Thursday, August 25, 2011

Ramadhan akan pulang, Syawal melambai-lambai

Teks: http://www.masayuahmad.com/

Tinggal hanya beberapa hari sahaja lagi Ramadhan akan meninggalkan kita, hari ini sudah hari ke 26. Terasa baru sahaja bersahur, berbuka, bersahur, berbuka, kini sudah sampai ke penghujung. Moga Ramadhan kali ini banyak memberi kita peluang untuk berubah, bukan sekadar lapar, dahaga, tetapi pengisian yang lebih bermakna.

Bagi perantau yang akan pulang ke kampung, sudah tentu tidak sabar untuk sampai ke destinasi masing-masing. Cuaca sangat molek pagi ini, petang semalam guruh dan hujan. Pagi ini cuaca segar bugar, bunyi cengkerik menyapa. Laluan utama depan rumah masih berselang seli dengan kenderaan. Agaknya petang nanti akan bersusun-susunlah kenderaan yang akan sampai. Laluan jalan utama Kuala Kra-Kota Bharu adalah jalan yang digunakan oleh perantau dari Kuala Lumpur, Utara dan beberapa laluan utama lagi.

Selalunya menjelang musim perayaan begini, jalan akan sesak dengan kenderaan. Juga ramai nanti yang akan mengambil kesempatan ini untuk mengadakan kenduri kahwin, pertunangan dan sebagainya. Raya tahun ini meriah dalam kesederhanaan. Lebih bermakna kerana masih ada orang tua untuk dirai bersama.

Keadaan mereka nampaknya semakin uzur, namun alhamdulillah masih mampu menghabiskan puasa untuk tahun ini. Semoga orang-orang disekelilingi saya, dirahmati Allah diberi keberkatan dalam kehidupan.

Saya seperti biasa, masih dalam mood mahu mengejar KPI, semangat sekarang sedang turun naik. Ketika motivasi agak merudum saya keluarkan buku-buku motivasi untuk menghangatkan kembali aura luar dan dalam agar bangkit semula. Saya suka apabila berada dalam situas terus-menerus bersemangat menyiapkan kerja.

Fokus saya kini menyiapkan penulisan, tidak mahu memikirkan hal-hal lain. Kerana saya tidak perlu lagi sibuk-sibuk berkemas beg untuk pulang ke kampung, kan sudah berada di kampung. Tidak pelu sibuk-sibuk mengemas rumah, kerana hampir selesai mengemasnya. ;D. Saya perly fokus untuk menyelesaikan dan habiskan senarai kerja sebeluma penutup 31 Disember 2011. Insya-Allah.

Bagi yang belum memiliki buku Jana Rm Dari Rumah, di tangan saya sudah kehabisan stok, tetapi boleh teruskan pembelian di Karangkraf Mall, klik di sini untuk beli

http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

Manakala ebook panduan bekerja di rumah untuk wanita klik di sini http://www.janawangdirumah.com/

Salam kasih sayang

Tuesday, August 23, 2011

Semangat, semangat, di mana kau semangat?

Teks; http://www.masayuahmad.com/

Semangat baru


Agak lama juga saya memandang sepi dengan susunan tugas ‘penulisan’ ada manuskrip yang perlu dicantik dan disolek semula. Ada beberapa manuskrip yang perlu disiapkan, juga beberapa manuskrip di tangan editor, juga beberapa bungkusan buku yang perlu dibungkus dan dipos.

Ada buku Jana RM Dari Rumah yang dihantar hari ini esok sampai, terkejut saya, walhal buku itu dihantar ke alamat di Melaka. Ada yang mengambil masa, dua hari, tiga hari, lima hari. Bergantung kepada lokasi alamat pembeli. Saya mengucapkan terima kasih kepada yang sudi membeli terus dari saya. Stok sudah habis di tangan saya, jika kalian mahu beli buku Jana RM Dari Rumah terus membuat pembelian melalui Karangkraf Mall dan juga pautan dan saluran yang saya sertakan di atas.

Masa saya berbaki 4 bulan 4 hari untuk menyelesaikan manuskrip dan KPI saya untuk tahun 2011. Adakah saya sempat, apa pun Masayu Ahmad mahu tarik nafas dan bersedia untuk memasuki trek semula. Biar perlahan namun konsisten. Mana buku tak nampak-nampak? Insya-Allah perlu sabar, saya perlu menyiapkan suntingan manuskrip sebagaimana diarahkan editor. Baca, ulang, baca, ulang, sunting, sunting, sunting sampai puas hati.

Beberapa manuskrip yang sedang ditulis saya perlu kerjakan. Dua minggu ini ‘mood saya melayang jauh’, saya bagi sahaja anak-anak menggunakan komputer kerja. Kalau ibu dah mula terpacak di depan komputer makanya mereka tidak boleh lagi berjimba-jimba seperti sekarang. Saya alihkan kepada melayan si comel Arissa yang kini sudah lapan bulan menyudahkan aktiviti lain. Juga mengemas rumah mertua, saya seakan sudah jadi tuan rumah pula. Perlu kemaskan bilik-bilik, sementara ipar duai yang akan pulang. Projek X saya masih keutamaan, kalau tidak hujung tahun ini, mungkin awal tahun depan, saya masih mengemas kini perancangan sedia ada. Insya-Allah.

Saya kini sedang menyiapkan juga buku panduan yang berkait kesihatan dan kecantikan. Nantikan ya, ia adalah ebook, yang akan diterbitkan www.klikjer.com. Saya suka menerbitkan ebook di sini. Apabila melihat wang masuk terus ke akaun, ia adalah satu terapi dan semangat. Tidak dapat tidak wang adalah salah satu sumber motivasi yang berkesan. Kalian setuju atau tidak? Sudah tentu perlu setuju. Walaupun sumber motivasi yang lain juga perlu ditingkatkan setiap hari seperti amalan keagamaan, kisah inspirasi kejayaan, carilah sumber inspirasi yang boleh member momentum kepada diri.

Raya tahun 2011

Raya tahun ini saya mahu berserdahan sahaja, tetapi sudah berjanji dengan kakak ipar mahu buat ketupat. Ketupat kelantan rasanya lemak dan manis, kerana adunan santan, gula. Jika mahu sedap lagi masukkan serunding daging.

Raya tahun ini saya tidak seperti selalu, perlu bersipa beg besar kerana balik kampung. Tidak lagi perlu menempuhi jalan raya berbelas-belas jam. Memilih mahu beraya di mana. Kini ulang alik sahaja rumah ayah dan rumah mertua.

Pada kesempatan ini saya mahu titipkan ribuan terima kasih kepada pembaca budiman yang tidak jemu berkunjung ke sini. Kadangkala kalian meninggalkan komen, tetapi saya pula tidak sempat membalasnya. Namun saya saya sangat menghargai setiap mesej yang ditinggalkan di sini. Terima kasih sekali lagi. Juga pembaca senyap yang malu-malu meninggalkan jejak. Terima kasih juga buat pembeli ebook http://www.janawangdirumah.com/ , terima kasih kerana jualan ebook ini konsisten setiap bulan. Insya-Allah saya akan membuat penambah baikan terhadap ebook seterusnya juga ebook dan buku sedia ada.

Berhati-hati pulang ke kampung dan maaf zahir batin dari saya, andai kata ada penulisan saya yang secara sedar atau tidak mengundang rasa tidak puas hati.

Salam kasih sayang

Bagi yang belum mendapatkan panduan bekerja di rumah untuk wanita sila dapatkannya di sini http://www.janawangdirumah.com/ . Ebook ini bukan sekadar panduan, malah disertakan testimoni iaitu mereka yang sudah sukses bekerja dari rumah, secara sambilan dan juga sepenuh masa. Juga ada senarai contoh bisnes disertakan.



Monday, August 15, 2011

Bisnes kanak-kanak

Teks: http://www.masayuahmad.com/


Saya cukup seronok apabila setiap hari apabila balik dari tadika, Hakim akan buka kedai. Kedai buku, kedai runcit dan kedai makan.

Habis semua buku disusun-susun dan di mula menjual. Ada juga situasi, diselongkar satu kotak yang ada segala bekas memasak dan periuk dibuka dan katanya Hakim dan buka kedai makan. Diambilnya kuih di dapur dan diletakkan di dalam pinggan. Cekodok, jik tidak silap saya. Bagi memberi semangat kepada Hakim, mertua dengan 'sportingnya' pergi makan di kedai Hakim, makan cekodok. Meja bulat berwarna biru iaitu meja belajar dijadikan meja makan. Diatur tiga biji kerusi keliling meja.

Ia mengimbas kembali kenangan saya masa kecik-kecik. Rutinya saya dengan basikal berpagi-pagi menghantar donut, karipap dan kuih beke (bingka). Petang hari pula sebelum menjelang magrib sekali lagi saya pusing keliling kampung kedai mok doh bulat, kedai mok cik mek (tepi sungai), kedai mok doh tok mok nik (tepi pantai).

Juga karipap diletakkan di kantin sekolah. Jika ada beberapa ketul tidak habis saya akan sedekahkan kepada rakan-rakan yang pulang bersama saya.

Begitu juga ketika naik ke tingkatan dua, saya bawa nasi berlauk, nasi kerabu, bihun goreng yang dijual dikedai arwah emak. Itu kiriman rakan-rakan sekelas. Penuh beg saya dengan sarapan yang dikirim. Jual beli saya berterusan sehingga tingkatan lima.


Ketika di tingkatan enam atas, masih meneruskan berjualan gula-gula, lima biji dua puluh sen yang dibungkus dalam plastik kecil. Diketip dengan stapler. Saya juga menyertai persatuan usahawan sekolah. Kebanyakan ahli adalah teman baik, kami berjualan burger dan air. Nilai keusahawan, persahabatan inilah yang menceriakan kehidupan kanak-kanak dan dunia persekolahan.

Masuk universiti, saya masih meneruskan minat berjualan. Saya ada stok kad telefon yang bernilai RM10 hingga RM20. Mana-mana telefon awam yang melekat di dinding desasiwa, pasti di situ ada iklan, jika mahu kad telefon sila ke bili H20, heheh bilik saya lah tu.

Juga pada akhir semester, saya membeli kerongsang yang banyak. Lebih kurang 15 hingga 20 pasang. Kemudian 'pling' muncul idea di otak saya. Saya ambil satu lembar kertas, saya buat satu borang pesanan kerongsang.

Setiap orang boleh tempah kerongsang dengan membayar dahulu RM10, baki RM5 boleh dibayar selepas kerongsang sampai. Jadi modal dapat, tempahan saya banyak. Lebih kurang RM500, saya bank in kepada mak cik penjual kerongsang, kedainya di pasar Siti Khadijah.

Kerongsang saya sangat laris. Saya berjualans sehingga saya bekerja di Karangkraf. Bawah meja saya sentiasa ada kerongsang dan tudung.

Kemudian Karangkraf berpindah ke Shah Alam. Dengan pejabat baru, kantin masih belum beroperasi, sukarnya mencari sarapan.

Pling! Datang lagi idea dalam kepala. Saya nyatakan pada Lina, teman serumah untuk menjual nasi lemak dan nasi berlauk. Lina setuju dan kami berpakat RM50 seorang. Esoknya saya mengambil tempahan dahulu dari pelanggan. Ada 20 pelanggan yang mahu beli nasi lemak kami.

Esoknya awal pagi, saya mula menyusun 'nasi lemak anak dara' atas meja, jam 7, sepuluh minit kemudian sudah habis. Betapa gembiranya kami atas sambutan.

Setiap pagi berpusu-pusu teman pejabat akan ke meja kami mendapatkan nasi lemak. Dari jauh kadang-kadang kedengara "Ayu, simpan nasi lemak satu'! Jarang benar tidak habis, kalau tak habis satu dua saya sedekahkan sahaja. Alhamdulillah juga nasi lemak saya kekal enak sampai ke malam.

Berakhir episod nasi lemak selepas Lina kahwin, saya buat seorang diri dan kemudiannya selepas sudah berhenti ia adalah kenangan terindah dalam catatan kehidupan saya.

Apa seterusnya selepas ini, sudah tentu saya menulis buku dan ebook seberapa banyak yang boleh. Takkan tulis sahaja, sudah tentu mahu kedai juga. Kedai buku maya saya sudah bermula dengan jualan ebook dan buku Jana RM Dari Rumah. Saya mahu lebih dari itu, sekarang sedang berusaha ke arah itu. Doakan saya. ;D

Salam kasih sayang

http://www.janawangdirumah.com/

Ikan bakar, kerabu mangga menu Ramadhan 15

Teks; http://www.masayuahmad.com/

Salam kasih sayang, sudah jam 3 petang, Arissa sudah lena di buai, Hakim baru sahaja saya jemput tadi. Apa menu kalia hari ini agaknya. Mak mertua sudah bagi isyarat dia mahu masak hari ini, jadi ada ruang sedikit untuk saya meneruskan 'kerja-kerja' saya, jika tidak jam 3 saya akan masak menu utama. Kemudian berselang seli selepas Asar. Katanya mahu masak ikan bakar dan kerabu mangga.

Kerabu ala kelantan

Alhamdulillah juga pilihan memasak untuk bulan puasa tidak berlemak, kebanyakan adalah bersup, berkuahkan air, tiada santan. Selang seli dengan pelbagai jenis kerabu, kerabu ala kelantan yang bahan asas perlu ada santan pekat, bawang merah (tumbuk), lada hitam (tumbuk), ikan rebus (tumbuk) kelapa goreng (tumbuk), dan asam limau dan daun kesum.

Untuk bahan utama kerabu, jika mahu kerabu timun batang, maka timun batang diracik halus dan campurlah dengan bahan asas yang saya senaraikan. Boleh tukar dengan tajuk kerabu lain, contohnya nangka muda, rebus dulu nangka muda dan hiris-hiris dan campur dengan bahan asas kerabu, maka jadilah kerabu nangka ala kelantan, boleh juga campuran timun batang dan kacang panjang. Jika mahu lagi usus lembu direbus dan dihiris halus, campurkan juga dengan bahan asas. Jadilah kerabu usus ala kelate.

Menu sihat

Menu sihat seperti sup tulang, sup sayur, tomyam, patin masak tempoyak, itulah antara lauk yang saya masak berselang seli.

Juga minuman panas teh o dan air suam, juga tamar. Itu sahaja. Untuk moreh selalu ada akok kedut, buah tanjung jala mas. Menu di Kelantan memang meriah dengan juadah lauk pauk pelbagai rupa. Alhamdulillah masak pun ala kadar dan tidak banyak, tiada lagi yang buang, semuanya cukup-cukup.

Saya terbau pulut yang ditanak mertua. Katanya tadi mahu masak nasi manis atau wajik. Alhamdulillah masih dapat merasa resipi kasih sayang mertua. Indahnya Ramadhan kali ini bukan sekadar menu makanan, saya dapat merasakan kali ini puasa saya lebih baik dari tahun sudah. Ada konsisten dalam penghayatan dan amal. Moganya saya lebih konsisten untuk 15 hari lagi.

Salam kasih sayang

http://www.janawangdirumah.com/

Sunday, August 14, 2011

Orang sukses luar biasa cara kerjanya

Teks: http://www.masayuahmad.com/

Kita sudah pun melepas hari puasa, 13, 14 dan hari ini sudah Ramadhan ke 15. Berdesup masa berlalu. Tinggal 15 hari berbaki.

Ok. Saya mahu sentuh topik motivasi pula. Apabila kita melihat kejayaan orang lain, kita selalu mengimpikan perkara yang sama. Mahu sukses sebagaimana mereka. Namun tidak ramai yang boleh bekerja luar biasa sebagaimana orang yang sudah 'sukses' walau dalam apa pun bidang.

Contohnya sudah tentu cara kerja orang yang bependapatan 1k, 10 k berbeza dengan pendapatan 1 juta.
Sudah tentu juga mereka yang bekerja untuk mendapatkan 1 juta mempunyai strategi, juga pengalaman berbeza.

Orang yang berusaha 14 jam, sudah tentu lebih menikmati hasil berbanding mereka yang hanya bekerja 8 jam sehari. Walaupun ada yang kata 'itu adalah rezeki', tetapi pada saya rezeki itu tidak akan datang bergolek tanpa berusaha.

Thursday, August 11, 2011

SOHO- contoh pengusaha sukses





Dapatkan panduan bekerja di rumah sekarang, http://www.janawangdirumah.com/

Ramadhan 9,10,11, 12

Teks: http://www.masayuahmad.com/

Salam pagi Jumaat yang indah, tenang dan mendamaikan. Alhamdulillah kita sudah memasuki fasa ke dua Ramadhan untuk tahun ini. Hari ini Ramadhan ke 12, bersamaan 12 Ogos 2011. Nampaknya lebih kurang 4 catatan harian juga saya terlepas. Menu bersahur pagi ini udang goreng kunyit dan ikan tenggiri. Seperti biasa jam 4 sudah selesai panaskan lauk.

Jam 4 selesaikan dahulu urusan yang lain, kemudian jam 5 barulah kejutkan isi rumah yang lain untuk bersahur bersama. Lewatkan bersahur untuk mendapat berkat, ambil pemahaman dari sudut kesihatan, biasa penghadaman makanan berlaku lebih kurang 2 jam, jadi jika makan jam lima, makanya jam 7 baru dapat tenaga. Maksudnya kita tidak lapar dan ambil peluang ini untuk kekal cergas pada waktu pagi. Ya tak?

Fasa ke dua Ramadhan, sudah berapa juzuk al-quran sudah kita baca, berapa sasaran harian. Biar berdikit-dikit tetapi konsisten. Bukan segedebuk selepas itu terus malas. Ingatan ini khas buat diri saya sendiri.

Ketenangan Ramadhan kali ini, datang pula ujian kasih sayang Allah buat saya. Namun saya perlu yakin dengan ketetapan, dan perlu berusaha tanpa jemu agar satu masa kelak ujian ini dapat diselesaikan. Saya yakin akan kasih sayang Allah. Diberikan sedikit 'ketukan' agar saya sentiasa beringat. Ini tentunya pesan Allah kepada saya.

Aku yang memberi rezeki, maka mohonlah padaKu, Aku yang perlu engkau minta, maka mintalah padaKu. Mengadulah padaKu. Apa sahaja ujian, itu tandanya ada perkara lain yang akan mendatangi, bertabahlah dan berusaha tanpa jemu dan datanglah menyembahKu.
Sangat sombong saya ini jika saya tidak mahu mengadu. Sangat sombong saya ini, jika tidak mensyukuri setiap rezeki yang Allah berikan. Suami yang sihat, lagi baik hati. Mertua yang pemurah lagi penuh toleransi, anak-anak yang sihat lagi menambat hati. Apa lagi, apa lagi yang saya perlukan. Bersujud dan bersyukurlah. Usaha, usaha, usaha, doa dan tawakkal, doa dan pohon dengan penuh keredhaan, agar setiap perjalanan hidup ini diserap sempurna untuk bekalan akhirat kelak. Hidup tidak kekal, mati adalah pasti, akhirat juga yang abadi.

Salam kasih sayang

Dapatkan panduan bekerja di rumah http://www.janawangdirumah.com/


Wednesday, August 10, 2011

Asas persediaan bekerja dari rumah ;D



"Perancangan untuk bekerja di rumah memang telah saya lakukan sewaktu sebelum berumahtangga lagi. Alhamdulillah, pilihan itu sangat tepat, saya kini sangat gembira membesarkan anak-anak dan dalam waktu yang sama, mempunyai punca pendapatan yang lumayan dengan hanya berniaga dari rumah.”  Siti Noorhafezah Maarop, www.MyPermataHati.com



Sudahkah anda membuat persediaan bekerja dari rumah. Tidak kira sepenuh masa atau secara sambilan. Jika mahu sepenuh masa, ia perlu bermula dari sekarang. Dapatkan ebook http://www.janawangdirumah.com/ sebagai informasi awal persediaan bekerja dari rumah.

Apa yang terkandung di dalam ebook ini ialah :-



Bab 1: Pendahuluan & Konsep

Merupakan bahagian pendahuluan dan mengandungi pandangan dari wanita-wanita yang telah menjalankan perniagaan dan juga pekerjaan dari rumah. Juga turut menyentuh konsep=konsep bekerja di rumah serta jenis-jenis sumber kewangan apabila bekerja di rumah.

Bab 2: Masalah Mencentus Motivasi

Sedikit pencetus motivasi, iaitu, kisah benar dan pengalaman saya sendiri yang membuatkan saya berkobar-kobar untuk bertukar status dari pekerja di pejabat kepada suri rumah yang bekerja di rumah.

Bab 3: Matlamat Bekerja Di Rumah

Antara matlamat-matlamat yang boleh anda gunakan untuk memacu semangat anda bekerja di rumah.

Bab 4: Mengapa Anda Perlu Bekerja di Rumah

6 sebab kukuh mengapa anda perlu bertindak sekarang dan mula bekerja dari rumah.

Bab 5: Mengapa Gagal Untuk Sukses Bekerja Di Rumah

10 sebab mengapa ramai yang gagal untuk bekerja dari rumah. Kenalpasti faktor ini dan elakkan ia dari berlaku pada diri anda.

Bab 6: Panduan Persediaan Sebelum Bekerja Di Rumah

9 persedian yang perlu anda ketahui sebelum anda memutuskan untuk berhenti kerja di pejabat dan mula bekerja di rumah.

Bab 7: Pelan Perancangan dan Bertindak

Contoh pelan perancangan dan bertindak untuk anda bekerja dari rumah.

Bab 8: Rahsia Kejayaan & Motivasi

13 Rahsia kejayaan untuk bekerja dari rumah.

Bab 9: Mencari Idea Bekerja Di Rumah

7 faktor yang perlu dipertimbangkan apabila mencari idea bekerja di rumah


                                                           http://www.janawangdirumah.com/


Monday, August 8, 2011

Ramadhan 7 dan 8

Teks; http://www.masayuahmad.com/

Alhamdulillah hari ini sudah masuk hari ke 9 kita berpuasa bersamaan 9 Ogos 2011. Alhamdulillah juga puasa kali ini rasanya lebih baik berbanding tahun lepas. Puasa tahun lepas saya dalam keadaan mabuk-mabuk, kerja rumah banyak terbengkalai, kali ini alhamdulillah walaupun menyusu badan masih kekal cergas, juga berat badan semakin turun.

Menu berbuka Ramadhan 7 saya masak sup tulang, kerabu sare, ikan siakap goreng, ada akok, air kelapa muda. Menu berbuka semalam iaitu Ramadhan 8, saya masak sekali lagi ikan patin tempoyak, daging goreng kunyit campur brokoli dan carrot, tembikai, ada juga buah tanjung, tapai pinang, teh o panas tidak lupa kurma. Pagi tadi sahur udang goreng kunyit, tembikai, patin masak tempoyak, saya hanya makan nasi dan udang sahaja, itu sudah mencukupi. Pagi ini goreng nasi udang untuk kanak-kanak riang.

Eh, nampak macam catatan saya di atas seperti banyak lauk pula kan. Nampak memang banyak, tetapi ia citarasa berbeza setiap orang, contoh orang A hanya makan lauk A, orang B makan lauk B, jadi jika kumpul jadilah banyak.

Tip memasak semasa bulan puasa

1. Bersihkan bahan mentah terlebih dahulu dan simpan siap-siap di dalam peti sejuk. Jadi ketika hendak masak semua sudah ada, tinggal lagi hanya kupas bawang iaitu bahan asas sahaja.

3. Kisar bahan-bahan seperti cili kering dalam stok untuk satu minggu. Jika ada masakan jenis goreng-goreng hanya guna sahaja.

4. Pastikan kedudukan makanan di dalam peti tersusun, makanan yang lama dibuang, bekas biar bersih, jadi ia menjadi satu terapi apabila memasak semua bahan sudah ada dan tidak ada stok lama yang bersumbat-sumbat di dalam peti ais.

5. Jika ada satu menu utama memasak, masak awal, contohnya antara jam 3.30 hingg saya sudah siapkan dahulu jenis menu utama contohnya sup tulang, patin tempoyak, tom yam. Menu tambahan saya mula jam 6, berselang seli dengan kerja rumah yang lain, masak nasi, goreng ikan.

6. Sambil memasak terus basuh peralatan seperti periuk, mangkuk, bekas dan segala perkakas yang berkaitan. Apabila semua sudah tersejat air, simpan terus dan susun, Jadi bekas tempat letak pinggang mangkuk yang sudah dibasuh kosong. Apabila selesai berbuka, tinggal lagi pinggan kotor sahaja, jika anak-anak sudah besar, jadi mereka boleh basuh sendiir dan susun.

7. Amalkan berbuka dengan kurma, buah dan air suam. Tunaikan solat dan kemudian barulah makan makanan berat. Ini sangat membantu suri kekal bertenaga untuk menguruskan kerja rumah dan badan juga lebih sihat. Selalunya kita terus menyumbat dan melantak pelbagai makanan sehingga penuh perut dan badan sudah letih untuk meneruskan aktiviti ibadah.

Selamat berpuasa

http://www.janawangdirumah.com/

Sunday, August 7, 2011

Dapur ialah ibu bagi seisi rumah

Sumber: http://bm.harakahdaily.net/index.php/letter/4575-dapur-ialah-ibu-bagi-seisi-rumah
Makanan memainkan peranan penting dalam kehidupan. Salah satu perkara yang menyenangkan hati suami apabila pulang ke rumah ialah menikmati hidangan yang dimasak sendiri oleh isterinya. Begitu juga dengan anak-anak. Tidak ada perkara yang lebih membahagiakan daripada menikmati hidangan hasil air tangan ibu mereka. Malah makan bersama merapatkan lagi hubungan antara seisi keluarga.


Tetapi kini keadaannya sudah jauh berubah. Memasak makanan di rumah dan kemudian makan bersama sudah tidak menjadi amalan keluarga zaman sekarang. Memandangkan semakin ramai wanita bekerja di luar rumah, memasak untuk keluarga sudah jarang dilakukan.
Malaysia mempunyai pelbagai jenis makanan yang murah dan mudah diperolehi. Terdapat makanan dijual di pasar malam, gerai penjaja dan restoran makanan segera, sementara tempat-tempat makan yang dibuka 24 jam yang menjual capati dan teh halia boleh dinikmati oleh sesiapa saja yang lapar selepas tengah malam.

Sebenarnya, hidangan yang dikomersialkan ini mendedahkan ancaman kesihatan yang serius kepada pengguna. Misalnya makanan seumpamanya mengandungi terlalu banyak lemak, gula dan garam, malah kadangkala disediakan dalam keadaan yang tidak bersih

Penduduk Malaysia sepatutnya berusaha mengurangkan lemak dan gula dalam makanan tempatan kerana Malaysia mempunyai jumlah penghidap diabetes, strok dan penyakit jantung antara yang tertinggi di Asia Tenggara. Pada tahun 2000, 7.6% atau 1.82 juta penduduk Malaysia yang melebihi usia 20 tahun adalah penghidap diabetes dalam negara yang mempunyai sekitar 24 juta penduduk, demikian menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).


Pakar-pakar menyalahkan kemewahan, gaya hidup yang santai dan trend semasa di mana semakin ramai ibu bekerja menyumbang kepada masalah kesihatan yang semakin meningkat. Pada amnya penduduk Malaysia semakin banyak mengambil makanan yang tinggi kalorinya.

Menurut perangkaan kerajaan, lebih dua pertiga daripada penduduk yang berusia 18 tahun ke atas tidak bersenam. Kira-kira 54% penduduk dewasa pula sama ada obes atau mempunyai berat badan yang berlebihan, berbanding cuma 24.1% dalam tempoh 10 tahun lalu. Akibatnya, tujuh daripada 10 orang dewasa di Malaysia menghidap penyakit-penyakit yang kronik.

Diabetes dan kegagalan ginjal tahap akhir merupakan masalah kesihatan yang serius di Malaysia. Adalah dianggarkan terdapat 13,000 pesakit buah pinggang yang menjalani dialisis dan setiap tahun terdapat 2,500 pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang tahap akhir.

Satu lagi hal yang membimbangkan ialah 4 dari 5 penghidap diabetes akan mati akibat penyakit jantung (pembunuh utama di negara ini). Enam kes baru strok pula berlaku setiap sejam di Malaysia.

Tinjauan mendapati bagi setiap penghidap diabetes yang dikenal pasti, terdapat sekurang-kurangnya seorang lagi yang tidak mengetahui dirinya menghidap penyakit ini (oleh itu tidak mendapatkan rawatan yang sewajarnya) sehinggalah berlaku komplikasi yang sukar diubati. Lebih buruk lagi, diabetes Jenis 2 bukan sekadar membabitkan golongan usia pertengahan atau tua, malah kanak-kanak semuda 10 tahun yang menderitai diabetes (Jenis 1 dan Jenis 2) sudah menjadi satu kelaziman di sini.

Doktor mendapati kanak-kanak penghidap diabetes biasanya obes, yang berpunca daripada memakan terlalu banyak makanan yang tidak sihat dan menjalani gaya hidup santai. Menurut tinjauan tersebut, diabetes Jenis 2 lebih ketara di kalangan mereka yang berusia di antara 18-29 tahun, namun terdapat juga kanak-kanak yang menghidapnya.

Menurut seorang perunding kanan kanak kanak, “Amalan makan kanak-kanak yang buruk seperti suka memakan burger, naget, ayam goreng, kentang goreng dan minuman berkarbonat merupakan faktor-faktor yang menyumbang kepada obesiti. Melakukan kerja sekolah di rumah berjam-jam lamanya, menonton TV dan bermain permainan komputer memburukkan lagi keadaan.”

Pengambilan gula yang tinggi (yang juga menyebabkan obesiti) di kalangan penduduk turut menjadi salah satu penyebab diabetes. Kita mengambil 26 sudu teh gula sehari dan merupakan pengguna gula kelapan tertinggi di dunia.

Di sebalik kempen-kempen yang dijalankan oleh kerajaan untuk mendidik orang ramai supaya mengamalkan gaya hidup sihat, taraf kesihatan penduduk negara ini semakin merosot sejak kebelakangan ini. Bilangan penghidap bukan penyakit-penyakit berjangkit seperti diabetes terus meningkat di kalangan penduduk.

Sudah tiba masanya kita mencari pendekatan yang bersifat kerohanian untuk menyelesaikan masalah tersebut dan jawapannya terletak kepada dapur dalam setiap rumah. Tidak ada makanan yang boleh menyaingi makanan yang dimasak sendiri di rumah, kerana seseorang itu berpeluang memilih ramuan yang menyihatkan.

Sehubungan dengan tahap kesihatan yang semakin merosot di Malaysia, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Pendidikan supaya memperkenalkan kelas memasak di sekolah-sekolah tanpa mengira jantina. Pelajar perlu diajar cara memasak agar mereka mempunyai kebolehan memasak hidangan yang menyihatkan untuk keluarga mereka.

Mereka yang jarang memasak mungkin akan merasakan ia satu tugas yang berat. Bagaimanapun terdapat beberapa panduan untuk memudahkan kerja memasak dan lebih enak untuk dijamah.

Rancang Hidangan – adalah penting untuk merancang menu terlebih dahulu. Ia mungkin cuma mengambil masa beberapa hari atau seminggu dua lebih awal. Ketahuilah apa yang akan dimasak pada keesokan hari. Pastikan masakan anda mudah disediakan serta menggunakan bahan-bahan yang mudah diperolehi.

Sediakan Senarai Barang Belian – sesudah anda merancang hidangan mudah menggunakan bahan ramuan yang mudah diperolehi, anda boleh memenuhkan kabinet di dapur dengan bahan-bahan ini. Simpanlah senarai barangan ini dan periksalah berapa yang masih tinggal. Cuba beli barang keperluan ini ketika jualan murah tetapi perhatikan juga tarikh tamat tempoh penggunaannya.

Sediakan Senarai Belian Runcit – sungguhpun pada mulanya ia akan memakan masa namun ia menjimatkan masa pada masa depan. Buat senarai barangan yang biasa dibeli secara mingguan atau bulanan. Apabila tiba masa untuk berbelanja, catatkan senarai barangan yang hendak dibeli.

Simpan senarai harga – ketahui apa yang dibelanjakan ke atas barang makanan. Gunakan buku nota kecil untuk mencatatkan harga ketika membeli dan simpan senarai itu di dalam komputer. Ini penting untuk mengetahui bajet anda.

Gunakan petak penyejuk beku – Ketika memasak, cubalah agihkannya kepada dua bahagian. Simpanlah satu bahagian dalam petak penyejuk beku untuk dimakan apabila anda kesuntukan waktu untuk memasak. Ini boleh menghalang anda dari berkejar ke tempat makan atau restoran makanan segera.

Jaga Kebersihan Dapur – Memasak dalam dapur yang bersih dan tersusun rapi lebih menyeronokkan daripada memasak dalam keadaan dapur yang berselerak. Biasakan membersih dapur sambil anda memasak.



S. M. Mohamed Idris

Presiden
Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Saturday, August 6, 2011

Catatan Ramadhan 4, 5, 6

Teks: www.masayuahmad.com


Saya tertinggal dua catatan iaitu Ramadhan ke 4 dan 5. Semalam sudah yang ke 6. Alhamdulillah semalam tiada apa-apa yang menarik. Cuma pada hari puasa ke 5, berbuka beramai-ramai. Anak-anak saudaran dari Besut pulang berbuka dengan mok dan atuk mereka. Jadi berbuka beramai-ramai.

Puasa ke 5 dan 6 semalam saya berjaya ubah suai semula cara berbuka, tidak terus makan berat tetapi seperti saranan Rasulullah, makan buah tamar, minum air dan menunaikan solar Magrib kemudian barulah menjamah makanan berat. Rasanya badan lebih ringan dan bertenaga. Puasa kali ini juga saya merasakan badan lebih sihat dan bersemangat.

Juga memastikan Arissa mendapat susu secukupnya. Saya memastikan malam hari makan 7 buah tamar dan lapan gelas air. Alhamdulillah atas rezeki bekalan susu buat Arissa masih cukup dan saya masih kekal bertenaga.

Sahur pagi tadi bersahur gaya ‘candle light dinner’ apakan tidak, sejak jam 2 pagi terputus bekalan elektrik. Jadinya jam 4 pagi saya sudah mula masak. Masak nasi menggunakan dapur lebih pantas. Panaskan kuah untuk nasi kerabu dan goreng pedas ikan siakap. Itu sahaja. Juga air teh o panas dan air suam, ini sudah minuman wajib. Jam 4.30 semua sudah siap semuanya. Kanak-kanak riang juga bangun kerana kepanasan dan nyamuk.

Jadi semua orang bersahur.

Alhamdulillah juga latihan untuk Hakim sahur semakin ok, dia marah jika tidak dikejutkan sahur. Hari ini puasa sehingga separuh hari.

Ok, saya mahu menyambung kerja menulis seperti biasa.

Dapatkan!

www.janawangdirumah.com

Wednesday, August 3, 2011

Catatan 3 Ramadhan

Teks: http://www.masayuhmad.com/

Alhamdulillah semalam saya agak lemau, hari ini sudah kembali bertenaga dan rasa semakin sihat.
Untuk hari ke 3 berpuasa Hakim belum berjaya lagi berpuasa.

"Ibu Hakim sorang je makan, Zain puasa ibu," Hakim memberitahu.

"Dah tu bila abang mahu puas," tanya saya.

Hakim tidak menjawab sebaliknya tukar topik pula. Saya meneruskan usaha saya.

"Kalau abang puasa Allah sayang abang, ibu pun sayang abang, semua orang sayang abang," pujuk saya lagi.

" Dahlah ibu, Hakim penat ni," cuba untuk mematikan topik tentang puasa.

Malam tadi, saya sekali lagi berusaha memujuk.

"Siapa nak sahur,"

"Nak, nak, nak," jawab Arif dan Aiman beriya-iya, memang semangat tapi masa kejutkan sahur, semua tak boleh buka mata.


Hakim sudah mamai, dalam keadaan minda separuh sedar. Matanya hampir lelap.

"Abang nak sahurkan esok,"

Angguk.

"Abang nak puasakan esok, kalau abang puasa ibu bagi duit raya banyak-banyak,"

Angguk lagi dua kali.

Dinihari lebih kurang jam lima pagi saya kejutkan Hakim.

"Bang-bang bangun, nak sahur dan puasakan hari ino,"

Angguk.

"Ya lah bu,"

Badan dengan mata masih tertutup, bergerak kiri dan kanan. Saya tarik perlahan. Hakim bangun.

"Mahu kencing dahulu ibu,"

Saya menamkan Hakim, kemudian berpimpin tangan ke dapur. Atuk, Mok dan ayah sudah ada di meja makan.

"Hakim nak nasi?"

Geleng

"Nak supu?"

"Nak milo je," jawapnya ringkas.

Saya membancuh milo kosong suam. Dia minu,. selesai terus ke bilik tidur sambung semula lena.

Pagi ini ketika bersiap ke sekolah,

"Abang puasa kan,"

" Ya lah bu, Hakim nak banyak-banyak duit raya macam Zain,"

Apa-apalah janji Hakim dapat mula berlatih puasa, setengah hari sudah cukup sebagai permulaan.

Lega hati saya sebagai ibu, apabila Hakim sudah makan pujukan. Jika tidak dia akan menangis, menarik muka dan membentak jika saya mula buka tajuk 'sahur' dan 'puasa'. Alhamdulillah.

Sahur hari ke -4 ringkas sahaja, tomyam campur dan ikan terubuk goreng.

Menu berbuka hari ke-3 agak banyak pula, ikan terubuk goreng, ikan bakar cicah air asam, ikan patin masak tempoyak. Ada manis taik itik dan buah tanjung. Ini lah kali pertama dalam hidup saya makan kuih taik itik, ia diperbuat daripada putih telur, gandum dan daun pandan.

Tuesday, August 2, 2011

Catatan ramadhan hari ke 2

Teks: www.masayuahmad.com


Hari ini agak lemau tetapi saya perlu selesaikan perkara berikut;

1. Bab 3 buku bulan Ogos

2. Editing manuskrip-hantar pada editor

3. Bungkus buku dan pos

Tiga di atas adalah tugas perlu selesai hari ini juga, walau apa cara sekalipun. Oh, ya saya mahu kongsi catatan Ramadhan semalam iaitu bersamaan 2 Ogos 2011. Menu sahur daging goreng, kerabu, manakala menu berbuka ikan patin masak tempoyak, kerabu timun ala kelate, ikan siakap goreng, teh o, nasi putih ada buah melaka dan akok. Sederhana sahaja. Nampak macam banyak kan, tetapi tak adalah banyak, ikan tempoyak untuk bapa mertua, kerabu untuk emak mertua, kami makan apa yang ada ikut selera orang tua.

Menu itu juga untuk sahur Ramadhan ke 3 pagi tadi lauk yang sama cuma mertua tambah daging goreng.

Catatan dan aktiviti untuk bulan puasa, alhamdulillah masuk trek, cumanya hari ini saya agak lemau jam 10 pagi hingga 11 pagi. Untuk memusnahkan rasa malas itu, saya teruskan menulis entri.

Salam kasih sayang

http://www.janawangdirumah.com/

Monday, August 1, 2011

Cipta rutin menyeronokkan- Tip SOHO

Teks: http://www.masayuahmad.com/


Cipta rutin yang menyeronokkan, Jana RM Dari Rumah muka surat 121



Pada minggu pertama memulakan usaha bekerja dari rumah, anda begitu bersemangat dan gembira dengan perubahan baru. Namun selepas beberapa bulan anda kembali rindu dengan rutin bekerja di luar rumah (perkejaan sebelum ini).
Mari kita gerakkan kembali rutin bekerja. Ada yang menggangap bekerja dari rumah cepat bosan, tiada kawan dan nanti terperuk seperti katak di bawah tempurung. Jadi di sini kita perlu kreatif bagaimana untuk memaksimakan masa yang ada untuk menghasilkan ouput yang cemerlang. Tidaklah anda bekerja atau mengusahakan bisnes.

Bulan khusus

Bulan puasa adalah satu bulan yang memberi peluang kepada suri yang bekerja di rumah untuk lebih dapat bekerja lebih masa. Gunakan masa awal di waktu pagi iaitu bangun jam 4 pagi sebagai satu disiplin untuk konsisten pada bulan-bulan seterusnya. Inilah masanya untuk melatih diri untuk bekerja tanpa gangguan. Pada masa ini anak-anak masih nyenyak tidur. Beberapa pilihan berikut masih boleh digunakan.

- Hadkan masa memasak untuk sahur 30 minit, pilih menu mudah, panaskan lauk, masak nasi, goreng atau kukus ikan.
-Pilih senarai kerja utama yang mahu diselesaikan sebelum subu jam 4,5.6
- Masa ini adalah masa yang begitu produktif untuk bekerja, fokus dan tanpa gangguan
- Anda boleh gunakan masa ini untuk bekerja sebelum hari raya menjelang
-Biasakan menyiapkan kerja rumah seperti, mengemas, menguruskan pakaian kotor pada malam hari, kerana badan sudah bertenanga. Siang hari boleh fokus menyiapkan kerja yang mudah.

 http://www.janawangdirumah.com/

Cerita 1 Ramadhan

Teks: http://www.masayuahmad.com/

Ini adalah catatan seorang WAHM, kadangkala bertukar sebagai SAHM. Apa itu WAHM, dan apa pula itu SAHM. Secara rinngkasnya WAHM, wanita bekerja dari rumah, SAHM, suri rumah sepenuh.

Ok, saya mahu kongsikan pengalaman 1 Ramadhan bersamaan 1 Ogos 2011, sebagai rujukan dan catatan pengalaman saya bekerja dari rumah. Sudah tentu pengalaman ini juga sangat bermakna, dan ia boleh mengambil manfaat jika dilihat dari perspektif positif.

Alhamdulllah tahun ini adalah tahun ke tiga saya bekerja dari rumah, tahun dan fasa penting. Jika tahun lepas saya hamilkan Arissa dan dua minggu pertama bula Ramadhan kami berada di Pulau Pinang, kali ini dan tahun ini dapat berpuasa dengan penuh bahagia di tempat kelahiran sendiri.

Libatkan anak-anak tentang puasa

Anak-anak saya masih di bawah umur, iaitu 6, 4, 3 dan lapan bulan. Masih hijau dan rebun. Maka sebab mereka masih rebunlah saya perlu mengasuh dan mendidik dari awal tentang puasa. Pun begitu saya bukanlag ibu yang sempurna, saya lebih suka dengan kaedah biarkan mereka bersedia, tahu dan faham. Tiada paksaan untuk berpuasa penuh.

Abang Hakim masih belum bersedia berpuasa penuh, jadi pada malam pertama saya ada memujuknya.

"Esok puasa bang, esok abang bangun sahur ya,"

Hakim diam dan menarik muka.

"Ibu ni, nanti Hakim lapar, tak boleh makan tak boleh minum,"

"Tak apalah, separuh hari sahaja,"

Hakim memasamkan muka.

"Ibu, ibu Arif nak bangun sahur," Arif lebih bersemangat berbanding abang.

"Ok, Arif tidur nanti ibu kejut bangun sahur,"

"Yalah, yalah, terus tarik selimut dan mahu tidur,"

"Iman pun nak sahur ibu, macam upin dan ipin," Aiman menyampuk.

"Yalah, yalah, nanti man bangun ya,"

Menjelang sahur, sampai ke sudah seorang pun tak bangun. ;D

Esoknya, Hakim bangun untuk ke sekolah.

"Abang nak puasa tak,"

Hakim diam.

"Minum milo je," pintanya.

Hakim minum milo sahaja, tak mahu sarapan.

Ketika saya menjemputnya pulang. Saya bertanyakan gurunya. Dia tak mahu makan, hanya makan ketika jam 12 tengahari. Walaupun masam mencuka sebelah malamnya, dia tetap ingat akan pesanan saya.

"Tak mahu puasa penuh tak apa, separuh hari pun cuku," nampaknya ia melekat.

Kalau Arif dan Aiman saya suka ulang dan ulang soalan ini.

"Puasa tu, kita tak boleh makan, tak boleh minum, dari pagi sampai petang," Aiman atau Arif akan menjawab sebijik macam gaya upin dan ipin.

Sahur pertama, air tangan mertua, udang goreng kunyit dan ikan terubuk goreng. Menu ringkas tapi memang sedap. Bersalahnya saya kerana terbangun jam 5 pagi. Itu pun dikejutkan suami.

Berbuka, saya yang masak, adillahkan berbahagi tugas. Menunya asam pedas ikan terubuk yang diletak kesum, tomato dan bendi, ikan siakap goreng, timun cina, juga 30 minit sebelum berbuka saya buat kerabu nangka. En.suami balik ada pula akok kedut dan pulut serikaya. Minum tentunya teh o panas.

Sahur ke dua tadi, saya lebih beringat, saya mahu bangun dan kali ini biar giliran saya pula. Oh, mertua lebih cekap, jam 3.30 sudah memasak, jam 4 sudah siap. Aduhai, saya bangun.

"Dah siap ma?" Saya tak mahu jadi menantu hantu.

"Tak apalah mudah jah ni, sudoh doh," Aduhai, saya sudah rasa serba salah. Tapi jawapan ma, menyedapkan hati. Nampaknya sahur dia masak, berbuka saya pula. Itu macam perjanjian melalui talian udara sahaja. Menyampaikan naluri melalui minda separuh sedah. Ma setuju, saya setuju. Arissa menangis, sambung menyusu, mandi  dan jam 5 saya pula yang menyiapkan apa yang patut.

Alhamdulillah, ramadhan kali ini saya rasa lebih tenang dan rasa lebih bermakna. Semoga puasa saya bukanlah puasa berlapar dan dahaga.

http://www.janawangdirumah.com/
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin