Wednesday, April 29, 2009

Naufal Bijaksana


Setiap nama anak yang saya pilih mempunyai maksud yang sama. Naufal bermaksud tenang, Hakim bermaksud bijaksana atau berpengetahuan. Begitu juga maksud yang sama untuk Arif. Tetapi untuk Aiman, saya tidak sempat untuk menyenaraikan maksud yang sama. Sehingga saat kelahiran anak ketiga, saya dan suami masih tercari-cari nama yang sesuai.

Nama anak adalah gelaran, dan setiap panggilan adalah ibarat doa. Sebaik-baik nama adalah nama yang ada maksud dan seeloknya maksudnya itu mampu diserap oleh si anak. Harapan saya anak-anak boleh berada dalam keadaan tenang dalam apa jua cabaran, masalah dan mampu menanganinya dengan rasional. Juga matang dalam fikiran dan boleh menyerap ilmu agama, akedemik dan sebagainya dengan baik sehingga usia menginjak dewasa. Harapan setiap ibu bapa juga agar anak-anak sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka sama ada ketika masih hidup mahupun ketika sudah beralih ke alam lain.

Nama pula tidak boleh canggih sangat, nantikan orang-orang tua di kampung tergeliat lidah pula mahu menyebutnya. Ditambah pula loghat Kelantan, nama lain bunyi panggilannya lain. Rushdan jadi sede, yusran jadi sere, haikal jadi eka, mariam jadi mek ye. Nasib baik ayu tak jadi aye, masih kekal sebagai ayu gitu.Jadi Hakim kekal dipanggil Hakim, begitu juga Arif kekal dipanggil Arif. Aiman pulak kadang-kadang tersasul dipanggil Iman atau Yeman oleh abang-abangnya.

Saya sukakan nama Akil bermaksud akal fikiran dan berpengetahuan. Tetapi jiran sebelah rumah sudah ada. Adam pula nama anak saudara dan anak teman rapat. Haziq juga sudah ada pada nama anak saudara. Hingga saat mengisi borang kelahiran, saya suruh suami tulis. Letak sajalah Aiman. Mudah dan senang ingat. Adik saya pernah bertanya.

Adik: Apa pulak nama anak mu ni. Naufal apa pula kali ini.
Saya: Belum tahu lagi?
Adik: Letak sahaja Naufal Bijaksana.
Saya: Kenapa pula? Belum faham gurauannya.
Adik: Lengkaplah slogan Tuan Hakim yang Arif Lagi Bijaksana.

Wednesday, April 22, 2009

Tip membeli belah



Mempunyai ramai anak-anak yang kecil agar sukar untuk mendapatkan masa dan ruang untuk membeli belah. Sekiranya ada pembantu amatlah mudah, tinggalkan sahaja di rumah saya dengan senang hati keluar berpoya-poya dengan suami. Tetapi tidak semua yang mempunyai kemudahan seperti itu. Sebelum menggunakan khidmat pembantu rumah saya pernah juga menggunakan khidmat pengasuh dan nurseri untuk kes-kes kecemasan.

Peluang yang sama juga digunakan untuk membeli belah. Kebiasaannya membeli barangan dapur saya mengangkut ketiga-tiga anak teruna. Satu troli dimuatkan dengan kana-kanak bertiga ini. Manakala satu troli untuk memuatkan barang-barang. Asyik terperap sahaja di rumah, mereka mahu juga keluar mengambil angin.

Jika makan diluar kebiasaannya Hakim dan Arif sudah pandai makan sendiri. Cuma kena pandai-pandailah untuk mengawal agar tidak berselerak. Arif sejak kebelakangan ini cara makan sudah agak bersih. Tidak seperti biasa, separuh masuk dalam perut, separuh lagi berterabur di bawah. Tinggal sahaja lagi Aiman tidak mahu duduk diam. Kalau diberikan kerusi untuk bayi. Dia akan memberontak mahu keluar. Aiman akan berdiri atau berusaha dengan gigih mengeluarkan diri dari tempat duduk. Aiman mahu juga duduk atas kerusi seperti orang lain. Si kecik ini tidak mahu dilabel sebagai bayi lagi.

Untuk memudahkan kami dapat menikmati makan malam diluar dengan selesa. Selalunya saya akan bagi makan sekenyang-kenyangnya atau sudah diberi minuman agar mereka sudah separuh kenyang. Kadang-kadang saya pastikan mereka sudah letih bermain, jadi kuranglah sedikit aktif mahu ke sana dan ke mari. Atau langkah paling tidak memeningkan kepala, beli dan bungkus. Makan sahaja di rumah.

Teringat saya ketika kali pertama mempunyai bayi. Ingin membeli belah di Mid Valley kononnya. Selepas zohor kami bertolak, memandangkan mahu bersolat dahulu. Kemudiannya jalan jem teruk. Kami sampai lebih kurang jam 3 petang. Perut berkeroncong. Selesai makan, si Hakim pula melepas, jadinya saya berulang ke tandas untuk membersihkannya dan menyusukan sekali. Sesudah selesai, suami pula mahu ke tandas. Menunggu lagi. Alih-alih jam sudah Asar. Jadi solat dululah, kami bergilir, selesai suami saya pula. Sudah petang, mood mahu membeli pun sudah kurang. Orang pula ramai. Sudahnya satu apa pun tidak dibeli. Asyik bertawaf, bergilir ke tandas, bilik solat dan menyusukan Hakim. Moralnya selepas itu kami keluar awal pagi, bersarapan dan menjadi pelanggan pertama di pagi hari mana-mana pasaraya. Atau meninggalkan anak di rumah, nurseri atau pengasuh. Kalau tidak satu benda pun tidak boleh dibeli.

Monday, April 20, 2009

Award



Terima kasih Kak Chik untuk award ini. Saya forwardkan award ni kepada

1. vogue
2. Mama Adib

Saturday, April 18, 2009

Jom ke pesta buku di PWTC



Hati saya sudah ada di sana, tetapi jasad sahaja yang masih berada di rumah. Jika tahun-tahun sudah saya akan ke sana pada hari pertama pada waktu malam. Seronoknya tidak penuh sesak lagi dengan pengunjung, saya berpeluang berjalan dengan lebih mudah.

Pendapat yang mengatakan rakyat Malaysia kurang membaca sudah tidak boleh dipakai. Sudah ramai pemain baru yang terjun dalam industri ini dan buku berbahasa Melayu kini sudah menampakkan masa depan yang lebh cerah.

Tahun lepas saya mendapat VCD Alif, Ba. Ta dengan harga yang murah untuk anak-anak. Puas berlegar dan mencari akhirnya ditemui juga. Tahun ini belum tahu lagi berkesempatan atau tidak. Apa yang pasti hati saya diragut-ragut untuk ke sana. Kondisi Hakim pada masa sekarang kurang sesuai untuk ke sana. Putera kesayangan ini mana boleh bersesak-sesak dalam orang ramai. Sangat sensitif,semputnya sudah ada tanda-tanda semalam. Kondisi sudah ok pada hari ini, tetapi saya tidak berani mendedahkannya.

Membaca buku kalau boleh mahu diterapkan sebagai budaya membaca untuk seisi keluarga. Hakim dan Arif sudah menampakkan minat, jika saya ralit memegang buku, seorang demi seorang akan mengambil buku dan bertempet sebelah ibu kiri dan kanan. Alhamdulilah. Saya seboleh mungkin mahu memupuk dan membeli bahan bacaan yang sesuai mengikut peringkat umur.

Jika nampak ibu lepak-lepak melayan televisyen, akan dikutip buku dan diberikan pada ibu," baca buku ibu', arah Hakim. Wah, wah, wah pandai pulak dia menyindir ibu.
Dalam fikiran saya beli buku tak apa, lagipun tiga orang serentak yang akan gunakan. Tetapi kadang-kadang habis lunyai dibuatnya. Hakim biasa akan mengisi buku-buku kecil miliknya dalam beg mickey mouse. Manakal Arif dalam beg comel berwarna oren. Masing-masing sibuk mengelek dan konon-konon mahu pegi sekolah. Beg mickey mouse Hakim jugalah akan diisi pampers dan bekal lain jika mahu keluar.

Wednesday, April 15, 2009

berita gembira

Hari ini ada beberapa perkara penting yang perlu diselesaikan. Alhamdulillah semalam saya mendapat berita yang amat mengemberikan hati. Tetapi saya akan simpan berita tersebut untuk diumumkan untuk sedikit masa lagi. Insya-Allah.

Nampaknya usaha saya sudah mendapatkan hasil. Saya akan terus istiqamah dan terus berusaha agar ianya menjadi kenyataan.

Dalam beberapa hari ini juga dapat berjejak kasih dengan teman-teman lama. Kesibukan membuatkan lupa untuk berhubung antara satu sama lain. Mujurlah alam siber sangat membantu untuk mentautkan semula hubungan silaturrahim.

Ada beberapa perkara yang berada dalam senarai segera yang perlu saya lunaskan. Masih bertangguh-tangguh, itulah kelemahan saya. Tetapi insya-allah akan diusahakan untuk menyelesaikan segera.

Dalam mahu cepat melakukan perkara serentak, menyebabkan saya hilang fokus. Kemudiaannya kemblik ke trek asal, baca bismillah dan memulaikannya dengan perlahan-lahan. Apabila nak cepat kelam kabut pula jadinya. Jadinya saya tarik nafas semula dan buat satu-satu. Alhamdulillah.

Saturday, April 11, 2009

Sudah pandai mandi sendiri

Setakat ini Hakim sudah pandai mandi dan basuh berak sendiri. Tetapi saya masih lakukan pemantauan agar benar-benar bersih

Sambil memasak atau mengemas rumah suara saya akan melaung.

Ibu: Hakim basuh depan belakang
Hakim: Hmm ( dalam bilik mandi)
Ibu: Guna sabun
Hakim: Hmmmmm (Panjang aje ehemnya kali ini)
Ibu: Hakim mandi jangan main air.
Hakim: Hmmmm,

Ibu bersegera ke bilik air untuk memantau. Hakim sedang sibuk mencurah-curah air ke dalam bekas

Hakim: Tengok ibu, banyaknya fish.

Sambil tersengih. Rambut masih lagi kering. Bukannya mandi main air budah bertuah ni.
Kalau Hmmm nya panjang maksudnya, adalah aktiviti lencongan sedang dilakukan

Perjumpaan para ibu



Malam jumaat yang lepas ada satu perjumpaan untuk para ibu-ibu di sini. Ahli Jawatankuasa Taman sudah pun dibentuk. Manakala perjumpaan kali pertama ibu-ibu adalah untuk memilih AJK biro yang mewakili setiap blok.

Sebelum ini sudah beberapa kali sesi ramah mesra dan majlis makan-makan. Saya suka tinggal di sini memandangkan semuanya adalah Melayu dan didiami hanya 80 rumah sahaja.

Alhamdulillah pemilihan dilakukan dengan mudah memandangkan semuanya jenis yang tidak banyak songeh. Seronok macam ini, tidaklah ada yang hanya terkurung sahaja dalam rumah tanpa ada aktiviti.

Di blok perumahan belakang para suami sedang gigih menyiapkan astaka, dijadikan sebagai lokasi untuk aktiviti berkumpul, kenduri, sukaneka, aerobic, poco-poco (kaum wanita sudah mula ghairah untuk aktiviti ini) dan sebagainya. Habis mesyuarat santai tersebut kami makan-makan sambil berborak. Biasanya saya adalah yang terakhir balik, kerana rumah sebelah sahaja.

Sistem keselamatan kini rasanya sudah selamat berbanding dahulu, sudah diupah pengawal keselamatan untuk mengawal masuk kenderaan. Kini sudah tidak ada kes pecah rumah lagi. Budak-budak pula bebas ke sana kemari bermain.

Jika dahulu saya agak kecewa juga kerana ada anak-anak muda yang suka merempit di kawasan ini, menggangu ketenteramaan dan budak-budak takut untuk bermain. Kadang-kadang taman permaiman dijadikan kawasan lepak. Sakit mata memandang.

Kebanyakannya adalah budak- budak daripada kawasan flat. Saya bukan merendah-rendahkan penduduk rumah flat, tetapi budak-budak tersebut masih memerlukan perhatian ibu bapa, itu yang saya kesalkan. Kadangkala cara berpakaian dan membawa motor dengan laju dan menekan minyak dan kebingitan agak menyakitkan hati.

Jalan-jalan ambil angin



Saya sangat tabik pada mereka yang sentiasa bersemangat dan tidak langsung ada perasaan malas. Tapi sebagai manusia biasa tidak akan lari untuk menikmati masa rehat yang sekucupnya. Pernah juga saya merasakan perkara yang sama.

Malas memasak,mudah sahaja bersiap sedia makan sahaja diluar. Nasib baik cik abe sangat arif perkara ini. Kalau dah sebut berkali-kali tu, anak-anak dah bersiap siap, cepat sahaja mahu keluar. Kalau suruh mandi, berdesup semua pergi bilik air, pakai baju dan bersegera masuk kereta. Alahai budak-budak nih. Kalau hari biasa, disuruh mandi berlenggang kangkung, penat ibu mengeluarkan suara ala-ala tarzan.


Berkurung 5 hari seminggu membuatkan mereka suka benar kalau dibawa keluar.
Mungkin dah bosan agaknya bermain basikal di luar rumah. Kalau ada kelapangan saya bawa juga mereka ke taman permainan. Jalan kaki dua minit sahaja. Saya jalan lenggang kangkung sambil melihat aksi tiga beradik berlari-lari mahu sampai cepat. Biasanya Aiman terpaksalah terkedek-kedek ketinggalan jauh dari abang-abang.

Friday, April 10, 2009

Ibu susuan Nabi Muhammad s.a.w

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

MENYEBUT mengenai institusi ibu susuan, sehingga ke hari ini ia kedengaran masih terlalu asing apatah lagi menjadi satu amalan sebagai satu kaedah berkesan bagi memastikan bayi-bayi dapat tumbuh dan membesar dengan lebih sihat dan kuat.

Tidak kurang yang sinikal dengan berkata institusi ibu susuan, merupakan satu budaya Arab Jahiliah sekalipun Nabi Muhammad SAW antara yang mendapat khidmat tersebut dalam tempoh dua tahun, iaitu tempoh susuan yang paling baik buat seorang bayi.
Oleh kerana ia menjadi satu amalan dalam budaya Arab Jahiliah maka dikatakan adalah tidak sesuai untuk kita contohi. Adakah benar begitu?

Kita telah mendengar dan mengetahui sebelum ini, mengenai kisah Nabi Muhammad yang semasa umur bayinya disusui oleh ibu susuan, malah telah dipisahkan daripada ibunya, Siti Aminah. Baginda menjalani kehidupan dalam suasana yang kedesaan, jauh dari kesibukan Kota Mekah.

Susu ibu adalah yang paling berkhasiat dan terbaik untuk pertumbuhan bayi dan kanak-kanak. Selain telah menjadi hak setiap bayi untuk menyusu dengan susu badan, iaitu bukan dengan susu lain termasuk diperah segar dari sumber haiwan ternakan terutamanya lembu atau susu formula, khasiat susu itu tidak perlu diceritakan lagi.

Malah jika tidak cukup oleh ibu sendiri akan dicari ibu susuan bagi memastikan bayi-bayi mereka menikmati khasiat hanya dari susu ibu itu.

Namun, susu sahaja tidak memadai, bagaimana dengan persekitaran luar dan dalam rumah yang sihat untuk anak-anak itu membesar dengan baik tanpa dipengaruhi oleh sebarang elemen-elemen yang cemar, kotor yang bakal memberi kesan kepada pertumbuhan fizikal dan mental bayi walaupun baru dilahirkan?

Perkara ini dipandang dengan begitu serius oleh masyarakat Arab walaupun mereka dilabelkan sebagai jahil.

Terbaik

Oleh kerana itu mereka memperkenalkan ibu susuan, yang sama sekali tidak bermakna susu ibu untuk didagangkan. Malah ada yang membawa bayi mereka ke ceruk-ceruk desa bagi mencari ibu susu yang boleh berkongsi susu dengan bayi yang datangnya dari kota semata-mata bagi memastikan si bayi mendapat yang terbaik sahaja untuk tempoh pembesaran yang penting itu.
Nabi Muhammad juga tidak terlepas dari menjadi sebahagian dari amalan ini walaupun pada awalnya baginda telah disusui oleh ibunya sendiri, Siti Aminah dan diikuti Thuwaibah, hamba perempuan milik bapa saudara baginda, Abu Lahab yang ketika itu sedang menyusui bayinya sendiri, yang bernama Masruh.

Namun Nabi Muhammad masih perlu disusui dalam suasana yang lebih baik berbanding di Kota Mekah walaupun kota tersebut merupakan kota Ibadat dan menjadi tumpuan oleh ramai pengunjung setiap tahun yang datang untuk mengerjakan haji dan menemui mereka yang alim dan kuat beribadat di situ.

Lalu, keluarga Rasulullah terutama datuk baginda, Abdul Mutalib mencari-cari ibu susu untuk menyusukan cucunya itu yang antara lain bertujuan supaya baginda Rasulullah tidak dijangkiti penyakit-penyakit sama ada dari serangan virus atau kuman mahupun penyakit yang merosakkan pemikiran.

Di samping sebenarnya, menghantar bayi ke desa-desa adalah penting bagi memastikan si anak mempelajari bahasa Arab jati, fasih dan asli.

Lalu siapakah wanita desa yang bertuah dapat menyusui baginda dan dapat menyaksikan sendiri Nabi Muhammad membesar di tangannya?

Tentu sekali nama yang telah sering menjadi sebutan, Halimah atau dikenali juga Halimatus Saadiah (kerana berasal dari Bani Saad) binti Abu Dhuayb, isteri kepada al Harith bin Abdul Uzza yang terkenal dengan gelaran Abu Kabsyah dari kabilah yang sama.

Namun tahukah anda, Nabi Muhammad sebelum disusui oleh Halimah, sebenarnya tidak mendapat tempat di hati ibu-ibu susu dari desa yang datang ke Kota Mekah semata-mata untuk mencari bayi yang hendak mereka susui.

Hanya kerana baginda anak yatim. Setiap dari mereka ditawarkan untuk menyusukan Nabi Muhammad tetapi kesemuanya enggan menerima baginda apabila sebaik sahaja mendapat tahu bahawa bahawa bayi itu seorang anak yatim.

Ini kerana mereka lazimnya juga mengharapkan agar mendapat sesuatu kebaikan dari bapa si bayi, jika sekadar dari datuk dan ibu si bayi pastinya tidak mendatangkan yang lumayan buat mereka.

Lalu diceritakan Halimah antara wanita-wanita dari desa Bani Saad yang beramai-ramai keluar dan menuju ke Mekah untuk mencari bayi dan dibayarkan upah apabila mereka menyusui bayi-bayi itu.

Mereka terpaksa keluar untuk mencari upah itu akibat tekanan dari musim kemarau yang menimpa kampung mereka.

Halimah dan suaminya bersama seekor keldai tua, bernama Qamra dan unta betina yang juga sudah tua dan telah kering susunya menuju ke Mekah dengan penuh kepayahan.
Mereka sering terpaksa berada dalam kelaparan kerana tidak mempunyai bekalan makanan yang mencukupi dan unta yang tidak lagi mampu mengeluarkan susu.

Setiba di Mekah, Halimah merupakan ibu susuan yang sanggup menerima Nabi Muhammad setelah ibu-ibu lain enggan menerima baginda kerana status anak yatim yang dimiliki oleh baginda itu.

"Demi Allah, saya tidak akan pulang semula ke desa tanpa seorang bayi pun untuk saya susui," katanya kerana kesukarannya untuk mendapatkan bayi untuk dibawa pulang.

Tuah si bayi

Halimah sama sekali tidak mengetahui gerangan tuah si bayi kecuali mengambil baginda kerana Nabi Muhammad satu-satunya bayi yang masih tinggal minta untuk disusui oleh ibu-ibu susu.
Namun suami Halimah berkata: "Tidak ada salahnya kamu mengambil bayi itu, mudah-mudahan Allah memberikan kita keberkatan pada bayi itu," kata Al Harith.

Lalu Halimah membawa Nabi Muhammad yang masih bayi itu untuk disusui walaupun dirinya dalam keadaan yang serba kekurangan termasuk susu badannya yang semakin berkurangan.
Namun dihulurkan juga kepada Nabi Muhammad untuk menyusu badan dan tidak semena-mena didapati bayi itu menyusu dengan enak dan puas seolah-olah terdapat banyak bekalan susu dari badan si ibu susuan itu.

Sehinggakan Rasulullah kemudiannya dapat tidur dengan lena seperti kekenyangan dan cukup bekalan susunya.

Malah ketika suami Halimah keluar, melihat unta betinanya yang sudah tua itu didapati unta itu juga dapat mengeluarkan susu dengan banyak sehingga tidak tertampung untuk diminum.
Ini membolehkan Halimah sendiri dapat menambahkan bekalan susu dalam badannya apabila beliau sendiri dapat minum susu unta dengan banyaknya.

Pada keesokan paginya, Al Harith berkata kepada isterinya: "Demi Allah, ketahuilah Halimah, sesungguhnya engkau telah mengambil seorang manusia yang sangat diberkati. Jika tidak manakan engkau dapat menyusukan bayi ini dengan bekalan yang banyak dan unta yang tiba-tiba juga mengeluarkan susu dengan begitu banyak sekali," katanya.

Tanda-tanda keberkatan dan kelebihan Rasulullah tidak henti setakat itu sahaja, sebaik tiba di perkampungan Bani Saad lebih banyak keajaiban yang berlaku.

Sedangkan kampung itu paling teruk di landa kemarau, tetapi didapati kambing-kambing peliharaan Halimah dan suaminya, yang ditinggalkan sepanjang pemergian mereka ke Mekah turut mengeluarkan susu yang banyak.

Seolah-olah kambing-kambing itu dapat meragut rumput-rumput sedangkan kesemua tumbuhan dan rumput mati akibat musim kemarau yang melanda.

Sejak mengambil Nabi Muhamad sebagai anak susunya, hidup Halimah sekeluarga benar-benar berubah kepada yang lebih baik berbanding orang lain.

Limpahan rezeki

Beliau menikmati limpahan rezeki dan kemudahan dengan menyusui bayi yang mulia itu dan Rasulullah sendiri sepanjang di bawah jagaan keluarga Halimah tidak pernah menyusahkan atau memberi sebarang kesukaran kepada mereka.

Baginda tumbuh sebagai bayi yang tidak sahaja sihat dan kuat malah telah menunjukkan tanda-tanda kenabian dengan tidak banyak menimbul ragam dan kerenah kecuali anak yang mudah diuruskan dan dijaga.

Malah baginda dengan sendiri untuk memutuskan susuan sebaik sahaja menjejak usia dua tahun.

Ini menyebabkan Halimah berasa dukacita kerana bermakna beliau terpaksa berpisah dengan anak itu dan mesti dikembalikan kepada waris baginda.
Lalu beliau suami isteri sekali lagi menemui Siti Aminah dan menyatakan hasrat mereka untuk terus memelihara si bayi dengan menjadikan alasan tidak mahu dijangkiti sebarang wabak penyakit yang menyerang Kota Mekah.

Pujukan demi pujukan menyebabkan Siti Aminah mengalah dan membenarkan supaya Halimah terus memelihara anaknya itu apabila beliau melihat sendiri puteranya itu kelihatan begitu sihat, cergas dan kuat.

Pulanglah Halimah dengan penuh gembira dan rupa-rupanya kepulangannya bersama Nabi Muhammad mencatatkan satu lagi peristiwa yang benar-benar di luar dugaan, iaitu anak susuannya itu diberitahu oleh penduduk kampung, telah dibunuh orang!
Benarkah Nabi Muhammad telah dibunuh sebagaimana yang disaksikan oleh penduduk kampung Bani Saad?

Petikan Utusan Malaysia

Adam dan pohon Khuldi

Di dalam syurga terdapat banyak buah-buahan yang bermacam bentuk dan rasa. Semua buah-buahan itu boleh dimakan oleh Nabi Adam dan isterinya, Hawa. Terdapat juga sepohon pokok yang sangat besar iaitu pohon Khuldi.

Allah telah melarang Nabi Adam dan isterinya mendekati pokok itu, apatah lagi memakan buahnya. Tujuannya ialah untuk menguji ketaatan mereka terhadap Allah, di samping menahan hawa dan nafsu mereka. Dengan ketaatan mereka, Allah dapat memberi kesempatan untuk mereka terus tinggal di dalam syurga untuk bersenang-lenang dan bersuka ria.

Allah memberikan peringatan kepada Nabi Adam dan isterinya supaya menjauhkan diri daripada iblis. Jangan menurut kata dan ajakan iblis kerana iblis sudah terang-terangan menyatakan dirinya sebagai musuh Nabi Adam dan keturunannya buat selama-lamanya.
Iblis juga sedaya upaya berusaha siang dan malam tanpa rasa jemu dan berputus asa, untuk menjauhkan Nabi Adam dan keturunannya daripada terus hidup dalam kebahagiaan.

Allah berfirman kepada Nabi Adam, "Wahai Adam! Iblis itu adalah musuhmu dan musuh isterimu. Dia akan selalu menggoda engkau berdua agar engkau berdua terusir pula dari syurga ini sehingga engkau hidup sengsara. Di syurga inilah engkau berdua akan dapat hidup bahagia, tidak akan menderita lapar dan susah".

Bagaimanapun, keimanan Adam dan Hawa sedikit sebanyak telah tergugat apabila digoda oleh iblis. Iblis yang iri hati sentiasa mencari peluang untuk menyesatkan mereka berdua dengan cubaan berpura-pura baik.

Ia memberi nasihat kepada Nabi Adam dan Hawa sekiranya mereka makan buah Khuldi tersebut, mereka akan menjelma sebagai malaikat. Ia juga menggoda mereka dengan menceritakan kelazatan buah Khuldi dan keharuman pohonnya.
Kata-kata itu membuat Nabi Adam dan Hawa terasa ingin mencubanya walaupun telah ditegah oleh Allah SWT. Akhirnya mereka makan juga buah Khuldi itu.

Lalu Allah mencela mereka dengan firman-Nya yang bermaksud, "Tidakkah Aku mencegah kamu mendekati pohon itu dan memakan buahnya dan tidakkah Aku telah ingatkan kamu bahawa syaitan itu adalah musuhmu yang nyata?"

Nabi Adam dan Hawa yang mendengar firman Allah itu berasa amat menyesal. Mereka sedar yang mereka telah melakukan dosa besar. Lalu mereka berkata, "Ya Allah, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan telah melanggar perintah-Mu kerana terpedaya dengan pujukan iblis. Ampunilah dosa kami, kalau tidak kami akan tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi".
Petikan: Utusan Malaysia

Friday, April 3, 2009

Mari memanjat

Ibu tolong, tolong. Kedengaran suara Arif meminta tolong. Rupanya mahu dikeluarkan daripada almari. Dia sudah terperangkap dan takut untuk melompat keluar. Kerusi kecil dijadikan alas tempat pemijak untuk naik ke dalam rak almari.

Hakim berjaya melepas diri dan tinggallah Arif berlinangan air mata menangis mahu turun. Tolong bu, tolong. Ayah memberitahu, rupanya inilah caranya dia mencapai barang tersorok. Rahsia sudah diketahui kerana acapkali barang-barang dan dokumen penting yang sudah disorok sudah berjaya dijejaki kedua beradik.

"Kenapa tidak bantu Arif turun?" Tanya saya pada si Ayah.

"Biarlah, pandai naik, pandai-pandailah cari jalan turun."

Saya pergi mendapatkan Arif. Masih berlinangan air mata merayu simpati agar diturunkan. Saya senyum sahaja. Tolong bu! Sambil mengangkat tangan. Saya mendukung Arif yang kesedihan.

Alahai anak-anak

Aiman paling cepat rasanya akan bercakap. Selain mempunyai abang-abang yang mempengaruhi patah perkataan keluar. Evu, evu (Ibu, ibu) walau pelat, patah perkataan yang keluar mudah difahami maksudnya.

Setiap anak tidak sama perkembangannya, saya masih mempelbagai pembelajaran agar tidak terlalu boring dan memberi tekanan. Kebiasaannya diberikan secara santai agar mereka boleh mencerap seberapa banyak yang boleh.

Aktiviti mengaji biasanya dijadikan rutin selepas maghrib. Pada masa ini untuk membuatkan mereka ralit dan tidak mengganggu. Jika tidak Hakim mengambil sejadah untuk dirinya dan Arif sebagai makmun di belakang. Tidak mengapa jika tidak menggangu.

Beberapa kali gangguan yang dibuat Hakim menyebabkan saya lari dan mengunci pintu jika mahu solat. Apabila kita rukuk dia akan bersedia di belakang memeluk paha. Dan kemudia apabila sujud badanya melekat dibelakang, dijadikan sebagai gelongsor. Maka mengelongsor badanya turun sambil mengekek-ngekek ketawa. Kemudian dia akan kembali posisi asal bersiap sedia memeluk ibu, untuk aktiviti gelongsor seterusnya. Acapkali saya akan melarikan diri ke bilik lain untuk bersolat.

Hakim kan abang



Hakim gemar membuat ibu ketawa, tetapi tidak kurang juga menaikkan darah ibu. Hakim boleh dikategorikan seorang anak yang aktif dan lasak. Saya perlu memastikan Hakim sentiasa ada aktiviti yang perlu dilakukan.

Untuk satu-satu aktiviti Hakim hanya boleh fokus 5 sehingga 10 minit sahaja kemudian dia sudah membuat aktiviti yang lain. Apabila ibu tengah asyik buat kerja Hakim sudah mula menyelongkar bilik stor mengeluarkan set badminton. Berdentang dentunglah reket badminton dijadikan ala-ala kayu golf. Arif adalah penurut paling setia, mengikut sahaja apa sahaja si abang lakukan.

Penat bermain badminton, dibasahkan lantai, acara berenang-renang di tepi pantai bermula. Jika boring lagi akan diangkut semua sofa dan dijadikan tempat terjunan. Jika masih boring pasukan bola sepak akan ditubuhkan.

Terkedek-kedek si Aiman menyertai abang-abang. Riuh rendahnya jadinya satu rumah dijadikan tempat bermain bola. Aiman yang baru pandai berjalan sudah pandai menyepak-nyepak bola walaupun keadaannya belum stabil. Selalunya jadi mangsa apabila bola sepakan Hakim terkena Aiman. Menangislah si adik. Aiman akan terkedek-kedek mencari ibu dan meluahkan rasa sedihnya. Selepas 2 minit Aiman kembali turun padang.

Wednesday, April 1, 2009

Makanan organik untuk bayi?



SOALAN: Adakah makanan organik penting di dalam diet bayi atau kanak-kanak?

Jawapan: Pertama sekali, marilah kami menjawab soalan: “Apakah sebenarnya organik?” Makanan organik adalah makanan yang ditanam tanpa menggunakan baja kimia atau racun perosak kimia. Satu kelebihan tanaman organik ialah pencemaran kimia dan racun perosak dapat dikurangkan hampir ke tahap kosong.

Sebagai contoh, seorang petani yang mengusahakan kebunnya secara tidak organik boleh mengalirkan racun perosak yang digunakannya dan mencemarkan sistem pengairan petani yang mengamalkan tanaman organik, meskipun kedua-dua kebun terletak berjauhan.
Sayuran organik mungkin lebih sihat kerana kurang atau tiada langsung bahan kimia/racun perosak. Akan tetapi, banyak kajian mengatakan adanya kemungkinan ia tidak meningkatkan kualiti pemakanan.

Membeli dan menyediakan makanan organik untuk bayi mungkin mempunyai beberapa kelebihan dari segi kesihatan. Tetapi jangan biarkan orang lain memberitahu anda yang anda membazir masa jika anda tidak menggunakan organik.

Pilihan ini adalah pilihan peribadi. Pilihan anda dibuat berdasarkan gaya hidup, lokasi, pengetahuan dan faktor perbezaan harga antara organik dan bukan organik.
Jangan biarkan ketidakmampuan membeli atau ketiadaan tanaman organik menjadi penghalang untuk menyediakan makanan yang segar dan berkhasiat untuk bayi.
Buah-buahan dan sayur-sayuran segar yang dicuci dengan sempurna serta bijian penuh yang bukan organik juga boleh digunakan.

Apa yang penting adalah anda memberikan bayi anda makanan segar dan membantu membina tabiat makan yang sihat dari awal-awal lagi.
Soalan dijawab oleh Prof. Madya Dr. Poh Bee Koon, Pakar Pemakanan, Setiausaha Kehormat Persatuan Pemakanan Malaysia (NSM)

S: Apakah yang akan terjadi jika seorang wanita hamil didapati mempunyai ketum-
buhan bergentian (fibroid) apabila menjalani pemeriksaan ultrabunyi semasa hamil?

J: Jika ketumbuhan tersebut dijumpai buat pertama kalinya apabila wanita tersebut sudah hamil, maka langkah yang terbaik ialah untuk memerhatikan sama ada saiz ketumbuhan semakin bertambah atau sebaliknya.

Sesetengah daripada ketumbuhan tersebut akan hilang semasa kehamilan bertambah besar kerana ia akan menjadi tegang akibat pengembangan otot rahim.
Jika ketumbuhan didapati kian membesar, ia akan dikawal secara konservatif iaitu tanpa melibatkan sebarang pembedahan.

Ketumbuhan jenis ini juga mungkin akan mendatangkan pelbagai masalah kehamilan seperti risiko keguguran yang tinggi, kelahiran belum cukup bulan dan sakit pada bahagian abdomen.
Wanita tersebut juga berkemungkinan terpaksa menjalani pembedahan Caesarean jika kedudukan bayi dalam rahim menjadi tidak normal akibat kehadiran ketumbuhan.
Soalan dijawab oleh Prof. Dr. Muhammad Abdul Jamil Mohd. Yassin, Pakar Runding Kanan Obstetrik & Ginekologi, Persatuan Obstetrik & Ginekologi Malaysia (OGSM)

S: Mengapakah bayi saya yang berusia tujuh bulan mengalami sembelit? Bagaimanakah cara untuk mengelakkan sembelit?

J: Pada kebiasaannya, bayi mengalami sembelit kerana dietnya kurang mengandungi serabut dan terlalu banyak hasil tenusu.

Lebihkan pemberian buah-buahan (seperti betik dan pisang yang dilecek) dan tambahkan sayur-sayuran (seperti bayam dan lobak merah yang dicincang) ke dalam bubur.
Berikan puri buah prun dan/atau jus prun. Proses memuri buah prun adalah amat mudah dan anda boleh juga mencampurkan puri ini ke dalam buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin yang si bayi makan.

Anda juga boleh menggunakan lebihan jus hasil daripada mengukus prun sebelum membuat puri. Campurkan jus ini bersama buah-buahan, sayuran dan bijirin.
Pastikan si bayi meminum air yang mencukupi. Memberi bayi minum banyak air dan jus buah-buahan tanpa gula juga dapat membantu bayi yang sembelit.
Ini boleh diperkenalkan kepada si bayi apabila dia berusia di sekitar 6-8 bulan. Walaupun jus buah-buahan dapat membantu mengatasi masalah sembelit, ia bukanlah bahagian penting dan perlu dalam diet bayi. Soalan dijawab oleh Prof. Madya Dr. Poh Bee Koon

S: Apakah makanan yang perlu saya elakkan sewaktu menyusukan bayi? Adakah selamat jika saya mengambil minuman beralkohol?

J: Dalam tempoh sebulan selepas melahirkan bayi, ramai wanita sama ada kaum Melayu, Cina atau India akan menjalani tempoh berpantang.

Dari pandangan perubatan tradisional, ini mungkin untuk memulihkan semula keseimbangan humoral atau keseimbangan ying dan yang ibu yang baru bersalin.
Amalan mengelakkan makanan tertentu boleh menyebabkan kekurangan zat dan kerumitan seperti sembelit jika ibu tidak mengambil buah-buahan dan sayuran.

Wanita Cina biasanya mengambil sedikit alkohol sewaktu berpantang untuk tujuan perubatan. Jika anda mengambil alkohol, cuba elakkan daripada menyusukan bayi untuk tempoh tiga hingga empat jam bagi membolehkan susu ibu bebas daripada alkohol.
Kesan alkohol terhadap bayi yang mengambil susu ibu berkait secara langsung dengan jumlah yang diambil oleh ibu.

Ingatlah bahawa bayi baru lahir mempunyai hati yang belum matang dan lebih mudah menimbulkan masalah berbanding bayi yang lebih dewasa. Justeru, cara yang paling selamat ialah mengelakkan pengambilan alkohol sepenuhnya.
Soalan dijawab oleh Prof. Madya Dr. Poh Bee Koon

S: Apakah pensampelan vilus korionik (CVS)? Adakah ia berbahaya kepada saya atau janin?

J: CVS adalah satu ujian perubatan di mana sedikit tisu plasenta diambil, sama ada menerusi abdomen atau faraj dengan menggunakan jarum.
Ia dilakukan pada awal kehamilan bagi menjalankan kajian genetik janin.
Diagnosis seperti sindrom Down atau kecacatan genetik yang lain boleh dilakukan sebelum bulan ketiga kehamilan.

Gangguan darah seperti talasemia juga boleh didiagnos. Oleh kerana CVS adalah ujian invasif yang melibatkan penggunaan jarum untuk mengambil sampel plasenta, terdapat risiko keguguran iaitu sekitar lima hingga tujuh peratus, manakala risiko kepada anda ialah kesakitan dan jangkitan. Soalan dijawab oleh Prof. Dr. Muhammad Abdul Jamil Mohd. Yassin

Hantar soalan anda yang berhubungan dengan kesihatan anak, pemakanan dan penjagaan kesihatan semasa hamil kepada Sekretariat Positive Parenting, c/o VersaComm Sdn. Bhd. 12-A, Jalan PJS 8/4, Mentari Plaza, Bandar Sunway, 46150 Petaling Jaya, Selangor atau e-mel info@mypositiveparenting.org.

Untuk menerima naskhah percuma majalah Positive Parenting, sila hubungi 03-56211408. Persatuan Pediatrik Malaysia tidak menyokong mana-mana jenama atau produk.
Positive Parenting adalah program pendidikan oleh Persatuan Pediatrik dengan usaha sama Persatuan Obstetrik & Ginekologi Malaysia dan Persatuan Pemakanan Malaysia. Positive Parenting disokong oleh geran pendidikan tanpa syarat dari Abbott Share and Care World.
Penafian: Kolum ini tidak boleh menggantikan nasihat perubatan. Persatuan Pediatrik Malaysia dan sekretariat Positive Parenting tidak akan bertanggungjawab sekiranya terdapat isu yang timbul daripada kolum ini.
Petikan Utusan Malaysia.
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin