Saturday, May 28, 2011

kisah kasih sayang

Teks: Masayu Ahmad

Cuti sudah bermula. Semalam sudah ada di kampung ayah. Hanya lima minit sahaja ke pantai. Itulah uniknya kampung ini. Suasana kampung. Dinihari sudah terdengar kokokan ayam jantan. Sahut menyahut.

Kok, kerek kokkkk (macam ada maksud pula jika diselami teriakan ayam-ayam ini.)

Kok kerek kok,

Sekarang ini jam 8.48 masih bersahutan kok kerek kok, macam tahu-tahu sahaja kan. Semalam juga ketika berselisih kenderaan, ada kuda di dalam kandang melalui jalan raya. Kanak-kanak ini biasa sahaja, sedangkan ada satu kereta kancil di depan, anak-anak mereka terloncat-loncat melihat kuda.

Keliling rumah juga, kadang kala ada kambing-kambing yang dilepaskan begitu sahaja oleh tuan empunya. Berjalanlah kambing-kambing ini ke pelosok kampung. Itulah kan, tidak perlu ke zoo semata-mata mahu melihat haiwan. Lihat sahaja pelbagai jenis haiwan yang jinak di pandang, tetapi disentuh jangan.

Oh, ya. Ayah juga ada membela beberapa ekor kucing. Ada lima ekor kucing yang baru dilahirkan. Semalam satu sudah mati, dek di jolok aiman. Aduh kasihan anak kucing itu. Saya tidak menengok kerana tidak sampai hati. Kanak-kanak tiga beradik ini bukannya boleh duduk diam. Berlari ke sana ke mari. Gegeh riud rumah tok ayah.

Dua hari lepas satu insiden yang menyebabkan paha punggung tok ayah terseliuh. Sudah berurut juga, semalam en.suami hantar ke klinik. Demam sudah kebah. Saya bertanya mahu makan apa, hanya sayur lemak sahaja. Kasihanya kerana ayah mahu makan itu sahaja. Puas hati kerana dia makan bertambah.

Orang tua, apabila demam, itu tandanya sunyi. Sekejap sahaja sunyi terubat, demam terus kebah, pabila anak cucu sudah berada depan mata. Saya mungkin lebih lama di sini menemankan ayah. Kebetulan sudah cuti sekolah seminggu atau mungkin dua minggu di sini. Cuti lain tidak lagi penting, selain cuti bersama ayah. Di rumah yang penuh kenangan. Kerana, mungkin hanya dengan ini, meluangkan masa, bercerita dan bersembang, buat pengubat sunyi ayah. Semoga Allah memberi umur yang berkat buat ayah. Berilah saya peluang menjaga dan meluangkan masa untuk bersama ayah. Kerana saya sememangnya tidak sempat berbuat demikian bersama arwah emak. Ketika mereka masih ada, hargai dan gunakan masa sebaiknya masa yang ada. Ayah dan ibu tiada tiga mahupun empat. Mereka hanya satu.

Thursday, May 26, 2011

Jelajah diri

Teks: Masayu Ahmad

Hari cuti sudah bermula hari ini. Kesibukan jalan raya akan bermula malam nanti, begitulah seterusnya dua minggu ini. Saya mahu siapkan satu lagi manuskrip. Kemudian malam nanti atau pagi esok terus ke kampung ayah. Sudah menelefon ayah demam. Demam biasa-biasa sahaja katanya.

Oh, tok ayah sudah sunyi. Jadi sempena cuti ini, mungkin saya balik lama sedikit. Biar sampai tok ayah sudah gembira semula baru pulang ke sini.

Kali ini saya hanya akan bawa buku dan mencatat sahaja. Akan habiskan masa menelaah dan membaca. Menulis menggunakan pen sahaja. Balik rumah ayah, masak mudah-mudah sahaja.

Hakim cuti lama, disebabkan dia sudah semakin lancar membaca, sangat membantu apabila dia yang mengajar Arif. Ringan beban saya. ;D.  Arissa sangat baik, diam sahaja, gelak, tersengih, golek sana, golek sini. Menemankan atuk dan mok mengaji. Memang mudah menjaga Arissa. Aiman banyak kerenah sedikit. Mungkin pada saya Aiman mempunyai perubahan sikap kerana tidak puas hati dengan Arissa.

Kejap merengek, mahu riba, mahu tidur, mahu teh o, tukar lagi air oren, tukar lagi mahu susu. Kejap mahu mandi, mahu tengok tv, mahu game, mahu starfall. Kalau tak sabar memang boleh terjun telaga. Tapi tak apa, Aiman masih kanak-kanak, Saya yang sudah dewasa ini patutnya belajar untuk bersabar. Bukan anak orang lain pun, anak saya sendiri, bukan darah daging orang lain, darah daging sendiri, Takkan mahu senang sahaja kan, sesekali kesabaran perlu diuji. Kalau tak tahan, saya buat tidak tahu sahaja. Lama-lama dia ok, datang sendiri minta maaf. Tapi paling tidak tahan, hanya mahu pakai baju biru sahaja. Ada tiga helai baju kegemaran. Tiga helai itu juga dipakai setiap hari. Punyalah banyak baju. Baju biru sahaja Aiman berkenan. Kalau tak lebih rela tidur tak berbaju. Kadang-kadang apabila saya pakaikan juga, dia tersedar akan bangun dan buang semula baju itu. Lepas itu sambung tidur semula, Sabor aje le...;D

Wednesday, May 25, 2011

Berlari mengapai awan

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google


Saya masih bergelumang dengan manuskrip serta hiruk pikuk anak-anak. Si comel Arissa sudah gagah meniarap. Cepat sungguh masa berlalu. Sempat tak sempat sudah bergolek, sekejap-sekejap sudah berguling. Mahu snap gambar Arissa pun tidak sempat.

Ok, sekarang sudah 3.37 petang. Sekejap tadi sudah berdesup ambil Hakim. Saya sudah lega Hakim semakin lancar membaca. Jadi sibuk, sibuk pun, nasin baik Hakim mudah mencerap.

Insya-Allah tahu hadapan Arif dan Aiman akan menyusul. Hakim sudah darjah satu. Jadi nanti tinggal saya dan Arissa sahaja. Harapnya masa menulis saya lebih banyak dari sekarang.

Sekarang waktu paling produktf ialan sebelum subuh hingga jam 8 pagi.  Sarapan sudah disediakan ibu mertua, malam giliran saya. Ahad, Selasa, Khamis giliran saya masak tengahari, manakala Isnin, Rabu adalah mertua. Jumaat dan Sabtu kadang-kadang saya masak, kadang-kadang bersama-sama.

Banyak cabarannya untuk tahun ini. Banyak projek penulisan, ia datang juga bersama cabaran.

Ibaratnya larian berhalangan berpagar. Selepas bunyi das tembakan, mula memecut, sampai satu pagar, lompat, lari lagi, ada pagar lagi, lompat lagi, lari, lompat. Ada pagar yang jatuh, ada juga lompatan yang cantik.

Ibaratnya pagar itu adalah cabaran. Bagaimana kita menghadapi cabaran. Jika motivasi adalah tinggi maka pagar itu berjaya dilepasi dengan baik. Jika motivasi merudum, pagar itu juga akan rebah sama. Larian juga perlu konsisten, tidak boleh separuh jalan. Mahu atau tidak perlu teruskan juga.

Apabila kita sudah beranak pinak, sudah tentu kita perlu meneruskan perjuangan meneruskan membesar, mengasuh dan mendidik. Tidak boleh ambil keputusan mahu buang anak, mahu serah kepada orang lain, atau kalau sudah mengandung, putuskan balik tidak jadi teruskan kehamilan.

Begitulah dalam apa sahaja perjuangan, sebagai isteri, ibu kepada anak-anak kita perlu teruskan. Perjuangan saya dalam penulisan, perlu diteruskan juga sebagaimana yang sudah dirancang.

Perkara gembira, atau sebaliknya kita serap sebagai cerminan diri agar melakukan yang terbaik dalam apa jua perkara.

Sangat penting untuk terus konsisten berlari, melompat dari satu pagar dan pagar. Larian tidak boleh diundur, pagar perlu dilepasi dengan sempurna, malah larian perlu ditamatkan hingga garis penamat. Tidak boleh pura-pura pengsan atau berpatah balik.

Mari kita teruskan apa sahaja perjuangan kita hari ini, untuk matlamat di sini, lebih-lebih lagi untuk di sana

Salam kasih sayang

Dapatkan ebook Panduan bekeja di rumah : http://www.janawangdirumah.com/

Juga buku Jana RM Dari Rumah:

1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:


http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:

http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3

3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli

http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015

4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:

http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

Monday, May 23, 2011

Sunday, May 22, 2011

Isteri gembira bila suami...

Teks: Masayu Ahmad

Petang-petang begini sangat sedap jika ada keropok lekor dan air teh o panas. Kembali segar bugar, sementara menanti fajar menyinsing.

Ok berbalik kepada topik di atas. Hari ini sudah Ahad, esok sudah Isnin. Hujung minggu sudah hampir habis, bermula semula minggu bekerja yang penuh 'sibuk dan 'kelam kabut'.

Saya percaya petang begini, ramai isteri-isteri yang sibuk membuat persiapan untuk lima hari bekerja. Sama ada menyelesaikan 'gunung pakaian', membantu 'memantau kerja sekolah anak-anak 'menyetereka pakaian' seumpama kedai dobi, juga pilihan bersantai-santai selepas seluruh 'rumah' sudah dikerjakan.

Jika bermula hari bekerja, memang tidak menang tangan dibuatnya. Kerana saya dahulu wanita bekerjaya juga.

Buat suami-suami apa kata

1. Apabila sampai masa pulang, tepat masa sampai di rumah. Ambil peranan isteri, buru-buru ambil semua pakaian kotor dan selesaikan.

2. Ringan beban pertama, apabila pakaian sudah diurus, maka isteri dengan lajunya akan mula memasak masakan makan malam.

3, Buat suami, selesai pakaian, boleh juga ambil penyapu terus kemas rumah, mana yang tidak sempat isteri kerjakan.

4. Jadinya ada masa si isteri menguruskan anak-anak kecil, mahu pun anak-anak sekolah. Waktu petang biasanya, masa yang amat singkat, buru-buru anak-anak dikerah mandi, berpakaian, bersedia untuk solat dan mengaji quran.

5. Buat suami, jika rajin lagi, sudilah mengurut isteri yang keletihan sepanjang hari. Lenguh-lenguh rasa badan menguruskan rumah tanggan sepanjang hari. Itu pun jika sudi. Akan tersebar senyum gembira si isteri, tidak perlu hadiah yang mahal, hanya urutan boleh memberi rasa segar dan bertenaga semula. Pastinya isteri gembira menguruskan rumah tangga keesokan harinya.

Inilah motivasi paling mujarab buat isteri. Jika buat kejutan dan boleh pula berganding bahu bersama-sama, setiap isteri rasa gembira dengan penghargaan yang diberikan. Tiada motivasi terbaik buat isteri, melainkan mendapat suami yang 'ringan tulang. Terima kasih wahai suami yang rajin, ia adalah anugerah yang terindah.

Saturday, May 21, 2011

Lagi ulasan Jana RM Dari Rumah

Blog: http://artchetak.blogspot.com/2010/05/jana-rm-dari-rumah.html

Ulasan: Puan Durra Mohamed Jamri


Pada 22 November 2009, www.artchetak.com berpeluang muncul di segmen Bekerja Dari Rumah di rancangan Apa Kata Wanita di TV1. Sejak itu, dari semasa ke semasa, saya menerima e-mail dari wanita-wanita, terutamanya kaum ibu yang berhajat untuk mula berniaga secara kecil-kecilan dari rumah. Dengan pengalaman yang amat cetek, rasanya saya bukanlah sumber terbaik untuk memberi nasihat. Yang boleh cuma sekadar pandangan yang tak seberapa berdasarkan pengalaman sendiri.

Agak sukar untuk mendapatkan bahan bacaan yang ditujukan khas kepada kaum wanita bagi isu memulakan perniagaan dari rumah. Kebanyakan yang berada di pasaran adalah di import dari negara barat. Walaupun secara amnya, boleh digunapakai, tetapi masih perlu buku rujukan tulisan anak tempatan.

Alhamdulillah, pada Mei 2010, buku bertajuk Jana RM Dari Rumah berada di pasaran. Buku hasil tulisan Masayu Ahmad, ditulis khas untuk kaum wanita, para ibu bekerja khasnya yang berhajat untuk bertukar kepada status bekerja dari rumah.

Jana RM Dari Rumah bukan sahaja memberi pelbagai idea jenis perniagaan yang boleh di jalankan di rumah, malah, menjelaskan pelbagai perkara yang berkaitan. Terdapat panduan bagaimana untuk mengurus masa, cabaran bekerja dari rumah, pengurusan pemasaran, persaingan dan kewangan turut diterangkan.

Bekerja dari rumah tidaklah semudah yang disangka. Sesiapa yang memasang niat, perlu mendapat maklumat apa yang bakal dihadapi. Insya-Allah semuanya ada di dalam buku ini, begitu juga panduan motivasi diri sekiranya apa yang dirancang tidak membuahkan hasil.

Perkongsian pengalaman Puan Durra ada di dalam muka surat 202 dan 203:

Pemilik produk kreatif: http://www.artchetak.com/

Bisnes dari rumah sepenuh masa, Durra Mohamed Jamri mengusahakan dan menawarkan pelbagai produk kreatif seperti kad perkahwinan, produk untuk majlis keraian, doa selamat, produk sentuhan kreatif seperti kole (mug) dengan lukisan tangan dan pelbagai lagi.

Minat beliau untuk bekerja dari rumah sudah lama ada, cuma belum berpeluang. Selepas melahirkan anak kedua, keinginan semakin kuat, ditambah pula dengan perasaan berat hati untuk keluar bekerja. Selepas berbincang dengan suami, beliau mengambil keputusan untuk berhenti kerja demi memberi fokus kepada anak-anak. Kebetulan bapa beliau memang sudah mengusahaka bisnes dari rumah, menerima tempahan kemeja- T, baju sukan, mug dan sebagainya. Menurut usahawan ini, bapa menjadi pencetus kepadanya untuk mempelajari selok-belok bisnes.
Baca lagi pengalaman Puan Durra dalam buku Jana RM Dari Rumah muka surat 202, 203:


Buku yang berharga RM15 ini boleh dibeli secara online di MPH Online atau Karangkraf Mall.





Beli di buku Jana RM Dari Rumah di melalui pautan di bawah:


1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:

http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:

http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3

3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli

http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015

4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:

http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

Langkah demi langkah

Sumber: http://tintacomellote.blogspot.com/2010/05/jana-rm-dari-rumah.html

Ulasan dari : Wan Rohani Wan Ismai

Jana RM Dari Rumah


Ingin bekerja di rumah tapi tidak tahu bagaimana hendak mulakan dan bagaimana caranya?

Buku Jana RM Dari Rumah ini boleh membantu, gaya penulisan yang menarik dan langkah demi langkah yang diterangkan secara detail mampu menjadikan impian suatu kenyataan jika diikuti. Buku tulisan Masayu Ahmad ini menggunakan gaya penulisan yang santai dan praktikal berdasarkan contoh Suri yang telah mulakan karier di rumah. Setiap bab dipecahkan kepada sub-bab yang mudah dan ringkas.




Bagaimana menetapkan matlamat untuk bekerja di rumah, konsep, pilihan kerjaya dari rumah, bisness apa yang praktikal dijalankan di rumah, dan persediaan untuk memulakan. Pengurusan masa sangat perlu dititikberatkan jika mahu berjaya dalam karier dan dalam masa yang sama keluarga diutamakan.


Tidak boleh lupa cabaran yang bakal dihadapi bila bekerja di rumah, bagaimana untuk memotivasikan diri, buat perancangan dan pelan pemasaran, tidak dilupakan aspek pengurusan kewangan. Salah satu keberkesanan penulisan buku ini adalah disebabkan oleh penulisnya juga merupakan wanita yang bekerja di rumah.

Sangat berbaloi untuk anda dapatkan buku ini yang hanya RM15, boleh dapatkan terus dari penulis buku dan dapatkan autografnya. Selamat bekerja semua :)

Beli di buku Jana RM Dari Rumah di melalui pautan di bawah:

1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:


http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581


2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:

http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3

3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli

http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015

4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:

http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

Friday, May 20, 2011

Uniknya pejabat di rumah

Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah

Muka surat: 184- 185


  • Usahawan online
  • Kesibukan fleksibel
  • Khidmat  pelanggan tanpa perlu bersemuka
Uniknya bisnes dari rumah

Apabila telah memutuskan untuk mengusahakan bisnes dari rumah, secara tidak langsung anda sudah bergelar usahawan. Walaupun masih baharu dalam keusahawanan anda sudah pun mula menyertai ramai wanita dalam kelompok 'bekerja dari rumah'.

Usahawan online boleh bergabung secara maya, walaupun tidak bertemu tetapi kumpulan ini berada dalam kelompok yang sama. Kelompok ini boleh sahaja dijejaki melalui persatuan usahawan wanita dan juga forum maya.

Usahawan online

Jika sangat malu untuk bersemuka denga pelanggan dan lebih gemar bekerja dengan meminimumkan urusan dengan masyarakat, usahawan online adalah salah satu pilihan. Usahawan hanya boleh berhubungan dengan pelanggan melalui laman web jualan, perbualan maya, e-mel, dan laman sosial (face book)

Kesibukan fleksibel

Salah satu manfaat menjadikan pejabat di rumah adalah bertujuan menikmati gaya hidup mengikut pilihan sendiri. Walaupun kadangkala berada dalam zon sibuk, tetapi usahawan boleh mengenal pasti daripada awal masa sibuk dan masa kurang sibuk.

Juga fleksibel menentukan jadual kerja mengikut kemahuan sendiri. Apabila berada dalam keadaan 'tugas serentak' iaitu urusan rumah tangga dan keluarga, anda sudah mula mengasah kepakaran dalam 'melakukan tugas serentak' (multi tasking)

Berikut adalah panduan yang boleh membantu apabila berada dalam situasi 'sibuk,"...

Baca selanjutnya dalam Jana RM Dari Rumah ;D




1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:

http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581


2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:

http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3

3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli

http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015

4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:

http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

Dapatkan di pasaran!

Thursday, May 19, 2011

Mencari keseimbangan

Teks: Masayu Ahmad

Orang tua menunjukkan kasih sayang dengan masakan yang enak buat anak-anak dan cucu. Kita, sebagai orang dewasa perlu menunjukkan kembali penghargaan dengan meluangkan masa, bertanya khabar dan juga mengambil semula peranan menjaga mereka sebagaimana kita kecil dahulu.

Ya, Allah yang Tuhan kami, ampunkan dosa kami, dosa ke dua ibu bapa kami.
Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani kami ketika kami kecil,

Lafaz ayat ini seringkali diulang-ulang Hakim. Mungkin Hakim berusia 6 tahun ini, masih belum memahami sepenuhnya doa ini. Namun ia diulang-ulang selagi. Seolah-olah memberi peringatan kepada saya. Walau sedikit cuma kudrat, dan tidak terbalas rasanya perngorbanan kedua orang tua dan juga mertua.

Selamat berhujung minggu buat pembaca budiman.

http://www.masayuahmad.com/

Ceria di petang hari

naninununu na


mindadududa

likupupadadi

makaninika

pokkukuki

...jagupipigiga

ijikijiji

kukabakaki

takapatika..

Panjang lagi liriknya, saya kongsikan separuh sahaja ;D



Arissa pula, heh,heh,heh, sambil tesengeh-sengeh.

Lagu Arif nyayikan buat adik tersayang Arissa, tergelak-gelak ibu seorang diri. Apa kebendanya Arif punya lirik...keh,keh,keh

Wednesday, May 18, 2011

Ibu super di mana-mana

Teks: Masayu Ahmad

"Ibu, ibu mahu milo,"

"Ibu, ibu mahu mandi,"

"Ibu, ibu Aiman usik adik," adu Hakim.

"Ibu, ibu, Aiman berak," Aiman mengadu dengan jujur sambil senyum seulas menyatakan lampin sudah basah.

"Uwa, wa, wa, Arif nak milo, sekarang jugak, sekarang jugak!" sambil membaringkan badan dan mula menghentakkan kaki. Sabar ajelah ya. Melayan kanak-kanak riang dan bayi riang.

Ish, ish, ibu gosok kedua pipi. Baru sahaja duduk selesai menyusu Arissa, konon mahu menyambung menulis. Ada lagi yang sahut menyahut.

Kembali ke dapur, siapkan milo ais Arif. Bersegera semula ke meja kerja.

"Ibu, ibu, Aiman nak susu,"

"Pulak, tadi mengapa tak minta,"

Hehe, Aiman tersengeh-sengeh. Sahaja je. Kadang-kadang saya fikir empat beradik ini berkomplot, bersilih ganti panggil ibu. Bergilir melunaskan apa yang mereka mahu. Alih-alih jam sudah petang. Sekejap sahaja masa berdesup.

Kadang-kadang disebabkan rasa geram. Saya kata begini kepada Aiman.

"Ibu tohok Aiman dale lago nok?" (Ibu buang  Aiman dalam telaga)

Ibu mulut sahaja, bukannya sampai hati nak buat. Kata-kata keluar jika geram sangat dengan Aiman.

Waktu puncak dia mula buat hal ialah bermula jam 10 pagi hingga 12 tengahari. Iaitu selepas Arissa sudah selesai mandi dan tidur semula. Memang 'super sabar' ibu dibuatnya.

Kembara lagi

Teks: Masayu Ahmad

Alhamdulillah untuk kesihatan hari ini, juga satu hayat nafas dipinjamkan untuk berbakti dan menyelesaikan amanah. Lewat petang semalam saya agak merudum juga, kerana ada beberapa perkara yang tidak dapat diselesaikan. Menjelang malam dan pagi ini, alhamdulillah semua berjalan lancar.

Mari terokai lagi apa lagi panduan bekerja di rumah yang boleh diselongkar dalam buku Jana RM Dari Rumah,

Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah
Muka surat: 189

Kuasai khidmat pelanggan

Terdapat banyak tip yang dikongsi, saya ambil beberapa poin sahaja.

Memudahkan pelanggan untuk membeli

Banyak cara untuk berurusan dengan pelanggan sama ada melalui telefon, pertemuan e-mel dan sebaganya. Ia bertujuan untuk memberi maklumat dan perkembangan terkini produk jualan. Anda juga perlu menyegerakan pesanan dan penghantaran apabila sudah ada tempahan dan bayaran.

Dalam kes-kes teretentu usahawan boleh menelefon pelanggan, bertanyakan status barang yang dihantar sudah sampai dengan selamat atau sebaliknya.

Bagi pelanggan yang baharu, pelanggan setia, anda boleh menyelidik tentang produk bagaimana yang diiginkan. Boleh juga memberi kupon harga istimewa atau keratan iklan promosi sepanjag tahun dalam barang yang sudah dipesan untuk pembelian seterusnya.


Memberi informasi yang jelas

Salah satu perkara yang tidak boleh diambil mudah ialah memberi penerangan yang jelas tentang produk, terma dan syarat tempahan, kaedah bayaran, status barang yang rosak, tidak boleh dipulangkan selepas pembelian, status barang yang dihantar serta khidmat nasihat sususlan selepas menggunakan produk.


1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:


http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:

http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3

3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli
http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015


4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:

http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

Tuesday, May 17, 2011

Seni dawai- buku Yati Salim

Teks: Masayu Ahmad

Ketika sesi penerbit-penulis Grup Buku Karangkraf, saya berkenalan dengan seorang wanita hebat yang secara sepenuh masa mengendalikan bengkel. Bukunya pertama Seni Dawai dan sudah ada di pasaran. Ok, saya mahu kongsikan gambar di bawah sesi bengkel kelolaan beliau dan kalian boleh mendapatkan buku beliau di Popular, MPH dan kedai-kedai buku terpilih.

sebentar ya, gambar belum dapat disiarkan...

Pagi penuh semangat

Teks: Masayu Ahmad


Alhamdulillah, menjelma lagi satu pagi yang indah. Mari kita lunaskan segala tanggungjawab hari ini dengan segar bugar, penuh tenaga dan penuh semangat. Sebelum itu, pekena dahulu teh o panas. Memang datang semula aura mahu bekerja. Sudah siap sedia 'to do list' hari ini. Mari kita mulakan dengan bismillahirahmanirrahim, dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih.

Sebelum itu,

Mari kita selongkar apa lagi idea dalam Buku Jana RM Dari Rumah, saya tidak akan menyiarkan semua artikel, hanya sekadar menyentuh beberapa artikel sahaja untuk dikongsi.

Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah
Muka surat: 170-171

Pelan pemasaran bisnes skala kecil

Cipta permintaan

Antara pertimbangan penting dalam memulakan bisnes berskala kecil dari rumah:

  • Produk apa atau perkhidmatan yang akan ditawarkan?
  • Apa kepakaran anda berkaitan dengan bisnes pilihan?
  • Adakah latar belakang pendidikan, kemahiran sedia ada mampu memberi pengaruh kepada produk yang dijual?
  • Adakah produk atau perkhidmatan memenuhi keperluan permintaan?
  • Adakah produk dan perkhidmatan adalah jenis bermusim atau mempunyai permintaan sepanjang tahun.
Bagi seorang wanita yang sudah bergelar isteri, ibu dan pekrja mempunyai banyak produk pilihan harian. Daripada tiga status ini sudah membolehkan anda mencari idea dan memilih produk yang ingin dijual. Anda boleh mencipta produk berdasarkan status seorang isteri yang merancang perbelanjaan bulanan untuk keluarga.

Baca lagi dalam Jana RM Dari Rumah, ;D

Baca selanjutnya dalam Buku Jana RM Dari Rumah, pembelian seperti di bawah:






1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:

http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:

http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3

3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli

http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015
4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:
http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

Corat coret kasih sayang

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google


Masih di sini, berjuang dengan masa melunaskan manuskrip, mengejar tarikh akhir. Berjuang dengan tiga kanak-kanak riang, seorang bayi riang yang semakin montel, suka tersengih-sengih. Berjuang dengan warga emas tenang, meniti hari-hari di usia emas. Bersama berjuang dengan en.suami tersayang agar siapa-siapa di sekeliling mendapat kasih sayang terbaik.

Kadangkala apabila kesibukan 'ribut' melanda, saya selalu mengingatkan hati. Sabar, sabar, sabar. Sambil basuh pinggan pun mahu menangis juga dibuatnya, apakan tidak mengenangkan meja kerja dan manuskrip yang berlumba-lumba menyahut mahu dilunaskan segera.

Namun segera saya sabarkan hati, buat satu-satu. Sabar, sabar, sabar. Itulah ayat penyedap rasa. Apabila rasa kepenatan, saya berlari sebentar merehatkan diri dan hati. Usai tenang, bersegera semula bangkit dan menyambung perjuangan.

Apa lagi saya mahu. Mahu suami, Allah beri, mahu anak, nah berderet-deret juga Allah beri. Syukur, syukur. Mahu kasih sayang orang tua, masih lagi ada ruang untuk berbakti. Mahu anak perempuan, pun Allah beri.

Aduhai betapa tidak bersyukurnya saya. Apabila jiwa memberontak rasa tidak cukup masa, kembali mengambil wuduk dan tenangkan diri. Aduhai kecil sahaja masalahnya. Sungguh propa jiwa saya, heh!

Mari kita teladani ambil pengajaran wanita dulu-dulu.

Basuh kain guna tangan sahaja, mana ada mesin basuh.

Mahu memasak perlu bersusah payah, ambil air di telaga, kayu api perlu dicari.

Kita? Wanita moden, ada peti sejuk yang boleh disumbat banyak makanan. Ada dapur cantik tunggu hanya dipetik sahaja, menyala terus apinya. Tinggal hanya sedikit usaha untuk memasak 'rasa kasih sayang' buat santapan keluarga.

Mari kita niatkan semula, ikhlaskan hati. Insya-Allah segalanya mudah. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!

Salam kasih sayang

http://www.masayuahmad.com/

Sunday, May 15, 2011

Contoh kaedah jualan dan pemasaran ebook panduan bekerja di rumah untuk wanita

Lihat di sini ya:

http://cy-ber-shop.com/panduan-jana-wang-dirumah-untuk-wanita/

Apa yang terkandung di dalam ebook ini ialah :-



Bab 1: Pendahuluan & Konsep

Merupakan bahagian pendahuluan dan mengandungi pandangan dari wanita-wanita yang telah menjalankan perniagaan dan juga pekerjaan dari rumah. Juga turut menyentuh konsep=konsep bekerja di rumah serta jenis-jenis sumber kewangan apabila bekerja di rumah.

Bab 2: Masalah Mencentus Motivasi

Sedikit pencetus motivasi, iaitu, kisah benar dan pengalaman saya sendiri yang membuatkan saya berkobar-kobar untuk bertukar status dari pekerja di pejabat kepada suri rumah yang bekerja di rumah.

Bab 3: Matlamat Bekerja Di Rumah

Antara matlamat-matlamat yang boleh anda gunakan untuk memacu semangat anda bekerja di rumah.

Bab 4: Mengapa Anda Perlu Bekerja di Rumah

6 sebab kukuh mengapa anda perlu bertindak sekarang dan mula bekerja dari rumah.

Bab 5: Mengapa Gagal Untuk Sukses Bekerja Di Rumah

10 sebab mengapa ramai yang gagal untuk bekerja dari rumah. Kenalpasti faktor ini dan elakkan ia dari berlaku pada diri anda.

Bab 6: Panduan Persediaan Sebelum Bekerja Di Rumah

9 persedian yang perlu anda ketahui sebelum anda memutuskan untuk berhenti kerja di pejabat dan mula bekerja di rumah.

Bab 7: Pelan Perancangan dan Bertindak

Contoh pelan perancangan dan bertindak untuk anda bekerja dari rumah.

Bab 8: Rahsia Kejayaan & Motivasi

13 Rahsia kejayaan untuk bekerja dari rumah.

Bab 9: Mencari Idea Bekerja Di Rumah

7 faktor yang perlu dipertimbangkan apabila mencari idea bekerja di ruma


RM20.00

Saya berikan beberapa panduan menjual secara affiliate iaitu menjadi ejen jualan produk. Produk terjual dan kalian mendapat komisyen.

Kaedah 1- Membina blog jualan ebook

Contohnya seperti blog jualan di atas yang menggunakan dot com. Jika kalian tidak mahu menggunakan dot com tidak mengapa. Kerana saya juga hanya menggunakan blogspot, masih juga dapat membuat jualan ebook tersebut. Bukan sekadar ebook saya malah juga boleh menjual ebook lain di bawah label produk ebook.

Kaedah 2: Letak gambar ebook di side bar blog

Contohnya seperti di blog ini, saya meletakkan gambar ebook dan pastikan ada pautan terus ke web jualan.

Kaedah 3: Entri promosi berselang seli dengan entri semasa

Contohnya, seperti mana yang kalian baca di blog ini. Selain catatan harian dan entri, entri lain saya akan naikan entri promosi berkenaan ebook ini dari masa ke samasa.

Kaedah 4: Penawaran berterusan

Sesuatu produk perlu ada penawaran berterusan, selain boleh berkongsi testimoni iaitu pembeli yang telah membeli ebook, banyak cara lagi yang boleh kalian terus menerus menawarkan produk ini kepada bakal pembeli. Tetapi selang selikan ia dengan entri yang bermanfaat yang lain. Jadi bakal pembeli tidak jemu berkunjung ke blog kalian.

Kaedah 5: Tawarkan di face book, email, blog di mana sahaja yang bersesuaian

Bagi yang sudah mendaftar secara affiiliate, sila sertai saya di
http://www.facebook.com/#!/masayuahmaddotcom, setiap kali saya membuat entri promosi, kalian boleh tekan butang 'share' dan letakkan pautan web jualan ebook di face book atau blog kalian. Mudah bukan.

Cabaran bekerja dari rumah


Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah
Muka surat: 131-135
Blog: http://www.naufalsayang.blogspot.com/ (Panduan bekerja di rumah, wahm, sahm, soho)

Terdapat banyak cabaran bekerja dari rumah. Saya ambil beberapa poin daripada buku Jana RM Dari Rumah, tulisan Masayu Ahmad yang boleh didapati di MPH, Popular dan kedai-kedai buku terpilih. Juga boleh dibeli melalui talian online seperti Mall Karangkraf dan juga laman web Alaf21.

Membuat keputusan bekerja dari rumah, tidak akan terlepas untuk melalui beberapa halangan dan cabaran. Lihat halangan sebagai satu pendekatan untuk anda memahirkan dan mematangkan diri. Pun begitu selepas membuat keputusan, persediaan dan usaha, anda perlu juga bersedia menghadapi beberapa cabaran yang menjadi laluan utama sebelum sukses.

Menerima perubahan baharu

Antara perubahan paling ketara bagaimana diri menerima situasi baharu bekerja di persekitaran rumah dan ada ada anak-anak di sisi. Jika dahulu kebiasaannya selepas jam lapan pagi, rutin sudah bertukar sebagai pekerja, hanya fokus kepada berkaitan di tempat kerja sahaja. Manakala rutin baharu, anda perlu mengurus dan menyelaras serentak.

Maksudnya di samping bekerja, anda perlu melayani keinginan anak-anak, menguruskan anak-anak yang bersekolah, juga menyambut suami pulang dari kerja yang mempunyai persepsi anda sebagai suri rumah serba lengkap.

Pastinya suami mengharap hidangan makan malam sudah terhidang di atas meja makan, rumah tangga terurus dan anak-anak dijaga rapi.

Persepsi sempurna ini membuatkan kadangkala berasa telalu banyak tugas serentak yang perlu diselesaikan. Jadi, sangat penting bagi anda untuk menguasai pengurusan masa dan kerja.

Gagal menjana pendapatan

Halangan pertama adalah untuk mendapatkan pelanggan dan tempahan produk. Selepas memulakan bisnes, anda perlu mempunyai kemahiran pemasaran yang baik untuk menghasilkan wang. Ini juga memerlukan masa untuk membina komuniti pelanggan. Pelan promosi dan pemasaran perlu jelas dalam rancangan bisnes sebelum ini. Ini merangkumi rancangan jangka pendek dan jangka panjang.

Bermula tanpa ada persediaan kadangkala membuatkan diri mula berasa putus asa. Anda sudah bermula, tetapi masih gagal menjana pendapatan. Anda memilih memulakan bisnes online, tetapi selepas setengah tahun beroperasi, masih belum menerma tempahan pertama. Ini membuatkan diri mula memberi persepsi negatif pada bisnes online yang diusahakan.


Baca selanjutnya dalam Buku Jana RM Dari Rumah, pembelian seperti di bawah:


1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:

http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:


http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3


3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli


http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015


4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:


http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

Friday, May 13, 2011

Pagi nan indah

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google


Blog kembali ok, bukan saya sahaja tidak boleh menulis entri, kebanyakan blogger yang mengunakan blogspot menerima mesej yang sama kan.

Jadi hari ini, kembali rutin biasa. Meneruskan aktiviti menulis. Sebetulnya mahu ke kedai buku dan popular. Tengok keadaan macam mana. Lagi pula semalam hujan turun, cuaca pagi hari ini sangat molek.

Nantikan juga buku saya seterusnya, ia sangat sesuai untuk bacaan lelaki dan wanita. Jika kalian suka dan membaca pengisian di blog ini, maksudnya ia tidak lari dari mesej yang ingin saya sampaikan.

Selain panduan bekerja di rumah, bisnes kecil, tip soho, juga banyak entri yang sudah dikategorikan seperti motivasi wanita, panduan suri rumah. Maka buku-buku yang akan diterbitkan kelak, adalah kesinambungan apa yang saya tulis di sini. Doakan agar proses menerbitkan buku-buku ini berjalan lancar.


Ok, saya mahu meneruskan kembara penulisan untuk hari ini. Selamat berhujung minggu, nanti kemunculan buku saya yang seterusnya. ;D

Thursday, May 12, 2011

Sudah ok ;D

Teks: Masayu Ahmad

Ingatkan saya tidak boleh berceloteh lagi di sini, blog ini sudah beberapa kali disekat. Jika blog ini sudah tidak ada, sila kalian terus ke web rasmi saya ya.

Hari yang penuh sarat dan padat dengan urusan anak-anak bermula si kecil Arissa, Aiman yang suka mengamuk, Arif yang semakin pulih, Hakim yang suka mengusik adik-adik, jadual menulis, jadual suri rumah sepenuh masa, jadual sebagai menantu. Penuh jadual.

Berdenyut-denyut kepala. Tetapi. Semakin padat ruang dan masa, semakin mengalir lancar pula kerja-kerja penulisan. Ilham datang tidak pernah putus, peluang datang bertali arus, itu dan ini setiap hari. Pagi, tengahari, malam. Siang dan malam, bersilih ganti. Kejar mengejar dengan masa. Alhamdulillah timbal balik atas kesabaran, hiruk pikuk anak-anak, saya perlu berjuang. Berjuang dengan masa untuk melunaskan manuskrip seberapa banyak yang mungkin. Menjaga kualiti dan menjaga tarikh akhir, walau banyak kali kandas, tetapi sentiasa berusaha untuk menghasilkan yang terbaik buat pembaca.

Ini sebenarnya saya mahu katakan, jika kalian masih punya seorang anak, usahalah semaksima mungkin, gunakan masa yang ada sebaik mungkin, jika punya anak dua orang, berusaha lagi dengan gigih untuk merancang jangka pendek dan jangka kalian dengan sebaik mungkin. Jika sudah tiga anak dan seterusnya, kepadatan jadual dan masa semakin berganda-ganda.

Namun saya percaya setiap kelahiran anak membuatkan kita semakin gigih berusaha melakukan yang terbaik. Jika kalian masih bujang, gunakan masa yang ada untuk merancang sebaiknya. Jangan dibazirkan masa. Mari pinjamkan saya masa. Saya mahu berlari selaju mungkin.

Wednesday, May 11, 2011

Pata senok


Namanya unik, Pata Senok atau Pantai Senok, senok maksudnya di dalam bahasa kelate sakit perut, senok perut. Saya tidak tahu asal usul kampung. Tetapi rasanya pernah buat kajian sejarah semasa di Tingkatan 2, saya ingat-ingat lupa. Sukar mencari asal usul kg. senok. Tetapi saya bangga menjadi warga kampung ini, pantainya cantik, masih lagi tiada noda, pasirnya putih, oh kampung ku.



Seberang sana adalah Pantai Sabak. Atas batu itulah saya suka duduk-duduk melihat matahari naik dan matahari jatuh. Atas batu itu juga, aktiviti melangkah dan menjejaki batu hingga ke hujung lampu menara atau rumah api bewarna putih. Hujung sekali. Ia menjadi penanda laluan masuk ke sisir pelabuhan kecil nelayan di kampung saya. Batu itulah usai subuh, saya suka menjengah waktu pagi yang segar menghirup udara nyaman. Kalau rajin berjalan pesisir pantai.

Sebelah sana Pantai Sabak. Setiap kali bah dan hujan lebat, kampung sabak dilanda air ombak yang memakan tebing pasit pantai. Kadangkala penduduk sabak perlu berpindah. Ia berlaku setiap tahun. Tetapi saya tidak tahu situasi terkini.

Jika ada kenduri kendara, jiran di kg.sabak tetap dijempur oleh warga pata senok. Betapa bertuah dilahirkan menjadi warga pata senok. Tidak perlu sibuk-sibuk mahu bercuti di tepi pantai, kerana kami sudah memiliki kampung yang permai, pesisir pantai yang putih.

Projek tanam rhu yang sedang giat diusahakan.

Pantai inilah menyaksikan nostalgia semasa usia kanak-kanak, remaja, membesar dan menyimpan pelbagai memori manis. Mandi laut, main hujan musim bah, menunggu nelayan naik di waktu petang, menjemur sotong, berkelah, berlari-lari tepi pantai, 101 memori yang seronok. Tiada di tempat lain, tempat kelahiran sendiri adalah tempat paling seronok untuk diterokai bila-bila masa.

Tuesday, May 10, 2011

Motivasi mengebu-gebu

Teks: Masayu Ahmad

Dalam perjalanan pulang balik dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu, separuh perjalanan kepala saya mula berdenyut-denyut sakit. Sakit dan sakit. Kenapa, kenapa? Lama sudah saya tidak sakit kepala begini. Sepapan ubat panadol active five tidak berjaya memgendurkan kesakitan. Berkerut-kerut kepala menahan sakit. Sudah lama betul saya tidak merasai rasa berdenyut begini. Alhamdulillah semalam sudah semakin reda, dan hari ini hampir 100 peratus sudah kebah.

Semangat saya kembali mengebu-gebu. Sebentar lagi mahu ke klinik pakar kulit kanak-kanak. Sejak keluar wad sebulan lepas, Arif-anakanda no 2 belum pulih sepenuhnya. Selepas keluar wad kerana demam, mengalami penyakit kulit dan sudah berlarutan selama 3 minggu. Saya membawa juga Arif ke Kuala Lumpur. Realitinya walau sakit, Arif tetap gembira dan bersemangat. Kasihan sungguh Arif. Insya-Allah saya rasa penyakit ini akan kembali pulih seperti sedia kala. Arif memang kuat semangat. Kerana dia jarang sakit.

Hari ini perasaan saya juga mengebu-gebu, kerana kembali bersemangat menyudahkan beberapa manuskrip lagi. Lagi dan lagi. Selepas beberapa minggu tidak menyentuh manuskrip, saya kembali tegar untuk menyiapkan penuh semangat. Banyak sisi positif yang kembali mencerap ke dalam diri. Doakan agar saya terus bersemangat menyudahkan seberapa banyak manuskrip dan tahun ini lebih banyak judul berjaya diterbitkan. Juga doakan agar anakanda Arif kembali sihat seperti sedia kala.

Sunday, May 8, 2011

Di sebalik tabir

Teks: Masayu Ahmad
Foto: Ehsan rakan penulis di face book


Kak Sharah (GM Sales & Marketing) Anizon mantan editor majalah dara, semua adalah bermula di majalah Karangkraf. Saya anizon bermula sejak Karangkraf Lorong Rahim Kajai. Kak sharah (mantan editor majalah remaja) orang lama di Karangkraf.

Paling kiri, Puan Sri Diah Shaharuddin, Asnidar penulis buku remaja Mimpi Adif



Sabtu yang lepas bermula awal 8 pagi hingga jam 5 petang saya berkampung di auditorium Karangkraf. Hari tersebut sesi bersemuka penerbit-penulis yang bernaung di bawah payung Grup Buku Karangkraf.

Iaitu Oasis, Alaf21, Buku Prima, Karya Bestari. Kebanyakan penulis ini adalah yang sudah menulis dan buku mereka sudah terbit dan sudah berada di pasaran di bawah terbitan Grup Buku Karangkraf.

Kebanyakan yang hadir sudah tentu ramai penulis hebat, penulis baru dan mungkin beberapa calon penulis. Pengisiannya adalah memberi informasi yang jelas tentang hala tuju grup buku karangkraf dan juga berkenalan dengan lebih rapat dengan senarai barisan belakang tabir Grup Buku Karangkraf bermula dari barisan editorial, operasi, jualan, pemasaran dan seterusnya gerak gempur yang akan bermula dan akan melimpah ke seluruh negara.

Juga apa yang paling penting bagaimana mencerap seberapa banyak yang mungkin pengalaman penulis-penulis hebat dan prolifik seperti Ramlee Awang Mursyid, Dr.Tuah dan ramai lagi.

Ramai kenalan penulis baru. Juga keterujaan saya apabila ditanya seorang demi seorang. Kebanyakan mereka sudah menerbitkan berbelas buku. Setiap penulis cukup saya katakan mempunyai identiti sendiri. Jika diselidik perlahan dan berborak kebanyakannya bukan calang-calang. Inilah membei satu motivasi dan membuka mata saya.

Saya ambil satu contoh sahaja, apabila seorang rakan penulis menceritakan seorang penulis saya namakan 'S' yang menerima royalti pertama berjumlah RM lebih 50 K. Itu adalah manuskrip pertama ya! Bukan mudah dan bukan semua yang mempunyai 'luck' seperti itu. Namun pada saya ia bukan sekadar tuah, tetapi ia mungkin bermula dari cerita belakang tabir yang kita tidak ketahui. Penulis 'S' tersebut kini sudah menerbit dan membuka penerbitannya sendiri.

Bercerita kembali tentang pertemuan tersebut, juga saya mengambill iktibar daripada penulis-penulis lama yang sudah menerbitkan belasan dan puluhan karya dan sudah mampu hidup senang dengan wang royalti. Tetapi mereka tidak hanya sekali berusaha dan mempunyai pengalaman pahit manis sebelum menerima habuan masing-masing.

Saya sangat percaya atas kejujuran dalam menulis, tidak putus asa, rendah diri dan mempunyai identiti tersendiri. Juga memerhatikan gelagat penulis-penulis baru yang boleh diibaratkan seperti artis baru. Mungkin saya masih bertatih dalam penulisan buku, tetapi saya sudah 10 tahun dalam bidang ini, melihatkan pelbagai gelagat dan rencah individu. Ia adalah satu sandaran asas, bagaimana kita mencerap dan menjadikan ia sebagai cerminan bagaimana membawa diri dalam apa juga bidang.

Mari kita lihat ciri-ciri penulis hebat, prolifik dan pendapatan bukan calang-calang. Mereka ini tidak mengejar popular, sebaliknya penulisan mereka sendiri yang membawa mereka ke tengah populariti. Apabila jujur dengan penulisan, diterima pembaca, mereka mempunyai pengikutnya sendiri.

Merendah diri dan kelihatan biasa-biasa sahaja. Apabila menyapa Kak Pah ( Syarifah Abu Salem), beliaulah yang dulu dan begitulah selamanya. Nampak beliau yang biasa-biasa sahaja, tetapi kekuatan dalaman dan kepuyaaan menghasilkan begitu banyak karya itulah yang perlu diserap sebagai satu motivasi kepada diri saya.

Pertemuan sebegini juga penting memberi momentum baru. Tidak sempat berkenalan dengan lebih ramai, kerana merasakan saya ini masih kecil dalam bidang ini. Saya perlu menulis lebih banyak dan lebih produktif. Jika mereka boleh mengapa saya tidak. Dengan kudrat yang masih muda dan semangat berkobar-kobar, saya perlukan gerak gempur bermula dengan diri saya sendiri dahulu. Mari kita mulakan.

Yeehaa...D. Pecutan kuda bermula.

Wednesday, May 4, 2011

Bangun, bangun jangan malas-malas!

Teks: Masayu Ahmad
Blog: http://naufalsayang.blogspot.com/ (Panduan bekerja di rumah, Wahm, Sahm, Soho)
Foto: Google



Arissa masih lagi tergolek molek atas katil. Setiap pagi mengejutkan ibu, usai kenyang lena semula. Memang sedap badan Arissa sekarang, asyik tersengih-sengih kalau di tegur. Semalam baru meniarap sepenuhnya. Tapi kepala masih berat untuk diangkat. Selepas beberapa kali berusaha mula keletihan dan lentok semula.


Itulah kan bayi, tiada erti putus asa dan malas dalam proses membesar. Tidak malas untuk bangun pagi menyusu, tidak malas mengejutkan ibu bangun seawal yang boleh. Siapa yang lebih malas? Ibu lah, aduh letihnya mahu bangkit. Tetapi perlu bangkit juga, banyak tuntutan yang perlu dilunaskan.

Usai mengejutkan Hakim, menjemur pakaian, membantu mertua di dapur. Biasanya saya hanya tolong yang mudah-mudah. Setiap pagi sudah terhidang sarapan. Sangat konsisten mertua, itulah cara orang lama yang perlu diteladani orang muda seperti saya.

Tidak pernah mengeluh penat, setia memasak sarapan, tengahari dan malam. Boleh dibilang dengan jari membeli di kedai. Selangs sehari kadang-kadang hampir setiap hari membeli barang basah. Setiap hari memasak tanpa jemu. Akurnya saya, perlu memasukkan jadual itu dalam rutin harian. Tidak dapat tidak perlu membantu. Nanti jadi menantu hantu. ;P

Proses pembelajaran sentiasa ada jika kita melihat daripasa sisi yang baik. Jika dilihat dari sisi yang kurang enak. Bangun awal pagi, diselubung banyaknya kerja perlu diselesaikan. Takkanlah pula mengundur semula ambil selimut dan tidur semula.

Bangkit buang perasaan malas jauh-jauh, usai separuh rutin selesai. Alhamdulillah selesai juga. Sekarang ini Hakim sudah ke sekolah, Arissa sekejap lagi perlu dimandikan, sarapan sudah siap, mengemas sedikit dan saya perlu menyiapkan kelengkapan untuk berangkat esok. Tiga hari sahaja.

Saya mahu kongsi tiga nilai moral yang perlu saya serap dalam rutin di atas.


Pertama, keluarga adalah produk surirumah atau suami isteri. Jadi anak-anak adalah didikan paling awal dan asasnya pembentukannya yang boleh dilihat hasil 10 hingga 20 tahun ke hadapan.

Ke dua, suri rumah tradisional tiada pilihan mahu membeli di kedai. Mereka tekun menyediakan masakan kasih sayang buat keluarga hinggalah hari-hari tua mereka. Namun ia masih dilakukan dengan penuh kasih sayang. Sebab itulah sehebat manapu masakan restoran mahal atau hotel mewah ia tiada tandingan dengan masakan emak di kampong. Percikan kasih sayang diserap masuk ke dalam adunan masakan dan mendarah daging di dalam diri kita.

Ke tiga, lakukan dengan sempurna dan terbaik. Saya masih ingat pesan arwah emak hingga kini.

“Kalu nok masok, masoklah betul-betul. Hide biar cukup lekap. Denga lauk, nasi, air.”

Maksud emak jika memasak, biar ia masak hingga orang yang makan kekenyangan dan teringat-ingat masakan itu. Menghidang juga tidak boleh ambil mudah, asal hiding sahaja ia perlu ada kreativiti. Walau masakan yang simple sekalipun tetap nampak berselera.

Dapatkan buku Jana RM Dari Rumah di sini- http://www.http//nilamberkat-kedaibukuonline.blogspot.com/


Dapatkan juga ebook Panduan Bekerja Di Rumah Untuk Wanita di sini - http://www.janawangdirumah.com/

Layari Panduan Kesihatan & Kecantikan; http://www.masayuahmad.blogspot.com/
Sertai saya di facebook - http://www.facebook.com/#!/masayuahmaddotcom

Tuesday, May 3, 2011

Tip bekerja dari rumah

Sumber: Muka surat 180 Jana RM Dari Rumah
Penulis: Masayu Ahmad

Bekerja dengan sepenuh jiwa

Apabila bekerja dengan sepenuh jiwa raga, anda tidak akan berkira dengan jumlah jam bekerja. Sebaliknya mahu melihat sejauh mana ukuran prestasi bisnes atau kerja. Antara ukuran yang jelas ialah banyak mana sasaran produk berjaya dijual dalam tempoh tertentu, juga bilangan pelanggan baru yang semakin bertambah.
Jadikan pejabat di rumah sebagai satu tempat terapi minda yang menyeronokkan. Apabila anda seronok di tempat kerja, secara tidak langsung anda mampu fokus dan kekal konsisten bekerja.

Belajar daripada orang lain dalam bidang yang diceburi

Membaca majalah, jurnal bisnes, mencari siapa yang begitu dikenali dalam industri yang anda ceburi. Sudah pasti ada cara untuk anda mengetahui bagaimana mereka terdahulu berusaha dan sukses dalam bidang pilihan.

Adakah anda dedikasi?

Kerja, kesabaran dan pengorbanan adalah antara acuan yang perlu ada dalam diri seorang usahawan. Hadapi sahaja, jika terlalu mudah sudah tentu ramai yang berjaya. Tetapi sudah pasti ada jalan dan acuan yang betul.
Bersiap sedia mengorbankan masa pada peringkat awal anda mengusahakan bisnes, kurang kehidupan sosial yang tidak bermanfaat dan tumpuan sepenuhnya untuk mengembangkan bisnes. Efisien dengan melakukan kerja dengan betul dan efektif dlam setiap gerak kerja.


Salam kasih sayang penuh motivasi




Dapatkan buku Jana RM Dari Rumah di sini- http://www.http//nilamberkat-kedaibukuonline.blogspot.com/

Dapatkan juga ebook Panduan Bekerja Di Rumah Untuk Wanita di sini - http://www.janawangdirumah.com/

Layari Panduan Kesihatan & Kecantikan; http://www.masayuahmad.blogspot.com/

Sertai saya di facebook - http://www.facebook.com/#!/masayuahmaddotcom

Tangani stres dengan mudah

Teks: Masayu Ahmad
Foto: Google

Petang-petang senyum lebar apabila ada jualan http://www.janawangdirumah.com/ (ebook). Itulah terapi saya. Walau pakai sarung dan arissa ada sebelah pun, jualan tetap berlangsung. Itu baru terapi bekerja dari rumah. Jika produk terjual, maksudnya wang mengalir ke akaun. Jika tidak ada, maksudnya tidak ada wang.

Semalam, tetap menghulur seperti biasa kepada ayah. Sedikit atau banyak ia bukan menjadi soal. Tetapi yang penting adalah ikhlas dan tahu ia adalah satu caranya agar orang tua sentiasa dihargai. Saya pegang ini, jika ini rezeki ayah, insya-allah Allah salurkan lagi untuk ayah melalui saya. Alhamdulillah, memang ada rezeki petang ini.

Ok. Saya ada terbaca satu entri berkaitan cerita di atas, satu cerita si anak yang sentiasa menghulurkan wang kepada orang tuanya. Dia beri dan beri. Jika terlupa si ayah akan meminta. Walaupun si anak bukanlah berwang tetapi tidak melupakan ke dua orang tuanya. Si anak tersebut terus sukses dan berganda-ganda rezekinya.

Moralnya kita beri kerana ikhlas, bukan beri kerana oh mahu rezeki berganda-ganda. Menyenangkan hati orang tua, sudah tentu memudahkan kita dan mendapat kasih sayang Allah. Dahulukan orang tua dalam apa keadaan sekalipun. Meskipun masih banyak kekurangan, tetapi yang penting sedaya upaya mahu berubah sedikit-sedikit, lama-lama jadi gunung ;D.

Satu lagi perkara yang pernah saya larat. Semasa kali terakhir bersalam dengan arwah emak, menghantarnya pulang ke kampung. Itu adalah pertemuan terakhir, dan arwah kembali ke rahmatullah. Saya tidak mencium tangan dan mohon maaf. Selalunya saya akan cium, minta maaf. Hanya salam sahaja. Selepas itu, memang ralat sampai sekarang.

Apa moralnya? Setiap kali saya turun dari rumah mertua, saya siap-siap salam dan mohon maaf, jika ada apa salah saya. Begitu juga dengan ayah, apabila saya mahu bertolak kembali ke rumah mertua, saya akan mohon maaf. Segera bermohon maaf, mana tahu kan. Mereka atau kita yang akan pergi dahulu. Saya tidak mahu ralat banyak kali.

Monday, May 2, 2011

Pagi, pagi dan pagi

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google

Selamat pagi Malaysia, salam penuh kasih sayang. Macam penceramah motivasi lah pulak. Saya bukan pakar atau penceramah motivasi. Tetapi penulis yang suka berkongsi kisah kasih sayang dan mencari inspirasi agar terus berusaha lebih gigih untuk melepasi hari-hari dengan penuh semangat. Siapa yang suka ke sini, angkat key board. ;D

Ok, sudah melalut. Minggu pertama bulan Mei, bermula manuskrip baru dan cuba menyempurnakan manuskrip bulan April. Juga Jumaat ini akan ke Kl, Sabtu ada pertemuan penulis dan penerbit di Karangkraf pagi hingga petang. Jika ada masa, saya akan berlari sekejap menemui rakan-rakan lama di editorial majalah seperti di Mingguan Wanita, Pa & Ma dan rakan-rakan yang lain. Tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain. Segala-gala yang ada sekarang adalah bermula di Karangkraf. Bermula sejak di Jalan Rahim Kajai, Tun Dr. Ismail. Saya suka mengembalikan ingatan nostalgia di situ. Apatah lagi bermula dengan budak hingusan yang tiada tahu menahu selok belok Kuala Lumpur.

Mari imbas kembali. Saya pernah Kuala Lumpur ketika darjah enam mengikuti rombongan sekolah. Selepas itu tidak pernah sama sekali. Sehinggalah kali ke dua perlu menjalani latihan praktikal di Karangkraf. Hari ke dua perlu meyelesaikan tugasan di sebuah hospital pakar damansara dan hari berikutnya di Vistana Hotel. Mak ai, jalan pun saya tak tahu, inikan pula mahu naik bas. Mahu atau tidak, tugasan perlu selesai juga.

Makanya, seperti mana wartawan kedet, bertanyalah jalan kepada wartawan senior yang lain. Bernasib baik. Lukis peta, naik bas nombor berapa turun di mana. Semua dicatat. Masa itu mana ada istilah google aje macam sekarang.

Ketika hari pertama saya bertugas sebagai wartawan melapor diri di editorial Mingguan Wanita, perlu juga ke majlis pelancaran album Ferhad (artis), pagi melapor, jam 10 terus gerak. Nasib baik menumpang senior yang lain. Pandai-pandailah bawa diri kan.

Ketika saya mengemas dan membelek semula majalah, setiap artikel dan laporan yang disiarkan ada banyak pengalaman manis di sebalik tabir ketika melakukan tugasan. Saya simpan ia sebagai kenangan dan mengasuh saya banyak perkara agar tegar dan berusaha gigih dalam menyelesaikan satu-satu tugasan.

Menulis buku juga sama seperti menyelesaikan tugasan. Juga boleh menemuramah dan menemui inividu yang kita mahu, bezanya adalah boleh sahaja menemuramah melalui email. Banyak mudahnya, tetapi ada juga memerlukan saya turun padang.

Arissa sudah menangis, nanti saya sambung ya ;D

Sunday, May 1, 2011

Patin kasih sayang

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google


Usai solat Subuh berkejaran mengejutkan anak-anak seorang demi seorang. Laju, laju kerana bermalam di rumah tok ayah aka ayah saya. Jadinya jam tepat 7.30 pagi terus meluncur laju kembali ke rumah mertua, menukar pakaian sekolah Hakim, ting! jam 8.20 sampai ke sekolah Hakim. Perjalanan biasa-biasa sahaja, tiada kesesakan lalu lintas mahupun jalan jem. Memang banyak kenderaan yang bergerak ke bandar. Ingatkan Hakim sudah lewat, rupanya tidak.

Hari ini Hakim naik kelas, kelas al-ghazali, iaitu hanya 7 orang sahaja dalam kelas tersebut. Banyak subjek yang perlu Hakim belajar termasuk menulis jawi. Bermula Mei sehingga akhir tahun nanti, harapnya Hakim dapat mencerap seberapa banyak ilmu. Kenapa naik kelas? Sebetulnya sebab Hakim perlu bermula daripada asas, jadi menempatkan dia di kelas berusia lima tahun dan ada juga beberapa orang enam tahun di kelas terdahulu. Alhamdulillah dia sudah berada dalam trek dan sudah menguasai pembacaan, masa yang sesuai untuk kanak-kanak seusianya. Sebetulnya asas sudah ada di rumah, yang lain perlu ada pengukuhan. Bermula asas dan ambil semula yang lain secara perlahan-lahan.

Ok, berbalik kepada tajuk entri patin kasih sayang. Sebelum pulang ke rumah ayah saya memang mahu memasak ikan patin masak tempoyak. Semalam saya demam dan agaknya ada tempias juga pada si puteri Arissa. Tadi lepas berehat-rehat sekejap, tenaga saya kembali semula. Arissa sudah tertidur selepas kekeyanngan 'bergombeng' (menyusu). Terus meluru ke dapur. Melihatkan sudah ada pra persiapan oleh mertua. Ikan sudah ada tergolek molek di dalam periuk. Bawang dan bahan-bahan yang ditumbuk sudah direndam air panas.

Saya mengambil lesung batu mula menumbuk, bawang, sedikit lengkuas, kunyit hidup yang mekar kekuningan. Usai, lumat. Mengambil cili padi yang sudah dikisar dan juga tempoyak.

Bahan tumbuk, cili kisar dan tempoyak disatukan. Letak periuk, masukkan bahan kisar dan air. Beberapa keping asam gelugor dan mula dipanaskan hingga mengelegak.

"Tadi ma ambik bungo kate". Tanya saya, awalnya sudah melihat mertua ke halaman mengambil bunga kantan.

"Habih mapuh doh, gi tanya mok jah. Hok dio pun mapuh jugok,"

" Takpo la dih tak dok bungo kate, gati nga sera,"

"Nanti ma gi amik sera lah,"

Beberapa minit dua serai muda. Saya mengetuk, membasuh dan masukkan ke dalam periuk. Daun kesum dimasukkan ketika semua bahan sudah bersatu dan mendidih. Aroma wangi serai, kesum, tempoyak dan bahan tumbuh mula mencium hujung deria bau. Memang wangi. (syok sendiri ;P). Saya yang sedang selsema, terbau-bau aroma herba tersebut. Ikan patin dimasukkan.

"Banyok ike pare atok beli." (Banyak ikan parang atuk beli)

"Takpolah esok kito buat ika pare masok pedas pulok. (tak apalah esok masak ikan parang masak pedas)

Wuwuwu, masakan saya tidak temban tinggal di sini. Hari-hari masakan kasih sayang. Pagi, tengahari dan malam. Memasak dan menghidang tanpa gagal!
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin