Friday, March 6, 2009

8 kali dalam setahun

Tahun 2006 Hakim mencatat rekod paling lama mendiami wad. 8 kali berturut-turut masuk hospital. Setiap tahun ibu menanam azam agar Hakim tidak akan masuk wad lagi. Tahun 2008 hanya dua kali, moga-moga tahun ini tidak langsung. Insya-Allah.

Tahun ini rasanya asma Hakim dalam keadaan terkawal. Walaupun demam, asma Hakim sudah semakin tidak meleret-leret hingga seminggu. Lega sungguh melihat perkembangan ini. Mudah-mudahan tahun ini tiada lagi rekod ditahan wad.

Kelahiran Arif


Selepas ketuban pecah, saya dibawa ke bilik bersalin. Terdengar juga dari bilik sebelah, seorang lagi wanita seperjuangan sedang bertarung melahirkan bayi sulung. Nasib kurang menyebelahi, dia terpaksa dibedah saat akhir kerana bayinya tidak berjaya dilahirkan normal. Saya terdengar antara kata-kata semangatnya menyebut-nyebut Allahuakbar, setiap kali meneran. Saya hanya terdengar dalam keadaan menunggu saat saya klimaks.
Selepas disuntik epidural, i jam kemudian barulah rasa bertenaga semula. Cubaan kali kedua dengan sekuat tenaga, Arif lahir selepas maghrib. Selama 24 jam menahan kontraksi yang begitu lama. Bunyi suara si kecil, air mata sata mengalir, berjaya juga akhirnya hingga ke titisan peluh terakhir. Kepenatan seolah-olah membayar wang sejuta. Lega sungguh.
There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin