email dan pertanyaan, saya tidak mampu menjawab serentak namun saya cuba untuk jawab di sini agar lebih ramai bermanfaat. Juga sangat ramai surirumah di luar sana yang tidak tahu bagaimana mahu mula.

Ada berita baik untuk kalian, tetapi saya tidak boleh uar-uarkan lagi di sini, masih lagi di peringkat perbincangan. Untuk personal coaching memnag saya sudah mula di sini bagi yang benar-benar mahu bermuala. Saya hanya fokus bagi kalian yang benar-benar zero sahaja. Bagi yang sudah pandai gunakan blog dan facebook boleh hadiri banyak seminar yang sudah sedia ada ditawarkan oleh banyak pakar IM.

Bersambung ya, ada lagi yang mahu dikongsi;)
Promosi pakej ini sah sehingga 10 Mac 2013 Sahaja harga selepas ini RM85
Klik di sini untuk keterangan lanjut: http://jana-wang-di-rumah.blogspot.com/

Pandangan 1: Ebook www.janawangdirumah.com
http://jana-wang-di-rumah.blogspot.com/

Saya Azie dari Perak. Pertamanya, saya ingin mengucapkan terima kasih di atas artikel-artikel hebat dan berilmu untuk para pengunjung blog.
Banyak informasi dan pengetahuan yang saya perolehi sejak berjumpa secara tidak sengaja dengan blog tersebut terutamanya perihal yang berkaitan dengan wanita dan bekerja dari rumah.
Membaca tulisan di blog menyuntik semangat saya untuk kembali bangkit mencari diri sendiri. Panduan dan ilmu yang diberikan begitu bermanfaat untuk saya yang masih lagi teraba-raba mencari hala tuju untuk ke destinasi yang sebenarnya.
Terima kasih di atas perkongsian ilmu ini. Tujuan email ini adalah untuk memaklumkan yang saya berminat untuk mendapatkan buku yang bertajuk "JANA RM DARI RUMAH".
Sebelum ini saya sudahpun membeli ebook yang bertajuk "JANA WANG DI RUMAH"www.janawangdirumah.com.
Banyak informasi yang dapat memberi manfaat kepada saya melalui pembacaan ebook berkenaan. Apabila difikirkan kembali bukan tiada usaha tetapi kita yang tidak melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Di samping tiada fokus yang tinggi dan berterusan membuatkan segala apa yang kita lakukan sering tidak menjadi.
Itulah yang sering dihadapi oleh saya, kadang-kadang diri dalam dilema dan sampai satu tahap, sudah tidak tahu untuk buat apa-apa lagi. Mungkinkah saya yang gagal untuk merancang segala perjalanan hidup saya. Betul juga rasanya, minta maaflah kak mas panjanglah pula coretan. Sekadar ingin berkongsi rasa hati, saya sekarang dalam usaha untuk mencari kekuatan diri dalam memajukan diri untuk kehidupan yang lebih bermakna..
Apa-apapun, informasi dan ilmu yang dikongsi ini dapat memberikan saya peluang untuk mecapai apa yang dihajati. Apa yang penting praktikkan apa yang terkandung di dalam buku dan ebook sepertimana yang disarankan. 
Kita berusaha untuk mendapatkannya, terima kasih yang tidak terucap buat kak mas semoga terus dikurniakan Allah dengan idea dan ilmu yang lebih bermanfaat lagi untuk dikongsi bersama kami di luar. 
Wassalam, Azie Perak. 
Ulasan 2-Buku Jana RM Dari Rumah

http://jana-wang-di-rumah.blogspot.com/
Assalamualaikum & Salam sejahtera,
Akhir-akhir ni, semakin ramai yang bertanya kepada saya tentang cara-cara memulakan bisnes dari rumah, langkah-langkah yang harus diambil, tips-tips pemasaran online dan sebagainya. Sebagai seorang yang suka berkongsi apa jua ilmu yang diperolehi, saya rasa amat bertangunggjawab untuk meningkatkan lagi ilmu dalam bidang ni.

Beberapa hari lepas, Allah telah membuka jalan untuk saya berkenalan dengan penulis, Masayu Ahmad. Beliau merupakan penulis buku yang bertajuk “Jana RM Dari Rumah”. Sebenarnya, buku ni saya beli dah lama, dari akhir tahun lepas. Sudah dibaca sekali, akan tetapi, selepas dapat berkenalan dengan penulis buku ni, saya baca lagi sekali.

Selepas membacanya, saya dapati kandungan buku ni, amat sesuai untuk sesiapa sahaja pun yang ingin memulakan bisnes dari rumah. Ia merupakan satu buku permulaan. ’1st step towards home business’. Ia bukan sahaja memberikan pembaca informasi tentang bagaimana nak mula, malahan tips-tips serta idea-idea bisnes dari rumah disertakan juga.

Boleh dikatakan buku ni amat lengkap untuk sesiapa sahaja yang sudah ada niat untuk menjana pendapatan sampingan dari rumah. Buat saya yang dah 3 tahun lebih buat perniagaan sepenuh masa hanya dari rumah, tidak dapat dinafikan yang buku ni boleh dan akan membantu sesiapa sahaja.

Tapi adakah buku ni lengkap dari segi tips-tips khusus mengenai satu bidang yang ingin diceburi? Tidak sama sekali. Ini adalah kerana tips/informasi yang dikongsikan dalam buku ini lebih kepada bisnes dari rumah secara umum. Akan tetapi, walaupun secara umum, ia banyak menyentuh bisnes melalui internet.

Pada saya, asas bisnes mesti kukuh. Banyak yang gagal kerana asas tidak kukuh. Kalau sekadar ingin berbisnes kerana ingin kaya dan banyak duit, saya berani jamin, bisnes anda, kalau dapat jana pendapatan pun, tidak akan pergi jauh.

Di sini, saya ingin tekankan dari pandangan saya pula, kenapa saya berkata ianya tidak akan pergi jauh.

Pertama sekali niat mesti betul. Jangan sekali-kali jadi hamba duit. Jangan sekali-kali buat duit sebagai matlamat hidup, atau matlamat bisnes. Besar kemungkinan, kerana duit menjadi matlamat, kita akan mula fikir bagaimana nak untung lebih. Kalau berniaga nasi ayam kita akan mula kurangkan nasi, kurangkan ayam, tapi harga kita naikkan seposen. Kerana kita tahu, bila kita kurangkan nasi dan ayam, kita boleh jual kepada lebih ramai orang.

Nanti lama kelamaan, orang ramai akan dapat rasa yang nasi ayam anda terlalu mahal, atau quantity nasi terlalu sikit. Sup tawar kerana kurangkan garam (Saya tahu sihat, tapi kalau da mcm hirup air paip buat pe) dan sebagainya. Kalau anda buat kan duit sebagai matlamat utama, syaitan mula berbisik untuk menghalalkan yang haram. Da mula nak guna pelaris dan pergi jumpa bomoh. Syirik tu semua!

Jadi, macam mana agaknya nak dapatkan niat yang betul, supaya kita tidak terjerumus dalam kancah maksiat?

No. 1, kalau sebelum ni niat buat bisnes pasal nak kaya, gi ubah. Tukar kepada “Saya nak berbisnes pasal nak hantar mak & ayah saya gi haji setiap tahun” Dan niat tu mesti IKHLAS. Baru Allah akan buka jalan.

Lepas tu, da ada niat, mesti ada MINAT. Okay, tentang minat ni, saya post di lain masa. Buat masa skarang, nasihat saya, grab lah satu copy “Jana RM Dari Rumah” oleh Puan Masayu Ahmad. Lepas sudah terbuka sket minda tu, boleh cari saya pula. hehehe

Sampai sini sahaja,

Wassalam,


There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin