Saturday, September 29, 2012

Siapa berusaha, dia dapat hasil

Teks: Masayu Ahmad


Salam kasih sayang, Hakim, Arif dan Aiman semua sudah meninggalkan rumah termasuk en.suami. Tinggalkan Arissa masih nyenyak tidur. Ibu? Ibu perlu marathon jemur kain, kemas rumah. Dua hari cuti, banyaklah juga perlu kemas, tambah pula kalau kanak-kanak riang adalah lelaki berada di rumah, aduhai, aduhai.

Sudah hampir selesai September, dan tinggal lagi tiga bulan terakhir untuk tahun 2012. Alhamdulillah untuk tahun ini saya masih mengikuti trek jadual apa yang saya mahu. Juga sudah merealisasikan kedai buku online idaman yang sudah ditulis matlamat sejak penghujung 2008, maknanya selepas 3 tahun ia berjaya juga.

Untuk pembeli tegar dan pelanggan setia, Insya-Allah kami sedang menyiapkan shopping cart yang lebih selesa dan sistem yang lebih teratur untuk memudahkan kalian. Akan diselesaikan dan boleh digunakan bulan hadapan atau paling lambat sebelum akhir tahun ini.

Rancang, tulis bertindak

Hanya tiga asas sahaja untuk raih matlamat. Analisa semula apa yang kita lakukans sepanjang tahun, dan sudah tentu ia adalah perancangan awal tahun lalu. Ok, menjelang berakhirnya 3 bulan lagi, bagi yang belum ada apa-apa matlamat, tidak terlambat untuk memperbaharui semula. Tidak salah untuk memperbaharui matlmat, yang salah adalah tiada tindakan dan usaha.

Perbaharui semula tidak semestinya hanya perlu tunggu awal tahun setiap tahun, ia bergantung kepada kita sendiri.

Fokus dan fokus
Sangat penting perlu fokus, jika kalian mahu bekerja dari rumah dan memulakan usaha sendiri, blog ini adalah tempatnya. Kerana apa, kerana saya berkongsi pengalaman saya dan ibu-ibu yang lain. Jika ia boleh diterima, manfaatkanlah ia, semoga kalian juga mempunyai trek dan halatuju untuk mengambil memilih untuk bekerja atas dasar tidak mahu terikat dan mencari kebebasan dengan usaha sendiri.







Thursday, September 27, 2012

Tips suri muslimah-wahm, sahm, soho


Teks: Masayu Ahmad

Salah satu cara mudah untuk memberikan khasiat yang baik kepada anak-anak ketika sibuk, saya memberi makan kurma badam. Pagi hari adalah waktu paling sibuk dengan pelbagai tugas serentak. Sebelum pergi sekolah akan capai satu bekas yang berisi kurma badam. Dah berminggu saya lupa nak tambah, selalunya masuk dalam kereta terus sahaja Aiman, Arif, Arissa makan. Aiman dan Arif masih tak suka badam, sayalah yang habiskan.

Jadi hari ini, perlu ingatkan diri sendiri agar beli lagi kurma badam, stok yang habis itu.

Air zam-zam

Air zam-zam juga banyak khasiatnya, bagi yang selalu baca di blog Puan Lina Karim, tentu tahu tentang anak-anaknya yang hafaz quran sejak usia kanak-kanak lagi. Antara perkongsian menarik dari beliau.

Air zam-zam sangat baik untuk bayi. Puan Lina Karim, ibu kepada Darwish dan Darwisya yang berjaya menghafal juzuk 'amma sejak berumur 3 tahun, memberikan air zam-zam kepada anak-anaknya sebagai minuman harian.
Menurut kajian, sekiranya air zam-zam dicampur dengan air biasa, molekul air biasa akan bertukar menjadi molekul air zam-zam. Oleh itu, untuk menjimatkan air zam-zam, kota boleh campur air-zam-zam dengan air biasa.

Oh, saya juga baru tahu akan hal ini. Insya-Allah selepas ini perlu istiqamah amalkan yang ini.

Boleh beli di sini

 http://www.facebook.com/photo.php?fbid=359859207424106&set=a.359859194090774.85277.344503088959718&type=3&theater









Tuesday, September 25, 2012

Pakcik pengayuh beca si tua gigih

Teks, foto: Masayu ahmad

Rutin pagi sekarang, saya bertemu seorang lagi lelaki tua, cacat tanpa tangan sebelah. Gigih di waktu pagi, ketika kenderaan menderu di jalanan. Dia gigih meggerakkan tenaga yang ada, mengayuh beca tua. Bukan sekali, tetapi sudah banyak kali ketika saya menghala mula keluar atas urusan pagi, saya akan ternampak pacik tua ini.

Bukan kecacatan yang saya lihat, tetapi gigihnya berusaha. Gigihnya menggunakan peluang yang ada meraih rezeki. Saya sangat malu, malu jika saya malas dan tidak mahu berusaha, pak cik ini dengan serba kekurangan diri masih mengeluarkan tenaga seupaya berusaha untuk meraih rezeki di bumi Allah. Saya yang masih muda, kudrat masih kuat sangat jauh jika dibandingkan dengan dia. Dia menjadi insipirasi saya setiap pagi. Mungkin jika pak cik itu ada kepakaran lain yang membolehkan dia berehat di usia emas, dia akan pilih Akan tetapi pada hemat saya, dia hanya ada kepakaran itu dan kepakaran mengayuh beca itulah digunakan sebaiknya.

Jika petang, saya akan menemui Ah Soo pula, ada beberapa tulisan saya sebelum ini bercerita tentang Ah Soo, setiap pagi mengayuh basikal yang kosong. Menjelang petang kadangkala di bawah terik mentari menolak basikal tua membawa banyak barangan kitar semula, kertas, plastik, dari tong sampah sekitar jalan besar.

Kita akan ditanya kelak, usia yang dihabiskan, tenaga yang digunakan, ilmu yang disebarkan. Salam kasih sayang semoga saya dan kalian sentiasa bersyukur dan suka berusaha.


Monday, September 24, 2012

Tips sihat untuk ibu sibuk-wahm, sahm, soho

Teks: Masayu Ahmad

Kekal cergas bertenaga buat wahm atau usahawan yang sibuk
Alhamdulillah untuk hari ini, cergas, cergas dan cergas untuk banyak tugas.

1. Sarapan berat dan sihat

Untuk pagi selalunya saya terus ambil berat, selalu minum susu kambing dan nasi. Berat ambil nasi tapi tak apa tengahari dah tak ambil, biasanya dalam terkejar-kejar tu saya makan kurma badam. Buat alas sementara sibuk dengan tugasan.

2. Rancang dan urus

Bekerja sendiri, tiga kali ganda sibuk, setiap masa bergerak sangat penting, dan banyak urusan penting perlu diselesaikan terutama awal pagi. Jadual bekerja biasanya sudah dibuat seminggu, dan lakukan rutin yang sama setiap hari dan ia sangat memudahkan.

3. Minta bantuan suami.

Sebabnya tidak ada pembantu rumah, dengan anak kecil 4 orang, warga emas tiga orang, jadi saya perlu dan sangat memerlukan toleransi suami. Sesi pagi kini suami yang uruskan anak-anak sekolah. Hakim disiapkan sepenuhnya oleh ayah mereka. Sesudah saya mandikan Arif dan Aiman, dua beradik ini juga dihantar ayah. Tinggal sahaja Arissa masih boleh menyusu sambil saya menyempurnakan tugasan jam 7.30 hingga 10.00. Sangat penting libatkan suami dalam perbincangan dan dari awal maklumkan tugasan kita. Bekerja dari rumah bunyinya nampak indah, ia tidak indah jika tidak bijak merancang urusan rumahtangga dan bisnes serentak. Jadi rancang dan urus dengan baik dan masukkan sekali suami dalam apa-apa urusan. Jadi dia akan lebih memahami dan turut sama membantu.

4.Toleransi keluarga untuk kurangkan stress
Maklumkan dari awal kita bekerja, tetapi boleh bawa kerja dari rumah. Di sinilah ramai yang ambil kesempatan tugas kita. Jadi kita sendiri yang perlu bijak menangani situasi ini. Apabila ipar duai berkumpul, ambil kesempatan bercerita kerja kita yang baru. Jangan terus bagitahu sudah berhenti kerja, dari masa ke semasa bercerita, tetapi jangan cerita keseluruhan. Jangan berkongsi ketika bersembang ramai-ramai, tetapi ketika berdua-duan. Contohnya ketika ipar A pulang bercuti sambil memasak sambil bersembang dan masukkan situais kerja kita. Ipar B pula pulang hujung minggu. Bagi yang sukar memahami jangan terus berkongsi, tengok masa, kesesuaian dan penerimaan. Alhamdulillah saya sendiri mempunyai keluarga dan ipar duai yang sudah faham situasi kerja dari rumah. Tetapi mertua masih tidak tahu, kerana saya fikir wanita surirumah tradisional sukar sedikit untuk faham dan terima situasi ini.

Buku wajib baca untuk wahm, sahm, soho yang baru nak bermula


                                                   Klik untuk beli-http://www.facebook.com/photo.php?fbid=430917396930873&set=a.430835156939097.91614.325713544117926&type=3&theater





Sunday, September 23, 2012

Urus masa cergas-tips wahm, sahm, soho

Sumber: Teknik terhebat bereskan kerja


Jam tubuh tipikal- Jam tubuh juga berbeza mengikut umur. Masa yang disebut sebelum ini benar bagi bayi, kanak-kanak dan dewasa. Jam tubuh kebanyakan remaja biasanya dua hingga tiga jam lewat berbanding orang lain.

Memahami jam tubuh sendiri:

Simpan diari tahap tenaga dan motivasi, fleksibiliti dan kejayaan kita. Kita akan mula melihat gabungan corak. Kemudian kita akan lihat corak ini bagi kita menjadualkan tugas dalam seharian bagi memanfaatkan secara terbaik sesuai dengan jam tubuh. Contohnya, saya tahu saya terbaik melakukan kerja rumah ringkas pada awal pagi, lewat pagi saya bagus melakukan penyelidikan dan penulisan, awal petang saya terbaik buat sesuatu yang lebih berbentuk fizikal, dan lewat petang kembali menyelidik dan menulis.

Apa yang kita buat pada masa menunggu?

-Membaca manual peralatan tertentu.
-Membaca bacaan berkala, laporan, ataupun trade paper
-Mencari sesuatu di internet.
-Membaca pruf
-Memeriksa perbelanjaan ataupun mengimbangi buku cek,
-Berbaring-baring, tidur-tidur ayam ataupun melakukan senaman ringan.
-Memeriksa dan mengemas kini senarai perlu buat.

Dapatkan buku ini di sini



Promosi e-iqra, percuma panduan solat lelaki dan wanita terbitan dbp.
E-iqra adalah kaedah belajar quran dan tajwid, 3 buku dan 3 cd
terbitan dbp, saya adalah pengedar esklusif tidak terdapat di kedai buku. Dapatkan di sini

Klik sini untuk beli




Periksa Baki Bank Masa


Sumber buku: Teknik terhebat bereskan kerja

Bayangkan yang kita mempunyai akaun bank yang dikreditkan RM86,400 pada setiap pagi. Setiap malam pula pihak bank akan mengambil semula walau berapa pun baki yang gagal dibelanjakan sepanjang hari itu. Tiada yang dapat dibawa ke hadapan ataupun dipindahkan. Apa yang kita akan lakukan? Sudah pasti saya akan cuba gunakan setiap sen yang ada, begitu juga pembaca.

Kita memang mempunyau sebuah akaun bank di 'Bank Masa'. Setiap pagi, 86,400 saat dikreditkan ke akaun kita. Setiap malam, walau berapa pun bahagian yang gagal dilaburkan bagi tujuan yang baik akan diambil oleh bank.

Sekiranya kita gagal menggunakan deposit harian, yang rugi adalah kita. Tiada jalan berpatah balik. Kita perlu gunakan deposit ini dengan berhemah supaya beroleh daripadanya kejayaan bisnes, kesihatan dan kebahagian yang melimpah ruah. Gunakannya bagi menyelesaikan banyak perkara.

Masa berjalan dan kita perlu manfaatkan setiap saat yang kita ada. Nilai masa boleh diukur dalm unit berikut:

-Nilai setahun. Bagi mengenal nilai setahun, tanya pelajar yang gagal mendapat gred yang baik.

-Nilai sebulan. Tanya ibu yang melahirkan anak pra matang.

-Nilai seminggu. Tanya orang yang menyunting akhbar mingguan.

"Masa depan adalah sesuatu yang setiap orang dapat mencapainya pada kadar enam puluh minit sejam, apa sahaja yang dia lakukan, walau siapa pun dia." C.S. Lewis, penulis Inggeris.

"Engkau sungguh-sungguh cintakan kehidupan? Oleh itu, jangan bazirkan masa, kerana hidup ini berharga." Benjamin Franklin (1706-1790), Bapa Pengasas USA.

Beli di sini klik di bawah
Semenanjung RM14
Sabah Sarawak RM16
+RM5 pos ekspres

RM40+rehal RM10+pos skynetRM10= RM60

Klik di sini ya 


Saturday, September 22, 2012

Usir stress apabila bersama anak kecil-tips wahm, sahm, soho

Teks: Masayu Ahmad


Banyak kali apabila berada dalam kumpulan ibu-ibu yang mahu mencari peluang bekerja dari rumah ini adalah keluhan dan perkongsian mereka.

-Bagaimana persediaan bekerja dari rumah bersama anak-anak kecil usia lingkingan 2 bulan hingga 10 tahun?

-Bagaimana bahagi masa antara bekerja dan jaga anak?

-Bagaiman urus pelanggan dan pada masa yang sama anak-anak minta perhatian?

Strategi satu, jangan sesekali buat!

1. Ketika pelanggan meminta harga, anda mengatakan nanti dulu mahu menyusu anak. Tidak semua pelanggan memahami situasi sebenar kalian berada di rumah. Hanya mereka yang bekerja dari rumah sahaja yang faham situasi ini. Untuk mengekalkan urusniaga dan khidmat pelangga, tukar ayat, ok puan saya akan segera maklumkan harga, atau ok puan saya akan hubungi segera. Atau tidak menjawab terus jawapan tersebut, dan lima minit kemudian jawab semula dengan keadaan baik. Fokus kepada jawapan atau pertanyaan pelanggan bukannya masalah 'semasa bersam anak-anak'

"Puan anak saya nak berak, kejap ya..";P

Strategi dua, rai anak-anak, sangat perlu!

2. Jangan stress apabila anak-anak pandai dan mengambil kesempatan. Kembali kepada niat asal untuk bekerja dari rumah. Disebabkan ralit bekerja kalian lupa pula tanggungjawab sebenar berada di rumah. Mula rasa stress apabila kerja banyak dan anak-anak mula merengek, menangis, lapar dan sebagainya.

Sediakan satu ruang untuk anak-anak bermain dan belajar, apabila anda bekerja di ruang anda dan anak-anak ada juga ruang untuk mereka. Lama-kelamaan mereka faham ibu mereka sedang bekerja dan mereka juga asyik dengan ruang mereka. Susun dan pilih masa bekerja ketika waktu yang lapang awal pagi sebelum anak bangun dan ketika anak tidur dan sebagainya. Kita yang pilih dan tentukan masa dan jenis kesesuain agihan masa yang yang fleksibel.




Wednesday, September 19, 2012

Jadi hebat dengan tiru teknik hebat yang diyorkan pakar


Hari dah nak hujan, saya dah gegas nak ambil budak comel ini. ;)

Kita hanya menjadi hebat sekiranya mengamalkan teknik terhebat yang disyorkan pakar. Jadilah yang terhebat. Hidup terlalu singkat bagi perkara yang biasa-biasa sahaja.

Antara teknik terhebat bereskan kerja adalah

1. Tiru cara yang betul, ulang dan buat penambahbaikan.

2. Dapatkan arahan yang jelas dan terperinci

3. Lakukan kerja dengan betul dari mula

4. Berani menolak kerja mustahil bagi disiapkan.

5. Jangan buat semua kerja, agihkan kepada orang lain.


Monday, September 17, 2012

Hujan, segar bugar

Jendela kamar soho saya, suka pandnagan sekeliling warna hijau alam, lagi bugar masa hujan petang.

Hujan segar bugar, petang begini, memang syok kalau ada teh o panas, dan juga keropok lekor dan pisang goreng. Memang ada pun, menghala pulang tadi terus beli dan sampai rumah masak air. Kejap lagi mahu pecut ambil anak-anak dan boleh jamu sekali kanak-kanak riang.

Oh, kembali menyiakan entri ini. Selepas kembali marathon memasak untuk menu malam dan sarapan pagi esok. Alhamdulillah baru boleh melepaskan penat seketika.

Rasa seronok kerana momentum baru sudah datang kembali. Melihat banyak sudah manuskrip yang terbengkalai, ada perlu ditambah, disunting, disiapkan, baru nak mula. Alahai, alahai, tetapi disebabkan ini jiwa saya dan terapi paling seronok. Makanya dalam suasana hujan seperti ini sangatlah indah sekali.

Minggu ini saya baru nak pulang ke rumah ayah, ada pula pertolongan Allah. Ayah ke penang, memang ya pun dalam minggu ini agak kritikal juga masa saya. Lari sana sini, sampai lupa nak telefon ayah, tetapi nampak status kakandan yang balik ke rumah ayah, jadi saya boleh lengah-lengah sekejap.

Ditambah pula rumah ini ramai dan juga mertua tidak sihat, jadi perlulah jadi 'mak cik kantin tegar'. Moganya saya lebih beringat mahu menelefon ayah ;)



Sunday, September 16, 2012

Tips pilih sayur untuk surirumah


Teks: Masayu Ahmad

Tips pilih sayur untuk surirumah
Suri bekerjaya mahupun surirumah sepenuh masa, mahu atau tidak perlu juga memasak untuk keluarga. Salah satu menu yang perlu ada adalah masakan berasaskan sayuran atau pilihan ulaman, untuk memastikan ada menu sihat dalam diet sihat sekeluarga.
Sangat penting untuk memilih sayur yang segar, murah dan berkhasiat. Terdapat beberapa pilihan buat suri untuk memastikan bajet dapur tetap terjaga pada masa yang sama sayuran dan ulamat tetap dapat disediakan.
1.      Bagi yang tinggal di pinggir bandar atau pekan, boleh mengamalkan membeli di pasar-pasar biasa atau pasar biasa. Pilihan di sini sudah tentunya makcik-makcik atau orang kampung yang berjualan dengan tanaman sendiri. Bukan sekadar dapat dengan harga murak malah tanaman juga ditanam secara organic, iaitu bebas dari semburan racun perosak.
2.      Pilih ulaman seperti petai, iaitu jenis pokok ini yang sememangnya ditanam dikampung. Petai boleh dipelbagaikan citarasa seperti petai yang dimasukkan didalam udang masak pedas, atau masak bersam ikan bilis sambal. Juga boleh dimakan begitu sahaja, bersama hidangan nasi.
3.      Pilih untuk menanam sendiri. Jika ada tanah di belakang dapur, boleh memilih tanaman yang mudah seperti bendi, kacang botol (apetah namanyaa, ulam raja, daun selum. Ini adalah beberapa jenis sayuran atau ulaman yang mudah dijaga dan boleh dijadikan hidangan sihat harian.
4.      Juga kebanyakan sayur kini tidak lagi bebas dibeli begitu sahaja, ia juga berkait rapat dengan baja yang disalahguna sumbernya, yang menyebabkan orang Islam sudah merasakan tidak selamat untuk membeli sayur segar di pasaraya. Jadi tiga pilihan di atas adalah salah satu cara untuk memastikan mendapatkan bekalan sayur segar, murah dan selamat untuk dimakan.

Friday, September 14, 2012

Sabtu yang padat, seimbangkan masa-tips wahm, sahm, soho

Teks: Masayu Ahmad

Sementara tugasan lain berjalan seperti biasa, anak-anak tidak dilupa. Hakim sudah mula jemu ditinggalkan, jadi hari ini saya bawa bersama Hakim dan Arif. Tambahan pula hari minggu dan saya perlu fokus pula kepada manuskrip.

Tips wahm atau usahawan sepenuh masa yang sibuk.

1. Gunakan peluang atau kemudahan yang banyak disekililing. Salah satunya perpustakaan desa. Gunakan kemudahan ini, anak-anak pun suka boleh lasak pada masa yang sama masih bersama buku-buku.

2. Kebetulan pula hari ini ada aktiviti, jadi mudah lagi kerja saya.

Hakim dah bawa kerja sekolah, akan tetapi tak mahu dbuatnya



Thursday, September 13, 2012

Mak cik kantin super

Teks: Masayu Ahmad

Petang Khamis biasanya saya akan pulang awal, jam 3 sudah menapak pulang. Semalam singgah di kedai keropok dan beli keropok lekor dan keropok kering. Balik awal masak awal, kemas rumah awal. Siap juga melibat dua bakul pakaian. Semua sudah siap, barulah menjemput Arissa.

Biasanya juga hari Khamis perasaan agak sedikit lapang, walaupun berkerja sendiri, kesibukan masih berganda. Tetapi saya sudah tetapkan waktu sekian-sekian.

Pagi ini ada satu keluarga pulang, jadi keahlian di dalam rumah juga bertambah. Jadi pagi-pagi sudah bergelar 'mak cik kantin super' masak nasi goreng ikan masin. Saya tambahkan juga udang

Tuesday, September 11, 2012

Strategi tingkatkan jualan-tips wahm, soho

http://www.blogjamal.com/marketing/rahsia-6-angka/

Baca selanjutnya di pautan di atas


Ramai orang bertanya pada saya, “Bro JaMaL, bagaimana bro boleh buat jualan 6 figure berturut-turut dalam 3 pelancaran produk bro baru-baru ini? Leh cerita?”. Ya, memang ramai bertanyakannya.
  • Awal Mac 2012, saya lancarkan produk Quran Digital di www.qurandigital.my, dan jualannya berjaya mencapai RM210k dalam masa sebulan dilancarkan!
  • Awal May 2012, saya lancarkan produk digital www.teknikFBO.com, dan jualannya berjaya mencapai lebih RM119k dalam masa sebulan!
  • Dan terbaru, pada Ramadhan lalu. Saya lancarkan Quran Digital model My-Qalam www.my-qalam.com, lebih RM300k sales berjaya dicapai!
Shhh..Total dekat RM630k sales juga tu! Kira boleh tahan la. Sales ciput banyak macam tu.  (Sales je banyak, untung skit aje..hehehehe)
Dalam ketiga-tiga pelancaran produk ini, yang mana ianya melibatkan produk fizikal (Quran Digital) dan juga produk digital (ebook Teknik FBO), lebih kurang sama saja strategi pelancarannya. 
Baca lagi di pautan di bawah.

Monday, September 10, 2012

Pagi bertenaga-tisp wahm, sahm, soho

Soho sederhana saya

Salam kasih sayang, pagi yang bertenaga sekali, setelah beberapa hari menjangkau seminggu juga dilanda, demam tak demam, selsema dan sakit kepala. Semalam tidur awal lagi dan hari ini bangun dengan keadaan sihat bertenaga. Alhamdulillah sekarang jam 9 pagi kanak-kanak riang sudah dihantar ke Pasti, tinggal lagi saya memecut untuk tugasan hari ini. Memandangkan bulan ini kritikal juga trek penulisan, maka waktu pagi sayang fokus semula menulis.

Buku baru, terapi diri.

Lebih kurang 20 buku baru untuk 'reward' diri sendiri. Masa pun tak ada nak baca jadi macammana. Masa sudah ada 24 jam sahaja, jadi pandai-pandailah. Saya akan pastikan ada buku di dalam kereta, atas meja atau dimana-mana sahaja. Jadi waktu-waktu menunggu seperti di klinik, basuh kereta dan sebagainya boleh sambung membaca mana-mana bahagian. Adakala membaca dengan laju, adakala membaca ulangan semula petikan yang saya suka. Sangat perlu untuk input ke otak bagi olahan semula apa yang akan ditulis. Jadi baca, baca dan baca. Ia bukan sekaar baca tetapi ia juga terapi.


Salah satu cara kerja yang baik adalah, sebaik-baiknya menghadap kiblat. ;), di depan saya ada tingkap udara dan sebelah kiri juga ada tingkap kaca, diluarnya ada tanaman segar dan subur jiran sebelah yang mengusahakan bisnes jualan bunga-bungaan, pasu, tanaman hiasan dan lain-lain. Udaran pagi ini sangat nyaman, moganya momentum pagi ini kekal hingga menutup mata untuk penghabisan hari ini.

Semalam 10 perkara saya tulis dalam senarai, 9 berjaya diselesaikan, tinggal 1. Jadi senarai akhir semalam saya naikkan jadi tugasan pertama untuk hari ini,

Semoga Allah memberi kemudahan kepada saya dan juga kalian untuk menyempurnakan amanah hari ini. Insya-Allah.

Promosi bulan September, dapatkan e-iqra, percuma panduan solat lelaki dan wanita dan juga pos percuma




Kami pengedar ekslusif online, maknaya tidak terdapat di kedai buku. Terbitan DBP, e-iqra adalah cd dan buku interaktif untuk belajar quran dan tajwid.
Semua untuk semua peringkat umur. Klik dibawah untuk beli







Sertai saya!

Teks: Masayu Ahmad

Saya melihatkan  trend dan perkembangan terkini dunia bisnes dari rumah. Kini salah satu peluang lagi untuk bermula dengan tiada modal, iaitu 'dropship' dengan kata lain kalian hanya menjadi perantara antara pembekal dan pembeli/ pelanggan.

Hanya perlu mempromosi dan berjualan seperti biasa. Itulah kelebihan 'dropship' tanpa peru mengeluarkan modal. Hanya perlu internet dan komputer dan 'kemahiran berjualan dan mempromosi boleh dipelajari dari masa kesemasa.


Kedai Buku Online Network
sertai saya di sini jika kalian berminat

Saya mencari...
-Kalian suka baca buku dan ingin jual buku
-Terdapat banyak buku, ebook, kitab agama, al-quran digital di bawah edaran kedai buku online
-Rajin, bersemangat, tidak putus asa

Hubungi saya di face book dan sapa saya, berminat untuk sertai Kedai Buku Online Network
-Tidak kira jika kalian sudah ada kedai online atau sebaliknya

Sunday, September 9, 2012

Tips urus masa super sibuk-sahm, wahm, soho

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah untuk hari ini, ayah dan Hakim sudah pun beredar. Tinggal lagi saya, Arif, Aiman dan Arissa. Sejak bulan puasa kesibukan saya berganda dengan tugasan baru, amanah baru dan ulang alik menjaga ayah di hospital. Beberapa hari sudah demam dan sakit kepala pula. Rupanya tidak mendapat rehat yang cukup. Alhamdulillah semalam semuanya sudah reda, dan hanya selsema sahaja. Apabila berada dalam keadaan tidak sihat, tidak cukup masa, saya teringakan ini.

Masa sihat sebelum sakit.
Masa lapang sebelum sibuk.

Kesihatan dan masa adalah nikmat terbaik yang perlu kita syukuri setiap hari. Betapa banyak pun wang tetapi nilai kesihatan sudah tidak ada, wang yang banyak juga tidak ada makna lagi. Hanya digunakan untuk perubatan sahaja, bukannya untuk perkara yang ingin dilakukan semasa sihat. Saya melihat ramai yang kaya tetapi sakit dan miskin tetapi sihat. Jadi memilih bersederhana tetapi sihat. :)

Ok, banyak pula membebel. Kembali kepada topik iaitu urus masa bagi yang menjalankan bisnes dari rumah.

1. Ada yang bertanya saya bagaimana mengurus masa? Ya, sememangnya sangat sibuk, akan tetapi saya tidak meletakkan kesibukan itu sebagai perkara utama, tetapi jadikan sibuk yang fleksibel. Iaitu perlu rancang dengan baik apa yang akan dan ingin dilakukan sepanjang tahun, bulan, minggu, hari dan jam.

2. Kesibukan terurus. Apabila sibuk kita cenderung tidak ada masa untuk sendiri. Contohnya apabila satu hari saya ada aktiviti, saya akan pastikan makan makanan yang berkhasiat yang megenyanngkan. Selalu mengambil kurma badam untuk alas perut, atau jika saya tahu saya tidak sempat untuk makan tengahari, pagi hari akan minum milo panas dan saya makan berat sekitar jam 10 pagi iaitu nasi dan susu kambing. Jadi saya dapat bekerja sehingga petang iaitu 5.00. Hanya berhenti untuk solat Zuhur rehat sekejap sahaja dan teruskan apa sahaja aktiviti yang 'disibukkan' pada hari tersebut.

3. Jangan dera badan. Ambil peluang untuk rehatkan diri atau 'reward' apabila terlalu penat saya akan berurut cara kampung. Ia satu terapi yang sangat baik, dan akan kembali cergas selepas itu.

4. Bijak membahagikan masa antara urusan kerja/bisnes dan keluarga. Selalu sematkan dalam diri bahawa kita memilih bekerja dari rumah kerana komitmen keluarga. Urusan lain adalah perkara ke-dua walaupun komitmen kewangan juga penting. Kembali kepada niat dan kita tidak akan tertekan dan akan mengimbangi semula 'kesibukan yang tidak terurus'.

Salam kasih sayang

Klik di bawah untuk beli
RM123- Semenanjung skynet
RM143-Sabah, Sarawak skynet
Air Zam-zam
Jus Kismis As-syifa
Jus Delima
Kurma Badam
Kurma Gajus

Boleh digunakan seisi keluarga. Jika berada dalam keadan tergesa-gesa di pagi hari, pakej bijak ada jawapannya.

Ambil 7 biji kurma dan minum bersama air bancuhan delima, atau bancuhan jus kismis syifa.



RM80 PakejSihat

Pakej Sihat.
RM80 termasuk pos, Semenanjung (skynet)
RM100- Sabah, Sarawak, skynet











Saturday, September 8, 2012

Sudah suku terakhir 2012

Teks: Masayu Ahmad

Pejam celik, pejem celik sudah selesai minggu pertama bulan September. Sungguh pantas masa berlalu, nampaknya belum nampak bayang mana-mana buku saya diterbitkan, namun saya berdoa agar salah satunya dapat terbit juga.

Kini sedang bertarung dua manuskrip segera, dan belum lagi siap, satu ebook, buku soho. Dua dalam senarai segera bulan ini, tiga lagi adalah perlu suntingan lagi. Merangkak ke, berjalan ke, saya perlu selesaikan juga. Buat sampai siap.

Alhamdulillah untuk 2012, saya menerima dua lagi amanah rezeki, selain kedai buku online yang sudah mula beroperasi, juga jemput singgah di serbanika online yang menjual secara borong dan runcit. Bagi kalian yang mahu mula dengan modal minima atau sudah ada kedai online dan mahu tambah produk kalian boleh beli borong minima lima, boleh menghubungi saya. Antara produk yang ada adalah produk tempatan seperti kaftan batik, keropok keping kelantan, makanan sunnah dari negara timur tengah dan banyak lagi.








Wednesday, September 5, 2012

Tips urus masa untuk wahm,sahm,soho

Teks: Masayu Ahmad


Salam kasih sayang, lama sungguh tidak bersiaran di sini berkongsi apa-apa. Ketika menjengah di grup-grup yang disertai usahawan yang bekerja dari rumah, ini antara perkongsian mereka.

-Saya sudah kelam kabut urus bisnes pada masa yang sama, sudah mula mengabaikan anak-anak.
-Rasa sangat stress kerana terlalu letih dan banyak kerja rumah yang perlu diuruskan.

Hari pertama saya bergelar WAHM, saya menangis. Kemudian saya muhasabah balik. Sebab utama saya jadi WAHM sebah nak jaga, didik anak. Jadi dialah yang akan menjadi keutamaan. Alhamdulillah, suami faham dan sokong. Lepas tu alhamdulillah saya tidak menangis lagi kerana stress. Sangat seronok dan santai melayan kerenah anak saya. 

Nazrah Aziz

Baik, dalam situasi di atas, sangat penting kembali melihat semula apa tujuan kita berada di rumah, sudah tentu pertamanya keluarga dan anak-anak. Matlamat kedua adalah dapat menjana pendapatan sampingan membantu ekonomi keluarga.

Berikut beberapa tips.

1. Bangun awal dan tidur awal, agar dapat mempunyai tenaga, ruang masa untuk diri sendiri.

2. Rancang awal apa urusan untuk tahun, bulan, minggu, hari dan setiap jam. Perlu ada kalender perancangan.

3. Pastikan merancang dan melakukan perka-perkara penting sebelum anak-anak tidur.

4. Jangan stres dan ambil masa untuk memastikan anda sudah dapat rentak dan imbangi kerja dan rumahtangga.

5. Sudah tentunya rata-rata wanita bekerja dari rumah mempunyai anak-anak kecil, jadi sediakan zon bermain dan belajar sama juga seperti ibu yang mempunyai pejabat atau soho.

6. Mengambil beberapa langkah awal, contoh ketika anak menangis, terus sahaja memberikan apa-apa permainan menarik perhatian atau makanan yang digemari.

Klik di sini untuk membeli 
Bes delima untuk seisi keluarga, boleh disediakan untuk menuman sejuk atau panas. Pekatan ini sama seperti penyediaan air sunquick.
RM25 termasuk pos skynet
semenanjung sahaja.
Info produk:
250 ML
Botol kaca
Esktrak delima untuk dibuat minuman jus. Sama seperti hidangan penyediaan air sunquick.
Boleh disediakan panas dan sejuk.

Buah ajaib dari syurga.
Buah delima mengandungi potassium yang tinggi. Selain itu juga buah delima mengandungi mineral-mineral lain seperti fosforus, kalsium, besi, sodium dan vitamin seperti A, B1, B2,B3 dan C. Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini mampu berfungsi dalam mencegah dan mengurangkan kadar gula dalam darah. Dapat menghilangkan rasa letih otot dan menguatkan jantung.
Manfaat delima.
-Menghalang pembentukan sel kanser
-Mencantikkan kulit, awet muda
-Mencegah nyanyuk
-Memberi tenaga
-Baik untuk pesakit darah tinggi dan darah rendah
-Elok untuk system penghadaman
-Mengurangkan berat badan
-Mengurangkan alahan ‘morning sickness’ ibu hamil
-Menguatkan rahim
-Mencegah sakit jantung
Dalam perubatan Yunani dan homeopati, delima digunakan untuk penyembuhan cirit-birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi dan kurang lawas penghadaman, membuang lemak dan mengeluarkan toksin dalam badan.




Tips super mak lagi ;D

Teks: Masayu Ahmad

Assalamualaikum w.b.t, indah sungguh cuaca hari ini. Arif dan Aiman masih lena, Arissa sudah bangun sedang bersarapan dengan mok. Hakim sudah ke sekolah. Rutin pagi memang ribut kalau ada anak ramai. Akan tetapi ribut tersebut boleh sahaja kita ubah menjadi santai. Tips berikut boleh membantu.

1. Buat agihan kerja dengan suami. Minta bantuan dan kerjasam. Terutama bagi mereka yang bekerja dari rumah, memang tidak menang tangan dibuatnya. Bagi suami urus, perkara yang digemarinya, kita pula fokus kepada urusan lain yang lebih baik kita buat sendiri seperti memasak dan menguruskan anak kecil.

2. Rancang mingguan secara teratur dan setiap hari sudah kenalpasti waktu puncak kesibukan. Tidak nanti kelam kabut.

3. Selalu beri masa kepada diri sendiri terlebih dahulu. Maksudnya bangun awal pagi dan sudahkan kerja yang boleh dilakukan tanpa gangguan anak-anak kecil.

4. Pastikan ada aturan untuk mengelakkan kelam kabut, contohnya saya, akan memandika Aiman, Arif dan terakhir Arissa. Iaitu selesaikan anak yang sukar bangun pagi, jadi bergilir menyiapkan. Kalau serentak memang kelam kabut jadinya.


Singgah di sini untuk mendapatkan produk makanan sunnah terbaik, dari Gedung Serbanika Online




Dapatkan set sihat ini hanya RM80 termasuk pos

Dari kiri jus delima, minyak zaitun dan cuka kurma. Hanya RM80 termasuk pos.

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin